Gå til innhold

Sniktitt: World of Warcraft: Cataclysm (PC, Mac)


Anbefalte innlegg

Antar du nå at alle spiller uten talents, eller?

 

En druid som vil DPS-e har to valg - Moonkin eller Cat form. Da er det rimelig å anta at de fyller ut henholdsvis Balance eller Feral, og dermed bringer enten Moonkin + Improved Moonkin-buffs til raidet (5% spell crit, 3% spell haste) eller Leader of the Pack + Imp. LotP (5% melee crit, selfhealing for DPS). Til og med Tree of Life, som ikke egentlig hører hjemme i denne diskusjonen - druids er allerede kongen av HoTs og raidhealing - kommer med en buff i form av 20% ekstra healing. Alle disse er betydelige buffs, og MoTW er et piss i havet i forhold. Det er ikke et tema at druids (eller andre hybrider) blir uønskede i raid, fordi den personlige DPS-en de tilbyr - om enn noen få prosenter lavere enn den tilsvarende for en ren klasse - overgås med solid margin av den økningen i raid DPS buffene er ansvarlige for. Om man er en min-maxer av natur, så støter man på en vegg av diminishing returns på hybrider så snart man har 3-4 av en enkelt klasse (med forskjellige specs) i et raid, og vil sannsynligvis ta sikte på å holde antallet av hver hybrid rundt der. Realiteten for alle andre enn Death and Taxes er imidlertid at instances per i dag er lagt opp slik at det i det store og det hele er knekkende likegyldig om du tar med deg en balance druid, warlock, mage eller shadow priest, så lenge vedkommende er kompetent.

 

PvP handler ikke om DPS med mindre motstanderen din er afk - og da vinner du nok uansett. En druid som aldri beveger seg ut av cat form vil formodentlig få juling av en rogue med tilsvarende utstyrsnivå. Hvorfor? Fordi en druid har flere former, og du kan vanskelig slippe unna i PvP med å bare benytte deg av én, fordi cat form - særlig i pvp - er en imitasjon av rogues, ikke en fullgod erstatning. Allsidighet er det fremste kortet til druids i PvP-situasjoner, lar man være å benytte seg av det blir man fort en rimelig dårlig druid. Ellers er det nå engang slik at enkelte klasser har specs som er bedre egnet for PvP enn andre - jeg er sikkert ikke den eneste som husker da resto druid + warlock-komboer stod for 9/10 lag over 2100 rating. Da er det plutselig ikke snakk om DPS i det hele tatt, og likevel var (og er) druids svært ettertraktede i pvp-sammenheng.

 

Warriors har tradisjonelt vært bedre enn paladins på å tanke bosser eller par av fiender, mens paladins stort sett har kunnet facerolle seg gjennom å aoe-tanke store grupper. Ingen av dem er en "bedre" tank enn den andre - warriors kan aoe-tanke, og paladins kan bosstanke (jeg har f.eks. gjort begge deler) - men det krever fremdeles betydelig mindre fingerferdighet og årvåkenhet for å hanskes med store grupper som protadin. Dette er ikke nødvendigvis fordi Blizzard ønsker at paladins skal være best på aoe, men fordi det er slik de har valgt å legge opp tankedynamikken til paladins. Alle tankeklassene skal imidlertid tilnærmes hverandre ytterligere i Cata, så akkurat tankdiskusjonen tror jeg ikke kommer til å være spennende så lenge. Warriors skal få mer aoe, paladins mer single-target, og druid tanks flere knapper å trykke på. Ellers kunne man lett ha argumentert med at warriors burde være bedre som både tank og DPS enn paladin, siden warriors kun kan fylle nettopp de to rollene, mens paladins kan gjøre alt (bortsett fra ranged DPS), men det er ikke slik Blizzard vil ha det.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott, Zealuu, du fikk overbevist meg. Som sagt har jeg aldri spilt på toppnivå i WoW, og syntes det hele hørtes litt rart ut sånn Stigtrix forklarte det. Det synes jeg forsåvidt fortsatt at det gjør, men jeg er fornøyd med hvordan det fungerer i dag, iallefall, utifra hvordan du forklarte det. Selv om det alltids kan være noen forbedringer på balanse, selvsagt.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

@ ShampooMacTavish

Ja, jeg forklarte det dårligere. Jeg var iferd med å rette litt på det med en post, men da så jeg posten til Zealuu og lot det være siden han skrev det bedre og mer forståelig ^^

 

Det vil være vanskelig å oppnå 100% balanse i PVP siden hver enkelt klasse har ulike oppgaver og svakheter/styrker. Det vil alltid være noen som kommer litt bedre ut av balanseringen enn andre, men da er det bare å utnytte svakhetene deres enda mer! :D

Det er litt av det samme for PVE. Det er vanskelig å få alle til å ha den samme DPSen/healing/tankingen uten at klassene føles for like og at det blir kjedelig. I tillegg vil noen av klassene føles overflødige hvis andre klasser med bedre beskyttelse kan gjøre akuratt det samme.

- Plate DPS som gjør like mye/mer DPS enn en rogue og har samme funskjonalitet

Hvem vil ha en rogue med i raidet da?

(dette var et problem litt etter at Naxxramas ble introdusert. Da fikk paladins en så stor buff at de gjorde mest melee DPS av alle og nesten ingen ville ha rogues med i et raid. Dette vet jeg godt siden min main er rogue)

- Plate healer som har like mange HoTs og healingegenskaper som en priest eller druid

Hvem vil ha noen med mail eller lavere i raidet da?

(dette er grunnen til at glyphen som gjorde "Flash of Light" til en fantastisk HoT ble fjernet)

 

Men Blizzard vil helst ha det slik at det er samme hvordan et raid er bygget opp, bare alle rollene er dekket. Det er hovedmålet og det har de greid!

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Det er vel litt for mange parametere med i bildet til at man kan dra så generelle konklusjoner. Hvilken klasse er best til å heale? Hvilke kriterier dømmeer man etter? HP gjennvunnet pr. mana brukt? Hvor lenge man kan heale effektivt uten å gå tom for mana? Hvor kjapt og ofte man kan kaste effektive heals? I noen kamper tar mange spillere litt skade, i andre tar få spillere mye. I noen kamper tar tanken jevn skade, i andre kan den variere mye. Er det så interessant å rangere priest, druide og paladin?

Lenke til kommentar

Det er vel litt for mange parametere med i bildet til at man kan dra så generelle konklusjoner. Hvilken klasse er best til å heale? Hvilke kriterier dømmeer man etter? HP gjennvunnet pr. mana brukt? Hvor lenge man kan heale effektivt uten å gå tom for mana? Hvor kjapt og ofte man kan kaste effektive heals? I noen kamper tar mange spillere litt skade, i andre tar få spillere mye. I noen kamper tar tanken jevn skade, i andre kan den variere mye. Er det så interessant å rangere priest, druide og paladin?

Egentlig ikke så interessant å rangere, det var bare et av mange enklere syn på saken ;)

Selvfølgelig er det mange mer komplekse systemer bak det hele som teller som du nevner.

Diskusjonen her var vel litt mer rundt enklere ting som DPS, healing og tanking.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er litt lei av AoE spamming med min main(Rogue). Blizzard modererte heldigvis AoE

damage en hel del, for det var rett og slett latterlig! Før de modererte det hadde jeg

31 000(31K) AoE damage i Naxx!!!

 

Ingen som har postet i denne tråden på en stund, men håper det er ok at jeg poster.

 

Skjønte ikke dette med AoE spamming med Rogue.

Stoppet selv å spille WoW rett før WotLK, altså var siste TBC.

Har stort sett bare spilt Rogue i WoW og den tiden var ikke Rogue AoE (Area of Effect), kun single-target.

Har Rogue blitt AoE siden TBC?

 

Også et spørsmål rundt dette med guild som det er så mye snakk om i artikkelen. Vil det bli PvP relatert innhold til guild, eller er det kun for PvE?

 

Vil det finens "snarveier" for oss som ikke har spilt WotLK eller må man grinde seg igjennom det før man er klar for Cataclysm.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...