Gå til innhold

amd eller pentium ?

Anbefalte innlegg

hey !!

jeg har en kompis som har tenkt seg ny CPU og et nytt Hovedkort

Så har vi en diskusjon om hva som er best

vi må jo tenke på pris og ytelse ?

så da spørr jeg dere hva dere anbefaler ?

PENTIUM er jo ikke bedre ?

Eneste fordelen med pentium er at de nye har 800mhz frontbuss, det er vel det eneste ? og de er jo ganke dyre ?

takker på forhånd ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
legger du sammen prisen for en amd + vifte og for en pentium ekke pentium mye dyrere...

Jeg ville helt klart kjøpt pentium

Henter min 800mhz i dag.... solgte amd... har nok varmeovner fra før

ikke vær dum ! kan ta en boxed (pentium er minst 1000kr dyrere)

Lenke til kommentar

Du har nok misforstått noe, min gode hr. Torsteinen. Det du beskriver her er fra T-bird-tiden samt Palomino på 0.18 mikron. Det er ikke slik lenger. Greia i siggen min utvikler over 100w varme...

Trådstarter: Søk, og du skal finne uendelig mange og lange tråder på det du spør om.

Mitt tips er som følger: Hvis det er et poeng å holde prisen nede går du for Nforce2 basert løsning med Barton cpu, men vil du ha det beste går du for 865/875 basert hovedkort med P4 C-stepping. Men det koster en skvett.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du/dere synes er viktig, tenker jeg. Ytelse pr krone er vel sikkert AMD best på. For meg kommer slike ting som varmeutvikling, støy fra vifte (for å flytte varmen fra CPU'en og til leggene mine) og stabilitet til å være pri 1 når jeg kjøper ny prosessor. Og da bytter jeg nok ut AMD'en min med en P4... fordi jeg tror det gjør oppgaven med å lage en støysvak og "kjølig" maskin mye enklere for meg.

Lenke til kommentar
du finner aldri ut hvem som er best uansett :yes:

Jo, det gjør han. Akkurat nå er det bare et spørsmål om hvor mye penger han vil bruke.

Hva som er best i oktober når Hammer/Prescott lanseres, vet ingen enda.

(NÅ kjeder jeg meg ja. Diskuterer i en AMDvsIntel tråd... tenker jeg rydder litt istedet...mer givende.... :lol: )

Lenke til kommentar
legger du sammen prisen for en amd + vifte og for en pentium ekke pentium mye dyrere...

Jeg ville helt klart kjøpt pentium

Like greit å droppe å komme med råd når du kan så lite/henger så håpløst langt bak.

Du kommer med to påstander, og ingen av dem er i nærheten av å være riktige.

Trådstarter: Snakker vi best pris/ytelse så blir nok det comboen: nForce2, XP2500+ og Twinmos.

Mitt råd blir:

Abit NF7(-S) v1.2 eller 2.0

AMD XP2500+

Twinmos PC3200 /m Winbond.

Jeg annbefaler ikke dette siden jeg har det selv og "alt-jeg-har-er-best", men siden det faktisk er en kjempe combo. Rask, stabil og billig.

Føler du for litt mer ytelse så klokker man dette oppsettet lett opp til XP3200+ eller høyere. Dette er med mindre man er uhyre uheldig med cpu man får.

Lenke til kommentar
:oops: hakke sjekka det der på ett år jeg :oops:

men må vi ha enda en sånn her diskusjon? er så drittlei....

konklusjon: p4 er en del bedre

amd er en del billigere

NEI! du kan ikke si sånn, du kommer til å bli daska langveisfra for den kommentaren der. :cry:

Lenke til kommentar

amd er en del billigere

Om du vil unngå diskusjon, så burde du avstå fra å komme så lite gjennomtenkte påstander.

P4 er kun raskere om man velger det nyeste, og dyreste.. alså toppmodellene. For de pengene det P4 koster ekstra, så kan man kjøpe litt ekstra stasj til AMD systemet ditt, eller legge de pengene i en større CPU.

Lenke til kommentar

amd er en del billigere

NEI! du kan ikke si sånn, du kommer til å bli daska langveisfra for den kommentaren der. :cry:

trekker det tilbake (I rest my case)

end of discussion? please?

edit: EEEEEK!!! jeg skrev dt istedenfor det!!

somebody please close this thread

Lenke til kommentar

skal du ha mest ytelse for pengene velger du amd en barton 2500+ er vell det beste valget.

men skal han bruke pcen til 3dgrafikk tegning og videoredigering er p4 verd de eksta pengene eller rett og slett ha det beste en 2.6 med 800 mhz fsb p4 yter mer en en 3200+ ikke bli sur dere amd fans og ikke si at det ikke er rett for det er det,jeg har testet det broren min har en 3000+ og jeg har en 2.8 min raser i fra i ALLE tester utenom amd sin egen test

og på 3drendering var min dobbelt så rask.

Lenke til kommentar
skal du ha mest ytelse for pengene velger du amd en barton 2500+ er vell det beste valget.

men skal han bruke pcen til 3dgrafikk tegning og videoredigering er p4 verd de eksta pengene eller rett og slett ha det beste en 2.6 med 800 mhz fsb p4 yter mer en en 3200+ ikke bli sur dere amd fans og ikke si at det ikke er rett for det er det,jeg har testet det broren min har en 3000+ og jeg har en 2.8 min raser i fra i ALLE tester utenom amd sin egen test

og på 3drendering var min dobbelt så rask.

Den var dobbelt så rask sier du.. hehe. Ikke for å være frekk, men jeg tviler på at dere er kompetente nok til å utføre en slik test.

Lenke til kommentar

Athlon XP2500+ 783 kr + ok vifte 200kr = 983 kr

Pentium4 2,4GHz 800"MHz"FSB 1693 kr (dvs. 72% dyrere)

I tillegg må du enten nøye deg med det gamle I845-chipsettet for å komme prismessig likt med nforce2-kort eller legge på 200-1000 kr for hhv. i865PE eller i875P chipsett på intel-systemet. Du finner sikkert andre eksempler men det er nok ingen som kan stille opp mot XP2500+ og Nforce2 i ytelse/pris for tiden.

PS. du har tydeligvis gått over til en ennå varmere intel-varmeovn... Akkurat hva vi trenger i sommervarmen.. mulig det er derfor du ikke tenker helt klart i dag.

amd er en del billigere

Konklusjonen din gjelder altså for sist du sjekka... ? (Sorry, men den gjorde ikke det da heller.)

Lenke til kommentar

Seriøst:

Hvis jeg hadde rundt 3000kr å handle CPU+Kjøler+Hovedkort+Ram for:

AMD-system:

Athlon XP2500+ 800kr

Middels ok kjøler: 200kr

Nforce2 hovdekort: 800kr

Ram: 2x256 PC3200: 2x 400kr

TOTAL: 2600 kr (+ frakt)

Intel-system:

Pentium4 2,4GHz 800FSB: 1750 kr

Kjøler: inkludert.

i865PE hovedkort: 1000kr

Ram: 2x256 PC3200: 2x 400kr

TOTAL: 3550 kr (+ frakt)

Begge systemene skal være meget overklokkingsvennlige og gi god ytelse både før og etter overklokking. Dvs. Intel-systemet ligger nok litt forran (5%?) på ytelse både før og etter overklokking, men så koster det jo også 37% mer. Begge systemene utvilker omentrent like mye varme og skal ha omentrent tilsvarende kjølere når det gjelder støy og kjøleevne.

[Edit] Legg merke til at om du hadde byttet ut Pentium4'en med en Celeron 2,5GHz ville prislappen kommet på ca 2800kr totalt, men ytelsen ville ligget et godt hakk under begge de systemene jeg har satt opp: Sansynligvis sammenlignbart med en Athlon 2100+ og en Pentium4 2,0GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...