Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Olympus C-750 Ultrazoom eller....

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte å investere i mitt første digitale kamera. Til å begynne med hadde jeg tenkt å kjøpe kamera i "lommeformat" - dvs. type ixus m.m, men så begynte jeg å lese tester av C-750 og ble veldig fristet til å satse på dette kameraet. Den kraftige zoom'en frister veldig!! Ofte går man glipp av blinkskuddene fordi man må gå nært fotoobjektivet (eks. barn som leker). Da nytter det som oftest ikke å si "bare fortsett dere, jeg skal bare ta et bilde" :D Jeg tror man har en helt annen mulighet for å fange "øyeblikket" med en kraftig zoom. Det får så være at kameraet ikke er i "lommeformat". Noen som har synspunkter på dette og som evt vil anbefale/ikke anbefale c-750??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte dette kameraet idag!

Det er klart zoomen gjør at man komponere veldig mange spennende bilder og ett stativ koster jo ikke så særlig mye hvis man virkelig vil eksperimentere med lange lukkertider m.m

Håper jeg har gjort ett greit valg.

Kan komme tilbake med mer tilbakemelding når jeg har fått kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg tror man har en helt annen mulighet for å fange "øyeblikket" med en kraftig zoom. Det får så være at kameraet ikke er i "lommeformat". Noen som har synspunkter på dette og som evt vil anbefale/ikke anbefale c-750??

Ønsker du at kunne fange øjeblikket på lang afstand, er C750 nok et godt valg. Men C750'erne har to svagheder. Den mangler billedstabilisatorer, hvilket kan blive et problem, hvis du går ud over 5 x zoom, men mere vil du næppe bruge til at indfange et legende barn? Desuden er kameraets autofokus ikke specielt hurtigt, så hvis dine planer går i retning fotografering af objekter, der bevæger sig hurtigt - fx fuglefotografering, er C750 ikke noget godt valg. Desværre findes der ikke rigtige gode valg, der har billedstabilisator, masser af zoom og hurtig autofokus under 10.000. Der skal du op på et digitalt spejlrefleks. Det billigste er her Canon EOS 10D, som koster omkring 17.000 kr - og det er bare for kamerahuset.....hvilket vil sige, at du skal ud og købe objektiver (tele, vidvinkel, normalobjektiv) samt en en ekstern blitz, batteri, hukommelseskort, og så hedder det pludselig noget med 31.000 kr.

Kan du klare dig med mindre zoom, så er fx Canon G3 med 4 x zoom et godt valg. Skal det være en hurtig autofokus er Sony V1 - også med 4 x zoom - et godt valg.

Håber dette hjælper dig videre...og husk en ting, køb ikke et kamera, uden du har haft lejlighed tíl at prøve det først. Find en butik, der vil lade dig tage billeder med det, undersøg billederne grundigt derhjemme og husk også at lægge mærke til, hvordan kameraet føles i hånden. Og læs så også alle de tests, du kan komme i nærheden af og undersøg billedeksemplerne grundigt.

Lenke til kommentar

Jeg har selv ett Oly 730, og er *meget* fornøyd (730/750 er ganske like).

Men... 730/750 er ingen nybegynnerkameraer. Har du fotografert litt før og vet hva A/SM er, så er det no problem.

Jeg var(er?) HELT blank på fotografering, og jeg slet endel i begynnelsen. Etter noen tusen bilder så går det nå greit, og jeg har kjøpt litt ekstra stasj, og blitt riktig så fotointeresert pga. dette kameraet :)

Auto bruker jeg så og si *aldri* lenger.

Her du helt blank på fotografering, og ikke gidder å bruke tiden som trengs for å lære litt, så gå for ett annet kamera som er mer point-and-shoot.

Har du lyst til å lære litt om fotografering, og eksperimentere, så er ett 750 midt i blinken.

Macroegenskapene på 730'n er også meget bra, kan ikke huske å ha sett noe om det på 750, men det ville overasket meg mye hvis det ikke var like bra eller bedre.

En annen fordel med 730/740/750 er at man kan bruke endel ekstrautstyr (jada, mange andre som har dette også, men ikke Ixusene vel?)

Jeg har f.eks kjøpt macrolinser og bestilt telekonverter.

(stativ og ekstra blitz er også "kjekt å ha")

Telekonverteren kommer i postkassa om noen dager og jeg gleder meg som en unge. Skal rett ut og ned til "dammen" og skal endelig få tatt "close up" av de fulene som holder til lengst unna også :)

Lenke til kommentar

Larsk: Kan ikke du legge ut ett bilde galleri, eller har du det?

Jeg har bestilt 750 nå, har du noen anbefaling av linser og utstyr jeg trenger eller er kjekt og ha?

Direkte link hadde vært fint :)

Hva bruker du mest selv?

Lenke til kommentar

Bildegalleri har jeg ikke forløpig, men det er flere andre som har 730 som har, let litt i eldre tråder så finner du sikkert noen.

Var bla en som hadde ett galleri hvor han har sammenlignet 0 zoom og 10 zoom osv.... tror han hadde en sammenligning av 700/730 eller noe....

Disse xd-linkene er rare.... funker ikke på første klikk, men funker når jeg deretter limer inn linken i explorer'n..... noen som vet?

Konverteradapter (må ha for å få på telekonverter/filter osv):

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13323&l=3&vnr=13843

Telekonverter:

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12384&l=2&vnr=N1284192

+4diopter (til makro):

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12521&l=3&vnr=86455

Vidvinkel (ikke testet, og heller ikke sett tester av):

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=10790&l=3&vnr=13530

Fjernkontroll (must have item, men har hørt rykter om at den følger med 750??):

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=9271&l=2&vnr=13652

Stativ er kjekt ved mye zoom og/eller nattbilder og bilder med lang lukkertid.

Jeg har også en slaveblitz av dårlig/billig kvalitet som gir litt bedre lys/blitz.... ikke kjøpt på nettet, men i fotobutikk... pris ca. 500,-

Konverteradapteret + en slik (se url) gir god beskyttelse av objektivet på kameraet, mitt konverteradapter står så og si konstant på og med dette filteret på (bortsett fra innebilder med blitz, da kommer det i veien).

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12939&l=3&vnr=101506

Telekonverteren har jeg ikke brukt enda, men +4 diopteren har jeg brukt ganske mye til macro. Har bestilt en til, skal se hvordan det blir å bruke to samtidig.

Ekstra batterier "må" du ha hvis du skal ta mye bilder og prøve deg frem og leke. 2 sett er ok, men jeg ble ikke fornøyd før jeg fikk 3 sett (dette er billig på webshopper).

Ekstra minnekort "må" man også ha. 16MB som følger med er en vits....

Hvor stort du trenger kommer ann på hvordan du tar bilder.

Får jeg tid osv. så skal jeg lage et bildegalleri for sammenligning av ting og tang.

Larsk: Kan ikke du legge ut ett bilde galleri, eller har du det?

Jeg har bestilt 750 nå, har du noen anbefaling av linser og utstyr jeg trenger eller er kjekt og ha?

Direkte link hadde vært fint :)

Hva bruker du mest selv?

Lenke til kommentar

Hei.

Takker for responsen. Etter å ha lest utallige tråder i forskellige diskusjonsforum samt noen tester er jeg "solg". Jeg har bestilt c-750 og gleder meg til å utforske kameraet.

Jeg er en nybegynner når det gjelder fotografering, men vil gjerne ha muligheten til å bli litt mer "avansert" etterhvert. :smile:

Lenke til kommentar

Du har gjort et godt kjøp med C-750. JEg kjøpte et selv rett før ferien, etter å ha storkost meg med C-700 i et år. Et dritbra kamera har nå blitt enda bedre (gradvis via modellene C-720 og 730) og er nå et særdeles velanvendelig kamera. Jeg har tidligere lagt inn kommentarer på dette kameraet, her og behøver ikke gjenta alt. Se heller min omtale på min side www.manskow.nu/kameratest.

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...