Gå til innhold

Ny seagate.... Idèel partisjonering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle med 50 partisjoner .

Har dere koblet pc'n til et skikkelig nett ?

Da virker jo ikke noe når du har brukt op alle partisjonene

som serveren mapper til deg.

 

Jeg kjører mange test servere og jeg blir gal av overpartisjonering.

(liker ikke at folk bruker stasjon F) det er login stasjonen da .

 

Det finner mapper .

Lenke til kommentar
Til alle med 50 partisjoner .

Har dere koblet pc'n til et skikkelig nett ?  

Da virker jo ikke noe når du har brukt op alle partisjonene  

som serveren mapper til deg.

 

Jeg kjører mange test servere og jeg blir gal av overpartisjonering.

(liker ikke at folk bruker stasjon F) det er login stasjonen da .

 

Det finner mapper .

 

hæ? Den skjønte jeg ikke det er helt topp her jeg er kobla opp mot nett jeg hvis det var det du lurte på. ingen av de jeg kjenner som har større disker enn 60 GB har mindre enn 2 partisjoner å alle pc`ene er like fine etter partisjonering. hva er egnetlig problemet? mister plass mister plass. mine disker som da er 2x Seagate barracude var på 114 GB hver men det er normalt, å det var standard på mine disker når jeg fikk pc`en min. ingenting galt med dem etter partisjonering. siden at det brukes opp litt når man for dem fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Et spørsmål Wil: Hvis du har 3 partisjoner med 500MB igjen på hver av de og du skal lagre en film som er på 1.4GB, hvor gjør du av den? :D

Eller hvis du er på besøk hos en kompis og vil kopiere 6GB med filmer og musikk fra han og har 4GB ledig på dokument-partisjonen, 2GB ledig på film-partisjonen og 1GB ledig på musikk-partisjonen ?

 

PS. Wil. Vi skjønner fordelene med OS/innstallerte ting og andre brukerdata på forskjellige partisjoner, men vi er fortsatt bare oppe i 2 partisjoner. Du mente jo at 10-20 partisjoner ville vært hensiktsmessig. Det er her vi er uenig.

Lenke til kommentar
Et spørsmål Wil: Hvis du har 3 partisjoner med 500MB igjen på hver av de og du skal lagre en film som er på 1.4GB, hvor gjør du av den? :D

Godt poeng villmink :D

Jeg har selv følgende harddisker: en 160 GB, en 180 GB og ett RAID på 2x120 GB, alle formatert uten partisjoner. Jeg prøver å unngå partisjonering nettopp pga. det villmink poengterer i sin post. Eneste gang jeg partisjoner er når jeg setter opp systemdisken. Jeg pleier å bruke en 10-20 GB stor partisjon til Windows. Litt mindre til Linux.

Lenke til kommentar
Et spørsmål Wil: Hvis du har 3 partisjoner med 500MB igjen på hver av de og du skal lagre en film som er på 1.4GB, hvor gjør du av den?  :D

 

nei, vet ikke helt jeg. brenner den ut tenker jeg, eller det går vel ikke da. tror ikke jeg trenger å bry meg så mye om det enda, dessutten har jeg ikke filmer på pc`en min heller.

Lenke til kommentar

hva mener du med det? prøver du å si at hvis man har Windows på f. eks D: så blir ikke sikkerhetshullene synlig eller isåfall mindre synlig?

 

 

Beklager uklarheten. Det var snakk om å ha servere på andre partisjoner enn Windows ligger. Det blir ikke noe sikrere av å ha windows på en annen partisjon enn c:, for da vil path-ene i feks internet explorer og andre programmer installert der være relative til windows stasjonen og ikke til c:. Det er derimot sikrere å putte bunn-mappen (root) til en server på en annen partisjon enn det å ha den på samme partisjon som windows ligger på.

Lenke til kommentar
Jeg har selv følgende harddisker: en 160 GB, en 180 GB og ett RAID på 2x120 GB, alle formatert uten partisjoner.

Det heter "partisjon" selv om det er kun en på hver fysisk disk.

Upartisjonerte disker kan man ikke bruke før de partisjoneres og formateres.

Du har selvsagt rett. Beklager den uklarheten :-)

Lenke til kommentar
hva med min setup :)

 

en os og prog partisjon på 3-4GB og resten til annet stash

 

Litt lite til OS og programmer, men jeg gjentar det som er blitt nevnt gjennom hele tråden; smak og behag. :)

 

Er imho den mest fornuftige måten å partisjonere på...

 

....selv om jeg selv kjører en fysisk disk med bare en partisjon på til OS (som har 80% ledig :oops: ) og en annen fysisk disk til alle filene mine (som jeg sliter med lite diskplass på :oops: ) ...

 

I tilfelle man får problemer med OS'et og vil formatere, evt. å bytte/kjøre flere OS underveis, kan det være et greit oppsett.

 

Vi gjør vel alle våre egne valg, er det ikke deilig folkens?! :D

Lenke til kommentar
hva med min setup :)

 

en os og prog partisjon på 3-4GB og resten til annet stash

 

Ja det er det som er det "riktige" setup'et

 

Og nei, det er ikke lite plass, hvis du gjør ting skikkelig:

(3GB er litt lite, men 4GB skal være nok)

 

Programmer installerer jeg i program files mappen på vanlig måte. Det er skjelden programmer tar særlig mye plass. Office 2003 er vel det som tar mest plass hos meg (400MB).

 

Spill installerer jeg på hovedpartisjonen, og cracker de (evt eksporterer register instillinger), slik at de også vil fungere uten at jeg trenger å installere de på nytt etter reinstall av windows.

 

My documents/pictures/etc. Legger jeg også på hovedpartisjonen.

 

Jeg har 400MB ledig på disken min nå, men så tar pagefilen min 1.2GB, som jeg egentlig kan skru av siden jeg har 768MB RAM.

 

(Var visst ingen som la merke til at jeg allerede hadde nevnt poenget til Villmink i et innlegg før... :roll: )

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange av dere som har så små partisjoner til OS? Har dere en egen partisjon til programfiler? Mine Partisjoner ser slik ut:

 

C: 27GB Windows (XP og installerte programmer og spill)

D: 27GB Temp (Bruker denne som downloadpartisjon og for utpakking av filer og slikt, alt som kansje skal slettes)

E: 57 GB MyDocs (Alt som ikke jeg deler på lan og p2p, fotografier, personlige dokumenter, websider jeg lager, drivere osv.)

F: 111 GBMedia (Mp3, filmer, musikkvideoer, konserter og slikt)

G: 111 GBSoftware ("ikke installerte" programmer og spill)

 

Windows partisjonen har jeg bare 8GB ledig plass på, bare UT2003 tar ca. 3GB og jeg har til enhver tid installert ca. 7-8 spill og en del store programmer. Vil jeg få noe forbedring ved å ha en egen partisjon til installerte programmer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en HD som er etterlevning av win9x og K6 plattformen der biosen satte begresninger på partisjonens størrelse. I dag er disken konvertert til NTFS og OSet WinXP pro.

 

c: 6 G OS og office XP

d: 15 G Programmer, temp

e: 25 G Musikk

f: 25 G Multimedia og Backup.

 

Erfaringer: WinXP og office XP sluker nesten hele C partisjonen (mye går til system og pagefiler). Treg C partisjon og for liten. I følge sandra er C partisjonen normalt raskere enn andre partisjoner, men ikke når den nærmer seg halvfull.

 

Skulle gjerne ha endret C partisjonen eller slått sammen partisjonene C med d og e med f. Hvordan skal jeg gjøre det?

Lenke til kommentar

Hvem som har rett her i posten skal jeg ikke gi meg inn på, men kan nevne mitt oppsett som har fungert bra for meg da.

 

2 stykk seagate 80 og 120 GB

 

HD 1 :

Partisjon 1 - 37GB - OS og installerte programmer

partisjon 2 - 37GB - Alt som ikke skal deles samt testing

 

HD 2 :

Partisjon 1 - 120GB - Alt uinstallert

Her er alt delt opp i mapper (Docs, games, progs, multimedia, movies...etc) med sine undermapper igjen.

 

Min erfaring er at et oppsett med mapper er enklere enn ett oppsett med partisjoner. Hovedgrunnen er at jeg har en mye bedre oversikt over tilgjengelig plass på HD'en med mapper enn jeg hadde med partisjoner. Når det gjelder orden så får man null niks mer orden med å benytte partisjoner enn ved å benytte mapper.

 

Dersom man vil bruke sikkerheten som ett argument så vil jeg anta det hadde vært bedre å kjøpt 2 like HD'er og kjørt dette i raid 1 med kun en partisjon pr disk som en erstatning for min HD 2.

 

Ellers så kan jeg nevne at jeg har brent det aller meste over på cd'er. Musikk er ikke brent på cd'er, men jeg har en backup av dem på den bærbare ;)

 

Dette var mer ment som en erfaring fra min side da jeg har testet begge deler........og jo.....det var kult med 8-9 partisjoner en stund...... ;)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne ha endret C partisjonen eller slått sammen partisjonene C med d og e med f. Hvordan skal jeg gjøre det?

Da trenger du nok et program som Partition Magic. Tror ikke det finnes gratisprogram som gjør jobben.

Alternativt kan du låne en hardisk for å kopiere filene over, stryke alt på din egen disk og partisjonere på nytt, og så kopiere tilbake. Da trenger du et program som Ghost for å kopiere C partisjonen.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med disse som sier at fåere partisjoner er lettere å holde styr på. ta feks oss litt poffe som ikke bruker mus til å bla i mapper med, men bruker start->kjør->d:filmerdivx osv.+backspace. Det går kjappere (hvis du er kjapp) og man slipper å bruke mus(mussehånd).

Har man for mange partisjoner så glemmer man fort hvilke stasjon tinga ligger på.

 

på den andre siden har jeg fil server som skripter opp m: for musikk, F: for Film, h:for mine dokumenter, P: for programmer og drivere.

På denne måten er det lett og huske kor tinga er hen.

 

Ta en simulering feks:

jeg skal installere Acdsee:

 

"win-tast+r"

p:pr+pilned, ac+pilned, ac+pilned

Nå åpner jeg p:programmer acdseeacdsee v2.41.exe

hele saken ble gjort på 4sek.

 

Og til han som sa han hadde 20+partisjoner. Jeg kjente engang en som hadde det samme og sverget til denne lagringsstrukturen. Vet du ka som skjedde med han? Han bytta navn til BjarTha, slutta og vaske seg, begynte å gå i skinnkåpe, vokste langt hår, farga det fra mørkt til blondt, og ble sammen med en 15 år gammel stygg liten deig.(han var 18.)

Bare så du vet ka du har i vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...