Gå til innhold

AMD Xp xxxx+ er den beste cpu'en


Leoron

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal av dette opplegget her.

Noen sier at 2500+ er bedre enn 2600+ og at 2800+ ikke er noe å samle på. Hva med 3000+ som er dyrere og dårligere enn 2500+. Må ikke glemme 3200+ som er den største, men ikke den beste.?

?????

 

Sorry bruk av ? men man har litt problemer med å forstå dette.

Er AMD så fjollete at de ikke klarer å lage bedre cpu'er etterhvert som utviklingen ruller sin vei.

 

Kan noe vennligst forklare hvorfor de forskjellige er bedre enn andre og hvorfor Amd lager dårligere, men dog dyrere cpu'er?

Hva skal man kjøpe. Skal ikke overklokke (så mye ihvertfall :D )

 

Hilsen en frustrert AMD kjøper som ikke vet hva han skal velge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen av amd cpu'ene som er dårlige, men som mange har erfart så er amd xp2500+ med barton kjerne veldig overklokkings vennlig i tillegg til at den er svært billig.

Derfor kjøper de fleste heller en xp2500 istede for en xp2800 ettersom xp2500 cpu'en lett lar seg klokke til xp3200+ hastighet.

Xp2600 har ikke barton kjerne, og har heller ikke så god stepping, den er også dyrere enn xp2500.

Og da burde jo valget være enkelt for de som er på utkikk etter en god cpu til en billig penge :)

Lenke til kommentar

Hva boxed er i cpusammenheng? Boxed er at du får cpu'en i originalembalasje (ikke bulk) der det følger med vifte og ett tøfft amd klister til kabinettet:P .. Prosessoren har dermed bedre garanti siden en bruker "orginalvifta". Disse viftene har etter mine erfaringer taklet cpu'en bra. men cpu'en blir fort varm. I tillegg etter det jeg har lest så skal ikke disse boxed cpu'ene være noe å overklokke, visst dette er aktuelt..

Lenke til kommentar
Jeg blir gal av dette opplegget her.

Noen sier at 2500+ er bedre enn 2600+ og at 2800+ ikke er noe å samle på. Hva med 3000+ som er dyrere og dårligere enn 2500+. Må ikke glemme 3200+ som er den største, men ikke den beste.?

?????

 

Sorry bruk av ? men man har litt problemer med å forstå dette.

Er AMD så fjollete at de ikke klarer å lage bedre cpu'er etterhvert som utviklingen ruller sin vei.

 

Kan noe vennligst forklare hvorfor de forskjellige er bedre enn andre og hvorfor Amd lager dårligere, men dog dyrere cpu'er?

Hva skal man kjøpe. Skal ikke overklokke (så mye ihvertfall :D )

 

Hilsen en frustrert AMD kjøper som ikke vet hva han skal velge.

 

Poenget er at XP2500+ lenge har vert veldig billig og gitt mere for pengene.

Husk det at mhz forskjellen oppover prosessorgradene er veldig liten :wink:

Lenke til kommentar

hei

AMD 2500+ får man mer for pengene sine, i forhold til til andre nevnte prosessorene. Grunnen til dette er at den har som tideiggere nevnt en nyere kjærne, raskere buss hastighet og Cache-minne er større enn på 2600+.

Selv om 2600+ har 100mz mere, er det neppe verdt det i forhold til de andre tingene som har noe å si i forhold til ytelse (Cache, buss).

3200+ er selvfølgelig bedre enn 2500+, men den koster også en god del mer. Jeg tror neppe du kjenner forskjellen drastisk på en 2500 og en 3200, men du kjenner det GODT på lommeboka.

 

Mitt tips er at du skaffer deg en 2500+, som de fleste andre.

 

Når det gjelder boxed, betyr det at du får med en vifte som passer til den typen prosessor. Men pass deg, denne vifta er tilpasset denne prossesoren med den type ytelse, og er det ikke så lurt å bruke den vifta hvis du overklokker prosessoren. Vifta kjøler med andre ord, perfekt til den prosessoren som følger med, men ikke spesielt godt til overklokkede prosessorer.

 

P.s AMD er ikke gode på overklokking (selv de med barton kjerne), så hvis du skal overklokke, kjøp Intel. Det koster men de har såpass lavere tempraturer i forhldt til AMD at det er verrdt det.

Skal det ikke overklokkes, er AMD i en klasse for seg selv.

Lenke til kommentar

 

P.s AMD er ikke gode på overklokking (selv de med barton kjerne), så hvis du skal overklokke, kjøp Intel.

 

 

Der lærte JEG noe nytt. XP2500+, som ut av esken kjører på 1867 MHz, er det flere her på forumet som kjører på 2400-2600 MHz, og det er med lite avansert luftkjøling. Hvilken Intel CPU, klokking eller ikke, gir deg så mye for en tusenlapp?

Lenke til kommentar

når det gjelder overklokking er Intel suverene ovenfor AMD.

Se på testene på overklokking.no

 

Litt kjapp i svingene. Det er sant! Det er INGEN Intel prosessore som gir like mye for en 1000 lapp, men uannsett kan Intels prossesorer klokkes mye høyrer og enda kjøres stabilt enn AMD.

 

FACT

Lenke til kommentar

En fordel med Intel (er ikke ekspert på Intel, men har plukket opp litt info her på forumet) sånn jeg har forstått det ihvertfall, er at de aller fleste P4 (ihvertfall de med 800 FSB) klokker bra, mens av AMD-prosessorer er det kun en og annen som klokker virkelig bra. Det beror på batchnr., produksjonsbatch og stepping, blant annet.

 

Men jeg vil påstå at foreks. en XP2500 som klokker middels bra, gir bedre pris/ytelse-forhold en en klokket P4, foreks. en 2.4C.

Lenke til kommentar
hei

Selv om 2600+ har 100mz mere, er det neppe verdt det i forhold til de andre tingene som har noe å si i forhold til ytelse (Cache, buss).

 

det er faktisk 250mhz imellom 2500+ og 2600+

 

P.s AMD er ikke gode på overklokking (selv de med barton kjerne), så hvis du skal overklokke, kjøp Intel. Det koster men de har såpass lavere tempraturer i forhldt til AMD at det er verrdt det.

Skal det ikke overklokkes, er AMD i en klasse for seg selv.

 

Jeg har selv en XP2500+ @ XP3200+ som er dønn stabil, og da er det hovedkortet som er problemet videre (er veldig fornøyd med HKet), Asus A7N8X Delx (rev 1.04) er ikke akkuratt kjent for å være bra til OC. Maskina boota faktisk på 2500mhz (xp3xxx+?) men reboota etter noen sek i windows. Ser flere med andre hovedkort som greier 2500mhz+ som jeg vil si er bra.

Lenke til kommentar

OK.

Takker for veldig bra respons.

 

Da blir det vel en xp 2500+

Hvis jeg skal overklokke den med viften som følger med boxed, hvor mye kan jeg da gå opp?

Hvis jeg skal ta den enda høyere, hvilken vifte bør jeg da velge. (må handles på komplett.no) Jeg er ikke interessert i vannavkjøling.

Hvis dere må vite det så skal jeg ha et Asus A7N8X Delx. og et sapphire radeon 9800 atlantis skjermkort. Skal ha TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB dualpack hvis dette også har noen betydning.

Lenke til kommentar

cache er "minne" som ligger enda nærmere cpuen.. finnes flerne forskjellige typer, Level 1 (L1), Level 2 (L3) og av og til Level 3 (L3).. L1 ligger oftest i selve cpuen og er derfor svært lite, mens L2 ligger rett utenfor. XP2500+ har feks. 512 kb, mens XP2600+ har bare 256 kb

 

det cache gjør er at den mellomlagrer data mellom ram og cpu, slik at det den skal bruke mye, gjerne gjøre noen heftige beregninger på eller slikt, ligge nærmere minne og er lettere å få tak i. cachen har høyest mulig klokke frekvens slik at den kan utføre skrive og lese oprasjoner på minst mulig klokkeperioder.

Lenke til kommentar
En fordel med Intel (er ikke ekspert på Intel, men har plukket opp litt info her på forumet) sånn jeg har forstått det ihvertfall, er at de aller fleste P4 (ihvertfall de med 800 FSB) klokker bra, mens av AMD-prosessorer er det kun en og annen som klokker virkelig bra. Det beror på batchnr., produksjonsbatch og stepping, blant annet.

 

Du sier litt mot deg selv her. De mest ekstreme Intel CPU'ene er de med C stepping (de har også 800mhz FSB?) Det er riktig at noen AMD CPU'er klokker bedre enn andre, men slik er det også med Intel. Det er flere AMD'er som klokker bra enn 2500+, 1700+ med JIHUB stepping er helt sinnsyk...

 

Tøs: Det å si at AMD ikke er gode på overklokking er helt latterlig. Tror ikke noen cpu'er klokkes bedre enn de villeste 1700+ CPU'ene. (og da snakker jeg om ytelses økning, ikke ren Mhz, Selvfølgelig kan Intel som regel klokkes mer i antall Mhz, dette fordi P4 må operere på langt høyere frekvens for å gi samme ytelse.

Lenke til kommentar
OK.

Takker for veldig bra respons.

 

Da blir det vel en xp 2500+

Hvis jeg skal overklokke den med viften som følger med boxed, hvor mye kan jeg da gå opp?

Hvis jeg skal ta den enda høyere, hvilken vifte bør jeg da velge. (må handles på komplett.no) Jeg er ikke interessert i vannavkjøling.

Hvis dere må vite det så skal jeg ha et Asus A7N8X Delx. og et sapphire radeon 9800 atlantis skjermkort. Skal ha TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB dualpack hvis dette også har noen betydning.

 

Du får den sikkert opp i XP3200+ med en litt bedre kjøler. Selv har jeg en Swiftech MCX462B med 37db papst vifte fra microplex men det kosta en 500-700,- CPUen min ligger på en 40grader når den er overklokka.

 

Er du heldig og får en god prosessor og rev 2.0 av hovedkortet kan du sikkert klokke den mer (med bra kjøling så klart)

Lenke til kommentar

Siden du spør nesten om de samme tingene som jeg lurer på poster jeg i sammen tråden. Håper det ikke tar vekk fokuset på dine problemer fordi beerlover.

 

Jeg har satt sammen en nesten komplett pc, vil gjerne ha prisen så lav som mulig og helst hos samme nettbutikk. Tror jeg har tatt ut de delene som passer best sammen.

 

Dette er hentet fra komplett.no.

 

CPU: AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Thoroughbred) prosessor

 

Pris 1 280,-

 

VIFTE: Cooler Master AERO 7+ AMD

ASB-V73-U2 til AMD XP3000+ CPU og høyere (Holder vel til

å klokke litt også kanskje?)

 

Pris 319,-

 

HK: Abit KD7-G Hovedkort for Socket A (DDR)

KT400, S-ATA, ATX, USB2.0,GLan, AGP8X

 

Pris 760,-

 

SK: Asus V9560 GeForce FX 5600 256MB DDR

AGP, Tv-Out/DVI-I, Retail. (Er veldig åpen for forslag her, men

vil helst holde meg til komplett.no og rundt 2000,-)

 

Pris 2 095,-

 

MINNE: TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC333MHz)

 

Pris 845,-

 

HD: Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache WD1200BB

 

Pris 1 057,-

 

--

SKJERM: Hansol 19" CRT 920D TCO-99 FLAT

Skjerm INVAR, DynaFlat (Denne er vel fin? Flat er den også.)

 

Pris 2 270,-

 

MUS: Logitech MX500 Optical Mouse

USB & PS-2, Retail

 

Pris 414,-

 

TAST.: Keytronic Tastatur KT2001 Ergoforce USB

(Norsk Versjon), Retail

 

Pris 272,-

 

 

Totalt 9 100,-

 

--

 

Det jeg har nå er en Athlon 800mhz, Geforce 2 gts/pro 32mb, 80 GB Western 7200 rpm, Skjerm 15" gammel sak, tastatur fra helvette og en gammel slitt mouseman fra logitech. Altså, jeg trenger denne oppgraderingen.

 

Kjekt om prisen kunne blitt så lav som mulig som sagt, men jeg kan godt komme rett under 10 000 hvis skjermkortet som blir med er verdt det.

 

Neshaug

Lenke til kommentar

P.s AMD er ikke gode på overklokking (selv de med barton kjerne), så hvis du skal overklokke, kjøp Intel. Det koster men de har såpass lavere tempraturer i forhldt til AMD at det er verrdt det.

Skal det ikke overklokkes, er AMD i en klasse for seg selv.

 

Nå er du litt ute og sykler vel.. Hva får deg til å tro at AMD XP ikke er gode overklokkere?

Lenke til kommentar
Siden du spør nesten om de samme tingene som jeg lurer på poster jeg i sammen tråden. Håper det ikke tar vekk fokuset på dine problemer fordi beerlover.

 

Jeg har satt sammen en nesten komplett pc, vil gjerne ha prisen så lav som mulig og helst hos samme nettbutikk. Tror jeg har tatt ut de delene som passer best sammen.

 

Dette er hentet fra komplett.no.

 

CPU: AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Thoroughbred) prosessor

 

Pris 1 280,-

 

VIFTE: Cooler Master AERO 7+ AMD

ASB-V73-U2 til AMD XP3000+ CPU og høyere (Holder vel til

å klokke litt også kanskje?)

 

Pris 319,-

 

HK: Abit KD7-G Hovedkort for Socket A (DDR)

KT400, S-ATA, ATX, USB2.0,GLan, AGP8X

 

Pris 760,-

 

SK: Asus V9560 GeForce FX 5600 256MB DDR

AGP, Tv-Out/DVI-I, Retail. (Er veldig åpen for forslag her, men

vil helst holde meg til komplett.no og rundt 2000,-)

 

Pris 2 095,-

 

MINNE: TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC333MHz)

 

Pris 845,-

 

HD: Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache WD1200BB

 

Pris 1 057,-

 

--

SKJERM: Hansol 19" CRT 920D TCO-99 FLAT

Skjerm INVAR, DynaFlat (Denne er vel fin? Flat er den også.)

 

Pris 2 270,-

 

MUS: Logitech MX500 Optical Mouse

USB & PS-2, Retail

 

Pris 414,-

 

TAST.: Keytronic Tastatur KT2001 Ergoforce USB

(Norsk Versjon), Retail

 

Pris 272,-

 

 

Totalt 9 100,-

 

--

 

Det jeg har nå er en Athlon 800mhz, Geforce 2 gts/pro 32mb, 80 GB Western 7200 rpm, Skjerm 15" gammel sak, tastatur fra søren og en gammel slitt mouseman fra logitech. Altså, jeg trenger denne oppgraderingen.

 

Kjekt om prisen kunne blitt så lav som mulig som sagt, men jeg kan godt komme rett under 10 000 hvis skjermkortet som blir med er verdt det.

 

Neshaug

 

LES tråden, da!

 

Du skal ha nForce2, XP2500+ og TwinMOS PC3200 RAM. Ikke NOE annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...