andreash Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hei Sitter og vurdrer kjøp av Digital SLR kamera, og valget står mellom Canon 10D og Nikon D100. Begge har fått bra kritikk på www.dpreview.com og det gjør ikke valget verre. Har sett på prøvebildene som er lagt ut, og blir ikke klok på det. Derfor lurte jeg på om det var noen som komme med gode argumenter som kunne hjelpe meg i valget. Har ikke noe optikk liggende og slenge, så det hjelper heller ikke. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 D10 er helt nytt kamera, D100 er tidligere konkurrent til D60 (forgjengern til D10). Vil derfor anta at D10 er et bedre kamera på de fleste områder (hastighet på fokus/lesing/skriving/bildekvalitet med DIGIC-prosessoren). Noen som har testet begge kameraene kan sikkert si mer om dette. Ellers kommer Nikon med nye kameraer så og si i dette øyeblikket, så kanskje de kommer med en oppgradering av D100? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 I følge Interfoto så kommer det ikke noen oppfølger til D100 før til neste vår. Så tror nok ikke det nei Lenke til kommentar
terjed Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Da hadde hvertfall jeg valgt 10D....uten tvil :o . Har "kjent" litt på det kameraet, og det har lynrask fokusering og tar knallfine bilder. Og ikke minst er prisen relativt lav sammenlignet med tilsvarende konkurrenter. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 Kan jo hende Canon kommer med en ny modell til neste vår og da Lenke til kommentar
terjed Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Det gjør de antagelig hvert år , men da får man jo aldri kjøpt seg noe... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Som det sies her; D100 begynner å bli gammel. De fleste testere regner Canon 10D som et bedre kamera. MLW Lenke til kommentar
heimro Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 I dag kan man lese at Nikon lanserer sin nye d2h som skal hamle opp med de fleste digitale kameraer. Men prisen!!? 40 000.- :-? Hvem har råd til det? Med tileggsutstyr kommer man fort opp i 50-60 000.- Og da UTEN moms. :o Dette er svakt Nikon. Jeg hadde i det minste trodd at dere skulle komme med en konkurrent til Canons geniale 10D. Da er det kun det ene kameraet (CANON 10D) som er det rette valget når det gjelder digital speilrefleks i prisklassen fra 10000.- og opp til 20000.- :smile: (En som snart skal kjøpe seg 10D) :wink: Lenke til kommentar
andreash Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Har nå gått og kjøpt meg et Canon 10D. Må si jeg er i den syvende himmel for øyeblikket. Lenke til kommentar
heimro Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Jeg kan ikke fatte å begripe at enkelte i det hele tatt ser på Nikon D100 som en alternativ konkurrent til 10d. 10D har en overlegen kvalitet og scoorer høyere enn høyest på alle tester i sammenligning med d100. d100 er noe rass, det burde alle vite *Lykkelig eier av Canon 10 Dryzone 200 Canon 50mm/1,4 USM Canon 70-200mm/4l lexar 512 mb 40X brikke Lenke til kommentar
heimro Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Jeg kan ikke fatte å begripe at enkelte i det hele tatt ser på Nikon D100 som en alternativ konkurrent til 10d. 10D innehar en overlegen kvalitet og scorer høyere enn høyest på alle tester i sammenligning med d100. ref: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/ d100 er noe rasshull, det burde alle vite *Lykkelig eier av Canon 10 Dryzone 200 Canon 50mm/1,4 USM Canon 70-200mm/4l lexar 512 mb 40X brikke Lenke til kommentar
terjed Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 d100 er noe rasshull, det burde alle vite Dette var dagens teiteste kommentar, uten tvil ! Men mitt poeng er at det har vært skrevet mye om 10D og D100, men det er ingen som nevner sterke konkurrenter som Fuji S2. Det er i følge tester fullt på høyde med 10D, og for en som allerede har bagen full av Nikon objektiver (det må jo være mange) må jo dette kameraet være midt i blinken. Noen som har kommentarer/bruker erfaringer til S2? Har sett bilder tatt med dette kameraet + brukbare Nikon objektiver, og jeg må bare si at kameraet imponerer med skarphet og detaljer i bildene. Jeg vil si minst like bra bilder, eller bedre enn 10D (men vanskelig å sammenligne, siden jeg ikke har sett tester med samme objektiv). 12 millioner (interpolerte) punkter gjør jo også sitt til at bildene imponerer... Lenke til kommentar
andreash Skrevet 5. august 2003 Forfatter Del Skrevet 5. august 2003 I nyeste Digital Photo som er i Narvesen akkurat nå så har de en test av SLR kameraer. Kameraene som er testet er: * Nikon D100 * Sigma SD9 * Fuji Finepix S2 Pro * Kodak DCS Pro 14n * Canon 10D Kameraet som fikk "Digital Photo Gold Award" er Canon 10D. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Men for de som allerede har brukt et husbaklån på Nikonglass virker S2 som en seriøs utfordrer. Lenke til kommentar
heimro Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 terjed skrev: Dette var dagens teiteste kommentar, uten tvil ! Du må ikke ta alt så uendelig seriøst! Poenget mitt i denne saken var at 10D er en selvsikker vinner i kampen mot D100, et kamera som nå er utklasset, og Nikon "bekrefter" dette med å satse sterkt på produksjonen av nye konkurrenter i kampen mot tidenes salgsuksse, nemlig 10D! En trenger ikke lengre å spørre seg om d100 er et alternativt kamera i forhold til 10d. Det er bare så synd på de som allrede har skaffet seg d100, for de ville ha fått mye mer glede med 10d tidene forandrer seg, det gjør kravene også.. *Lykkelig eier av 10D kamera* Lenke til kommentar
terjed Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Kan vel ikke akkurat si jeg tok det seriøst heller. Men det var heller ikke morsomt ! D100 er sikkert et godt alternativ for de som allerede har Nikon objektiv/utstyr? Og selv om kanskje 10D er hakket bedre er heller ikke D100 noe dårlig kamera. Hadde vært veldig synd om Canon fikk samme makt som Microsoft, så det er veldig bra at man vektlegger ting forskjellig og kjøper forskjellige merker. Veldig bra for oss forbrukere at det er konkurranse. Synes også kommentarer som at "Canon er best på alt" er helt latterlige, for det er dem ikke ! De har blant annet ikke de beste kompakte zoom-kameraene ++... Hva med å lage en egen kategori som heter "Tullediskusjon om kameraer". Der kan man legge inn alle slags teite kommentarer :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå