Gå til innhold

"Film-Spill"


Anbefalte innlegg

Hver gang det kommer ut en andmeldelse av et "film-spill" (Det vil si et spill basert på historien i en film som gir intrykk av og ha blitt laget med så lite budsjett, tid og ambisjoner som overhodet mulig, gjelder ikke spill som er laget i samme univers som en film, med ambisjoner, budsjett OSV) på gamer lurer jeg på hvordan det har seg at noen tar initiativ til å lage slike spill? Og hvordan det kan være økonomisk lønsomt å lage slike spill?

 

Jeg har en teori om at det går ut på og melke en merkevare, ettersom navnet er det eneste som kan trekke folk mot slike spill. Det virker også som om målgruppen for disse spillene er fanboys, unger eller andre idioter. Men, jeg er ingen ekspert så hvis det er noen som har en god ide om hvordan det har seg at denne pesten fortsatt herjer spillebransjen så er jeg svært interisert i å høre den.

Endret av Latslask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier meg enig Latslask, kjente en liten gnist av iver før når jeg hørte om spill basert på filmer jeg likte, men resultatene uteble. De rir på bølgen til den gode filmen og håper på det beste, så det er nok gjerne fansen av filmen som kanskje ikke setter seg så godt inn i spill som kjøper.

 

Litt trist for flere filmer har mulighet til å være basis for fantastisk gode spill. Riddick spillene syns jeg er unntaket fra regelen om film spill (finnes sikkert ett par andre hederlige unntak jeg glemmer), men de har det kjennetegnet at de ikke baserte seg på hypen rundt premieren eller fulgte historien til filmen, men heller brukte karakterene og universet til å lage en historie som passet til spill formatet.

Lenke til kommentar

En annen ting som er trist er at det nok er mange gode hjærner som kastes bort på slike spill. Er det er mulig at utvikklerne kansje har lyst til å lage et godt spill, men at de hindres fra dette av utgivere som bare er interisert i å gi ut et spill fort etter langseringen av filmen for å tjene penger?

Det er også klart at det finnes mange gode spill basert på filmer, men det er ikke de jeg er interisert i her. Og som Ghaundan nevnte så er de på mange måter vesensforskjellige fra de dårlige.

Endret av Latslask
Lenke til kommentar

Det store flertallet av folk som kjøper spill leser verken anmeldelser på spillnettsteder eller roter rundt på nettforum - så lenge markedsføringen og selve navnet er på plass, kjøper folk spill. Lisens-shovelware har såpass lave utviklingskostnader at de gir fortjeneste selv om de ikke slår noen salgsrekorder.

Lenke til kommentar

Melking er helt klart hovedaspektet bak disse titlene, men samtidig er det viktig å huske på at ikke alle krever toppspill.

 

Jeg mener det er viktig å ha en bredde på utgivelsene, og om fler mennesker får øynene opp for spill som underholdningsmedie gjennom slike lisensspill så er det gledelige nyheter for meg.

Lenke til kommentar

Synes Chronicles of Riddick Assault on Dark Athena er et glimrende eksempel på hvordan det skal gjøres, Ghostbusters spillet er også noe av det bedre. Sikkert flere også men kommer ikke på noen akkurat nå.

 

EDIT: Indiana Jones spillene...tenker på dem gammle adventure spilla. Legendariske...

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Melking er helt klart hovedaspektet bak disse titlene, men samtidig er det viktig å huske på at ikke alle krever toppspill.

 

Jeg mener det er viktig å ha en bredde på utgivelsene, og om fler mennesker får øynene opp for spill som underholdningsmedie gjennom slike lisensspill så er det gledelige nyheter for meg.

Det var et kjempe bra poeng som jeg ikke hadde tenkt over. Like vell må jeg jo prøve å rive det i filler ;) Er det ikke like stor sjangs for at man ved å bli utsatt for en dårlig spilleopplevelse første gang forkaster spill som et godt underholdningsmedium. Eller er det slik at første gang man spiller et spill er nødt til å bli en stor opplevelse uansett spill?

Lenke til kommentar

Om det er første gangen man spiller et tv-/dataspill er sjansen for at man vet hva et godt eller dårlig spill er rimelig liten.

 

Det kan jo hende noen får avsmak, men jeg tror sjansen er større for at noen ønsker å spille mer og andre spill. Og sjansen for at man kjenner noen med litt mer inngående kunnskap til gode spill som kan gi noen tips er forholdsvis stor i de aller fleste kretser i 2010.

Lenke til kommentar

Spill som er basert på filmer, men som ikke skal forsøke å kopiere handlingen kan gjerne være bra. Det er når de skal tvinge spilleren inn i nøyaktig samme rolle som i filmen at problemene oppstår.

 

Eller når de bare slenger noe sammen, rebrander og kaller det filmspill.. :)

 

Er uansett skeeeeptisk til alle slike filmspill.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i tråden så er det jo ikke alle som følger med på anmeldelser og forum rundt omkring, og så har man selvfølgelig foreldrene som vil gi noe "kult" til ungene sine.

 

En slik utgivelse er jo billig markedsføring for filmen, med tanke på at de får tilbake penger for hver kopi av "reklamen".

 

That being said, så må det være utrolig kjipt å få et slikt prosjekt på pulten for utviklerne der ute som drømmer om å lage store klassikere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...