Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Teknomonster for særlig interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, testen er ikke sent ute hvis du leste innledningen i artikkelen hvor det bl.a. skrives:

"Vi har hatt god tid til å teste Nokia N900 nå, ettersom det i disse dager er seks måneder siden vi fikk produktet mellom hendene. Da ble vi lovet en større programvareoppdatering, og valgte å utsette testen. Den første oppdateringen kom i januar, og en ny større oppdatering er visst nok på trappene. Denne har imidlertid latt vente på seg, og Nokia kan ennå ikke si når den vil bli lansert."

Lenke til kommentar

Den er nok for de spesielt interesserte, brukergrensesnittet kan by på noen overraskelser for de som er ute etter en vanlig telefon. Men dersom man har litt linux kunnskaper og ikke er redd for litt fikling i terminal gir n900 uante muligheter. Jeg har installert "lekket" firmware, klokket prosessoren til 1GHz, installert masse godsaker fra forskjellige pakkebrønner... Den er den desidert beste surfetelefonen jeg har prøvd, iphone inkludert! MMS fungerer dersom man installerer et ekstra program.

Lenke til kommentar

N900 bedømmes ikke på grunlag av Wimp og Spotify. Men vi ønsker å bruke slike tjenester, og da blir N900 feil produkt. Det mener vi det er på sin plass å påpeke. Nå finnes det muligheter for å få Spotify også på N900. Men hvordan du går frem for å få dette til å fungere finner du ikke i bruksanvisningen.

N900 er en kompleks terminal. Du skal ha en god porsjon kunnskap for å utnytte produktet til fulle. Noen har denne kunnskapen, og da er N900 ideell. Heldigvis er det også mange som utvikler programvare de deler med oss andre.

Trykker du ctrl-shift-x får du opp et terminalvindu. Men det er opp til deg å finne ut hva du vil bruke det til.

Endret av Espen Irwing Swang
Lenke til kommentar

Kilden heter Kai Öistämö og er terminalsjef i Nokia. "Vi har allerede N900 som kjører Maemo, som er basert på Linux. Etter neste store oppgradering av N900 vil Maemo bli til MeeGo. Programvaren som er utviklet til Maemo skal være kompatibel med MeeGo."

Jeg snakket med Öistämö i Barcelona 15.02.10, i forbindelse med kungjøringen av Nokia og Intels samarbeidsplaner.

Lenke til kommentar

Jeg googlet før jeg ba om kilde og fant ingenting - derfor anmodning om kilde.

Nå har det imidlertid blitt publisert noe av Nokia - og de sier at det ikke blir noen N900 MeeGO med Nokiasupport:

""Moving away from the update and to look at MeeGo and the Nokia N900. Many of you have been asking whether the new MeeGo platform will be supported on the N900 once it?s device-ready. Although Nokia N900 devices are being used for platform development and testing purposes by those involved in the MeeGo project, Nokia doesn?t have plans for a full scale commercial MeeGo upgrade on the Nokia N900. The reason? It?s really about ensuring that you have the best possible experience designed for the features on your Nokia N900 device. Nokia realises this news may be a disappointment for some, rest assured that Nokia will continue to support the core Maemo software on your Nokia N900, as evidenced by the PR 1.2 (V10.2010.19-1) update available today.""

http://conversations.nokia.com/2010/05/25/nokia-n900-software-update-release-1-2/

Lenke til kommentar

Hvilke funksjoner mangler N900 som en telefon i denne prisklassen skal ha? Jeg har hatt N900 i 4 måneder og var fornøyd med den fra første stund av. Jeg bruker telefonen i jobbsammenheng og selvfølgelig privat. Det er ingen funksjoner som jeg mangler på telefonen. For de som bruker lynmeldingsprogrammer som msn, yahoo og skype. Dette er integrert i telefonen og man er da koblet opp til enhver tid, samme med facebook for de som er glade i det. Musikk og kamera er bra. Det går an å sende mms. youtoube, spoitfy og wimp tjenester er også tilgjengelige. Jeg synes denne testen rett og slett er dårlig jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har denne tlf, og er en av bedre jeg har hatt. Lett å bruke, og har "alt". Jeg har pendlet mye ssiste året, så jeg har fått testet video og musikk spilleren. Fornøyd igjen. Det er genialt at den tar DivX format! Rart ikke flere har kommet med det.Og det er ikke noe problem å finne noen i kontaktlisten for å sende sms. Du kan bare begynne å taste inn de første bokstavene, så søker den. Kan anbefale denne tlf, for de som vil ha en god, smart tlf med tastatur!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Den har skikkelig multitasking. Programmer og widgets som kjører parallelt; vær, nyheter, facebook etc oppdateres hele tiden, mens man lytter til musikk, laster ned poccast, mens man e.g. spiller et spill. Popups for emails, meldinger, sms og samtaler. Dette er noe man forventer av telefoner i en slik prisklasse, men en god del mangler dette.

Kapasitiv skjerm som man må bruke fingre på er ikke så nøyaktig, dessuten begrenser tastaturet behov for å bruke touchskjermen hele tiden.

Hvis ikke Nokia lanserer Meego selv, vil Meego prosjektet støtte dette for N900. Man kan allerede innstalere det, men ikke så mye poeng ennå. Kanskje greiest å ha det parallelt med Maemo ganske lenge.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...