Gå til innhold

Empire eller Napoleon Total War?

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig lyst å spille litt Total War og vurderte derfor å kjøpe en, eller kanskje begge av disse spillene. Husker Empire fikk mye kritikk pga bugs i starten samt diverse andre ting, er disse blitt patchet?

Leste også i en tråd her, som jeg ikke finner igjen desverre, att Napoleon hadde ett dårligere campaign kart? Kan noen forklare litt mer om det for kart har veldig mye å si i Total War syns jeg. Er koloniene med i Napoleon?

Tar gjerne imot synspunkt og kanskje steder som selger billig, steam er uaktuelt med tanke på prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke spilt Empire på lenge, så vet ikke hva de har fikset i det siste. Det var en del ting å rette på. F.eks kunne ikke AI sette i land tropper fra skip. Jeg likte ikke campaign-delen, følte det var for mye zoomet ut - for store landområder. Dessuten var det bare å kjøre på med standard line infantery så vant du slagene. Det så så pent og lovende ut, men etter noen timers spilling ble svakhetene avslørt.

Napoleon er bra og vel verdt pengene. Kjøpte det fra Play. Ser det koster £17,99 nå. Kartet er mer detaljert med flere områder, og tilpasset historien i singelplayerdelen hvor du følger Napoleons kampanjer i Nord-Italia, Afrika og Europa/Russland. Du kan også spille som 4-5 store nasjoner på et klassisk Europa-kart. Koloniene er borte i Napoleon, men du kan fortsatt sende ut handelsskip til eksotiske strøk. Har ikke prøvd multiplayer i noen av spillene.

Lenke til kommentar

Hmm, kan man spille som de små nasjonene i Napoleon? Må si det er kun Preussen, kanskje russland eller det ottomanske riket som virkelig frister av de. England så blir det mye marine, men siden man kan spille de kampene så er det mer spennende nå?

Er kampanjene stor/spennende?

Litt synd om kun line infantry er tingen som duger, på VH/VH også? Er jo andre ting, kavaleri, lett infantery (leste at preussen satset endel på det, så det kan bli spennende), kannoner med cannister shot og mortar/howitzers med explosive skudd så det burde jo være litt intensiv til å sprite det opp litt.

Lenke til kommentar

Av de to spillene er Napoleon bedre, Napoleon har et par kule featers som effektiv moral osv. Karet er bare fra europa og er stort, tar mange mange mange turn å gå fra moskva til Paris, så du må være forskitig med soldaten dine da du bruker 10 turn på å få soldater ditt og da er det kjip om du bare mister hæren på første forsøk, dette gjør det lettere å forsvare hjemlandet og vanskligere å angripe langt hjemmenifra.

Men spillet representerer ikke Napoleoins krigene sånn som de var, er latterlig teit å spille borodino slaget med 1500 soldater, når det egentlig var 300 000 av dem der.

Alle uniformer er tatt fra 1813-1814 perioden, noe som blir feil når man spiller i 1805, enda værre er at man har soldater i 1806 som ikke fantes da en gang, Prøysen har Landwehr soldater i 1805, selv om de ikke fantes før i 1813.

Russland, prøysen, frankrike og østrike har alle uniformer fra 1813 eller senere, england har uniformer fra 1815 og det året finnes ikke en gang i spillet.

Napoleons krigene så slag med over 550 000 soldater, og det virker så ni trist å spille slag med 2500 soldater.

Brettene er små, og kjedelige, våpen rekkevider osv er helt feil, Howitzers kan skyte over tereng og treffe ting artilleristen umlig kunne se, noe som bare er teit.

Du ser altid fienen osv.

Spillet har veldig lite å gjøre med Napoleons krigene, men er desverre klart bedre enn empire.

Selv har jeg gitt opp hele TW og spiller i stede Histwar og AEGOD spill

Lenke til kommentar

Tja, etter å ha sett grafikken tror jeg ikke jeg ville likt å prøve 300 000. Sirup.

At det ikke er realistisk bryr jeg meg ikke, TW har aldri prøvd å være simulator så å hakke på at det ikke er realistisk bryr jeg meg lite om. Bare det gameplayet er gøy. At uniformene er feil hadde jeg nok aldri merket, at enhetene derimot er feil syns jeg blir teit. Liker når enheter utvikler og forandrer seg etter teknologi og tid...

Kan du si mer hvordan gameplayet er? Blir howitzers for sterk fordi de kan se enheter de egentlig ikke burde?

Lenke til kommentar

Jeg Howitzer er et tulle våpen i spillet, ikke bare kan den skyte i blinde å være ektremt nøyaktig, men ekspolsjonene fra granaten minner mer om 100kg WW2 bomber enn en liten jernkule flytt med litt krutt.

Den store gameplay tingen i Napoeloein er at du ser moralen til alle enheter (dine og dems)

Dette gjør at ud kan se akurrat når en fiende tviler, og da sender du nåde støtet ved å beordre et bajonett angrep, hele dette gameplayet er basert på en takktikk Engelske tropper brukte der man skøyt og skøyt på de franske før de ropte ut et huzza og stormet ut mot de franske, tapene fra skytinga fullt av dette angrepet var nok innimellom til å drive de franske avgårde. Nå har de overført dette og gjort dette til et sentralt gameplay aspekt.

Om det er bra eller ikke spørs om du liker det eller ikke, det jeg kan si er at slagene da føles nye ut, i forhold til empire som egentlig bare er Medieval 2 med musketter, I napoleon føles det ut som det er egent spill i TW kapitelet.

Det er anderledes fra Rome og Medieval 2, noe Empire egentlig ikke er.

Napoleon er delt i 5 kampanjer, i 4 spiller du frankriek i en spiller du et land fra coalisjonen, som er Prøysen, russland, ottoman, england og østrike.

Spillet varer fra 1805-1812, noe som gjør det rart at alle tropper og uniformer er fra 1813 og senere.

Lenke til kommentar

Du kan spille som Preussen, ja. Og Russland, England og Østerrike. Med modder kan du nok spille med mindre land også.

Jeg har spilt igjennom 2 av 3 kampanjer (Nord-Italia og Afrika) og syntes det var grei underholdning. Ser av Steam at jeg har klokket 22 timer. Og da gjenstår altså den siste (og trolig største) kampanjedelen. I kampanjene får man konkrete mål - som i praksis betyr at du skal fra A til B på kartet - og tidsfrister å forholde deg til. Det var helt greit, bortsett fra at på slutten stresset jeg igjennom for å rekke fristen, og det ødela litt av opplevelsen.

Man introduseres gradvis for funksjonene. I tredje og siste kampanje (Europa/Russland) er alle funksjoner tilgjengelige. Vet ikke om jeg liker den tutorials-følelsen det skapte, det burde kanskje vært mulig å skru på alt med en gang hvis man ønsket det.

Slagene er underholdende, og grafikken og lyden er veldig bra.

Endret av Thor_F
Lenke til kommentar

Kan også nevne at spillet har veldig lite artilleri, noe som er rart det det var det som sto for mesteparten av tapene under krigen så mye som 70-80%

Det er litt rart at slag skjeldent har mer enn 16 kanoner, når virklige slag hadde opp til 2500

Det er derfor jeg liker Histwar, der kan man ha mange mange hundre kanoner, har selv lagd slag med 400 000 soldater og 700 kanoner

Lenke til kommentar

Tror det har mer med tekniske begrensninger enn forsøk på å ikke være realistisk gunfreak. Ser ikke ut som TW er serien for deg, hvordan er Histwar kontra TW med tanke på brukervennlighet? Er det mulig for vanlig dødlige å kose seg med det eller er det for spesielt interesserte?

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir for dumt å kritisere Napoleon Total War for at det ikke er "historisk korrekt". Spillet er en stor oppgradering fra Empire, og jeg koste meg fra første stund.

Det jeg enda ikke er helt fornøyd med er fiendens AI, men jeg skjønner at dette kan være vanskelig å få til. Heldigvis kan man spille sammen med venner/fiender, også i kampanjen.

Lenke til kommentar

Tror det har mer med tekniske begrensninger enn forsøk på å ikke være realistisk gunfreak. Ser ikke ut som TW er serien for deg, hvordan er Histwar kontra TW med tanke på brukervennlighet? Er det mulig for vanlig dødlige å kose seg med det eller er det for spesielt interesserte?

Mer komplisert, ikke noe fantastisk grafikk, men vedlig givende.

Spillet kommer med 3 features ved siden av spillet, en map editor, så kan lage et nytt kart på 30 minutter, en OOB editor, hvor du lager og lagrer hærer. og en doctrine editor hvor du tilpasser hærene dine så de oppfører seg som de skal.

Du gir ordere på en 2d kart, så ser du hvordan det går på et en full 3d verden

Lenke til kommentar

http://www.histwar.com/

Det er allerde mods på vei, Flere av dem forbedrer grafikken kraftig.

Eneste formen for "kampanje" i spillet er å spille på det største karet, da må du spille som en ekte general, du må sende ut let kavaleri for å finne fienden, spre ut korpsene dine, men ikke for langt ellers vil de ble utslettet uten å kunne få hjelp.

Du må prøve å finne fienden som kan være hvor som helst på karet, prøve å finne nøyaktig hvor de er, viss du finnner en flanke som er sårbar, kan du ta å angripe foran mot fienden mens du svinger rundt flanken og angriper mot hans svake side. men dette inkluderer forflyttinger av titusenvis av soldater.

Selv når du angrieper en svak flanke, så vil den flanken ha mange mange tusen soldater, du må angripe flanken med minst et korps som er fra 10-35 000 soldater.

Lenke til kommentar

Fikk plutselig lyst å spille litt Total War og vurderte derfor å kjøpe en, eller kanskje begge av disse spillene. Husker Empire fikk mye kritikk pga bugs i starten samt diverse andre ting, er disse blitt patchet?

Leste også i en tråd her, som jeg ikke finner igjen desverre, att Napoleon hadde ett dårligere campaign kart? Kan noen forklare litt mer om det for kart har veldig mye å si i Total War syns jeg. Er koloniene med i Napoleon?

Tar gjerne imot synspunkt og kanskje steder som selger billig, steam er uaktuelt med tanke på prisen.

Jeg har begge. Og liker begge av forskjellige grunner. Empire liker jeg for den større verdenen, flere kontinenter å spille på, samt flere land man kan spille som.

Napoleon liker jeg for den bedre grafikken (da bare om du kan kjøre alt på max, ellers ser det likt ut), samt at AI fungerer merkbart bedre.

Som Gunfreak irriter jeg meg også litt over at antall soldater er så begrenset i forhold til virkligheten, men det blir en mindre ting, da gameplayet er så artig som det det er :)

Lenke til kommentar
25th May, 2010

Napoleon's Campaign Expands to the Iberian Peninsula

LONDON (25th May, 2010) – SEGA Europe Ltd. today announced that Napoleon: Total War – The Peninsular Campaign will be available for PC exclusively via Steam™ in Summer 2010. This expansion pack includes a brand new campaign map featuring 32 controllable regions divided amongst 4 different factions. In addition to France and Britain, Spain has now been added as a playable faction for this campaign for the first time in Napoleon: Total War.

As well as the new campaign, The Peninsular Campaign also features three new agents; the priest for Spain and Portugal, the provocateur for Britain and France, and one unique agent for the Spanish faction - the Guerrillero, as well as a host of new multiplayer features.

For a full list of features in The Peninsular Campaign, please visit http://www.totalwar.com

It is 1811 and the war in the Spanish Peninsula has been raging for over two years with mixed fortunes and heavy casualties for both sides. Napoleon’s Armée d'Espagne, led by Marshal Masséna, has invaded Portugal once again, but thus far, the network of entrenchments has proved impossible for the French to successfully assail. Although forced back to the edges of their Peninsula by France and the traitors who helped them, Spain is not yet out of the fight. The Supreme Central Junta and its successor, the Supreme Regency, authorised the forming of local bands to fight guerrilla - the “little war” - against the invaders.

http://www.totalwar.com/napoleon/gameinfo/news.php?n=4257

Lenke til kommentar

Kjøpte meg like så godt Sega Mega Pack :p Men en ting som virkelig irriterer, jeg ELSKER moral måleren i Napoleon. Hvorfor kunne de ikke lagt til dette i Empire?

Synes selv ikke at moralmåleren i napoleon har tilført så mye nytt. Moral har da altid vært med i total war spillene. Moralmåleren blir jo på en måte juks. Man viste jo i tidligere spill at man kunne få fienden til å stikke av, bare ikke akkurat når og hvor mye som skulle til.

Lenke til kommentar

Den tilførte noe nytt for min del, er ofte jeg har sett wavering på infanteri og sent inn kavaleriet, flere dør men de bryter ikke. Til gjengjeld blir kavaleriet tunget ned i nærkamp og jeg lider store tap.

Moral har alltid vært med, og AIen har som oftest vært elendig på å beskytte generalen som i de fleste slag vinner kampen pga moral tap...

Rekkevidde var også greit å få med siden det hjelper på å sette ut enheter og lignende. Ønsker dog at kanoner hadde en funksjon for å nekte de å skyte om det er stor fare for friendly fire. La oss si jeg forsterker og avanserer med venstre flanke. Artilleriet står i midten av formasjonen og bestemmer seg for å skyte til høyre, plutselig mister jeg 10 mann fordi jeg trodde artilleriet skøt på noen andre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bugs?Det er noen i Empire enda desverre.(jeg har IKKE Napoleon enda,men hvem vet)

AI kan sette i land tropper fra skip,en om at dette sjelden skjer.Forrige gang jeg spilte,så kom faktisk Maharata Confedracy(Indisk fraksjon) i krig med Portugal.Inderne landet tropper i Portugal og tok erobret landet...hehe artig og skjeldent syn at koloniseringen gikk FRA India til Europa..så ja,noe må de ha fikset.

Men det er endel som fortsatt er i uorden:

-AI invaderer ALDRI øyer.Ta en øy og du er trygg der dersom denne ikke gjør oppør.

-AI plasserer kanonene sine helt latterlig av og til.I dag hadde de satt sin eneste kanon i et slag bak noen byggninger som var mellom meg og AI.Jævlig smart,han fikk ikke inn et eneste treff selvfølgelig.Fint for meg,men det er jo ikke slik man skal vinne slagene!

-Ting som at smånasjoner erklærer krig på store og mektige land som fks Frankrike.Det ender med at de små blir innvadert hver gang og blir erobret.

-Ai er ikke veldig lur i slagene generelt egentlig.mye taktiske tabber ala at AI sender Generalenheten først i et slag og blir kanonføde...

Noen som vet mere om Napolen har kvittet seg med disse bugsa?Har ikke fått spilt det enda så da vet jeg ikke desverre..

Endret av Centurion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...