Gå til innhold

Spill man kan spille uten størm

Anbefalte innlegg

Dette er en type spill som er eldre enn bruken av elektrisitet, man kan spore røttene tilbake til renesansen kanskje lengre.

Men det var først etter Napoleons krigene det ble orangisert som fritids spill, til å begynne med var det gammle generaler som spillte det, Det var H. G. Wells som gjorde dette til noe for alle.

Spillene er varierte, det finnes hundrevis om ikke mange tusen forskjellige regler, hver periode fra historien finnes som spill, fra steinalder mennesker som slår inn hode på hverandre til Soldater i Kabul og videre til år 2525 osv.

De mest popluære periodene er Napoleons krigen, Amerikanske borgerkrigen, og WW2.

Med klassiske perioden, 7 års krigen, Amerikanske revolusjonen og WW1 like bak.

Men du har også mindre kjente ting, som Calist wars, war of earl jenkins osv.

Var det en krig finnes det figurer og regler for den.

For Napoleons krigene finnes det sikket 200-300 utgitte regler, og sikkert 200 produsenter av forskjellige figurer

Selv spiller jeg 7YW, AWI, Napoleoincs, ACW, WW2. men mest Napoleonics og AWI.

For Napoleoins krigene holder jeg på med figurer både i 6mm og 15mm, med flere forskjellige regler.

I noen regler spiller man med noen hundre figurer som repreenterer kanskje 20 000 soldater

Med noen hundre mener jeg 650-1000.

I andre regler som de jeg holder på med nå, bruker jeg (når jeg får malt alle) godt over 6000 figurer som repreentere over 300 000 soldater.

Her er en base jeg har laget som et lite diorama, basen er 7.5 x 7.5cm stor, og det er 70 soldater på den, etter jeg malte solatene limte jeg dem på basen, limte litt grus på den visse steder og lagde en "vann pytt" når det tørket malte jeg grusen i forskjellige farger, for å simulere jord, myr osv.

Jeg limte så på gress og steiner og den var komplett, det er 3 formasjoner på basen, to formasjoner i kolone, og en i linje foran. pluss et par random soldter her og der, som har falt ut av forsmasjonene.

borodinoadler007.jpg

En liten vann pytt

borodinoadler013.jpg

borodinoadler009.jpg

borodinoadler008.jpg

Hver soldat er ca. 6mm høye

borodinoadler006.jpg

Det er 3 vanlige Franske linje battaljoner på basen,

Hver battaljon har 3 type soldater i seg,

Fusiliers som er den valige type soldaten, Det ville være 6 slike kompanier.

Samt et kompani med Voltigeurs de med gult på hatten, og et kompani med greandiers, de med rødt på hatten.

borodinoadler004.jpg

borodinoadler003.jpg

borodinoadler002.jpg

borodinoadler001.jpg

Denne basen viser 3 battaljoner som ville være et regiment, men basen representere en brigade som er fra 4-9 battaljoner. Men naturlig nok har man ikke plass til det.

Jeg trenger 71 sånne til, samt 41 til med kavaleri, samt utkjent antall artilleri baser.

tilsammen godt over 6000 figurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kule soldater, veldig fin bakke har du fått til også, selv driver jeg med warhammer 40k for øyeblikket, har drevet med vanlig warhammer før. Men jeg bruker det mest som ting å se på når jeg kjeder meg, stille de fint opp og lignende.

Synes det er morsomt å male også ^_^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har begynt å male større figurer igjen, disse er 28mm, altså warhammer størrelse.

Siden de er så store med så mye detailjer er enheter bare 24-40 sterke i stede for 70-90.

Dette er Highlanders, i kilt.

28mmhighlander4002.jpg

28mmhighlander4001.jpg

28mmhighlander4003.jpg

28mmhighlander4004.jpg

Jeg blir ikke ferdig med enheten før jeg får noen flere figurer jeg har bestillt, jeg trenger nemlig så kalte flank company figurer til å ha på hver flanke

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Gjorde ferdig noen småting i dag og tok noen bilder

Alle figurene er i plastikk, til sammen 112 infanteri og 24 kavaleri.

Infanteriet er Fransk linge og Fransk Legere, samt britisk linje infanteri og highlanders.

Kavaleriet er begge franske, et regiment med hussars og et regiment med dragoons.

Malte også oen figurer med skadde, og masse "røyk"

Malte alle selv, over to måneder.

Jeg har 224 figurer på vei fra bangladesh ferdig malte, de er i metal, så skal jeg bestill 224 til senre i sommer.

I mellomtiden skal jeg male 162 figurer selv, og da har jeg 746 og kan endelig spille med dem.

Vanligvis liker jeg å male alle figurene mine selv, men det tar fryktlig lang tid, og jeg hopper fra et prosjekt til et annet og ingen av dem kommer langt nok til at jeg kan spille.

Så nå bestemte jeg meg for å kaste penger på problemet og håpet at det skulle ordne seg, så vi får se om det gjør det senere i sommer.

actionshot001.jpg

actionshot002.jpg

actionshot003.jpg

actionshot004.jpg

actionshot005.jpg

actionshot006.jpg

actionshot007.jpg

actionshot008.jpg

actionshot009.jpg

actionshot010.jpg

actionshot011.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble lei 28mm, så fant frem noen 15mm jeg hadde liggene.

17e régiment d'infanterie I hvite uniformer, egentlig var franske soldater fra 1790tallet i blåe jakker, men i 1806 fikk et utvalgt antall regimenter white uniformer, dette varte ikke lenge og allerde i 1807, ble uniformene fjernet og de fikk de gammle blåe. Altså er disse soldatene så svevert malt at de bare kan brukes på slag fra 1806-1807

Frocesonthe10thofseptember001.jpg

Frocesonthe10thofseptember002.jpg

Frocesonthe10thofseptember005.jpg

Her er noen russiske Grenadierer fra 1805-1807 perioden

Frocesonthe10thofseptember006.jpg

Frocesonthe10thofseptember007.jpg

Disse er da som sagt ca. 15mm høye

Lenke til kommentar

Takk takk, her er spille bordet som det ser ut nå

table1079003.jpg

Det er ca. 300 figurer, men når jeg blir ferdig kommer det til å være over 900.

table1079004.jpg

Hver enhet er fra 24 til 48 soldater sterke, som representerer 480 til 960 soldater, eller da en battaljon pr. enhet,

table1079005.jpg

Kavlaeriet er fra 12 til 40 figuer sterke eller 240-800 sterke, men de fleste enheter er under 24 figurer

table1079006.jpg

table1079007.jpg

table1079008.jpg

table1079009.jpg

table1079010.jpg

table1079012.jpg

table1079013.jpg

table1079014.jpg

Dette er min Fransk og Russiske styrker ofr 1807, noen enheter kan brukes for andre perioder.

Jeg holder også på med å lage en Britisk styrke for krigen i spania fra 1808-1814

Samt en annen fransk en for 1809-1814 samt en russisk, østerisk og prøysisk for 1812-1814

Hver styrke er fra 350-450 figurer sterk,

Min Britiske styrke er 4th division samt light division fra salamanca samt to kavaleri brigader, en tung og en lett, så ca. 450 figurer fordlet på 13 battaljoner, og 3 kavlaeri regimenter.pluss 2-3 batterier med artillery.

Min franske 1812 styrke er basert på 1st division 1st corps ved borodino, med hele 15 battaljon fordelt på 3 regimenter(5 battaljoner pr. regiment)

Samt tung og lett kavaleri brigade, denne styrken skal kunne slåss mot, både russere, østrikere, prøysere og britter, så de vil se mye action

Det som er litt intersant er at siden regimentene er på 5 battaljoner, er bare de 2 første virklig gode, de to første battaljonene i regimentet ville ha sett strid fra 1805-1809 og være veteraner noen vil til og med være elite soldater, som de to første battaljonene i 13th legere regimentet, men fra 3die battaljon synker kvaliteten, og de to siste vil være ganske elendige, det gjør at av de 15 battaljonene vil bare 6 være å virklig stole på, man må være mer forsikitig med hvordan man bruker de 9 andre battaljonene.

Siden borodino var det store slaget etter en lang kampanje ville battaljonene være små, de begynte kanskje med 720 soldater i hver battaljon eller 36 figurer, men etter flere mindre slag og flere tusen km med masjering, ville gjennomsnittet være på under 500, så jeg lager mine både franske og russiske 1812 battaljon 24 figurer sterke.

Lenke til kommentar

Reglene jeg bruker for disse figurene er noe som heter General de Brigade, spillet er laget for slag på størrelse med divisjoner mot divisjoner, men kan spilles med krops mot korps.

Du har en CinC(commander in chief) han er da enten en divisjonal general eller korps general, dette er da på måte spilleren, det er han du er, du tegner en rask slag plan og gir brigadene under deg i kommando ordere, en divison er fra 2-4 brigader, så du gir hver enkelt en ordere, det er et viss anntall ordere du kan gi,

Som Attack, da går brigaden mot fienden hver runde og må angripe med bajonett når de møter fienden.

Så har du advance, der må brigaden bevege seg mot fienden, og angripe med skytevåpen.

Så har du suport, der har brigaden i oppgave å hjelpe en annen brigade som har advance eller attack ordere.

Så har du hold, som brukes når du skal forsvare osv.

Hver runde er del opp i et viss antal deler.

Det begynner med at hver spiller kaster 2 D6 terniger, han med høyest score, vinner og kan enten gjøre bevegelser og angrep først, eller velge å la motspilleren gjøre det.

Først skal alle obligatoriske bevegelser utføres, dette er ting som infanteri som flykter, eller kavaleri som jager fieden, disse MÅ man flytte og man gjør det nå

Så kommer ordere delen, der divisjonal generaler og brigade generaler forandrer ordere,

Deretter gjør man alle charges, det er da man beveger enheter inn i mele med hver andre, for å gjøre det må begge sider gjennom div moral tester,

Så kommer vanlige bevegelser, der flyter man enhetene i brigader, nemelig battaljoner og regimenter, ut i fra hvilken formasjon de har, kan de bevege seg så så langt, i kolone kan infanteri bevegse seg 15cm, i linje kan de bevege seg 10cm osv..

Nå kommer skyte delen, da alle kanoner og infanteri kan skyter, rekke vidden er 10cm for musketter og opp til 40cm for tungt artilleri.

Nå løser man alle melene fra de enheter som gikk sammen i charge delen.

Etter det løser man moralen til enheter, i gjennom runden, har kanskje noen enheter slått retrett eller flyktet, da prøver man få disse få disse til å sammle seg igjen så de kan slåss neste runde, viss en enheter går i total oppløsing, må hele brigaden ta å gjøre en moral test for å se om den forsetter å være opprativ.

Viss en hel brigade flykter, må hele divisjonen ta moral test, altså alle de andre brigadene i divisjonen.

Slik er en runde og man spiller div rundet til det er noen som vinner.

Man kan enten spille vanlige spill, eller historiske senariorer, man kan også ha oppgaver, som at en side MÅ ta over en landsby eller en fjell knaus, mens den andre siden må holde på dem.

Et spill varer fra 3 til mange timer utifra størrelsen

Lenke til kommentar

Her er alle 15mm figurene mine, bortsett fra en battaljon med prøysere jeg glemte å ta ut av skapet

matandfigures010.jpg

matandfigures012.jpg

matandfigures014.jpg

matandfigures019.jpg

matandfigures021.jpg

Her er de to siste enhetne jeg malte

Britiske 23rd regiment of foot, AKA Royal Welch fuzilieers, fra fjerde division

matandfigures002.jpg

matandfigures016.jpg

matandfigures017.jpg

Første battaljon i Moskva regimentet sånn som de så ut i 1812-1814 perioden.

matandfigures006.jpg

matandfigures007.jpg

matandfigures008.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...