Gå til innhold

Problemer med mobildata på Samsung Spica

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny mobil - Samsung Spica. Når jeg sjekker forbruket mitt hos netcom på hjemmesidene der, så viser det seg at jeg har vært MYE inne på internett med telefonen min. Eneste jeg har brukt mobilen min til internett er 1 eneste gang på wi-fi nettverk jeg har hjemme. Og dette blir ganske dyrt i lengden :p

Jeg har lest i brukermanualen og der står det at det lille E-tegnet øverst på telefonen er EDGE-nett. Jeg aner ikke hva dette er. Men denne blinker stadig, og noen ganger blir den borte igjen. Pluss at noen ganger så blinker G-tegnet og 3G-tegnet på skjermen som er GPRS-nett og UMTS-nett tilkobling. Og dette viser seg jo å bli veldig dyrt for meg. Jeg har prøvd og gått inn på Nettleseren på mobilen, og slå den av (for noen ganger er den tydeligvis på) enda jeg ikke har brukt Nettleser på mobilen enda. Jeg har prøvd og slått av alt som har med internett-tilkobling på mobilen, men enda kommer det stadig opp.

Så er det noen som opplever det samme som meg, eller noen som kan hjelpe meg? Ringte netcom og det eneste de kunne tenke seg var at dette var en feil ved telefonen, men det hjelper ikke meg stort siden jeg får dyre telefonregninger pga jeg tydeligvis er på internett :/ Netcom kunne også legge inn en sperre for internettbruk på mobilen, men da får jeg ikke brukt MMS-funksjonene tydeligvis.

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt meg ny mobil - Samsung Spica. Når jeg sjekker forbruket mitt hos netcom på hjemmesidene der, så viser det seg at jeg har vært MYE inne på internett med telefonen min. Eneste jeg har brukt mobilen min til internett er 1 eneste gang på wi-fi nettverk jeg har hjemme. Og dette blir ganske dyrt i lengden :p

....

Hei Line, Samsung Spica kjører operativsystemet Android, og det er kanskje litt annerledes enn det du er vandt med fra tidligere. Du får for eksempel værvarsel og diverse Google-applikasjoner kontinuerlig oppdatert via mobilnettet, og selv om det er snakk om relativt lite datatrafikk kan det bli dyrt i løpet av en hel måned. Har du NetCom som operatør koster det enten 9 kroner per dag eller 20 kroner per dag å bruke datatrafikk hvis du ikke legger til en rimeligere datapakke til abonnementet.

Det høres imidlertid ikke riktig ut for deg, dersom du ikke bruker mobilen jevnlig til å surfe på internett eller bruker applikasjoner som krever internettilkobling ofte.

EDGE betyr at du er tilkoblet GSM-nettet. E-symbolet vil vises på skjermen når du ikke er tilkoblet 3G eller turbo-3G (UMTS). Men dette går både på taletrafikk, SMS og datatrafikk og har ikke noe med problemene du opplever å gjøre.

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til Samsung Spica, men det som bør være mulig er å skru av den kontinuerlige oppdateringen av f.eks. værvarsel, Facebook etc. Det skal du kunne gjøre ved å trykke INNSTILLINGER og deretter KONTOER/SYNKRONISERING (el.l.). Her kan du huke av "bakgrunnsdata" (programmer kan synkronisere, sende og motta data til enhver tid), samt huke av "autosynk".

Det løser forhåpentligvis deler av problemene du opplever. Men har du aktivert e-post på mobilen, eller installert applikasjoner som bruker datatrafikk, vil også dette kunne generere datatrafikk. Du kan derfor igjen gå inn på INNSTILLINGER -> TRÅDLØST OG NETTVERK, videre til MOBILE NETTVERK, og huk av "aktiver alltid-aktive mobildata".

Hvis operatøren din sperrer for bruk av datatrafikk vil du ganske riktig heller ikke kunne sende eller motta MMS-meldinger.

Håper dette var til litt hjelp. ;)

Jeg har dessverre ikke brukt operativsystemet Android mer enn et par ukers tid - kanskje noen lesere har flere tips?

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar :)

Men det du skriver har jeg allerede gjort, for fant ut dette i brukermanualen. Men senest i dag har det E-tegnet blinka oppe i hjørnet :/ Jeg har lagret brukernavn og passord på Android Market når jeg skulle laste ned skandinavisk ordliste og tastatur, men kan ikke huske at jeg har lagret noe på Google-applikasjoner eller liknende. Det tror jeg ikke at jeg skal ha gjort. Men var kjempe snilt at du svarte, da har jeg i alle fall gjort ting riktig med å huke av, det var ikke verst :p Men jeg har ikke det "aktiver alltid-aktive mobildata" på telefonen min. På MOBILNETTVERK har jeg bare Dataroaming, Bruk kun 2G-nettverk, Nettverksoperatører og Tilgangspunktnavn.

I natt fikk jeg en varsel om at det hadde skjedd noe på Facebook-profilen min, så noe er jeg jo koblet til tydeligvis. Det har aldri skjedd før. Har bare vært på Facebook med wi-fi nettverket hjemme en gang.

Men kanskje det er noen andre som forhåpentligvis kan hjelpe meg etterhvert :)

Nok en gang: takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...