Gå til innhold

DRM, å møtes på midten?

Anbefalte innlegg

Denne tråden skal ikke handle om DRM er slemt eller snilt, om pirater er profeter for dommedagen eller om utgivere tilber gamle Erik. Nei, denne saken handler om en liten setning gamer nevnte i en av sine artikler, vi må gi litt. Men når man gir bør man også få noe igjen, det syns iallefall jeg.

Tenkte derfor deg kunne være spennende å se hva dere syns er rimelig å få utav de forskjellige DRM metodene som er i bruk idag, eller hvordan de bør utvikles.

Konstant online for ett singelplayer spill, for meg virker dette litt irriterende. Ikke bare fordi det virkelig unødvendig, men nett kravet ser ikke ut til å bli brukt av de fleste. Selv har jeg stor tro på battle.net 2.0 som vil gjøre at man har kontakt med alle på venne listen i alle blizzard spill til enhver tid når man er logget inn samt diverse andre ting.

Jeg kan sitte å spille Wings of Liberty og suser rundt i Hyperion og redder universet og generelt har det skøy, ett achievement unlockes og jeg får kanskje en liten sak som ett nytt profil bilde (jeg er samle manisk når det gjelder slike ting...), og plutselig kommer whisper fra en kamerat "2v2?".

Når venner logger på kan jeg også se det, chatte med de og jeg merker faktisk at jeg er online.

Det er punkt nr 1, jeg har 2 til!

Punkt nr 2, internett kan være en lunefull herskerinne som til tide og utide drar på ferie og lar meg sitte igjen alene. Dette skjer og er til en hvis grad utenfor enhver kontroll, det som derimot er innenfor spillets kontroll er å lagre, eller iallefall ett varsel og litt tid å få lagret på. Noe av det aller verste jeg vet er å spille noe opp igjen uten å ha valgt å gjøre dette selv.

Punkt nr 3, en garanti for at singel player delen ikke blir utilgjengelig fordi serverne blir lagt ned. En patch eller lignende er alt som skal til, men å bli nektet å spille ett spill jeg har betalt for fordi det ikke er lønnsomt lengre viser til en meget kortsiktig tenking og at mine penger ikke blir verdsatt. Det er tross alt ikke snakk om å utvikle noe nytt, men å la meg nyte det som allerede er laget.

Krav om online profil: Herregud hvor mange er det jeg har nå? Bioware, EA, uPlay(dø apple), battle.net, games for windows live, steam og sikkert en god del flere som er gått i glemme boken.

Jeg forstår at å opprette en profil betyr at vi kan få litt mer tilbake, men det blir for mange. Alt går i surr og blir bare spetakkel. Greit at alle har forskjellige kriterier og det som er, men jeg skulle gitt skjorta mi for å få alt på en enkelt portal hvor jeg hadde oversikt og logget meg på hver av de ved ett tastetrykk.

Om flere har inspill så kom gjerne med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del er ikke interessert i å møte utvikler på midten så lenge jeg ikke har mulighet til å få noe igjen utover et tapt spill, de er avhengig av å ha meg som kunde for å overleve og jeg som kunde er ikke interessert i å betale for noe jeg ikke får.

Det jeg derimot er villig til, er å ha spillene mine på en portal lik Steam (storbruker av Steam og har vært det nesten siden starten), nettopp fordi jeg da har muligheter til å handle på nett, holde kontakt med venner og også hoppe inn og ut av venners spill på en lett måte. På den måten har utgiver kontroll på at jeg betaler for spillene mine, og jeg har så fremt Steam opprettholdes slik det er gjort til i dag (noe som jo slettes ikke er sikkert, men det er en annen diskusjon) kontroll over spillene jeg eier.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Vel AltF4, det var det jeg mente med å møte de på midten. Steam har DRM i at de krever online, iallefall delvis siden de også har en offline modus. Å møte de i midten mener jeg hvilke begrensninger, f.eks. krav om internett, man er villig til å godta og hvilke krav man i retur stiller utgiver. Ett stort steg i retningen jeg foretrekker er samme som deg, at nett tilgangen faktisk brukes til noe. Chatte med venner, join game, automatisk patching osv osv.

Dagens metode med "Vi krever internett, fordi" syns jeg ikke så mye om iog med at det hele føles veldig påklistret siden dette kravet ikke ser ut til å gavne meg som kunde på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt glad i ordninger hvor du kjøper / registrerer spillet ditt, og det tilhører en konto, hvor du senere kan laste ned spillene.

Å samtidig slippe å ha den forbannede dvd i dvd spillern, og lete den fram hver gang jeg skal spille noe, er deilig.

Syntes det er greit med en "må autentisere deg online i løpet av 72 timer (real time) for å spille singelplayer". Det gir deg muligheten til å spille når nettet faller ut, og gjør at de som sitter på rettighetene kan sikre seg mot installasjon mange forskjellige steder. Den beste løsningen er dog at denne kun trer i kraft når man kommer lenger ut i spillet (for eksempel siste to tredjedeler), og at det andre fungerer som både demo og testversjon.

Angående piratkopier, så hadde jeg håpet at noen etter hvert innså at de ikke får stoppet dette, og heller fokusert på å gjøre kundeopplevelsen best mulig.

Å ikke lenger få lov til å spille singelplayerspill fordi autentifiseringsservern er nede ... gjør at jeg går over til piratversjoner av de spillene, selv om jeg har kjøpt dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...