Gå til innhold

Fruktdrevet bærbar datamaskin!

To9R

Anbefalte innlegg

Ja lurer på om dette faktisk går. Hadde det litt gøy med noen kompiser da strømmen gikk så vi regnet litt på hvor mye sitron du trenger for å lade min bærbare datamaskin. Rekner med at pcen bruker 85V siden det står 85V på transformatoren.

En sitron produserer vel noe i rundt 1-2 V så vis 85 volt er nok så trenger vi sikkert rundt 60 sitroner for å drive pcen.

Er alt dette riktig og går det ann å gjøre det? Hvordan?

Mine elektriske kunnskaper er ikke akkurat på topp, men mener at syrebatteri blir gradvis mindre og mindre god, og at basebatteri holder jevnt nivå.

Takker for svar vis noen gidder :p

Endret av LCJ To9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur neppe transformatoren i laptopen din gir ut 85 V, mest sannsynleg rundt 20. Sikker på at du ikkje meinte 85 Watt? Det høyres nokonlunde riktig ut for ein laptop i alle fall.

Uansett, ein sitron klarar kanskje 1 Volt og leverar ekstremt lite straum (Ampere). Om me tar eit særdeles snilt overslag på 1 Volt og 1 mA per sitron får du då 1 mW. 85 W / 1 mW = 85 000 sitron, litt meir enn anslaget ditt :D

Edit: Det er faktisk enda verre enn eg antok:

http://en.wikipedia....i/Lemon_battery

1 lemon = 0.83V (approximate, reaction ranges from .80V -.98V) x 0.00015Amps = 0.0001245 Watts

Flashlight bulb = 2.4V x 0.5Amps = 1.2 Watts, or 9,639 lemons

Så ikkje 1 mW, men 0,125 mW. Du bør ha ein over snittet stor sitrongård for å få til dette ^_^

Endret av Einride
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...