Gå til innhold

Trailer: StarCraft II: Wings of Liberty (PC, Mac)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en vanskelig tid for Starcraft II å bli sluppet ut nå.

RTS-genren er nå i en fase mellom død og levende og det blir vanskelig å si om Starcraft II klarer å leve opp til hypen.

 

lul.

 

siden jeg har spilt betaen i over 1,5 mnd nå, så må jeg informere deg om at det absolutt lever opp til "hypen".

 

Vi snakker her om en gamer som har spilt wow i 5 år, som per dags dato ikke har logget inn siden jeg fikk beta-access.

 

Jeg har bestilt collectors edt. av spillet, og jeg var ikke sånn blodfan av sc1.

 

SC2 > all.

 

Oh, det er absolutt ikke en vanskelig tid for lanseringen av sc2. Jeg vil nok heller si: "Hell, it's about time!".

 

Ikke ser jeg at rts-genren er i noe form for liv/død-situasjon heller. Hva baseres det på?

 

SC2 delivers!

Lenke til kommentar

Jeg spiller sc2 beta, og spillet er veldig bra gjennomført. Likevel, blizzard har laget noen veldig rare og strenge regler som man må akseptere når man kjøper, som at man må søke om lisens for en liten turnering. Mye rart og teit ute å går hos blizzard, og liker ikke helt denne retningen Blizzard tar.

 

Les mer om blizzard og kespa her

 

Blizzard har tatt eierskap på alt og skal kontrollere absolutt alt, dette gjør det bare mer tungvindt og frustrerende for LAN. De har gått frem et par hakk, men gått tilbake mange når det gjelder internasjonal konkurranse som å låse inn regioner. Dvs du kan ikke spille med en i USA med mindre du har kjøpt en egen kopi som er ment for USA spilling. Lurer på om det er Activison som står bak mye av dette søppelet.

 

Spillet er likevel konge, bare spørs om man har lyst å investere tid i et spill som kanskje bare lever 2 år pga alle lover og regler Blizzard trer over oss.

Lenke til kommentar

Jeg spiller sc2 beta, og spillet er veldig bra gjennomført. Likevel, blizzard har laget noen veldig rare og strenge regler som man må akseptere når man kjøper, som at man må søke om lisens for en liten turnering. Mye rart og teit ute å går hos blizzard, og liker ikke helt denne retningen Blizzard tar.

 

Les mer om blizzard og kespa her

 

Blizzard har tatt eierskap på alt og skal kontrollere absolutt alt, dette gjør det bare mer tungvindt og frustrerende for LAN. De har gått frem et par hakk, men gått tilbake mange når det gjelder internasjonal konkurranse som å låse inn regioner. Dvs du kan ikke spille med en i USA med mindre du har kjøpt en egen kopi som er ment for USA spilling. Lurer på om det er Activison som står bak mye av dette søppelet.

 

Spillet er likevel konge, bare spørs om man har lyst å investere tid i et spill som kanskje bare lever 2 år pga alle lover og regler Blizzard trer over oss.

 

Ehm, har du lest saken til kespa? Det var Kespa er tross alt anklaget for juks og diverse andre lugubre greier i sammenheng med turneringene sine. Det andre så gjelder reglene ting som tv, å vise noen andre sitt produkt aktivt som ett TV program er litt annerledes enn en vanlig konkurranse på ett LAN. Samme er å få spillere til å tape med vilje og div andre ting. Tross alt snakk om politi etterforskning.

 

Lisensen gjelder selskap som har til formål å bruke Starcraft II til sin egen profitt, ikke privat personer som deltar i LAN. Enhver tv kanal kan ikke kjøpe en film på butikken så vise den på TV samme kveld, men du kan godt ha film kveld hjemme.

 

Å ikke kunne spille på tvers av kontinentene har blizzard også sagt at i første omgang kun ansees som midlertidig med tanke på belastning av servere men, at de har planer om å åpne dette.

 

Bare 2 år? Vi kan snakkes om 10 år og se om SCII lever på samme måte som SC1 lever idag :)

Lenke til kommentar

Okey viser til et sitat fra TL.net, der vi ser mange av de urimmelige kravene blizzard no stiller, et stort steg i feil retning hva gjelder spillmiljoet og esport i Korea.

 

Og for meg virker det som at enhver turnering trenger lisens fra blizzard. Om dette lar seg gjore i praksis vet jeg ikke, men det er det Blizzard vil ha oss til. Med dette på horisonten ser eg såpass mye turbulens at det ikke sikkert sc2 vil leve i 10-11 år. Håper imidlertid Blizzard tar til fornuft over kravene sine.

 

================= sitat fra TL.net ==========================

 

well LetMeShine we know some of the copyright blizzard want

 

and we also know they want kespa to agree for SC1 and SC2 .

 

and why people talk about disrespect towards blizzard from kespa now ? if you get any source show them or stop say that , they just cant agree to what blizzard want because that way too much.

 

blizzard are curently showing no respects for fans , players , and pro gamer right now , and i can give you many source and link .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

THAT WAS POSTED FROM SOMEONE IN THIS TOPIC , ALL THANK TO HIM >

 

Sounds like I was quite correct regarding Blizzard being unreasonable.

 

Here's a pretty good article that summarizes the terms that KeSPA and Blizzard was dealing with. It's quite old, but I imagine the situation hasn't changed at all.

 

http://www.thegames.co.kr/main/newsview.php?category=201&subcategory=1&id=142824

 

Key points

 

>>????? ??? ???? ?? ??? e???? ??? ??? ?? ?? ??? ? 7?? 14?? ?????.

 

The articles in the Blizzard's BattleNet Terms of Agreement that has become a controversial point is the 7th and the 14th articles

 

>>????? 7??? ?? ?? ?? ??, ??? ??? ????? ????? ??? ???? ?? ??? ????? ?? ??? ?? 2? ???? ??? ? ??? ???? ??.

 

Blizzard, in the 7th article, states that conversations within the game, to even user's characters profiles are the properties of Blizzard and without the consent of Blizzard, no one is allowed to create any secondary creation using them.

 

>>7? 1?? ??? ???? ????? ?? ?? ?? ?? ?? ? ???? ?? ??? ????? ?? ?? ???? ???? ? ??? ???? ??? ???

 

The 7th article 1st term states that, excluding Blizzard's contest/tournament rules, or other fan policies, users are not allowed to use the game or the service to create any sort of product.

 

>>????? ? 14? 4?? ?? ?? e????? ??? ? ??? ??? ??? ???. ? ???? ????? ‘??, ?? ??? ?? ?? ???? ??, ??, ??, ??? ????? ??, ?? ? ??? ??’ ?? ??? ????? ??? ??.

 

Blizzard also used the 14th article 4th term to state their opinion on publishing rights that they were discussing with KeSPA. This term states that Blizzard owns the right to publish and use anything related to SC2. (lazy translation near the end but it's 3:19 AM!)

 

>>?? ? ??? ???? ?? ?? ? ?? ?? ?????? ??? ?? ???? ??. ?? ??? ???? ‘??2’? ??? ??? ??? ????? ?? ? ?? ????? ??? ?? ??? ????? ??.

 

Other than these terms, Blizzard also demands that users need to abandon any authorship of anything regarding the contents. If these terms are applied, then blizzard's permission will be needed to hold a contest/tournament or air the matches on TV regarding Starcraft 2

 

>>????? ??? ‘??2’? ??? ????? ????? ??? ??? ?? ??? ??? ??? ? ?? ??? ????? ???? ??? ??? ??.

 

Blizzard has been using Starcraft 2 to state that whenever a gaming tournament is held, or whenever matches are aired on TV, not only do users need to gain permission from blizzard, but also need to pay royalties to Blizzard

 

>>?? ?? e????? ??? ???? ?? ???? ??? ??? ???? ?? ‘??????’? ?? ???? ??? ??? ? ? ??? ? ? ?? ??? ??.

 

On the other hand, KeSPA stated that Tournaments and TV Airings do not fall under Blizzard's ownership and requested that Starcraft 2 could be held at a similar format as the original Starcraft.

 

>>??? ??e????? ????? “????? ?? ???? ????? ???? e??? ???? ‘??2’? ?? ??? ? ?”??? “?? e???? ????? ?? ?? ??? ???? ???? ??? ? ??? ??”??? ????.

 

Choi WonJae, the Secretary General (wtf) of KeSPA stated that "If Blizzard continues to push forth for ownership, then Broadcasting stations and ESports Leagues will turn their backs to SC2" and "Korea's Esports was not made by Blizzard but created by the Broadcasting Stations and the Leagues".

 

>>e????? ? ???? “??? e??? ???? ??? ??? ???? ??? ??? ???? ?? ??? ???? ??? ???”??? “?? ????? e???? ??? ‘??2’ ??? ??? ?? ??? ???? ? ??? ???? ??? ??? ? ??”? ????.

 

A personnel related to Esports stated that "Many of the Esports leagues do not operate to make a profit but to contribute to society" and that "If Blizzard uses ESports only to increase Starcraft 2 sales, there could be a tragedy where many supporting companies will give up on operating a team"

 

(As a note there has been many hints that KeSPA does not have that much money in a few of the articles I've read, so this seems to be accurate, especially since iirc SC games are free to go to)

 

>>-???? ??? ??? ??? ‘??????2’? ?? ?? ????? ???? ???? ??? ????? ????? ‘??????2’? ?? e?????? ??? ? ?? ???.

????????(?? ????): ????? ??? ????? ??? ??? ?? ???? ?????? ???. e???? ?? ??? ?????. ‘??????2’? ?? ???? ??? ????? ?? ??? ?? ???? ????? ?? ??? ??? ????. ??? ?? ??? ???? ??? ?? ??? ? ? ??.

 

(Basically a Korean Blizzard Representative states that Blizzard removed LAN to limit eSports so that they need to get Blizzard's permission.)

 

>>? ???? : ????? ?? ??? ?? ??? ?? ????? ? ??? ?? ??. ‘??????’ ?? ?? ??? ??? ???? ???? ? ???. ??? ????? ‘??????’? ?? ??? ?? ?? ? ?? ?? ??. ?? ??? ?? ??? ?? ???? ?????? ???.

 

(Even Starcraft will be held over Blizzard's Battlenet (but, the employee then states that he cannot talk about the issue atm))

 

(AKA: KeSPA needs to agree to Blizzard's term regarding Starcraft in addition to Starcraft 2)

---

 

So, any wonders why KeSPA is disagreeing with Blizzard? Blizzard attempting to centralize eSports is probably going to kill it faster than anything else ever -- just imagine playing Starcraft without ICCUP!

 

Simply put, I don't see any reasonable company agreeing to these terms, nor any Broadcasting Station. Good luck, Blizzard!

Lenke til kommentar

Kan du komme med hva du er uenig i? Hoved poenget jeg fant i artikkelen er at det ikke er lov å skape ett produkt på noen andres IP, er det dette som er så grusomt?

 

PS: Oversettelse av partiske personer kommer jeg aldri til å stole 100% på.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Kespa er et organ i s.korea som ser over starcraft (og andre aktuelle spill), noe politiske folk i vesten ville ledd av om vi ville hatt noe slikt her. I Korea er sc veldig seriøst, fotball seriøst, men dette vet vel omtrent alle. Å plutselig komme med urimelige krav setter en stor struper på dette, no skal plutselig Blizzard blande seg inn i noe dem ikke har peiling på, esport. Uten liga på proffesjonelt plan og sponsorer som stiller opp for folk i Korea vil SC2 enten bli melket som Call of duty spillene eller bare bli satt på hyllen. Å følge med på starcraft er veldig morsomt, og for meg like morsomt som å se VM/EM i fotball. Et par leketurneringer kontrollert av Blizzard vil ikke få dette på godt nivå.

 

Poenget mitt er, at eg er redd for at dette vil gjøre starcraft innholdet veldig lavt viss Blizzard setter struper på noe som har fungert ganske bra i SC:BW. Viss dere har spilt WC3, husker dere sikkert Moon når han spilte, det var en fryd uten det vanlige, og det er en grunn til at han er blant de best betalte spillerene.

Så at Blizzard kommer med urimelige krav setter multiplayer innholdet i fare.

Lenke til kommentar

Så, tanken er at om Kespa må betale royalties fordi de per dags dato tjener penger på Blizzard sine produkt? Fotball som du nevner greier seg jo ganske bra med tanke på alt som skal betales for. Ser bare ikke logikken i at noen skal kunne lage ett produkt basert på en IP til ett annet selskap.

 

Det er ikke snakk om små lan eller comboer, det er snakk om selskap nivå og tv sendinger. Tv kanaler må betale i dyre dommer for å vise fotball kamper, de tjener inn på seer tall og reklame. Kan ikke fatte hvorfor denne modellen ikke skal fungere i eSports. Så litt på siden deres (fikk en god del advarsler om at det var lugubre greier) og de sa at deres ønske var å heve eSport på nivået til vanlig sport. Hvordan tror de at de skal greie å stikke av med å betale for seg?

 

Såvidt jeg kan se har det ikke engang vært diskusjon om størrelsen på royalties og hvor grensen i gråsonen mellom uskyldig compo og prof arrangement med alt som følger med. Om dette er for banalt så slenger jeg meg gjerne på at Blizzard er idioter, men ditt argument er jo at blizzard ikke har peiling på eSport som for min del virker ganske sært med tanke på statusen til Starcraft.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har noe videre greie på økonomien i denne bransjen, ei heller tar jeg stilling til hvem som har rett i denne saken.

 

Men din sammenlikning med fotball vil jo egentlig bli noe slikt som:

 

"Mannen som oppfant spillet 'fotball' skal motta royalties hvis noen vil konkurrere i fotball. Dessuten er det kun lov til å konkurrere i fotball hvis man følger oppfinnerens regler."

 

Jeg velger å mene i denne sammenheng at en sammenlikning med fotball ikke blir helt korrekt.

 

Edit: Når jeg tenker over det, kan jeg ikke komme på noen annen "sport" hvor det sitter en produsent med copyright på sporten. Må Blizzard til slutt innse at de må løsne på copyright-krav hvis SC2 virkelig skal bli en konkurransesport, eller er det sportsverdenen som må endre seg?

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Saken er den at Blizzard er så dum at de spør om for mye. Avtale med Blizzard inngår at de kan spørre om hvor mye penger de vil til enhver tid. Dvs Kespa må hele tiden ta risikoen, mens Blizzard håver inn uten noen form for risiko. Forferdelig forertnigsmodel.

 

En annen ting, vi kan se på historie med WoW som esport (lol?). Blizzard har flere ganger fått turneringer i wow til å måtte avbrytes pga denne tankengangen de nå vil ha med sc2, pga det går ikke opp i penger når folk må betale så så mye til blizzard. Og i følge Morhaime, så mener han at esport et tillegg for å gjøre spillet litt mer morsomt. Høres ikke ut som en mann med store ambisjoner for esport akkurat.

 

Beklager, men eg har ingen tro på Blizzard til å nå plutselig starte å styre sin egen esport, når det gikk så dårlig når de prøvde det med wow. Vi snakker ikke her om noen få turneringer i året, vi snakker om liga og å betale spillere profesjonell lønn hele året, betale for opplærings osv de har i korea. Dette er ikke gjor over natten, og spørs om Activision blizzard har lyst å ta en så hard risiko her i vesten.

Lenke til kommentar

Mahler, kan du gi noen bevis for den avtalen er slik du beskriver? For royalties blir vanligvis avtalt og kontrakt festet. Se på tv kanaler som MTV, eller radio. De kan ikke sende sanger i hytt og gevær. De må betale rettighetsinnehaver royalties basert på antall seere/lyttere.

 

Igjen, vil gjerne se bevis for at blizzard påstår de kan forandre på royalty satsen i etterkant av en underskreven kontrakt. Hvis ikke, vel, la oss si du begynner å nærme deg mann i trailervogn med tinhatt tendenser her...

Lenke til kommentar

Eg husker ikke hvor eg leste det, men all fornuft må vel tilsi at det må avtales fast sum på kontrakt, noe annet måtte vært urimelig, som no-lan støtte, alt foregå via battle.net, region sperre og andre avgjørelser som gjør dette verre for turneringer. Dette er ikke Blizzard eg husker, kan Activision være en sterk medspiller her?

 

Saken er, vi har sett hvordan det gikk med wow, som har nok av seere og er populært. Her har vi WCG og Blizzcon turneringer, og det strekker seg ikke særlig mye lenger enn der. Viss du har fulgt med hvordan Brood war har vært i forhold, ser vi hvor stor forskjell dette er, og det er tydelig at Blizzard ikke er særlig seriøse på å satse mer på esport. Så ja, det er grunn nok til å være veldig bekymret om man vil se flere flotte kamper som man gjorde i Brood war, og som fremdeles er oppe i god helse. Eg er sikker på singleplayer vil være flott og verdt alle penger, men selve multiplayer innholdet er det hovedsaklig spillerene som gir.

Lenke til kommentar

No lan var såvidt jeg forstod ett tiltak for å få bukt med pirat problemet WC3 opplever hvor enorme antall spillere spiller via virtuelle lan, f.eks. med hamachi, og på den måten kunne spille multiplayer på pirat kopier.

 

Kan se at dette blir ett problem for små lan hvor man ofte ikke har mye plass å velge mellom og routern ofte ikke strekker til, men en stor turnering bør da kunne stille med internett?

 

Har fulgt med nok til å vite at det fortsatt spilles aktivt ett tiår etter sin utgivelse, noe som i seg selv er en stor prestasjon. WoW er kanskje ikke så populært, men så var vel fokuset med WoW å nå ett bredt publikum, SC2 har jo i stor grad fokus på e-sport. Det er iallefall inntrykket jeg har fått med tanke på at flere topp spillere fikk delta tidlig i testing og balansering før det ble lukket beta for videre balansering.

 

PS: likte siste posten din mye bedre, du kommer tydeligere fram og fremstår mer troverdig enn når du skriver basert på følelser :)

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...