Gå til innhold

Guild Wars universet


Anbefalte innlegg

Guild Wars

 

Så eg merket at det ikke fantes noen tråder om guild wars serien her, i værtfall ikke som eg kunne finne og det fortjener jo spillene så absolutt.

 

så denne er en tråd for alt som har med guild wars, spørsmål om spillet, problemer, møte folk å spille med. alt du måtte ønske.

 

så får dere som ikke vet det er guild wars et MMORPG som kom ut samme året som WoW og har hittil komt ut med 4 spill til serien.

 

guild wars: faction var det andre spillet i serien som hadde et asiatisk tema til seg og man trenger ikke det første spillet for å spille det, men visst man har begge kan man koble dem sammen og dra mellom kontinentene.

 

Guild wars: nightfall var det tredje spillet som hadde et afrikansk tema og igjen fungerer slik at man ikke trenger de 2 andre, men de kan fungere sammen visst man har det.

 

det siste spillet i serien heter Guild wars: eye of the north og dette var det første ordentlige expansion packen hvor man trengte det orginale guild wars for å spille. dette starter en ny fortelling om Tyria som er kontinetet for det første spillet og tar det videre nord.

 

denne exp packen blir også brukt til å bygge opp for det neste spillet i serien. guild wars 2 som er den første etterfølgeren av guild wars hvor spillet tar til 250 år etter det orginale guild wars og mye har skjedd med verden og historien.

 

guild wars 2 blir et større og mer åpent MMO hvor man kan hoppe, svømme, dykke, se folk utenfor byene og slike ting. for dette kan man ikke på de tidligere spillene, men ikke beskymre dåkkar. de er forsatt veldig gode spill.

 

det finnes 2 proffesion/klasser å velge mellom, de er warrior, ranger, monk, necromancer, mesmer, elementalist, assassin (gw: faction) ritualist (gw: faction) paragon (gw: nightfall) og dervish (gw: nigthfall)

 

i tilegg til sin hoved proffesion kan man få en til så man kan kombinere 2 klasser sammen for å lage en bedre klasse.

 

guild wars er mye strategisk tenking for man kan kun ha 7 spells/skills ute om gangen av de veldig mange som finnes, så man må være smart når man velger. lett å lære, men hardt å mestre.

 

uansett, burde vært en bedre førstepost så det skal eg jobbe med, men har liten tid på meg no.

 

håper dette kansje får noen folk tilbake til guild wars eller nye spillere til å prøve det, også har vi jo alle som alt spiller som eg ikke er helt sikker på hvor mange det er av på forumet her.

 

for dere som eventuelt ønsker å begynne med Guild wars kan eg anbefale denne pakken http://biit.no/Guild-Wars-Complete-Collection/dp/B001CSMF48 her får man alle 4 spillene i en pakke for ca 185kr med frakt. den leveres da av amazon.co.uk

 

Guild Wars 2

 

Guild Wars 2 er det neste i guild wars serien. her er vi igjen tilbake i Tyria bare at det har gått 250år siden hendelsene i de første guild wars spillene og verden har forandret seg drastisk.

 

Nye Features

 

noen av de flotte nye tingene som kommer i Guild wars 2 er blandt annet et lvl cap på 80 isteden for 20 slik de hadde før. (men leveling vil gå raskere en andre MMO-er du kansje er kjent med. WoW,AoC,WAR etc.)

 

det er nå 5 spillbare klasser (2 av dem var vist frem i eye of the north for første gang)

 

Spillet kan spilles helt uten å bruke groupe eller henchmen

 

spillet bruker dynamiske events

 

spillerene vil oppleve en personlig historie som forandrer seg ut ifra dine valg.

 

man har nå 10 skills/spells ute om gangen.

 

man kan hoppe, svømme, dykke o.s.v (slutt på alle de usynlige veggene som plagde de første)

 

Man kan møte spillere utenfor byene

 

Combat i spillet vil være basert på å være veldig visuell

 

Raser

 

Som sagt tidligere har vi nå 5 spillbare raser vi kan velge mellom.

 

Human

 

Som alltid har vi forsatt Human, Humans har jo hatt en lang historie i Tyria hvor de kjempet mot Charr-ene, men den krigen er stort sett over nå og de har gått over til å leve mer moderne liv. de har også fått seg en ny by, hjembyen til Humans er nå Divinity's Reach en veldig stor og flott by.

 

Charr

 

Nå for første gang er Charr en spillbar race så dåkkar som alltid har hatt lyst å være den brutal charr med stor øks kan nå gjøre det (eg er helt klar for det). Grunnen til at Charren er nå spillbar er at etter dragene våknet begynte de større farene i Tyria å komme og da skjønte Charren det at de ikke kunne ta seg av dette alene og slo dermed fred med menneskene.

 

Etter Charren felte Ascalon i det første spillet tok de over område så hjembyen til Charren er nå Ascalon. Charren har også utviklet seg de siste 250 årene og de har faktisk funnet opp gevær så du kan spille en Charr ranger med gunner.

 

Norn

 

Norn er en av de mer nyere rasene, de ble for første gang vist frem i Eye of the North og holder til langt oppe i nord. Nornene er stolte krigere som ikke ber til noen gud, men istede dyrene. de kan også shape shifte inn til dyr og det skal alle Norn kunne gjøre så det kan jo bli intressangt (bjørn warrior).

 

Nornene sitt hjemland var langt oppe i nord, men is dragen jaget dem vekk derfra så de flyktet til shiverpeaks mountains og begynte å bo der.

 

Dyrene man kan bli til skal være: bjørn, snø leopard, ulv og ørn.

 

Asura

 

Asura var også en av rasene som for første gang gjorde sin opptreden i Eye of the North. de er veldig lave små vesner som er veldig smarte. de er den rasen med høyest intelegens og er ganske god til å bruke magi. de kan lage roboter som kan slåss og de kan lage portaler som blir brukt til å teleportere seg rundt i Tyria.

 

Asuarene bor i Maguuma jungle etter de ble jaget vekk fra hjemlandet sitt av flamme dragen (litt sånn som Nornene)

 

Sylvari

 

Sylvari er en helt nye rase som aldri har blitt vist før Guild Wars 2. en god grunn til dette er at sylvariene ble født 226 år etter Eye of the North.

 

Disse er ikke født på helt vanlig måte heller, for det var noen soldater som plantet noen frø for lenge siden og det gikk 100 vis av år og treet bare vokste og tilslutt blomstret det og fra det kom Sylvariene. disse er magiske vesner som er veldig dyktig med magi og respekterer det veldig høyt.

 

disse vesne holder også til i maguuma jungle kor treet deres ble plantet.

 

Klasser

 

Til nå er det annonsert 4 av Guild Wars 2 sine klasser, men det skal bli 8 stykker totalt.

 

Warrior

 

Warrior er en klasse alle er kjent med, det er en kriger og de fleste MMO-er har den med. fokuset er på melee slåssing, men de kan også bruke noen ranged våpen.

 

Warrior kan bruke sverd, øks og klubbe i main hand mens de bruker sjold, "Warhorn", sverd, øks og klubbe i andre hånden. (så dual wielden skal gå fint) i tilegg til det kan de bruke 2 hånds sverd, hammere, buer og rifler som 2 hånds våpen,

 

En Warrior er som oftest kjent fra andre spill som tanken, det er personen som tåler mest og står i fronten og slåss og tar all damagen.

 

Elementalist

 

Elementalist er som en mage i andre spill. det er en klasse som bruker magi basert på elementene i verden. som å kaste flamme kuler, fryse finden til is eller skape en torden storm.

 

her kan du spesialiere deg i elementer som flamme, is, torden o.s.v eller du kan gå for en mix av dem alle. det er mange muligheter for variasjon her.

 

Elementalist kan bruke septer og dolk i hoved hånden samtidig som dolk og focus i andre hånden. de kan også bruke staver som 2 hånds våpen.

 

Ranger

 

Ranger er en klasse med hoved fokus på ranged combat. de står som oftest på avstand og skyter fienden, men om det skulle bli nødvendig kan de også bruke melee for å slåss. de kan også få et dyr med seg som kan slåss ved deres side eller "tanke" fienden mens de skyter på dem fra avstand.

 

de bruker omgivelsene rundt seg og går godt sammen med naturen. de er også spesialister på å sette ut feller som kan sitte fast eller skade fiender som trakker på dem. de kan også kalle på natur "spirits" som kan hjelpe i kamp. som for eksempel sun spirit som gir allierte ekstra flamme damage når de slår på folk.

 

Rangers kan bruke sverd og øks i hovedhånden og øks, dolk, fakkel og "warhorn" i andre hånden. i tilegg til det så kan de bruke et 2 hånds sverd og bue som 2 hånds.

 

Necromancer

 

Necromancer er også en form for en mage, for de bruker magi, men i motsetning til elementalisten så er necromancerens magi basert på døden. de kan foreksempel kalle på de døde og få dem til å hjelpe ham/henne i combat.

 

de kan også få motstandere til å frykte dem så de løper vekk og forhekse dem som gjør dem svakere. det finnes mange varianter av spells necromancer kan gjøre. necromancer er også kjent som den litt mer onde klassen siden den bruker døds magi når den slåss.

 

necromancer kan bruke øks, dolk og septer i hoved hånden og dolk, "focus" og "warhorn" i andre hånden. eller de kan bruke stav som 2 hånds våpen.

 

Dynamiske Events

 

dynamiske events er et ganske ambiøst forsøk av Arenanet for de ønsker å få verden til å virke mer levende og spennende en andre MMO-er har gjort. dette skal de gjøre ved å bruke mindre av de vanlige questene du får av en person med utropstegn over hode mot quest du kan se og høre. som for eksempel at du ser røyken stige over fjellet og hører ting sprenge så du løper over der og ser en drage som angriper en by og en vakt som løper bort til deg og spør deg om din hjelp.

 

da vil du istede for å få et quest av en fyr med utropstegn over hode som forklarer at drager angriper mens det var er noen drager som står rundtom og venter på deg. kunne se at dragene angriper byen og brenner den ned. så da får du valget om å enten hjelpe byen, drepe dragene og bli belønnet for det. eller du kan la være og se byen brenne ned til grusen.

 

her kommer den andre store tingen med dynamiske events, visst en by blir ødelagt eller tatt over så vil den forsette å være det intill noen spillere gjør noe med det, spillerne kan drepe dragene og byen kan begynne å bli bygd opp igjen eller de kan bare la dragene ha byen og da vil den alltid være slik.

 

dette gjør at dynamiske events skaper et scenario hvor du kan gjøre valg og utifra de valgene så vil andre scenarioer skje. dette vil gjøre at du alltid har noe å gjøre så det skal holde spillerne der en stund.

 

eventene blir også skalert i forhold til hvor mange personer er med, jo flere personer som er med jo flere og jo bedre er fiendene slik at det alltid blir utfordrene og det blir forsatt gjennomførbart visst du er aleine.

 

Arenanet prøver også å gjøre det mer naturlig å spille sammen med andre. i andre MMO-er så er det ofte sånn at visst 2 stykker har det samme questet så vil de ikke bli forstyrret for då kan noen stjele killed deres. mens i Guild Wars 2 får begge 2 100% av loot, XP og quest reward for killet så lenge begge deltok. det er gjort slik for da blir det naturlig å samerbeide med andre spillere selvom man ikke er i groupe sammen med dem.

 

Personlig Historie

 

Personlig historie går ut på det at fra du lager characteren din begynner du en historie, en historie som skjer separert fra resten av den åpene verden. i denne personlige historien vil dine valg forandre historien. du kan bli venner med folk, mens andre er fiender med dem. du kan drepe en person mens andre kan bli alliert med han. så rett og slett så er det en historie du selv lager med å ta de valgene du mener er rette.

 

disse valgene vil gjøre at du for hver gjennomspilling kan få anderledes historie og dermed en anderledes opplevelse. dette vil gjøre det å levele opp alter mye gøyere for det er mye mer variert.

 

dette er igjen veldig ambiøst av Arenanet for her kreves veldig mye skriving til for å kunne lage så mange forskjellige historier.

 

Ting som skjer i din personlige historie vil skje i lukket instance så kun deg og din groupe kan komme inn der, dette er gjort slik at dere kan få deres egne historier uten at valget andre spillere gjør kan forandre den.

 

Ny og bedre åpenhet

 

Mye av det Guild Wars en fikk i mot seg var det at man ikke kunne hoppe eller svømme og at det var veldig mange usynlige vegger så man kunne ikke hoppe ned en liten klippe. og menst av alt det at man ikke kunne se folk uten for byene, da var det kun deg og din gruppe mot resten av verden. dette er nå forandret, spillere kan møte andre spillere ute på de åpene sletter og bli med dem der i og ta tilbake en by som har falt eller drepe banditter som terroriserer gårs bruken.

 

i tilegg til dette kan man også nå hoppe rundtom og utenfor klipper akkurat som man vil og svømmig og dykking har blitt et viktig del av gameplayet. det skal tydeligvis finnes ganske masse intressangt under vann i Tyria. Arenanet uttalte seg at det at man nå kunne svømme og dykke gjorde Tyria veldig mange ganger større en det var før.

 

så det er bare å glede seg til å ha den store åpenheten i det nye Guild Wars.

 

Combat

 

Combat i Guild Wars 2 er point and click, men litt mer underholdene en helt standard. for her har de lagt til at du kan dodge angrep med å ruller vekk til en annen side og slikt. dette gjør at de bør holde deg i konstant bevegelse for å ikke bli truffet av slagene til motstander samtidig som du bruker dine spells og skills til å angripe tilbake.

 

Combat har også blitt mye mer visuelt, isteden for bare å ha noen lys som flimrer kan du se på bevegelser og hva som skjer når man bruker det og utifra det skjønne hva spellet/skillet gjør. som når en elementalist skaper et jordskjelv kan du se bakken bryter opp rundt ham og du kan se flammene brenne når de bruker flamme magi. alle slike effekter er laget på en visuell måte slik at combaten føles mer engasjerende.

 

og som sagt tidligere så er det nå 10 skills/spells man kan ha på samme tid. men her er da 5 av de forskjellige teknikker med våpenet ditt. 1 av de er healing/regeneration slik at du ikke er fortampt i kamp selvom du ikke har en healer til stedet. 1 elite skills/spells som er av de sterkere spellsene/skillsene i spillet, men krever deretter mer.

 

også til slutt de 3 siste som er helt valgfrie, her kan du velge akkuratt det som passer deg av alle skills/spells som er til din klasse. det høres veldig mye mindre ut en før, men det er forsatt 1000 vis av forskjellige kompinasjoner du kan gjøre med buildet ditt.

 

så vi får vente i spenning mens guild wars 2 nærmer seg mer og mer for hver dag som går ;)

 

diskuter i vei folkens :D

Endret av KraniC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk spill og mitt første MMORPG (eller CORPG som mange kaller det). Har brukt mange mange timer i det spillet og ingen annet spill i MMO sjangeren har klart å dra meg inn like mye som dette gjorde.

Det som skiller dette mest fra alt annet jeg har prøvd er skillsystemet. Altså kun 7 skills om gangen. Dette gir UTROLIG mange forskjellige muligheter å spille på og uendelig mange builds til enhver klasse. Jeg håper så inderlig at Guild Wars 2 videreutvikler dette systemet. Open world + spillmekanikken til GW1 = World domination... Iallefall nesten :p

 

Edit: En annen ting jeg liker svært godt med dette spillet er AI hjelperne. Disse var med allerede fra det første spillet og var veldig nyttig om man ikke fant seg gruppe. I Nightfall fikk denne en revamp og man kunne da levle egne AI hjelpere, velge skills, og utstyre de med våpen etter eget ønske. I tillegg kunne man styre de helt og holdent selv slik at man kunne ha et helt party under egen kontroll.

I senere tid har vel bl.a. Ringenes Herre Online tatt i bruk noe av det samme systemet.

 

Titler\achievements var vel også noe GW var tidlig ute med, som senere har slått ann i MMO verden.

 

 

Må vel også nevne at stikk i strid med de fleste store moderne MMO produksjoner er GW F2P uten månedlig avgift, noe GW2 også skal være (OM utviklerne står for sitt ord)

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

godt å høre at det er noen veteraner her på forumet. og ja glemte å nevne at guild wars bare koster penger å kjøpe, etter det kan man spille så mye man ønsker uten å betale noe mer.

 

til likhet med deg konamixx var guild wars også mitt første MMO og mange kom etter det, men dette er forsatt en av de største perlene.

 

leste at gw 2 sitt combat system skal være mindre complex, usikker på hva de mener med det, men de nevnte at det skal ha mindre skills (forsatt mange altså) siden det var mange spillere som synes det var for mange og at mange bare gjorde det samme, som er sant. men de skal forsatt bruke skills systemet og ha mange skills i spillet ;)

Lenke til kommentar

ahh, guild wars, takk og lov at det fortsatt er aktivitet, har alle expansions, elsker spillet.

 

Mitt første "mmorpg", og som sagt tidligere i tråden, ikke noe annet spill har holdt meg så fast som GW.

 

GW har kanskje det beste communitiet som jeg noen gang har hørt om/spilt i, utrolig vennlige.

 

Anbefaler GW til alle mmorpg fans som vil ha en pause fra for ekspempel WoW (no flame please).

Jeg er stikk motsatt de fleste, jeg kommer alltid tilbake til GW, ikke WoW :3

 

Hvordan er situasjonen gameplay wise i GW nå for tiden? husker siste gang jeg spilte det var det nerfet til *******.

Lenke til kommentar

Sist jeg logget meg inn i, etter min mening, et av de beste spillene som finnes der ute, så har spillet blitt nerfet til s***. Jeg ble rett og slett forbanna. Jeg synes de heller skal fokusere mer på GW2 enn å fortsatt drive å nerfe på dette spillet. Idiotisk. <_<

Endret av Mr Bubbles
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke tatt meg tid til å ta turen innom på en stund, og om de har nerfet så mye vet jeg ikke om jeg vil ødelegge mitt plettfire inntrykk av spillet. Noe jeg likte svært godt var at det var mulig å farme det meste solo om du hadde tid og rett build. Eneste spillet jeg noen gang har synes grinding var utrolig moro. Husker ikke hvor mange ganger jeg dro gjennom UW for å farme ectos solo. Det var bare utrolig morsomt av en eller annen grunn. Dessuten skilter spillet med den beste PvPen jeg har møtt i noen MMORPG. Greit, det er ikke open world, men GvG er bare helt utrolig bra.

Jeg håper ikke de gjør combat systemet enklere, det var jo sjarmen med spillet at det var rimelig enkelt å lære, men bortimot umulig å mestre fullstendig.

 

Edit: Det var bare så mye med dette spillet som var moro back in the day. Noen som drev med chest running i FoW? Gud jeg har somlet bort mye penger i jakten på det perfekte sverdet der. Var magisk det samholdet man fikk i gruppen når man løp rundt for å finne kister samtidig som man måtte kite fiender for å få mobs unna kister eller resse folk som strøk med.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

har spillet blitt nerfet? har ikke merket noe særlig forskjell eg, men så var det kansje den tiden eg ikke spillte.

noen som forsatt spiller det eller? hadde vært gøyt å spillt med noen fra forumet her. navnet på characteren min er Chesm Morgana så bare gi en lyd.

 

foressten det er en ny event som har begynt no, War in kryta kor white mantle er i krig mot the shining blade og det blir noen nye quests som omhandler denne krigen. har ikke komt til det enda så vet ikke så mye.

 

pluss at guild wars feirer 5 års jubeleum.

 

visst eg får en del som eg kjenner til å begynne å spille igjen tenkte eg kansje å prøve å lage en guild siden det er jo det spillet er mest om :p

Lenke til kommentar

har spillet blitt nerfet? har ikke merket noe særlig forskjell eg, men så var det kansje den tiden eg ikke spillte.

noen som forsatt spiller det eller? hadde vært gøyt å spillt med noen fra forumet her. navnet på characteren min er Chesm Morgana så bare gi en lyd.

 

foressten det er en ny event som har begynt no, War in kryta kor white mantle er i krig mot the shining blade og det blir noen nye quests som omhandler denne krigen. har ikke komt til det enda så vet ikke så mye.

 

pluss at guild wars feirer 5 års jubeleum.

 

visst eg får en del som eg kjenner til å begynne å spille igjen tenkte eg kansje å prøve å lage en guild siden det er jo det spillet er mest om :p

 

 

 

Hei, jeg er en ganske så aktiv gw spiller(eller var:P). Har nettopp begynt igjen å spiller litt hver dag.

Bare legg meg til men husk å si at du er norsk å er fra gamer.no forumet:P

 

Taco baco

Lenke til kommentar

har lagt deg til aizen ;)

 

og for dem som ikke vet det så kan man skaffe seg spesielle items til guild wars 2 gjennom guild wars. dette gjøres med å oppnå achivments og slike ting så disse kommer i "the hall of monnuments" som også vil være med deg til gw2. så visst du har oppnådd mye i gw kan du få armor, weapons eller andre typer items i gw2.

 

de skal også gi ut en bok i sommer som skal handle om det som skjer mellom gw og gw2, denne skal de selge på Ncsoft store.

 

og for dåkkar som ikke har prøvd gw før bør teste trialen av det som dåkkar kan finne her http://www.guildwars.com/freetrial/ litt usikker på kor lenge trialen varer, men det merker du jo :p

 

gw feirer 5 års jubeleum nå så man skulle få en gave, men vet ikke når gaven skulle komme, men gleder meg til den. og det er mange spillere i spillet, spesielt når du går innpå den amerikanske serveren

 

også ville eg også fortelle at det finnes noen ekstra missions du kan kjøpe fra guild wars store som forteller deg litt mer om historien til gw, den ene omhandler ka som skjedde med gwen etter ascalon falt.

 

så det er masse bra pågang her ;)

Lenke til kommentar

eg har nettopp laget ny, men skal ta deg null stress å ta meg igjen i og med at eg bare er lvl 9 og har ikke en gang gjort første missionet :p

 

men bare legg meg til, kan logge på nå ;)

 

btw, character navnet er chesm morgana visst eg ikke har skrevet det her i tråden.

Endret av KraniC
Lenke til kommentar

Det så rett og slett herlig ut. Spelleffektene var som sagt nydelige.

Gleder meg at de igjen har en limit på antall spells du disponerer på et gitt tidspunkt. De har hevet dette til ti, hvorav fem er gitt av hvilke våpen/utstyr du bruker og resten er fritt valg. Litt kjedelig at de måtte fjerne muligheten til å ha en primær og en sekundær klasse pr karakter, men skal nok overleve det. Moro at to karakterer av forskjellig klasse kan kombinere sine angrep for et mer effektivt et. Spillverket.no hadde også en artikkel om GW2 idag.

 

Dette spillet er definitivt øverst på min MMO kalender. Star Wars kan ta seg en bolle.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Guild wars 2 ser veldig morsomt ut, gleder meg til å høre mer om det. Prøvde gw frem til wow kom ut. Syntes egentlig det var veldig gøy, men wow tok jo helt over på den tiden.

 

Kjøpte alle tre ekspansionene forleden og tenkte jeg skulle prøve å levle opp. Problemet var at det var ekstremt kjedelig, ettersom det var null utfordring i det hele tatt. Fikk med meg en sånn latterlig golem som jeg egentlig bare kunne følge halveis afk. Kan godt hende det blir bedre etterhvert, og fikk jo aldri prøvd pvp ordentlig heller, men venter heller til gw2.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...