Gå til innhold

– Ubisofts DRM-løsning er kommet for å bli (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mange UBIsoft spill, og kommer til å fortsette med det. Ja takk til alle tiltak som er med på å dempe piratkopiering.

 

Siste fra UBI var, Anno 1404 Venice, Settlers 7. Sistnenvte har jeg hatt noen problemer med å få spilt da serveren ikke har vært tilgjengelig, men ikke værre enn at jeg har fått gjort andre ting som burde vært gjort for lenge siden. Barnesykdommer har alle system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt mange UBIsoft spill, og kommer til å fortsette med det. Ja takk til alle tiltak som er med på å dempe piratkopiering.

 

Der har du kjernen i hele problemstillingen. Tror du virkelig at DRM reduserer piratkopieringen? Med et helt nytt system som dette blir kopieringen forskjøvet litt, men piratene får det alltid til allikevel. Piratkopiering vil vi ikke kunne fjerne på PC uten en form for hardwarebeskyttelse (noe Microsoft ønsket allerede til Windows XP men kuttet ut etter negativ tilbakemelding fra forbrukerne).

 

Når Ubisoft påstår at DRMen deres fungerer etter hensikt er det utelukkende for å tilfredsstille aksjonærene deres. De taper rett og slett penger på å si noe annet.

 

I realiteten har f.eks. Assassin's Creed 2 på PC vært forbausende lavt nede på bestselgerlisten på Steam i forhold til hva man skulle forvente av et spill i det kaliberet. Akkurat nå befinner det seg på 32. plass, for eksempel. Dette er under spill som Space Rangers 2, I'm Not Alone (har du i det hele tatt hørt om dette spillet før nå?), Just Cause 2 (som er langt oppe på listen på tross av at det er like dyrt og langt mindre profilert) og utvidelsespakken til Dragon Age (utvidelsespakker selger nesten aldri til mer enn 50% av kundene til originalspillet, og jeg tror prosenten er betydelig lavere her. Kanskje 20-30%?). The Settlers 7 gjør det bedre, men heller ikke helt på det nivået man burde forvente. Dette skyldes trolig at det ikke er tilgjengelig på konsoll. Hva slags konklusjoner trekker du av alt dette? Min konklusjon er ihvertfall denne:

 

Forbrukerne misliker DRMen Ubisoft har lagt inn, noe som koster dem salg. Jeg tør vedde på at i en vekting mellom tapte salg til piratkopiering og tapte salg til DRM i denne sammenhengen ville Ubisoft tjent mer på bare å ha akseptert kopieringen til å begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt mange UBIsoft spill, og kommer til å fortsette med det. Ja takk til alle tiltak som er med på å dempe piratkopiering.

 

Siste fra UBI var, Anno 1404 Venice, Settlers 7. Sistnenvte har jeg hatt noen problemer med å få spilt da serveren ikke har vært tilgjengelig, men ikke værre enn at jeg har fått gjort andre ting som burde vært gjort for lenge siden. Barnesykdommer har alle system.

Skal prøve å ikke gjenta alt som en annen svarte over her men problemet er som følger;

At du godtar at varen du kjøper ikke kan brukes gjør deg til en dum forbruker og slik tankegang i seg selv er ikke forbrukere tjent med.

I IT-verdenen er det dessverre slik at hver gang endringer foretas i systemet, mange som forsøker å bruke det på en gang eller watnots - er det alltid en sjanse for at ting slutter å fungere.

 

Poenget med DRM er å hindre piratkopiering og jeg har ingenting i mot et system som faktisk klarer dette med mindre det samme systemet også potensielt kan hindre de som faktisk betaler for spillet i å få spilt. Og det har jo skjedd allerede og det finnes ingen garantier for at det ikke skjer igjen.

Når DRM'en i bruk blir hacket/cracket/spist av spaghettimonsteret slik at piratene får fri tilgang til godsakene så er hele greia ubrukelig og de eneste som faktisk kan bli stoppet av DRM'en er de som velger å være gode kunder og bruke penger på produktene.

Jeg som betalende kunde skal ikke straffes for det andre gjør enkelt og greit og det er heller ikke min oppgave å stoppe eller ta støyten for piratene.

Lenke til kommentar

Jaja, kan heldigvis kjøpe spillene til konsoll å slippe dette dritet. En forbedring hadde iallefall vært å lagret spillet før det ble avsluttet, få ting er kjipere enn å måtte spille gjennom noe på nytt pga slikt.

 

Problemet er at man får alt mulig annen drit istedet, man har mye mindre kontroll og valgmulighet på spillet sitt på konsoll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spillbransjen burde kanskje kunne lære noe av de som lager programvare innenfor musikkproduksjon osv. Jeg har endel programmer som ikke er mulig å få tak i ulovlig, og antar det er fordi beskyttelsen er god. Ikke har det ulemper for meg som kunde heller, det krever bare f.eks. å ha tilkobla en minnepinne eller lignende (som forøvrig fungerer til alle programmer jeg kan komme på, ikke en til hvert program), som kan tas med slik at programmene kan brukes på en hvilken som helst maskin. Jeg er sikker på at det finnes en måte å BÅDE stenge pirater ute, samt la kunder spille hvor og når som helst.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jaja, kan heldigvis kjøpe spillene til konsoll å slippe dette dritet. En forbedring hadde iallefall vært å lagret spillet før det ble avsluttet, få ting er kjipere enn å måtte spille gjennom noe på nytt pga slikt.

 

Problemet er at man får alt mulig annen drit istedet, man har mye mindre kontroll og valgmulighet på spillet sitt på konsoll.

 

AtW

 

Har faktisk hatt mindre problemer med å spille på både xbox og PS3 enn på PC, måtte jo hoppe gjennom ørten ringer for å få DLC til å funke på dragon age osv osv.

Lenke til kommentar

Spillbransjen burde kanskje kunne lære noe av de som lager programvare innenfor musikkproduksjon osv. Jeg har endel programmer som ikke er mulig å få tak i ulovlig, og antar det er fordi beskyttelsen er god. Ikke har det ulemper for meg som kunde heller, det krever bare f.eks. å ha tilkobla en minnepinne eller lignende (som forøvrig fungerer til alle programmer jeg kan komme på, ikke en til hvert program), som kan tas med slik at programmene kan brukes på en hvilken som helst maskin. Jeg er sikker på at det finnes en måte å BÅDE stenge pirater ute, samt la kunder spille hvor og når som helst.

 

Kjempebra poeng! Jeg fatter ikke hvordan jeg kunne glemme dette når jeg selv har to dongles plugga inn i PCen min for musikk (iLok og Steinberg). Dongles (altså USB-nøkler for de uinvidde) har fungert veldig bra for musikkindustrien. De blir gjerne cracket til slutt, men det tar ofte flere år, selv for utrolig populær programvare. Ut fra det jeg har sett innen musikk er brukerne i begynnelsen ekstremt kritiske til systemet, men straks de har begynt å bruke det blir de tilhengere.

 

Tenk om du kunne verifisert deg som eier av et spill bare ved å stikke inn en liten minnebrikke i en USB-port. Du kunne hatt den på nøkkelringen din. Man kunne dermed kuttet ut behovet for å ha DVD-platen i maskinen når man spiller, og man fjerner behovet for å være online under noe som helst tidspunkt. Man kunne også trukket det lengre og brukt den samme donglen som online identitet ved multiplayer, noe som ville gjort det lett å ta vare på stats, achievements, osv. uten å måtte logge deg inn med brukernavn og passord. Det hele ville skjedd automatisk fra første sekund. Ekstra bonus: Piratkopiering ville blitt nærmest utdødd i forhold til dagens situasjon.

Lenke til kommentar

Genialt vil jeg påstå! Tenkte forøvrig på iLok selv. Har endel plugins og diverse på denne, og har ikke funnet noen av dem på nettet. Tilsvarende finnes det heller ikke cracka versjoner av gitar-softwaren POD Farm, som krever enten iLok eller en egen hardware-boks. Jeg trengte POD Farm i et studioprosjekt ifjor, men fikk ikke PC-en min til å funke. Vel, da var det bare å låne en Mac, og installere programmet der. Med en gang jeg var ferdig, så var programmet ubrukelig for vedkommende som eide Macen :) En slags felles iLok for spill kunne fungert glitrende...

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Bare sånn for å svare de to som quotet meg lenger opp. Se på alle MMORPG spillene som er der ute. Krever nett tilgang og gyldig konto (og er det noen av de som er cracket vellykket?). Er virkelig UbiSoft sin DRM så mye verre bare fordi det er ett singleplayer spill?

 

Det at jeg velger å kjøpe ett spill med DRM gjør ikke meg til en dum forbruker, snarere en realist. Jeg gidder ikke bruke krefter på å "syte" ovr ting utenfor min kontroll. Jeg velger da heller å spille spillene med den glede/forargelse det måtte bringe.

 

Når det er sagt, og det er vel egentlig diskusjonen uvedkommen, men man trenger ikke være rakett forsker for å forstå at piratkopiering fører til vesentlig mindre inntjening på produkter mange utviklere har lagt mer enn bare sjela si i.

 

Den musikk ideen over her virker bra den, men da vinker vi farvel til digital distibusjon.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å svare de to som quotet meg lenger opp. Se på alle MMORPG spillene som er der ute. Krever nett tilgang og gyldig konto (og er det noen av de som er cracket vellykket?). Er virkelig UbiSoft sin DRM så mye verre bare fordi det er ett singleplayer spill?

 

Ja, fordi du blir straffet for å miste nettilgangen din. I en MMORPG som f.eks. World of Warcraft kan du også miste oppkoblingen din. Når du får den tilbake og kan logge deg inn igjen er du på nøyaktig samme sted som da du mistet oppkoblingen. Muligens har du vært uheldig og blitt tatt knekken på av et kryp av noe slag, men det er ikke noe ille i seg selv. Med Ubisoft sitt system skjer derimot følgende: Du logger deg inn igjen etter å ha mistet oppkoblingen. Du oppdager til din forskrekkelse at du var så oppslukt av spillet at du hadde glemt å lagre den siste halvtimen. Dermed må du nå spille den halvtimen om igjen av ingen annen grunn enn at nettforbindelsen din gikk ned. I et singleplayer spill. Høres det rimelig ut? Og hvorfor skal jeg være online når jeg spiller uansett? Hva om jeg tar med meg laptopen min på hytta og vil spille et av spillene mine i ro og mak der? Får Ubisoft det som de vil kan jeg bare glemme det.

 

 

Det at jeg velger å kjøpe ett spill med DRM gjør ikke meg til en dum forbruker, snarere en realist. Jeg gidder ikke bruke krefter på å "syte" ovr ting utenfor min kontroll. Jeg velger da heller å spille spillene med den glede/forargelse det måtte bringe.

 

Utenfor din kontroll? Det kalles ikke realisme. Det kalles pessimisme. Ubisofts pressemeldinger og unnskyldninger burde indikere at markedspresset faktisk har påvirket dem, selv om de fortsatt stritter imot. Høres det ut som om Ubisoft er utenfor vår kontroll? Regner med du ikke stemmer under stortingsvalgene våre heller? Resultatet er jo tross alt utenfor din kontroll, ikke sant?

 

 

Når det er sagt, og det er vel egentlig diskusjonen uvedkommen, men man trenger ikke være rakett forsker for å forstå at piratkopiering fører til vesentlig mindre inntjening på produkter mange utviklere har lagt mer enn bare sjela si i.

 

Selvfølgelig. Spørsmålet er bare hvor stor denne effekten er. De lærde strides. Uavhengige undersøkelser har en tendens til å konkludere med at svært få av piratene ville kjøpt spillet hvis de ikke kunne kopiere det, og at disse dermed ikke kan regnes som potensielle kunder. Det utgjør allikevel en pen liten sum for utgiverne. Samtidig må du huske at utgiverne bruker betydelige summer på utvikling av DRM. Ubisoft gir ikke ut offentlige tall om dette, men ut fra min profesjonelle mening som systemutvikler vil jeg tro at de har satset svært store summer på det nye systemet sitt. Trolig langt større summer enn de ville tapt på piratkopiering av Assassin's Creed 2 og The Settlers 7 til sammen. Det er en fremtidssatsning for dem, og den er i ferd med å slå feil fordi forbrukerne hverken ønsker den eller tjener noe som helst på at den er der. Folk som gir blaffen, sånn som deg (er ikke ment som en fornærmelse, for ordens skyld), er heldigvis blant sjeldenhetene såvidt jeg kan se.

 

Den musikk ideen over her virker bra den, men da vinker vi farvel til digital distibusjon.

 

Slettes ikke. Jeg har produkter på min iLok som er 100% digitalt distribuert. I iLok sitt tilfelle fungerer det på følgende måte: Du har en bruker på websiden deres. Der kan du til enhver tid ha oversikt over hvilke lisenser du eier. Du kan plugge inn en iLok i maskinen din og synkronisere den med listen de har på serveren. Da blir all lisensinformasjonen lagret i iLoken, og den kan nå brukes til å låse opp applikasjonene dine. For å legge til en lisens på websiden og iLoken trenger du en kode som du får fra applikasjonsutvikleren. Dette er det ingen forskjell på uansett om du har lastet ned produktet fra Internett eller har kjøpt det over disk.

 

Når du installerer en applikasjon med iLok-støtte vil den først sjekke iLoken din for om du allerede har en gyldig lisens. Hvis du har det vil den hoppe over alle registreringsdeler av installasjonen og la deg starte applikasjonen direkte. Hvis du ikke har lisensen på plass blir du bedt om å skrive inn brukernavn og passord for iLok sine websider og seriellkoden du fikk med produktet. Det er alt som skal til.

 

Forøvrig er en annen bonus med dette systemet at du kan f.eks. leie et spill. Lisensnøkler kan ha tidsbegrensninger. F.eks. kan du leie et spill for 3 døgn. Straks de 3 døgnene er over vil lisensen på donglen deaktivere seg selv og du får ikke lenger til å spille. Dette kan også gjøres for demoformål, f.eks. Tenk deg at du laster ned hele spillet som en demo fra f.eks. Steam eller en lignende tjeneste. Du får 1 time til å spille så mye du vil. Det spiller ingen rolle hva du gjør: Du kan spille multiplayer, singleplayer, leke deg i editoren, etc. Straks timen er over kan du kjøpe spillet online. I løpet av sekunder vil lisensen låse seg opp fullstendig og du kan fortsette å spille med en gang med fullversjonen.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, og det er vel egentlig diskusjonen uvedkommen, men man trenger ikke være rakett forsker for å forstå at piratkopiering fører til vesentlig mindre inntjening på produkter mange utviklere har lagt mer enn bare sjela si i.

 

Selvfølgelig. Spørsmålet er bare hvor stor denne effekten er. De lærde strides. Uavhengige undersøkelser har en tendens til å konkludere med at svært få av piratene ville kjøpt spillet hvis de ikke kunne kopiere det, og at disse dermed ikke kan regnes som potensielle kunder. Det utgjør allikevel en pen liten sum for utgiverne. Samtidig må du huske at utgiverne bruker betydelige summer på utvikling av DRM. Ubisoft gir ikke ut offentlige tall om dette, men ut fra min profesjonelle mening som systemutvikler vil jeg tro at de har satset svært store summer på det nye systemet sitt. Trolig langt større summer enn de ville tapt på piratkopiering av Assassin's Creed 2 og The Settlers 7 til sammen. Det er en fremtidssatsning for dem, og den er i ferd med å slå feil fordi forbrukerne hverken ønsker den eller tjener noe som helst på at den er der. Folk som gir blaffen, sånn som deg (er ikke ment som en fornærmelse, for ordens skyld), er heldigvis blant sjeldenhetene såvidt jeg kan se.

 

Du skriver veldig mye fornuftig TiLT, nesten støl i nakken av å nikke anerkjennende her. Blant annet syns jeg forslaget dere kom sammen om du og Dellers burde oversendes Ubisoft med det samme. En usb nøkkel jeg kan plugge inn hvor som helst som har mine personline spillkjøp, og gjerne saves og spillfiler høres helt fantastisk genialt ut sammenlignet med naziløsningen Ubisoft kjører med for tiden!

 

Jeg vil allikevel komme med en liten kommentar, angående effekten av piratkopiering. Det at pirater som kjører et cracket spill sannsynligvis ikke ville brukt penger på det likevel kan jeg svelge, det er synsing men høres ikke helt urimelig ut. Problemet er derimot som du vet mye større enn det, svært mange som bruker crackede spill er helt vanlige gamere som ikke har større datakyndighet enn at de akkurat klarer å unzippe en winrar fil og kanskje rename eller flytte på noen filer. Og det er veldig, veldig mange helt vanlige gamere der ute som er i stand til såpass så jeg syns ikke effekten av piratcracking av spill skal undervurderes.

 

At Ubisoft og andre utviklere bruker enorme summer på å utvikle systemer for å beskytte åndsverkene sine skjønner jeg veldig godt. Jeg skal være helt enig i at det nåværende "vær koblet til serverne våres eller gtfo" systemet er helt på trynet og man kan jo spørre seg hva utviklerne tenkte når dette ble klekket ut, det er lett å være etterpåsmart.

 

Derfor syns jeg du eller Dellers sporenstreks burde maile Ubisoft eller EA med forslaget deres!

 

TLDR versjon: Ubisoft's DRM stinker, det gjør pirater+folk som bruker crackede spill, og den ene ekstisterer på grunn av de andre. Men finn på en bedre løsning enn Ubisoft's, greit at de vil beskytte produktene sine men dette er et bomskudd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PC markedet er allerede halvdødt, at Razor og andre grupper fortsetter å cracke spill er nådestøtet. Som Gormers sier, dette betyr jo bare at kommende titler ikke vil utvilkes til PC i det hele tatt. Jeg vet det er utrolig mange som syns Razor er superkule for at de har brutt Ubisoft's nyeste DRM (som jeg i likhet med mange hater intenst, og har boikottet utgiveren fullstending), men fra meg får Razor bare fingeren. Dere som feirer i dag med geniene som har cracket Settles VII, dere vet hvem dere skal takke når PC som en gaming platform forsvinner for godt.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å svare de to som quotet meg lenger opp. Se på alle MMORPG spillene som er der ute. Krever nett tilgang og gyldig konto (og er det noen av de som er cracket vellykket?). Er virkelig UbiSoft sin DRM så mye verre bare fordi det er ett singleplayer spill?

 

*snip*

Tror ingen som spiller et MMORPG vil protestere mot at det krever en internett tilkobling for å spilles.

 

Det er verre fordi det er ett singleplayer spill som er ment å spille alene. Og det gjør at du ikke kan spille det når og hvor du vil, bare fordi du ikke har internett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...