Trono Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva om jeg vil ta frem et ubisoft-spill om 10 år for nostalgiens skyld? .. Kan de garantere åpne servere fremdeles? Hva om de blir kjøpt opp eller går konk? Lenke til kommentar
Walts Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Djrabbit, tja..ja? Kan ikke se hvor rettferdigjøringen er. Er en slags "jeg har krav på å spille dette spillet, derfor trenger jeg ikke å betale". Større kudos for de av dere som heller boikotter spillet fullstendig, eller kjøper på konsoll hvor DRM systemet ikke eksisterer i noen form. Når flere piratkopierer vil selskapene bare prøve hardere for å forhindre dette. Nei nei ikke ment sånn, mener at når slike DRM systemer faktisk ødelegger for de som kjøper spillene så er det jo ikke rart folk piratkopierer. At man får et bedre produkt når man velger å laste ned spillet ulovlig er jo bare feil. Endret 12. april 2010 av Djrabbit Lenke til kommentar
Dimind_InnleggNO Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva om jeg vil ta frem et ubisoft-spill om 10 år for nostalgiens skyld? .. Kan de garantere åpne servere fremdeles? Hva om de blir kjøpt opp eller går konk? I EULA'en står det at de forbeholder seg retten til å stoppe serveren med 30 dagers varsel... :-) Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Djrabbit, tja..ja? Kan ikke se hvor rettferdigjøringen er. Er en slags "jeg har krav på å spille dette spillet, derfor trenger jeg ikke å betale". Større kudos for de av dere som heller boikotter spillet fullstendig, eller kjøper på konsoll hvor DRM systemet ikke eksisterer i noen form. Når flere piratkopierer vil selskapene bare prøve hardere for å forhindre dette. Nei nei ikke ment sånn, mener at når slike DRM systemer faktisk ødelegger for de som kjøper spillene så er det jo ikke rart folk piratkopierer. At man får et bedre produkt når man velger å laste ned spillet ulovlig er jo bare feil. Det er jeg enig i, merkelig hvordan i ca alle andre marked hvor man kan få tak i ulovlige kopier så koster ikke bare dette penger, men de har vanligvis vesentlig lavere kvalitet enn orginal produktet. Rolex med visere som tikker istedefor å gli er ett kjent eksempel. Spill industrien er noe unikt i sin idioti, og bedre ser det ikke ut til å bli. Lenke til kommentar
Fippmeister Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 I EULA'en står det at de forbeholder seg retten til å stoppe serveren med 30 dagers varsel... :-) Ja, det rettferdiggjør jo å koste på 350 på et spill, at man får såpass god varsel på når et er man ikke får spille det lenger. *nikke&smile* Ser mer på dette som en spill-leie om de skal kjøre det sånn. Lenke til kommentar
Couchfighter Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) En annen negativ ting med kravet om oppkobling til ubisoft servere er jo at man har ingen som helst garanti for at disse serverne kommer til å være i drift om 10 år. Det har vært et par eksempler på spill fra EA tror jeg det var, muligens andre og hvor online funksjonene har blitt lagt ned etter bare noen få år, hva skal få oss til å tro at dette ikke vil skje med ubisoft titler når inntjeningen er over? Jeg har en hel bunke gamle spill som jeg liker å ta frem fra tid til annen, hvis jeg skulle kjøpe Settlers 7 vil jeg kunne spille det om 5-10 år ? Ellers er jeg enig i alt annet som dere andre skriver, hele greia er helt bak mål og jeg ser ikke hvordan utviklerne kan tjene noe som helst på å gjøre fiender av legitime kunder mens piratvirksomheten dette skulle gjøre kål på durer på i beste velgående. Edit: Skriver treigt ja, allerede nevnt før jeg fikk posta. ^^ Endret 12. april 2010 av Couchfighter Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jaja, vi burde vel ikkje vere overraska. Du er trass alt ikkje komplett idiot dersom du ikkje fullstendig manglar evna til å ta til deg kritikk. Ubisoft behandlar dei betalande kundane sine som søppel. Min konklusjon blir då at dei ikkje vil ha meg som kunde. Og det skal dei sjølvsagt sleppe. Godt jobba, Ubisoft! Kay Lenke til kommentar
bar10dr_InnleggNO Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Så teit, jeg så fram til RUSE. Da blir det nok en pirat kopi i stedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Djrabbit, tja..ja? Kan ikke se hvor rettferdigjøringen er. Er en slags "jeg har krav på å spille dette spillet, derfor trenger jeg ikke å betale". Større kudos for de av dere som heller boikotter spillet fullstendig, eller kjøper på konsoll hvor DRM systemet ikke eksisterer i noen form. Når flere piratkopierer vil selskapene bare prøve hardere for å forhindre dette. Nei nei ikke ment sånn, mener at når slike DRM systemer faktisk ødelegger for de som kjøper spillene så er det jo ikke rart folk piratkopierer. At man får et bedre produkt når man velger å laste ned spillet ulovlig er jo bare feil. Det er jeg enig i, merkelig hvordan i ca alle andre marked hvor man kan få tak i ulovlige kopier så koster ikke bare dette penger, men de har vanligvis vesentlig lavere kvalitet enn orginal produktet. Rolex med visere som tikker istedefor å gli er ett kjent eksempel. Spill industrien er noe unikt i sin idioti, og bedre ser det ikke ut til å bli. Det at slik DRM ikke finnes på konsoll er ikke nødvendigvis riktig det heller. Til Dragon Age kan du laste ned en DLC som heter Amulet of The War Mage, og så fort du har den på en av spillerne dine får du ikke spillt lengre uten å være på nettet. Og siden nettet hos meg plutselig har bestemt seg for å streike, måtte jeg starte helt på nytt igjen så lenge.(skriver det her fra skolen) Lenke til kommentar
nilka_InnleggNO Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jaja, hva skal man si. Jeg kjøpte settlers 7 til mac her rett før påske. Hadde ikke tenkt å ha det med på påskefjellet da jeg gjør andre ting når jeg er der. Når jeg først starta det opp fikk jeg ikke spillt det fordi ubisoft hadde bassert grafikkløsningen på en del utvidelser som ikke kom før 5-6 dager etter at spillet ble sluppet. når se disse endelig kom skulle jeg spille, første døgnet var ubisoft sin server nede så fikk fortsatt ikke spillt, andre dagen hadde jeg trøbbel med nettet fikk fortsatt ikke spillt, og nå blir jeg sparka ut av spillet støtt og stadig med beskjed om at ubisoft sin server er nede. Spillet i seg selv er knall, og selv om det er porta via cider-engine som i praksis kun er en emulator for å få win-spill kjapt emulert til mac med betydelig lavere ytelse funker det godt nok for min maskin. Men med så inni helvete mye trøbbel som Ubi har med å holde serverne sine oppe er det første og siste spillet jeg kjøper fra dem før de fjerner dette systemet. Satt en liten stund og tenkte at isj om de går konkurs får jeg jo ikke spillt spillet en gang, og på måten de holder på vil jo fler og fler boikotte og sansynligheten blir større. Så da vil jeg om 2 år ha et spill jeg ikke får spillt fordi servern deres er nedlagt fordi de er konkurs. Tenkte så at jeg får spille så mye som mulig nå da, trykka på startknappen og..... ubisoft sin server er nede igjen. Viser seg jo at med dette drm-systemet er forskjellen på om de går konkurs eller ikke uinteressent. får ikke spillt spillene de slipper uansett. Lenke til kommentar
Nielsen75 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Og vips gjorde jeg om bestillingen til 360 istedet. Vil ikke ha sånt noe på maskinen min! Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 EA spillet som ble lagt ned etter 1-2 år, så er det spillet ubrukelig såvidt jeg vet. Visste ikke om det med DA til xbox, kun vandt med PC løsningen der. Litt trist, spesielt siden konsoller ofte er på gutterommet hvor nett ikke er å oppdrive. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Nå syns jeg DRM-en fungerer helt greit, men det er jo en smule ironisk at PC-utgivelsene blir utsatt fordi de trenger tid til å implementere DRM-en...Dette er visstnok grunnen til at for eksempel SC: Conviction på PC kommer to uker seinere enn 360-versjonen. I EULA'en står det at de forbeholder seg retten til å stoppe serveren med 30 dagers varsel... :-) ...Mens de nekta for at serverne skulle komme til å legges ned når de ble spurt om dette av diverse spillnettsteder. Å lage evt. offline-patches er visst også uaktuelt, ettersom de "ikke" har noen planer om å legge ned serverne likevel. De legger nok ned serverne, men om et par år kommer de ALDRI til å gidde å lage offline patches. Så, i motsetning til det de selv påstår, kommer det garantert til å bli umulig å spille spillene om noen år, med mindre man laster ned crack. Å måtte laste ned crack for å kunne spille overhodet, til tross for at man har stabil nettlinje, er helt ute. Endret 12. april 2010 av Dellers Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva om jeg vil ta frem et ubisoft-spill om 10 år for nostalgiens skyld? .. Kan de garantere åpne servere fremdeles? Hva om de blir kjøpt opp eller går konk? "Vi vil selvfølgelig beklage ulempene dette medfører for våre kunder." Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Til dere som "boikotter" Ubisoft ved å bare kjøpe spillene deres til konsoll fremfor PC: Skjønner dere ikke at dere gjør akkurat det Ubisoft vil at dere skal gjøre? En boikott er ikke effektiv når du gjør de du boikotter en tjeneste. Det er i deres interesse å flytte PC-spillerne over til konsoll, som er et tryggere marked for dem siden mengden piratkopiering er minimal til sammenligning. Ubi bruker tallene for hvor mange som kjøper for hver plattform til å finne ut om det er noen hensikt i å utvikle videre for den plattformen. Hvis PC-spill går kraftig ned i salg men konsollspillene går opp til gjengjeld vil nok Ubisoft rett og slett bare bestemme seg for å kutte PC helt. Den eneste måten å gjøre dette riktig på er å kutte spillene deres helt, både på konsoll og på PC. Hvis dere skal gjøre det halvhjertet og kjøpe bare konsollspill kan dere like godt drite i det og kjøpe på favorittplattformen deres. Dere gjør ingen noen tjenester på denne måten allikevel. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Kanskje det TiLT, men hvorfor boibotte konsoll når produktet de leverer der er i orden og helt fint? For min del kan de bare flytte alt over på konsoll, spiller både på PC og konsoll så er ikke noe stort tap for min del. Om de velger å legge slik DRM på konsoll så må vi gjerne ta praten på nytt, men det blir litt sært å nekte å kjøpe ett helt kurrant produkt til konsoll fordi PC versjonen har nazi støvler på. Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Kanskje det TiLT, men hvorfor boibotte konsoll når produktet de leverer der er i orden og helt fint? Fordi du da boikotter PC-spill, ikke Ubisoft. Det blir som å boikotte alle sjokoladepålegg fordi du ikke liker Nestles forretningsmetoder. Du sender helt feil signaler som kan gå utover feil vedkommende. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er godt mulig, men nå finnes det heldigvis flere produsenter av sjokoladepålegg. Stealth spill derimot er en mangelvare... Jeg boikotter nok ikke konsoll, desverre. Har sett fram til ett nytt splinter cell lenge, selv om jeg var skeptisk i starten. Syns det er synd for de som ville ha dette på PC uten å bli dratt etter ballehårene, men sånn har det etterhvert blitt. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Til dere som "boikotter" Ubisoft ved å bare kjøpe spillene deres til konsoll fremfor PC: Skjønner dere ikke at dere gjør akkurat det Ubisoft vil at dere skal gjøre? En boikott er ikke effektiv når du gjør de du boikotter en tjeneste. Det er i deres interesse å flytte PC-spillerne over til konsoll, som er et tryggere marked for dem siden mengden piratkopiering er minimal til sammenligning. Dette er en spekulativ konspirasjonsteori skapt av PC-gamere som det ikke finnes noe bevis for. Det blir for tynt til at man kan ta hensyn til det i forhold til en eventuell boikott. Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Ærlig talt, man trenger da ikke bevis for det. Jeg har selv jobbet i spillbransjen (som utvikler) i 3 år, og har sett hvordan det fungerer, samtidig som jeg følger nøye med på bevegelser i bransjen. Det er ingen hemmelighet at utgiverne ser etter muligheter å kontrollere PC-bransjen på. Trenden akkurat nå er å forsøke å kreve online autentisering på samme måte som i MMORPGer, den sjangeren som gjør det klart best på PC. Hvis det ikke fungerer (og det gjør det ikke så langt) må de enten svelge det sure eplet som innebærer tonnevis med piratkopiering eller trekke seg fra PC-bransjen fullstendig. Du kan jo ta en titt på utgivelser de siste årene og se hvor mange spill som gis ut på konsoll men ikke på PC. Spesielt interessant når et spill kommer ut på 360 i den sammenhengen, siden porting mellom PC og 360 er en "triviell" sak. En annen mulighet utgiverne benytter seg av er å gi ut PC-versjonene langt senere enn konsollversjonene. Dette skjer nå i nesten alle spillutgivelser. Hvorfor tror du dette skjer? Tenk deg nøye om før du svarer. Det er bare et riktig svar, og det burde gi deg en god pekepinn om hvor spillbransjen ønsker seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå