Gå til innhold

Spillhøflighet

Din spill høflighet  

204 stemmer

1. 1. Hvordan oppfører du deg med andre fremmede/venner på spill?

• Veldig høflig
      91
    • Akkurat passe
      92
    • Slenger med leppa
      14
    • Veldig frekk
      7

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Dette temaet om spill høflighet kom tilbake til meg etter at jeg med besynderlighet leste at Amerikanske spillere var rett og slett avskyelige inne på Internett. Leste dette på Starcraft 2 Beta forumet på Blizzard sine sider for de som lurer. Her sa en person at de fleste eide ingen sportslighet og gjorde alt bare for å opptre mest mulig irriterende og frustrerende overfor motparten. Jeg må si at spill høflighet har sunket ekstremt de siste årene.

Så klart har du alltid hatt de unge gamerne som er veldig frekke uansett. Men nå i de siste årene har jeg sett at alder og oppførsel blir både verre og eldre. Nå er det ikke lenger 13 åringene som slenger med leppa men også folk så gamle som 17-18 år.

Min største erfaring med dette har jeg fått med forskjellige spill på Xbox Live (MERK: før PS3 ble sluppet). Her har du åpen mikrofon sånn at alle kan snakke. Så klart kan du bare mute de, men da mister du også muligheten til å legge tactics og prate om gamet. Noe som jeg liker å gjøre ingame for å bedre vinn muligheten, og det blir mer gøy.

Så spør jeg dere. Hva syntes dere om spill høflighet? Har det blitt verre/bedre? Har alderen steget for uhøfligheten eller har den sunket siden flere yngre mennesker gamer? Er det forskjelligheter fra hvilket land eller kontinent du kommer fra? Kom gjerne med historier om episoder hvor du virkelig har kjent Internetts sin anonymitet og usaklighet.

Mvh

DagensDag

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt, spillere på nett er ofte drittsekker mot spillere de ikke kjenner fra før, det handler om likegyldighet. Oddsen for at du møter en spiller flere ganger er ofte veldig lav, og behovet or å vise høflighet er nermest ikke-eksisterende som du sier, det krever mindre av en person å bare avvise eller skjelle ut en medspiller, enn å gjøre en innsats med å komme med tips eller hjelpe ham i stedet.. Det har faktisk nådd det punktet der det å vise høflighet online er en egenskap som ofte blir uglesett, spesielt i det øvre 'skill'-sjiktet i f.eks Counter Strike Source. En god spiller er ikke høflig, eller vennlig mot en (mye) dårligere spiller. Slik er det bare. Alder har selvfølgelig litt å si, men ikke mye. Jeg har fått slengt etter meg både det ene og det andre fra alt fra 12 åringer til 28 åringer i CSS.

Selv er jeg generelt veldig vennlig av person, også online, men det er ikke alltid jeg klarer å holde irritasjonen av å bli headshottet på en mils avstand av en noob med deagle inni meg, og da kan det hende jeg lirer av meg noe sånt som 'jævla random', uten at jeg mener det personlig.

Det er i hvertfall dette jeg har fått inntrykk av, etter mine erfaringer med spill som CSS, C&C: Generals og Eve Online. Jeg kan forøvrig nevne at jeg har spesielt dårlige erfaringer med spillere fra Sverige og Tyskland. Overlegenheten er særlig fremtredende hos enkelte av spillerne fra disse landene, og de liker å gi inntrykk av at de er mye bedre enn deg.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Jo mer "mainstream" et spill blir, jo mindre høflige blir folk synes jeg. Jeg husker at jeg likte xbox live svært godt når jeg spilte det på den gamle xboxen (da var jeg nesten mer interessert i å prøve å kommunisere med folk enn å spille noen ganger xP). Enten så har jeg blitt lei av chat, eller så føler jeg at folk generelt sett er mindre hyggelige.

Alder har ofte noe å si når det kommer til barnslighet, men jeg føler da jeg var en respektabel 13-åring i min tid.

Og ja, de som er hyggelige er dem som er mindre desperate på å vinne/mindre "hardcore".

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg spiller på xbox live og føler ikke at jeg opplever så mye "grov" uhøflighet.

Dette kommer nok mest av at jeg spiller bc 2 om dagen og der er det kun voice innad i squaden.

Men når jeg spilte en del cod4 pleide det å tikke inn nokså obskøne pm`s fra tid til annen. Alt ifra: ”i f*** your mother, motherf***er” ” you f***ing cheating c***sucker” “ c**t-camper” etc. Fikk følelsen av at dette først og fremst kom fra tenåringer som ikke tålte og bli eid, og flesteparten kom (ikke overraskende) fra usa.

Og det er derfra jeg tror flesteparten av de mest uhøflige kommer fra. De har jo en helt annen kultur enn oss europeere generelt, en amerikanere SKAL være best og hvis han blir eid så må motstanderen cheate eller være en camper.

Nå skal ikke jeg dra alle over en kam, idioter finnes overalt, men de spillerne jeg har opplevd som mest uhøflige har vært lokalisert i usa (i flg gamercard)

Lenke til kommentar

Hehe den gayboy eksemple var egentlig ikke så bra, fordi..vel..han gjør det jo med vilje han vil jo sikkert at folk skal rippe han off :p men ja..etter fler år med gaming har egentlig folk blitt frekkere i mine øyne på WoW, osv.

Lenke til kommentar

Må påstå at jeg er veldig høflig i spill, og sjeldent hører/leser uhøflige kommentarer imot meg eller andre. Godt mulig fordi jeg spiller mye TF2, altså mye teamwork og slikt, det blir mye takking av folk som hjelper til. Så spiller jeg på faste og gode servere også, som kanskje gjør litt.

Hvis jeg skal trekke inn andre spill blir det fort andre boller. Hvis jeg tar Heroes of Newerth som eksempel, så kan jeg vel si at det var noe av det verste jeg har vært borti, nesten så jeg trodde at spillet hadde med død og liv å gjøre. Ellers er det alltid noen som er så opptatt av kpd at man bare kan forvente frekke kommentarer hvis man "lucker" de eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Bra tema forresten, DagensDag! :)

Haha takk, fant ingen på forumet så tenkte at heres my chance to shine.

Også en liten kommentar til det du sa. Jeg møter hele tiden de samme folka inne på spill. Spesielt på mine faste servere inne på CS 1.6 og CSS. Det med å være høflig er så klart mindre viktig på Internett enn i IRL. Men det å være en real PIKK (unnskyld språkbruket) er ikke en fin attributt for de "gode" i et spill. Ser det altfor ofte at de som er litt gode i CS oppfører seg veldig dårlig. Men det forteller vell mer om de som personer enn som gamere.

Og men vet ikke om flere er enige med meg her, men syntes at spillingen blir mye mer spennende hvis du kan prate og samarbeide med noen.

c**t-camper”

Spørsmål: Hvilket engelsk ord tenker du på? Er nysgjerrig :D

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Til Vaine: Btw så møter jeg hele tiden de samme folka inne på spill. Spesielt på mine faste servere inne på CS 1.6 og CSS. Det med å være høflig er så klart mindre viktig på Internett enn i IRL. Men det å være en real PIKK (unnskyld språkbruket) er ikke en fin attributt for de "gode" i et spill. Ser det altfor ofte at de som er litt gode i CS oppfører seg veldig dårlig. Men det forteller vell mer om de som personer enn som gamere.

Hm, det kommer veldig an på om du bare spiller public, eller om du også spiller mixer, altså 5v5. Spiller du mye 5v5 så vil du med tid (ofte) få mindre respekt for spillere som kun spiller public, da dette blir sett på som mindre betydelig.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Til Vaine: Btw så møter jeg hele tiden de samme folka inne på spill. Spesielt på mine faste servere inne på CS 1.6 og CSS. Det med å være høflig er så klart mindre viktig på Internett enn i IRL. Men det å være en real PIKK (unnskyld språkbruket) er ikke en fin attributt for de "gode" i et spill. Ser det altfor ofte at de som er litt gode i CS oppfører seg veldig dårlig. Men det forteller vell mer om de som personer enn som gamere.

Hm, det kommer veldig an på om du bare spiller public, eller om du også spiller mixer, altså 5v5. Spiller du mye 5v5 så vil du med tid få mindre respekt for spillere som kun spiller public, da dette blir sett på som mindre betydelig.

Godt poeng, men for meg ble det heller mer at jeg ikke skriver noe i det hele tatt. Tenker ikke på pub-gamers som en mindreverdig rase. Og noen av dem kan faktisk være ganske høflige og greie. Dårlig trend det der uansett. Hvis du skal spille CS med å ikke snakke og for å bare få høy K/D ratio kan du spille mot botter :)

En kan jo også være frekk mot motstanderne, og samarbeide med de samme folka hele tiden.

Mhm, men er en grense for morsom erting og det å være ekkel.

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Det beste med PSN er at det tar så jævla lang tid å få sendt meldinger og mye styr å igjennom slik at de fleste gidder ikke det. Kan ikke tro hvor mange meldinger jeg har fått gjennom årene jeg har spilt fifa, hvor rundt kanskje 5% utgjør en god taper.

Spørs mye hva sjanger det er, og samtidig om det er 1 mot 1 eller lagspill. Slossespill, fifa osv er det bare til å venne seg til at motparten enten sender hatmail etterpå, eller eventuelt stikker førk ampen er ferdig i håp om ikke å ødelegge sin egen statistikk.

Lenke til kommentar

Det med kpd er en del av poenget mitt, for 5v5 spillere er ikke kpd så viktig, heller ikke mengden frags, men heller hvordan du får frags. Kills du får ved å bruke rene ferdigheter, som f.eks et kontrollert 2-skudds burst rett i hodet til motstanderen, blir sett på som mye mer creds-verdig enn om du løper forbi en hall mens du sprayer med M4 og tilfeldigvis får et kill.

Dette blir kanskje litt off topic, men jeg prøver bare å forklare hva som får CSS spillere til å bli uhøflige. 5v5 spillere er ofte mer uhøflige enn spillere som bare spiller public, ofte fordi spillet er mindre viktig for dem, og fordi 5v5 spillere har et helt eget bilde på hva som gjør en spiller god, og sier gjerne godt fra om de mener en spiller er for dårlig.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Det beste med PSN er at det tar så jævla lang tid å få sendt meldinger og mye styr å igjennom slik at de fleste gidder ikke det. Kan ikke tro hvor mange meldinger jeg har fått gjennom årene jeg har spilt fifa, hvor rundt kanskje 5% utgjør en god taper.

Spørs mye hva sjanger det er, og samtidig om det er 1 mot 1 eller lagspill. Slossespill, fifa osv er det bare til å venne seg til at motparten enten sender hatmail etterpå, eller eventuelt stikker førk ampen er ferdig i håp om ikke å ødelegge sin egen statistikk.

Fifa kamper er reinspikka hat da. Har aldri hata venner så mye etter en ufortjent seier. Vekker den sinte kjempen i meg!

Det med kpd er en del av poenget mitt, for 5v5 spillere er ikke kpd så viktig, heller ikke mengden frags, men heller hvordan du får frags. Kills du får ved å bruke rene ferdigheter, som f.eks et kontrollert 2-skudds burst rett i hodet til motstanderen, blir sett på som mye mer creds-verdig enn om du løper forbi en hall mens du sprayer med M4 og tilfeldigvis får et kill.

Dette blir kanskje litt off topic, men jeg prøver bare å forklare hva som får CSS spillere til å bli uhøflige. 5v5 spillere er ofte mer uhøflige enn spillere som bare spiller public, ofte fordi spillet er mindre viktig for dem.

Bryr meg fint lite om en eller annen random sprayer i en vegg og dreper meg ved en tilfeldighet. Eneste som er skadet er de 30 sekundene jeg må vente for å spawne igjen, som jeg aldri får igjen.

Siste avsnittet ditt er ikke off topic i det hele tatt. Et godt poeng at Matcher betyr mer for gamere enn en random pub game. Og da blir det mer bittert hvis man taper.

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Spiller HoN veldig ofte og der er mye av miljøet helt på tryne. HoN er et veldig action og konkurranse preget game med ranking stats som blir tatt opp for hvert game. Derfor er det mange som freaker helt ut dersom en eller flere spillere på laget sliter. Helte valg og hvilke helter en møter har uhyre mye å si for om laget vil vinne eller ei, men det er det alt for mange som ikke forstår. De legger heller skylda på enkeltspillere på laget sitt.

Merker også at de fleste jeg møter som er skikkelige rage kids er de som alltid spiller carry helter, altså helter som skal bære laget når spillet begynner å nå mid/late game. Da får en ofte mange kills, og svært mange rage kids skryter av sin KD som om det har noe som helst å si. Jeg sier rage kids, men det betyr ikke at det bare er yngre personer. Føler egentlig at det gjelder alle aldre.

Spillet er allikevel fantastisk, og det elendige miljøet er egentlig bare et lite irritasjonsmoment for min del.

Lenke til kommentar

Og publikumsdelen er strengt tatt "optional" :p

Og anonymiteten også... Beklageligvis.

Kallekrakyl: Ja huff *sadface*. Trodde aldri jeg skulle bli skjelt ut av en tolvåring siden jeg døde altfor tidlig i et spill. Du må spille ganske mange kamper før det sitter. Det med hero valg etc.

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt off topic, men jeg prøver bare å forklare hva som får CSS spillere til å bli uhøflige. 5v5 spillere er ofte mer uhøflige enn spillere som bare spiller public, ofte fordi spillet er mindre viktig for dem.

Bryr meg fint lite om en eller annen random sprayer i en vegg og dreper meg ved en tilfeldighet. Eneste som er skadet er de 30 sekundene jeg må vente for å spawne igjen, som jeg aldri får igjen.

Siste avsnittet ditt er ikke off topic i det hele tatt. Et godt poeng at Matcher betyr mer for gamere enn en random pub game. Og da blir det mer bittert hvis man taper.

Da er du heldig som har den egenskapen. Jeg har svært lett for å bli irritert når jeg spiller public, men jeg har da spilt i ca. 3 år og blitt litt som den typiske 5v5 spilleren jeg beskriver.

Jeg har like lett for å bli irritert i en 5v5 match, men da vet jeg ihvertfall ofte hva den jeg spiller mot er god for, i motsetning til public.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...