RottePostei Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 For min del ser det ut som en nattsvermer. Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 tenk på denne ... med vingene ute! !! og husk .. det finnes mange typer kakerlakker! EDIT: skriveleif Nei den er ikke slik... Den så myk ut hvis du skjønner hva jeg mener.... Njaal Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Her fant eg noen bilder og navn på noe eg syns ligner litt av det du tok bilder av. Møll=moth Moth OMG!! EG tror eg fant den. Er det denne? Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Her fant eg noen bilder og navn på noe eg syns ligner litt av det du tok bilder av. OMG!! EG tror eg fant den. Er det denne? Ja det er den, jippi! Og jeg som trodde at det ikke villle bli løst av noen i HW forumet. ( Så feil kan man ta ) Det er ikke det man ikke får hjelp til i formuet her... Hva heter den? Njaal Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Det er en møll art, men hva den heter vet jeg ikke. Men holder på og lete Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Det er en møll art, men hva den heter vet jeg ikke. Men holder på og lete http://www.matilijanursery.com Var inne men fant ikke noe (Der bildet er hentet fra) Det var fra Kalifornia... tror jeg. Njaal Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Vel det første som kom i hodet da eg fant det siste bildet var at den ser ut son en kolibri så eg søkte Hummingbird moth og fant en masse om denne arten. kalles også Sphinx Moth. Her er flere bilder: Stresset faktisk en god stund før eg fant ut av det. Er typen som hvis eg blir interrisert i noe som eg ikke finner svar på så grubler eg på det helt til eg finner svaret. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 ser på denne siden nå, mange bilder og se på :-? http://www.thaibugs.com/Butspecs/mothspeclist.htm edit: flink bisk SnowDOG Hyles lineata er forøvrig det latinske navnet Den arten kommer hovedsakelig i fra Nord-Amerika og Afrika, hvordan har den forvillet seg til norge :o Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Ja si det. Mener eg har sett noe lignende en gang men eg trodde det var en kolibri som hadde rømt fra noens bur. Lurer på om de er kommet for å bli. En ting er hvertfall sikker og det er at den ikke tilhører her/eller er meget sjelden. Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Ja si det. Mener eg har sett noe lignende en gang men eg trodde det var en kolibri som hadde rømt fra noens bur. Lurer på om de er kommet for å bli. En ting er hvertfall sikker og det er at den ikke tilhører her/eller er meget sjelden. Ja den må være sjelden, jeg har jo bare sett den en gang i livet... Njaal 8) Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Har fått svar fra noen eksperter... mauresvermer kalles den på Norsk.... Njaal Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 VANLIG MAURESVERMER - Hyles gallii (Rottemburg, 1775) Kjennetegn: Vingespenn 64-78 mm. Framvingene er olivenbrune med en bred, langsgående gul stripe. Bakvingene med et svart bånd nær kanten og svart rotfelt. Det brede gule båndet har en karakteristisk rød flekk. Forekomst i Norge: Vanlig mauresvermer er funnet i alle landsdeler, men det er bare på Sørlandet og den sydlige delen av Østlandet den opptrer regelmessig. Hyppigheten svinger fra år til år, noe som antakelig skyldes innvandring fra syd. Totalutbredelse: Fra Europa østover til Japan. Også i den nordlige delen av Nord-Amerika. Biotop: Arten foretrekker solrike, varme steder der det vokser rikelig med blomster. Biologi: Larvene lever i august-september på ulike maure (Galium)- og mjølke (Epilobium)-arter. Sommerfuglene flyr fra juni til begynnelsen av august. I skumringen oppsøker de blomster, for eksempel vivendel, syrin, engsmelle og tjæreblom. Ganske ofte kan den påtreffes flyvende på dagtid også. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 HVITRIBBET MAURESVERMER - Hyles livornica (Esper, 1780) Kjennetegn: Vingespenn 78-90 mm. Framvingene er brune med en langsgående blekgul stripe. Ribbene er tydelig markert med hvitt. Bakvingene har et rødt midtfelt, et svart bånd nær kanten og svart rotfelt. Arten skiller seg fra den vanlige mauresvermeren (Hyles gallii) ved de markerte hvite ribbene på framvingen. Forekomst i Norge: Immigrant som bare er påvist én gang i Norge: Røyken i Buskerud i 1995. Totalutbredelse: Afrika, Midtøsten, Kaukasus, og østover til Kina. Arten er vanlig i Middelhavsområdet. Dessuten finnes den på Kanariøyene og Madeira. I Mellom- og Nord-Europa opptrer den som immigrant. Tidligere ble hvitribbet mauresvermer oppfattet som underart av den amerikanske Hyles lineata (Fabricius, 1775). Nå regnes de to, livornica og lineata, som atskilte arter. Biologi: Larvene lever på maure (Galium), syre (Rumex), vindrue (Vitis) og andre planter. De voksne sommerfuglene flyr i skumringen og oppsøker blomster. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Sendte bildene til en venn av meg som er biolog: At 09:59 24.07.2003 +0200, you wrote: >Peiling på insekter?? > >Vet du hva dette digre beistet her er for noe? Nå er ikke jeg akkurat noen insektekspert, men jeg kan si deg hva jeg tror det er med synkende visshet: 1. Det er en sommerfugl - orden sommerfugler. (100% sikker) 2. Den er av familien tussmørkesvermere (100% sikker) 3. Den er ikke en norsk art (50% sikker) Det er masse forskellige arter i familien tussmørkesvermer (Sphingidae). En tussmørkesvermer er litt som en møll, men er ikke i samme familie. Den foretrekker å fly i skumringen eller hvis det er godt overskyet. Den har smale fremvinger (i forhold til sommerfugler) og den har små bakvinger (de er ikke like store som forvingene, bla ennet dette skiller dem fra møll). Kroppen er typisk cigarformet med en spiss bakende og kølleformede antenner med klump ytterst. Vi har 14 norske arter, men det kommer flere arter fra søreuropa og afrika hvert år. Jeg tror dette er en svær art som ikke er norsk, men det er bare fordi den er så sær og svær (mye gjetting altså). Jeg har ikke sjans til å artsbestemme den, da må det nok en entomolog til med svært spesielle interesser. Du kan også søke på Sphingidae på nettet, kanskje du finner et eksemplar (et bilde) som likner på den du så...Google sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå