Gå til innhold

Slik sjekker du eget forbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fastprisabbonnement hos Telenor-datteren Talkmore, og her oppdateres forbruket ganske fortløpende på min side, så det går greitt å følge med hvor mye som er igjen av månedskvoten.

Joda, bruker du ditt vanlige mobilabonnement når du surfer -enten direkte på mobilen eller ved å bruke den som modem- vises dette ganske fortløpende på "min side" hos de fleste operatører.

Noe mer kronglete er det for de som har et mobilt bredbåndsabonnement, altså et eget abonnement som først og fremst er tiltenkt bruk av datatrafikk på PC via et modem, og det er dette artikkelen omhandler.

For å skille mellom dette bruker vi på Mobilen.no derfor begrepet "mobilt internett" (eller "mobilsurfing") for surfing via mobilens nettleser eller ved bruk av mobilen som modem. Begrepet "mobilt bredbånd" bruker vi dersom det er snakk om surfing på PC via et eget modem (som regel USB-modem) med et data-abonnement.

Det skal likevel sies at enkelte også bruker "mobilt bredbånd" som et samlebegrep for all bruk datatrafikk i mobilnettene... B)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For Android brukere er det en enkel og nyttig app du kan laste ned for å sørge for at du har kontrollen. Applikasjonen heter 3G Watchdog og ligger gratis ute på markedet. Her er en video som viser hvordan det fungerer: http://www.youtube.com/watch?v=2b3KAn5_RSk

Applikasjonen har en skala som viser hvor mye du har igjen av kvoten din. Eks: 0 - 5GB. Du kan sette inn MB og GB. I tillegg kan man få applikasjonen til å advare deg når man begynner å nærme seg kvote grensen. Det følger også med en widget som man kan plassere på skrivebordet til mobilen slik at man slipper å gå inn i applikasjonen hver gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • Opprett ny...