Gå til innhold

Beste server distro, suse 8.2 ++

Anbefalte innlegg

Skal snart ha meg en server som jeg skal bruke som web/ftp server.(apache) Det jeg lurer på da er om suse 8.2 er en bra server distro? Er vel litt dumt spørsmål med tanke på at det er vel programvaren som bestemmer om det er en bra/stabil server..noen som mener noe om dette?

En ting til jeg lurer på, er om suse 8.2 trenger en bra maskin? Den serveren som jeg skal skaffe meg kommer ikke til å være så veldig bra, sånn ca 3-4-500 mzh, så derfor lurer jeg på om dette går bra.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha skikkelig server, er ikke Linux det beste. Da burde du gå for en BSD-variant.

Velg FreeBSD for all-rounderen av disse.

Velg NetBSD for plattformstøtte og eksotisk hardware.

Velg OpenBSD for ekstrem sikkerhet.

Jeg ville gått for enten FreeBSD eller OpenBSD. Kanskje mest sistnevnte. Må du absolutt ha en Linux-variant med server er vel ikke SuSE helt det riktige valget (mer designet for bruk i næringsliv og hjemmebruk).

Slackware, Debian eller Gentoo er også gode i serversammenhenger.

Lenke til kommentar

nei, det ligner veldig på SUSE igjen å Mandrake er også for Hjemmebruk og næringlivet. Clark Connect er ganske bra har jeg hørt. de distroene du ikke bør velge til server er: SUSE, Red Hat, Mandrake, Lycoris, eller noen av de der. som nevnt så kan du velge FreeBSD eller OPEN BSD, slackware kan vel også være bra til Servere, men også Debian, og Gentoo er bra på dette området. sisnevnte kan du vel velge å vrake i hva du vil ha med så den passer aboslutt. for ikke å glemme Smoothwall den sammen med Clark Connect er vel de best tror jeg. veldig lette å sette opp også. det er iallefall bra at du velger Linux/unix på serveren fremfor Windows, det tror jeg suger på dette område. det suger iallefall på destoppen.

Linux For All :woot:

Lenke til kommentar
det er iallefall bra at du velger Linux/unix på serveren fremfor Windows, det tror jeg suger på dette område.

Kunne ikke tenke meg å bruke noe annet en linux. :wink:

Men jeg tenkte på dette med slackware. Er dette en _exstremt_ vanskelig distro eller? Jeg har en god del erfaring med linux nå, så jeg tror jeg kan klare å håndtere det.

Hvordan fungerer denne clarkconnect igrunn? er ikke det et eget os? hvordan er det med windowsmanager på det os'et? Kan du kde på det? Jeg har ikke peil på cc...

Tror jeg kanskje skal satse på Slackware da, siden jeg ha hørt flere plasser at det er en god server distro.

Noen som vet om slackware 9 er noe spesielt maskin krevende?

Lenke til kommentar
det er iallefall bra at du velger Linux/unix på serveren fremfor Windows, det tror jeg suger på dette område.

Kunne ikke tenke meg å bruke noe annet en linux. :wink:

Men jeg tenkte på dette med slackware. Er dette en _exstremt_ vanskelig distro eller? Jeg har en god del erfaring med linux nå, så jeg tror jeg kan klare å håndtere det.

Hvordan fungerer denne clarkconnect igrunn? er ikke det et eget os? hvordan er det med windowsmanager på det os'et? Kan du kde på det? Jeg har ikke peil på cc...

Tror jeg kanskje skal satse på Slackware da, siden jeg ha hørt flere plasser at det er en god server distro.

Noen som vet om slackware 9 er noe spesielt maskin krevende?

Jeg har, etter mye vimsing mellom forskjellige distroer, funnet ut at Slackware er den distrubsjonen som passer best for meg. Slackware er ikke vanskeligere enn de andre distrubsjonen når du har klart deg gjennom installasjonsprosesson og fått satt opp X riktig. Installasjonen til Slackware er nemlig "mye vanskeligere" enn de andre "nybegynnerdistrubsjonene" ala SuSe, Mandrake, Red Hat... Når jeg skriver "mye vanskeligere", så sammenliknes det med de mest brukervennlige distrubsjonene (sett ut i fra hvor lett det er å forstå for en som aldri har brukt Linux før). Hvis du har litt erfaring fra Linux så burde ikke installasjonen til Slack være noe problem (LILO klarte å kødde det til her, men jeg har aldri sett noe til problemet etter at jeg begynte fra "scratch").

Jeg tror Slackware passer ypperlig som på en server, selv om du må være forberedt på å anskaffe den nødvendige programvaren selv. Fordelen er at du får Slackware inn på èn eneste CD, og da får du med de programmene som er nødvendig for vanlig bruk (mens default install på de andre distrubsjonene legger inn gigabytes med dritt).

Dessuten så slipper man alle de irriterende veiviserne som er så flinke til å ødelegge et ellers ryddig oppsett.

Når man kommer til systemkravene, så er Slack sannsynligvis på lik linje med de andre. Men du får med plenty av vindushåndterere (f.eks Enlightment) ved "default" installasjon, slik at man slipper unna "CPU-killerne", KDE og GNOME. Men igjen er systemkravene avhengig av programvaren du bruker...

Lenke til kommentar
...

de distroene du ikke bør velge til server er: SUSE, Red Hat, Mandrake, Lycoris, eller noen av de der.

...

Hvorfor ikke?

hvorfor ? jo fordi wil er en fjortiss som liker å gi råd om ting han ikke har peiling på . hvis dere har sett på lyn/torden topicen på annet om data så kanskje dere skjønner hva jeg mener. nei wil sine råd skal man ta med en klype salt. det skal ikke være lett :lol:

Lenke til kommentar
...

de distroene du ikke bør velge til server er: SUSE, Red Hat, Mandrake, Lycoris, eller noen av de der.

...

Hvorfor ikke?

hvorfor ? jo fordi wil er en fjortiss som liker å gi råd om ting han ikke har peiling på . hvis dere har sett på lyn/torden topicen på annet om data så kanskje dere skjønner hva jeg mener. nei wil sine råd skal man ta med en klype salt. det skal ikke være lett :lol:

Lycoris bør nå definitivt droppes da det er en desktop-distro.

Lenke til kommentar
Grunnlaget wil baserer sine uttalelser på er kanskje at de overnevnte distroene inneholder mye dilldall som en erfaren admin ikke har behov for. For en nybegynner er de derimot greie.

...Men man har like gode muligheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...