Gå til innhold

GTX 480 vs HD 5970 de neste to årene: Ytelse er én ting, men hva med andre teknologier?

MiSP

Anbefalte innlegg

Min situasjon: Jeg skal snart kjøpe meg ny PC (rundt juni), og lurer litt på hvilket skjermkort jeg skal velge. Det står mellom Radeon HD 5970 og Nvidias nye GTX 480. Alt skal vannkjøles, så støy er ikke et problem. Jeg har ikke tenkt å benytte meg av noen 3D-teknologier eller flere skjermer, og kommer til å spille i 1920x1200.

De harde fakta: Tester viser at 5970 stort sett slår 480 i ren ytelse, ofte med god margin. 480 ligger i pris i underkant av 4000 kroner (med unntak av Zotac, som ligger en høvding under dette, men det må da være feil), mens 5970 fås fra rundt 4600,-. Om vi fortsetter på se på ren ytelse i dagens tester vil jeg si at de ekstra hundringsene er verdt forskjellen mellom dem. Har dessuten hørt rykter om et nært forestående priskutt for AMD/ATI sin del (vet noen noe om dette?), og da virker jo saken som grei skuring - om prisen er noenlunde lik, er 5970 veien å gå. Ellers kommer jo alltids tokjernekort basert på 480, men det skjer gjerne ikke før TSMC går med på 28 nm eller noe slikt, og det skjer ikke med det første (i alle fall ikke før jeg kjøper PC). Prisen blir vel også et mareritt uten nevneverdige sidestykker - det samme gjelder to stykk 480 i SLI.

Dilemmaet: Jeg har tenkt å ha PC-en i minst to år, og lurer derimot på om 480 vil være et bedre valg enn 5970 på lang sikt. 480 inneholder etter sigende flere teknologier som kan vise seg nyttig i kommende spill, men dette kan ikke jeg så mye om. 5970 støtter jo f.eks. tesselering den også, gjør den ikke? Og kortene ligger ikke så langt unna hverandre i dette ut ifra benchmarks i Heaven (tesselerings-benchmark) - 5970 vinner stort sett, med unntak av under "Extreme tesselation", da 480 tar ledelsen. Jeg vet også at Nvidia har sin CUDA-teknologi, som kan være nyttig ettersom flere og flere spill får mer og mer kompleks kode som med fordel kan dyttes over på GPU-en.

Spørsmålet: I ren ytelse i dagens spill vinner 5970, men er det andre teknologier som bør være med i ligningen? Har disse i realiteten noe å si for meg som en gamer de neste to årene? (Ettersom alt skal vannkjøles, kan også overklokkingsvennlighet ha noe å si her.)

Setter stor pris på alle svar, spesielt de begrunnede. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens spill ja men husk at 5970 kortene ble kraftig forbedret i form av driveroppdateringer gjennom flere måneder.

I DirectX 11 tester så vinner GTX480 med 11-15 fps ekstra. Ikke akkurat "kjempemye" men husk dette er utrolig kraftige kort som vil blåse alt som er av dagens spill og kommende i lang tid framover.

Så heller se på hva du stoler mest på, hva ser best ut? Jeg er trofast nVIDIA bruker pga digital vibrance (fargene er mye bedre, ATi er grått kontra). nVIEW er råkjapt og enkelt å bruke. PhysX integrert fysikk som også leverer særlig i spill som Just Cause 2.

Minuset er prisen men nVIDIA har ALLTID vært dyrere enn ATi. Akkurat som Intel er dyrere enn AMD. Men Intel og nVIDIA har noe til felles og det er kvalitetsstempelet :)

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser på skjermbildet der 480 vinner over 5970 er i Heaven, som er en syntetisk test med ekstrem fokus på tesselering (dersom man kjører denne innstillingen opp på maks). Det er kun i denne sammenhengen jeg før har sett 480 vinne over 5970 - ikke i noen faktiske spill.

Lenke til kommentar

GTX 480 nermest flop, Masse mere varme og høg strømforbuk ca 100w mere en 5870. GTX 480 blir ikke noe bra kort før redusere bygge størelse. Det kommer ikke skje i år.

Jeg ville også sett prisen på normal clocka 5970 (5990). Siden 5970 ned clocket til ca ATI 2x5850 for få under 300W stømforbruk. Så PCI-E er laget for.

Desuten er litt for tilig bestme hva du skall kjøpe. Siden mye kan forandre seg på noen månder.

Aliens vs. Predator

126962492671BZgJ5ZxI_5_2.gif

126962492671BZgJ5ZxI_5_4.gif

Battlefield: Bad Company 2

126962492671BZgJ5ZxI_4_2.gif

126962492671BZgJ5ZxI_4_4.gif

DiRT 2

126962492671BZgJ5ZxI_6_2.gif

126962492671BZgJ5ZxI_6_4.gif

Metro 2033

126962492671BZgJ5ZxI_3_2.gif

126962492671BZgJ5ZxI_3_4.gif

GTX 480 load

9d844f98-e46f-4249-8776-629cafd5408f.jpg

ATI 5870 load

4f022c7b-af6e-444f-886b-0057a440664a.jpg

Lenke til kommentar

Minuset er prisen men nVIDIA har ALLTID vært dyrere enn ATi. Akkurat som Intel er dyrere enn AMD. Men Intel og nVIDIA har noe til felles og det er kvalitetsstempelet :)

Intel/NVIDA har ikke noe mere kavlitet en ati/nvidia.

Når Nvida lager 60% større chip en Ati. Da har dem ikke mulighet konkurer på pris.

Intel har altid hatt overprise prdukter siden kan ha det.

Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg valgt GTX 480 fremfor 5970. GTX 480 i følge tester har ca 40-50 FPS i Crysis. Hvis det holder seg over 40 så vil du ikke merke forskjell på hva du har. nVidia har vel også, så vidt jeg har forstått, en bedre DX 11 teknologi og med resten som kom med kortet så ville det vært valget for meg.

Med vannkjøling så er heller ikke varmen noe stort problem for deg.

Lenke til kommentar

Sommerjobb er tingen! Seks uker som plenklipper i et anleggsgartnerfirma, 40 000 rikere. Har også studielån og bor hjemme ennå, så unner meg litt ekstra av og til. Blir neppe noe problem å betale tilbake lånet når jeg en gang kommer i jobb. :)

Resten av oppsettet er i denne handlekurven. Har også noen deler fra før av. Oppsummert:

Core i7 920, skal klokkes i alle fall til 4 GHz

2 stk. GTX 480 i SLI

Asus P6T Deluxe V2

6 GB Corsair Dominator TWIN3X

2 stk. Intel X25-M 80GB, skal kjøres i RAID0

Corsair Obsidian 800D

MIST 1000W PSU

NEC AD-7240S DVD-brenner

Har fra før av:

Stæsjdisk, 1 TB

Backupdisk, 750 GB

Creative X-Fi Platinum bla bla über edition 3000 med innebygget vaffeljern

I tillegg kommer vannkjøling til rundt fem tusen, bestilt fra Chilledpc.co.uk. Dette planlegger jeg å ta med videre til nyere PC-er (må bare bytte vannblokkene).

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig så ville jeg valgt GTX 480 fremfor 5970. GTX 480 i følge tester har ca 40-50 FPS i Crysis.

hvis jeg husker riktig var 5970 det først kortet til å klare 60 fps average på 1920x1200 dx10 very high.

Jeg selv har Jo rundt 40 fps med 4870x2

så tror du har lest feil, eller så var testen før gode drivere kom ut.

Jeg anbefaler ati med tanke på at du selv sa at du ikke skal bruke avansert teknologi til spilling.

Hvorfor skal du klokke cpu?

Til spill ser jeg ikke en grunn til hvorfor.

Stock speed holder med dagens spill etter min mening

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler ati med tanke på at du selv sa at du ikke skal bruke avansert teknologi til spilling.

Hvor sa jeg det? Jeg spurte hvor mye andre teknologier hadde å si, og nevnte at CUDA-teknologien kunne bli nyttig fremover. Muligheten for å dytte for eksempel fysikkberegninger over på skjermkortet er bare positivt i spillsammenheng, i alle fall dersom jeg nå skal gå for to GTX 480 i SLI - da blir jo CPU-en flaskehalsen.

Hvorfor skal du klokke cpu?

Til spill ser jeg ikke en grunn til hvorfor.

Stock speed holder med dagens spill etter min mening

Noen spill er mer CPU-bundet enn andre, og overklokking kan gi deg noen ekstra FPS, uansett skjermkort. Dessuten skal jeg ha riggen i tre år, så overklokking skal nok få vist nytten sin etter hvert. :) Som nevnt over er det CPU-en som blir flaskehalsen i systemet. Men mest av alt, fordi jeg kan: Systemet skal uansett vannkjøles, mye grunnet støyen, så hvorfor ikke overklokke? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...