Gå til innhold

God of War

Anbefalte innlegg

God of War (PlayStation 3)

(Denne anmeldelsen tar for seg det første God of War-spillet som kom ut første gang i 2005, og på nytt nå i nyoppusset versjon i God Of War Collection)

God of War gir deg kontrollen over krigeren Kratos og hans ferd mot gudene.

Spillet starter med Kratos' selvmordsforsøk, hvor det så går tilbake til å bli en rekke med flashbacks hvor historien i korte trekk er at spartaneren i en krig er på vei til å bli slaktet av en fiende, men selger i siste liten sjela si til krigsguden Ares. Jeg ønsker ikke å røpe noe særlig mer, men jeg kan si så mye som at Kratos ikke er en fornøyd kunde lenger. Historien er tilfredsstillende, den er fortalt på en tilfredsstillende måte og holder spillet gående.

Dette er tross alt et spill fra 2005, og grafikk og lyd er der etter. Det vil si, grafikken er jo nyoppusset til å flyte i HD og lyden er også oppgradert. Men sett bort i fra at det ser pent ut er det ikke så pent, grafikken er rett og slett litt kjedelig. Lite varierte og ikke veldig spennende omgivelser er gjennomgående, men Kratos og fiendene ser derimot ganske bra ut. Lyden syns jeg heller ikke er all verdens, musikken er episk på de rette stedene selvfølgelig, men ellers er den litt kjedelig. Kratos stønner som en litt for fet mann med en litt for pen dame i senga, men fiendene har ålreite lyder og våpnene klinger bra. Merker meg også at mellomsekvensene ikke er restaurerte, men vektlegger ikke dette i noen grad.

Man starter med de nå ganske velkjente Blades of Chaos, men får etterhvert ett ekstra våpen. Det føles rett og slett litt lite, særlig når det virket som det andre våpenet man får i stor grad var mye bedre enn det man starter med. Man får også fire forskjellige magier, og de er veldig varierte og byr på forskjellige måter å sloss på.

Alt i alt vil jeg si at kampsystemet sitter utrolig godt, de fire forskjellige magiene fungerer flott og er forskjellige nok til å være interessante alle sammen. Alt kan selvfølgelig oppgraderes, og jo mer blod du fyller inn i de forskjellige våpnene og magiene får du flere angrep og måter og bruke magiene på. Det er en nødvendighet for å avansere i spillet, da det kan bli bra vanskelig til tider. For vanskelig, det er spillet så absolutt, selv på normal vanskelighetsgrad.

Det eneste problemet med å oppgradere våpen og magi er at det tar så alt for lang tid. Kanskje bare en filledetalj, men jeg syns det er bortkasta å måtte bruke i verste fall rundt 5 sekunder på å holde X inne bare for en animasjon med rennende blod som går over i en annen søyle. Jeg forstår symbolikken, det er bare så unødvendig og føles påtatt.

God of War byr også på en god del veldig gode oppgaver hvor man må bruke hodet. Noen er kanskje litt vel lette, men det kler spillet utrolig godt å ha slike steder som senker tempoet og lar deg nyte roen før du haster videre inn i neste blodbad. Dessverre har også spillet enkelte momenter som er til å rive av seg håret på, hvor man blant annet skal svømme en lengre distanse uten å bli tatt av en vegg som kommer bakfra samt klatre på to snurrende søyler med knivblader på. Det krever en god dose konsentrasjon, for mens jeg først mente det var avhengig av en dose flaks kombinert med ferdigheter fant jeg ut etter hvert at det faktisk bare var ferdighetene det sto på, oppgavene er nemlig nøye planlagt. Og dette føles veldig rart og aldri så lite malplassert, for God of War er et spill hvor det er i all hovedsak kamp som står på menyen, og slike oppgaver gir absolutt ingen følelse av å være god i spillet. Når man snakker om ferdigheter i God of War snakker man om antall treff på hitcounteren eller hvor mange kombinasjoner man har greid mot fienden, ikke hvor flink man er til å trykke på en knapp for å svømme fort.

Alt i alt er God of War mer menneske enn en gud - ikke perfekt med andre ord. Det er allikevel et godt spill alle som er interessert bør prøve, nå som restaureringen er fullført og det tredje spillet i serien er nylig kommet ut.

8/10

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...