garnish Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg kjøpte meg et D-link Wireless Access Point av type DWL-900AP+ for å nettopp få et trådløst nettverk her i huset. Jeg har i tillegg en Netopia Router fra NextGenTel og en Dell 500m med innebygget nettverkskort. Jeg sleit litt i begynnelsen med konfigureringen, helt til jeg fant ut at jeg ikke behøver å konfigurere greia. Problemet mitt nå er, at jeg med det trådløse nettverkskortet ikke får lastet ned sider fra USA/Canada/Australia. Er ikke sikker på hvor grensen går, men sider som cnn.com, amazon.com og cbc.ca kommer bare ikke inn. Europeiske sider smeller opp så fint som bare det. Tar jeg nettverkskabelen ut av aksesspunktet og setter den inn i PC'en direkte har jeg full tilgang til hele verden. Support hos D-link går ikke lenger enn basic setup, så det eneste jeg fikk var et tips om å slå av DMZ-konfigureringen. Eneste problemet er at aksesspunktet konfigureres online - fra USA. Et problem med denne DMZ'en er da visstnok at jeg har null sikkerhet. Er det noen der ute som har vært borti dette tidligere og som gidder å ta noen minutter å komme med noen forslag?! Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Det kan vel være at du bruker feil DNS adresser på maskinen du har problemer med, eller feil proxy. Lenke til kommentar
garnish Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Tja - da ble det løst, bortsett fra at det virker litt tregt av og til, men det kan jo være nettet utenfor huset. Løsningen, jo i min uvitenhet prøvde jeg følgende: jeg la inn en ny IP-adresse men lot DNS-feltet stå tomt. Da kom jeg jo ikke inn noe sted - ble bedt om brukernavn og passord. Gikk så tilbake til automatisk tildeling av IP og DNS - da lette han en stund etter proxy og deretter gikk tingene greitt. Får håpe det holder en stund. For resten - er det noen som har en lenke til en grei innføring i nettverk - med forklaring av begrep (IP, DNS, proxy, router, switch, etc., etc.) og hva som skal til for at tingene fungerer Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Her er en grei innføring: IP = ip adresse til maskin (du vet nok hva det er) Netmask = bitmaske, definerer hvilke "nabo ip-er" som er på dette nettet eks: 255.255.255.0, kan også angis med /24 etter ip, fordi de første 24 (binære) tallene er satt til 1. Lengre forklaring: se på bitmønsteret til tallet over; 11111111.11111111.11111111.00000000. Hvis du "bitwise" AND'er dette mønsteret med din ip (på binær form), foreksempel 10.0.0.4, får du: 10.0.0.0, dette er da ditt nettverk. Alle IP'er som får samme verdi etter å ha kjørt IP'en sin gjennom netmasken, er på samme nett. Dvs, alle som har 10.0.0 som sine første ip-grupper er på samme nett. 10.0.0.2 og 10.0.0.3 vil da være på samme nett. 10.0.1.3 vil være på et annet nett. For å komme til andre nett, må man gå gjennom en gateway. Hvis du skjønte det over, så vil du også skjønne at det er et fysisk krav til netmask at den har en kontinuerlig rekke med 1'ere og deretter 0'er. De trenger ikke å være delt inn i gruppene i ipen, kan f.eks være 255.255.255.192 (11111111.11111111.11111111.11000000) Gateway = hvor du skal gå for å finne IP'er som ikke er på dette nettet. Kan både forwarde og route forespørsler utad. DHCP = protokoll for automatisk oppsett av nettverksinfo. En dhcp klient søker etter dhcp servere og får informasjon fra den: IP, Netmask, Gateway og DNS. Så slipper man sette dette selv. Muliggjør internett'ing for vanlig dødlige. router = node på nettet som forener et helt nett med en felles IP utad, typisk brukt ved ADSL, er nødvendig hvis du er på et nett med "lokale" IP'er (forhåndsdefinerte IP-områder som brukes lokalt) hub = lar flere maskiner koble seg til hverandre gjennom en "koblingsbox" switch = intelligent hub, bra hvis du har >3 maskiner, finnes også avanserte switcher med egen MAC (ie kan telnet'e til switchen og gjøre instillinger). Vanlige/billige switcher og huber har ikke egen IP. DNS = navnetjener, gjør om hostname til IP adresse, alle ISP'er har sine egnd DNS'er for sine kunder, dvs hvis du har NGT så skal du bruke NGT sine navnetjenere. domene navn gjør det lettere å finne maskiner, slik at man slipper å gå rundt å vite hvilken IP for eksempel hw.no har hele tiden. DNS kallet går høyere opp i treet helt til man får svar, NGT sine navneservere har navn for hele sitt domene og hvilke andre domener de har, andre navneoppslag går høyere i hierarkiet, helt opp til en av de 13 root-serverene hvis nødvendig. proxy = server som tar over din forespørsel videre, og bytter ut ip med proxy'ens ip. Anonymizer mao! Hva skal til for at ting fungerer: nettkabel og tålmodighet =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå