Isvarmt Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) -Jeg har alltid vært en meget stor fan av RPG spill, og husker ennå dagen da mesterverket til Bethesda Softworks, The Elder Scrolls III Morrowind landet i postkassen min. Makan til spill, aldri hadde jeg opplevd noe lignende i min "karriere" som gamer. Dette var stort! -Det som slo meg først var den utrolige dybden i spillet , med dybde mener jeg alt det man kunne gjøre her! Bøkene man kunne lese, guilds å joine, tonnevis av items,huler å utforske, byer og mye mye mer!!! Aldri før hadde jeg vært så hektet på ett spill, det ble et slags second life for meg i flere måneder fremover - Noen år senere kom Oblivion, som ennå står som mitt favoritt spill.Ikke nok med dybden men MAKAN til gjennomført spill, alt fra interface og grafikk til gameplay! -Nå som jeg endelig har rundet begge spillene,ja rundet bokstavlig talt!sitter jeg å venter på det neste kapittel i elder scrolls serien. Jeg har ennå ikke funnet spill med dybde som denne serien har hatt, prøvde Risen før jul, etter å ha lest flere omtaler, men til min store skuffelse nådde det ikke opp til knærne på mitt favoritt spill. -Så hva mener dere om dette, eksisterer det RPG spill med mer dybde enn Elder Scrolls til dags dato? har desverre ikke fått prøvd Dragon Age Origins,så kan ikke uttale meg her.. <_< Med dybde så mener jeg ting som: Quests, lore, proffesions, exploring, gameplay osv osv Denne wikien her sier vel litt om spillets utrolige dybde lore osv.. http://www.uesp.net/wiki/Main_Page Endret 22. mars 2010 av Isvarmt Lenke til kommentar
KraniC Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 etter min mening så nei, det finnes ikke til dags dato et spill som har så stor frihet og dybde som the elder scroll. personlig har eg bare spillt gjennom oblivion, men eg burde vel ta tiden innom morrowind og. dragon age: origins er et utrolig bra spill, men etter min mening når heller ikke det opp til oblivion. mange klagde jo på det, men eg synes det er det mest geniale RPG-et noen gang laget. garantert mitt favoritt spill innen RPG sjangeren Lenke til kommentar
Anarion_InnleggNO Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 På overflaten kan det virke som det er veldig mye i Elder Scrolls-spillene, men dybde derimot... Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 På overflaten kan det virke som det er veldig mye i Elder Scrolls-spillene, men dybde derimot... Hvis man definerer dybde med "Med dybde så mener jeg ting som: Quests, lore, proffesions, exploring, gameplay osv osv" så vil jeg påstå at Oblivion er den soleklare vinneren. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Elder Scrolls-universet som sådan har masse dybde, men veldig lite av den kommer til syne i Oblivion. Med mindre du har med deg baggasje fra Daggerfall og Morrowind, så er det vanskelig å spore noe som er særlig dypere enn en fiskedam. "Quests, lore, proffesions, exploring, gameplay osv osv" blir så generelle elementer at det slår meg som noe lettvint å bare klistre en svær "dybde"-merkelapp på dem alle sammen. Gameplay faller inn under dybde? For min del er gameplay og univers-lore to adskilte sfærer i spill, gjerne bundet sammen - som i TES - av in-game medium, f.eks. bøker. Man kan kanskje snakke om at enkelte spill har et "dypt" gameplay, men for min del gjelder ikke det noen av TES-spillene. De har en rikholdig og til dels dyp setting og bakgrunn for spillene, men kjernegameplayet forblir tross alt en kombinasjon av transit, kamp, konversasjon/interaksjon, og øvelse med de få evnene som ikke krever noen av disse for å utføres. Er det "dypt"? Lenke til kommentar
Odesseiron Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Her tror jeg nesten min stemme må gå til de to opprinnelige Fallout-spillene, som tar dette med frihet og konsekvens til et helt annet nivå enn de fleste rollespill. Man kan gjerne hevde at Elder Scrolls-spillene har en uovertruffen dybde, og i følge enkelte kriterier har de kanskje en størrelse og åpenhet som få andre moderne rollespill kan skilte med. Likevel synes jeg blant annet konsekvenser gis for lite tyngde i denne serien. Det er vel og godt at du kan snitte strupen på alle de ubetydelige folkene rundt omkring, men når det kommer til muligheten til å endre din historie så går dette mer på hvilken vei du velger å ta enn hvilke broer du har brent. Sånn sett føles det aldri som min historie. Der synes jeg Fallout 1 og 2 når en optimal balanse. Spillkartet er åpent fra første start, dialogtrærne er svært utfyllende og fleksible (særlig mtp. hvordan de former seg etter både hvordan du velger å oppføre deg og de faktiske egenskapene dine), du har en rekke ulike måter å forandre utfallet til svært mange forskjellige aspekter av historien på, du velger akkurat hvordan du vil fullføre spillet (begge spillene kan vel fullføres uten å drepe noen i kamp)og du har en mengde skikkelige og velskrevne sideoppdrag som ytterst få rollespill kan skilte med. Det er hovedsakelig på disse punktene jeg følte at Oblivion var et skritt tilbake i forhold til Morrowind. Du hadde riktignok en drøss med sideoppdrag, laug å gjøre oppdrag for og store spillområder, men de var fortsatt forholdsvis homogene i utførelsen og bydde aldri på den variasjonen og dybden som f.eks trekløveret Redoran, Hlaalu og Telvanni gjorde. Da i tillegg til at jeg følte at voice-overs kanskje begrenset dialogene en del, og førte til et mer snevert samtalesystem. Endret 22. mars 2010 av Odesseiron Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Eksisterer det RPG-er med mindre dybde enn The Elder Scrolls er vel heller spørsmålet. Tynn hovedhistorie med tonnevis av uniteressante NPC'er, Kilometervis av områder uten mål og mening. Det kan selvsagt være gøy det også, og det er det jo også en stund. Av alternativene her så er det Fallout 1/2 og Baldur's Gate serien som er de opplagte valgene. Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Nå skal det nevnes at Oblivion må kunne spilles i minst noen hundretalls timer før man egentlig forstår hvor stort dette spillet er, etter 400 timer i Oblivion så har jeg vel etter hvert forstått dette.. :rolleyes: Takker for bra respons Lenke til kommentar
Odesseiron Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Men størrelse og dybde er ikke det samme. Hvor givende er egentlig de 90 prosentene av innholdet som består av huler i villmarka, ulike småhus og gårder spredt rundt omkring og slike ting? Jeg vet i hvert fall at jeg ikke kunne ha brydd meg mindre om drøssevis av Oblivion-gates og masse hus som ikke består av annet enn ting å stjele eller folk som ber deg dra til blokksberg. Lenke til kommentar
Vaine Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg er en av de som likte å lese bøker i Elder Scrolls spillene, og har spilt disse spillene siden Daggerfall. Jeg mener spillene er fullspekket med dybde, langt mer enn f.eks Dragon Age, den store forskjellen er selvsagt voiceacting. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 De orginale Fallout spillene og balders gate serien er vel objektivt sett vinnerne her (mener jeg subjetivt hehe ) Av disse igjen er nok Fallout (1&2) det med mest dybde. Når det gjelder en annen diskusjon, så foretrekker jeg en liten verden stapfull med intresange ting fremfor en stor tom verden (les: Obilivion vs Gothic 2) Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg mener Gothic 3 har bra dybde. En enorm verden med tonnevis av quests. Det har en haug med byer, og du kan finne folk med quests overalt i verdenen forhold til Oblivion som er relativt øde. Dessuten blir du belønnet hvis du utforsker verdenen, da du kan finne mange gode items overalt, allerede helt i begynnelsen av spillet. Gameplayet er, ivertfall for meg, veldig bra, men har jo sett at det er mange som synes combaten er håpløs. Men den stemingen og atmosfæren som er i Gothic 3 har jeg aldri før sett i et spill, det er helt utrolig. Du kan ikke joine guilds, men til gjengjeld har du mange valg å ta som får store konsekvenser. Spillet har vel 3 slutter om jeg husker riktig. Oblivion er for all del et fantastisk spill det også, med nydelig musikk og stemning, men det er liksom bare en vei å gå. Og questene er ofte veldig like, utenom dark brotherhood-questene som virkelig skiller seg ut. Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg er en av de som likte å lese bøker i Elder Scrolls spillene, og har spilt disse spillene siden Daggerfall. Jeg mener spillene er fullspekket med dybde, langt mer enn f.eks Dragon Age, den store forskjellen er selvsagt voiceacting. Helt enig, skjønner ikke helt når folk sier oblivion er øde..man må spille det mer så skjønner man at det er et utrolig stort og dypt spill:P Men størrelse og dybde er ikke det samme. Hvor givende er egentlig de 90 prosentene av innholdet som består av huler i villmarka, ulike småhus og gårder spredt rundt omkring og slike ting? Jeg vet i hvert fall at jeg ikke kunne ha brydd meg mindre om drøssevis av Oblivion-gates og masse hus som ikke består av annet enn ting å stjele eller folk som ber deg dra til blokksberg. Oblivion har både størrelse og dybde til de grader etter min mening,questene er kjempemorsomme og har ofte en god historie, tonnevis av customization med spells skills osv Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg mener Gothic 3 har bra dybde. En enorm verden med tonnevis av quests. Det har en haug med byer, og du kan finne folk med quests overalt i verdenen forhold til Oblivion som er relativt øde. Dessuten blir du belønnet hvis du utforsker verdenen, da du kan finne mange gode items overalt, allerede helt i begynnelsen av spillet. Gameplayet er, ivertfall for meg, veldig bra, men har jo sett at det er mange som synes combaten er håpløs. Men den stemingen og atmosfæren som er i Gothic 3 har jeg aldri før sett i et spill, det er helt utrolig. Du kan ikke joine guilds, men til gjengjeld har du mange valg å ta som får store konsekvenser. Spillet har vel 3 slutter om jeg husker riktig. Oblivion er for all del et fantastisk spill det også, med nydelig musikk og stemning, men det er liksom bare en vei å gå. Og questene er ofte veldig like, utenom dark brotherhood-questene som virkelig skiller seg ut. Gothic serien har jeg også likt veldig bra, den når ikke helt opp til Elder Scrolls etter min mening, men det siste spillet i serien som du nevner her, Gothic 3 var på god vei, det som ødela mye var at spillet var så til de grader bugget... Lenke til kommentar
Fi5kuS Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Spørs hva dere mener med dybde. Om det dreier seg om dybde i karakterfortelling er det absolutt Mass Effect. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Er vel også å nevne at det ikke er mangelen på dybde i Oblivion som er hovedpoenget til de av oss som nevner det, men heller hvor mye me dybde det har vært i de tidligere spillene i serien. I forhold til enkelte av dem svømmer Oblivion i en gullfiskbolle. Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Noen som har meninger om Fallout 3 vs Oblivion da, jeg har fått oppfattelsen at Fallout 3 er et MYE mindre spill, men ellers ganske likt i utførelsen? Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Min stemme gikk enkelt til BG.. Syntes nesten at selve main story i Oblivion en del dybde.. Resten av serien har jeg ikke brukt nok tid på til å uttale meg i større grad. Lenke til kommentar
Vaine Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Er vel også å nevne at det ikke er mangelen på dybde i Oblivion som er hovedpoenget til de av oss som nevner det, men heller hvor mye me dybde det har vært i de tidligere spillene i serien. I forhold til enkelte av dem svømmer Oblivion i en gullfiskbolle. Det der er jo bare nok et argument for hvorfor Morrowind > Oblivion. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå