Gå til innhold

Kan militæret gjøre dette?

asad

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis av meg skulle begynne å studere på BI til høsten. Vi hadde sendt søknad til BI og dro på ferie. Så får kompisen min vite at han hadde fått et brev fra militæret der det sto at, hvis han ikke har studieplass på davarende tidspukt, så må hann i militæret 21.07.03. Han kom inn på BI den 14. Men det var tydlighvis for sent.

Utifra det jeg vet, så er det slik at hvis man VIL studere før militæret så kan man få lov til det. Er det ikke sånn? Kan de tvinge tjeneste på en på denne måten og utsette studiene med ett år?

Jeg mistenker at faren til kompisen jeg forteller om, ville at han skulle i militæret og fortalte han at han MÅTTE i militæret.

Er det noen har som har peiling på slikt? Haddet vært kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Militæret kan hvis de vil! :D *ler*

Men de er som regel greie på dette punktet, så få kompisen din til å ringe vernepliktsværket ja + ha papirene fra BI klare som bekrefter at han har studieplass. Faks dette over til dem, eller mail som vedlegg, send kopi i posten eller lignende etter avtale med VPV.

Så det ordner seg nok. :)

Lenke til kommentar
asad: Gi tilbakemelding om hvordan det går da :):)

det var for sent å klage , så han havna i militæret, studiene ble utsatt ett år :roll: Takk for tilbakemedinger.

Hmm... det var merkelig :o

Jeg skulle avgårde til madlamoen leir i går, men jeg klarte å få meg lærlingplass før jeg skulle reise avgårde. Så jeg ringte til kontoret dem har i hamar og de sa at hvis jeg faxet dem papirer som bekreftet at jeg hadde fått lærlingplassen. Så slapp jeg og reise.

Dette fikk jeg fikset på en dag, så kompisen din må ha falt ned i en byråkrati grop :roll:

Lenke til kommentar

Man hører all slags historier om folk som får utsettelse kjempelett, men også det helt motsatte.

Jeg skulle egentlig møte på Madla 20. juli. Fikk innkallingen i vår en gang. Fikk vite at siden jeg ikke skal studere ved Universitetet til høsten kunne ikke de hjelpe meg med utsettelsen, og siden jeg ikke fikk vite at jeg kom inn på Høgskolen før 23. juli kunne ikke de hjelpe meg heller.

Løsningen ble å søke om siviltjeneste, noe som gjorde at jeg slapp å møte opp til militærtjeneste. Jeg vil nå bli innkalt til siviltjeneste så snart de har kapasitet, men da har jeg sannsynligvis begynt på Høgskolen eller er i ferd med å begynne der. Siviltjenesteadministrasjonen har gitt meg beskjed om at om du mottar innkallelsen kort tid før skolen starter får du utsettelse av tjenesten. (De regner vel med at folk skaffer seg hybel og slikt litt før skolen starter, og at det derfor ville vært kjipt å kreve at folk skal avtjene siviltjenesten like fullt.)

Om du kommer inn på et studium via Samordna opptak, men må avtjene verneplikten i stedet, er dette gyldig grunn til å få reservert studieplassen til neste høst. Antar at det er derfor det å ha lyst til å studere ikke er god nok grunn til å få utsettelse.

Jeg hadde tenkt å ta siviltjeneste uansett, forøvrig.

MVH Audun

Lenke til kommentar

En kompis av meg som nå har kommet inn på NTNU i Trondheim, skal egetnlig i militæret i høst (tror det var det, i hvertfall langt fra skole start).

Han ringte militæret, tror det var værnepliktsværket, men dei sa att han ikke kunne få utsett verneplikten på grunn av att han skulle ta opp studielån i studietida! :evil: :o :o

Han har nå sendt skriftlig klage til dei! Kan dei gjøre dette???

Lenke til kommentar

Jeg har vært i militæret det siste året og vet åssen systemet er.. Samme hvor umulig de kan si at det er, enten det er vernepliktsverket eller militærleiren, så gjelder det bare å sette seg på bakbeina! Bare si at du SKAL studere, så gir de etter.. Har aldri hørt om noen som har kranglet, som ikke har fått gjennom viljen sin (i hvertfall når det gjelder innrykk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...