Gå til innhold

Anbefalte innlegg

@Phydeos. Hverken SH5 eller AC2 er knekt(ennå).

Tror nok du har rett i det. Synd kopisperren allerede har hindret betalende kunder i å spille ved minst en anledning og krever konstant nettilgang ellers så hadde jeg vært mer eller mindre fornøyd med kopisperren :p

Har sett diverse poster på et par workarounds med den eksisterende cracken så noe spilling er visstnok mulig, ihvertfall med SH5 uten at jeg har testet ut noen av de.

- Jeg må forøvrig poengtere at jeg ikke oppfordrer til piratkopiering og at jeg faktisk kjøper spillene mine. Jeg er kun ute etter å belyse hvordan DRM i seg selv kan være med på å ødelegge markedet for utviklerne.

Når DRM går ut over de betalende kundene så har hele systemet feilet og det er dette som er viktig å se på da det å ta vare på sine kunder tydeligvis er mindre viktig enn å sperre ute eventuelle freeriders.

Den dagen de får en kopibeskyttelse som ikke har mulighet til å forårsake noen negative konsekvenser for betalende kunder OG fungerer så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok du har rett i det. Synd kopisperren allerede har hindret betalende kunder i å spille ved minst en anledning og krever konstant nettilgang ellers så hadde jeg vært mer eller mindre fornøyd med kopisperren :p

Har sett diverse poster på et par workarounds med den eksisterende cracken så noe spilling er visstnok mulig, ihvertfall med SH5 uten at jeg har testet ut noen av de.

Vil bare si at SH5 ble cracket relativt kjapt og var fullt spillbart fra start av. Eneste AC2 som ikke ser ut til aa ha en fungerende crack enda, men er nok ikke langt unna kan jeg tenke meg ;)

DRM er flotte greier! :rolleyes:

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt ser er hvordan inntjeningsmuligheten deres skal øke ved å innføre systemer som den vanlige forbrukeren ikke er tjent med?

De ser nok mer på det som en langsiktig investering. Akkurat på samme måten som at folk ikke likte at MMO begynte å kreve månedlig abonnement, så håper de på at dette vil bli den nye standarden som folk bare blir vant til over tid. Det er også ganske tydelig at den nye modellen for PC gaming kommer til å redusere piratvirksomheten uansett hvordan du ser på det, rett og slett fordi en piratkopiert versjon ikke kommer til å tilby den samme spillopplevelsen (snakker ikke om SH5 og AC2, men sånn som C&C4, SC2 og Settlers7 håndterer ting).

Problemet ligger ikke bare i at folk kjøper spillene men også i bortforklaringene når spill feiler økonomisk som følge av nettopp usaklig heftig DRM.

Med mindre vi som forbrukere begynner å henvende oss til spilloppmakerne og si at vi velger å la være å kjøpe spillet på grunn av DRM og viser at det ikke alltid går å skylde på piratkopiering så vil de gjøre akkurat det når salget ikke står til forventningene.

En metode er selvsagt å kjøpe spillet og så kontakte forbrukerrådet om eller når DRM hindrer deg i å spille.

Eventuelt gå til butikken og kreve penga tilbake bare for å statuere et eksempel.

Er ganske enig i at teorien om at pengene taler for forbrukeren er ganske oppblåst i forhold til virkeligheten. Jeg tror det som virkelig ville satt kjepper i hjulene hadde vært hvis noen faktisk hadde turt å starte ett samlet søksmål mot produsenten enten når tjenesten bryter ned, eller den dagen de bestemmer seg for å avslutte den. Hvis noen faktisk hadde klart å få en tilgodegjøringsdom eller ett forlik ut av en sånn affære så ville nok firmaene tenkt seg om neste gang de prøvde på det samme.

Lenke til kommentar

C&C4 er da cracked, iallefall versionen jeg prøver å spille på. Makkverk av ett spill, tvinger meg kanskje gjennom nod campain, men tanken på å starte på GDI gjør meg noe uvell.

Selv har internetten vært ustabil den siste uken og en slik DRM hadde vraket SP opplevelsen, som jeg som oftest kun spiller når internett går ned. Om spillet gir noen slags online funksjonalitet tilbake for å kreve nett hadde det vært noe litt mer. SC2 gjør det med sitt nye B.net, men de fleste gjør ikke det. Dette gjelder spesielt SP only spill.

DRM har og vil fortsette å straffe lovlydige brukere framover og personlig ser jeg liten mulighet rundt dette. At spillet krever internett, helst da ikke stabil 100% oppetid ellers blir jeg kastet ut uten å save, har jeg ikke noe stort problem med. At spillet plutselig blir ubrukelig fordi serverne går ned derimot er verre...

Mercenaries 2 serverne gikk jo ned for litt siden og spillet har vært ut i knappe 2 år. Selv kan jeg fortsatt fyre opp starcraft 1 uten problemer. 2 år og spillet slutter å fungere...man kan jo faktisk kreve reklamasjons rett på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...