Gå til innhold

DOS Boot disk

Anbefalte innlegg

Hei jeg sitter her og skal prøve å flashe biosen min.

Dette har aldri gjort det før, men sammen med filen jeg lastet ned fulgte det med en ganske ålreit guide: her er et utdrag:

5. Boot your system

(...)

How to make floppy:

(...)

For WinXP, you can make a DOS boot disk. Go to Your Computer, right click drive A:, select Format, select copy system files.

7. When you get the A:prompt, type the following sequence:

C: <enter>

cdtest <enter>

C:test> amifl827 BIOS file

...

Problemet mitt oppstår når jeg skriver "C: <enter>" altså, forsøker å gå inn på stasjon C. Da svarer den bare at den ikke finner den stasjonen.

Hva er galt? Må jeg konfigurere systemfilene på boot-disken eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har harddisken stående på raidkontroller eller lignende vil du ikke kunne aksessere den via en vanlig boot-disk. Grunnen er at driverne for raidkontrolleren ikke lastes ved bruk av vanlig boot disk.

Den enkleste måten å gjøre dette på er å legge biosfilene på disketten og flashe fra floppy. Jeg har gjort dette mellom 50-100 ganger uten problem en eneste gang. Fatter ikke selv hvorfor det er noen som sier det er "skummelt" eller problematisk på en annen måte.

Hvilket hovedkort har du forresten?

DrErling

Lenke til kommentar

Hvis du ser på hovedkortet slik det normalt står montert i kabinettet (med prosessoren/kjøleribba øverst) så ser du antageligvis at det er fire ide-kontakter, altså kontakter du fester harddisker og cdrom/brennere i.

Hvis du har fire slike og harddisken din er festet på en av de to nederst til høyre (ide3 eller ide4) så er de festet på en ekstrakontroller som promise har levert. Den krever drivere for at du skal kunne aksessere harddisker som står tilkoblet den.

Hvis du installerte windows på maskinen selv, så husker du kanskje om du måtte trykke F6 under installasjonen av windows? Dette kreves for å installere raid-driver, og for å kunne installere resten av windows på en harddisk som er tilkoblet raid-kontrolleren.

Før du prøver noe annet så kan du jo sjekke hovedkortet og se hvor mange ide-kontakter du finner.

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg har MSI KT3 ultra.

Raidkontroller...det aner jeg ikke hva er en gang, så det vet ikke om jeg bruker.

Men flashe rett fra disken ja...ja det går jo ann. Kan jo prøve det.

Har ikke kortet ditt LIVE-update BIOS hos MSI ?

smertefritt operasjon :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...