gophernorsk Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg har mange time opptak på Mini-DV cassetter med en gammel JVC camcorder GR-DVX PRO (ca. 11år gamle). Jeg ønsker å få ta opp disse på dvd og vurderer å kjøpe en brukt DVD opptaker. Grunnen til at jeg vil kjøpe en brukte en er at jeg har ikke bruk for å ta opp tv programmer så det er ikke interessant og vil gjerne holde ned utgifter. Her er et problem selvføgelig om en brukte opptaker ikke fungerer helt eller går fort istykker, det må jeg tar i betraktning også. Jeg vet at disse dvd'r vil bli vist på nyere flatskjermer med bl.a. innebygget oppskalering og progressive scanning. Her er noe å tenke på å selv om det er fra 2008 fra Teknofil sin arkiver: Når PVR kommer til kort 7 tester: Kremen av HDD/DVD-opptakere (Oppdatert 11.02.08) ...... Flatskjermene har gjerne bedre oppskalerings-elektronikk enn opptakeren. Ofte lønner det seg å slå av opptakerens oppskalering og sende bildet med laveste oppløsning til TV-en. Deretter vil TV-ens elektronikk gjøre oppskaleringsjobben. Det samme gjelder progressiv skanning. Hvis TV-en har elektronikk som håndterer dette bedre, bør du slå av progressiv skanning i opptakeren, sende bildet interlaced (linjeflettet) til TV-en og la skjermen gjøre jobben (sjekk innstillingene). ........ Det jeg lurer på er om det er greit men en så passe gamle opptaker som f.eks. en Panasonic DMR-EH60 som ikke har HDMI ut , beste utgang de har er vel komponent utgang og den har ILink in for DV in fra camcorder min. Holder det til hjemme bruk eller burde jeg går opp til et par nyere modeller med oppskalering og HDMI utgang? Jeg skal selv se dvd'ene på en 8mndr. gamle LG PQ423000 HD Klargjort plasma flatskjerm. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå