Gå til innhold

- Gullselgere dreper spillservere (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel. Bra a CCP tar seg av juksemakerne, og heller introduserer et eget system. Kanskje en tur tilbake til EVE hadde vært bra nå...

 

Er det juks å harveste gull? Det er ihvertfall ikke åpenbart, i mine øyne så legger spillprodusentene delvis opp til dette selv, når de gjør timesvis med kjedelig grinding nødvendig for å oppnå ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er den økonomiske modellen spillene bruker som gjør at det er lukrativt med kjøp og salg av gull. I og med at hvem som helst kan "lage" penger så vil det føre til inflasjon som igjen fører til økt etterspørsel etter penger

Lenke til kommentar

Men så lenge folk investerer faktisk tid i å erverve seg disse verdiene så er det uproblematisk. Da vil også tjenestene og gjenstandene deres få en faktisk verdi som skalerer med arbeidet som har blitt gjort i tillegg til etterspørselen. Problemet er når man begynner å iverksette automatiske tiltak som suger penger ut av banken uten å kreve noe av figuren som utvinner de. Det er ikke problematisk at Ola Dunk (28) jobber 120 timer i uka, skaper superverdier og tar ut grundig feit lønn. Om han programmerer et program som slurper penger taktfast ut av kontoen til arbeidsgiver så blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Men så lenge folk investerer faktisk tid i å erverve seg disse verdiene så er det uproblematisk. Da vil også tjenestene og gjenstandene deres få en faktisk verdi som skalerer med arbeidet som har blitt gjort i tillegg til etterspørselen. Problemet er når man begynner å iverksette automatiske tiltak som suger penger ut av banken uten å kreve noe av figuren som utvinner de. Det er ikke problematisk at Ola Dunk (28) jobber 120 timer i uka, skaper superverdier og tar ut grundig feit lønn. Om han programmerer et program som slurper penger taktfast ut av kontoen til arbeidsgiver så blir det noe annet.

 

Godt sagt :D

Det er også det faktum at macro-miners/macro-missionrunners også belaster serveren mer enn det en "levende" spiller gjør.

Synes CCP gjør en strålende jobb for å bekjempe dette.

Takk til Gamer.no for at de plukker opp sånne ting og belyser de.

Er ikke uten grunn dere vinner priser ;):D

Lenke til kommentar

Jeg spiller aldri online-spill av redsel for å bli hekta ;)

 

Etter å ha lest om PLEX (Pilot License Extension) konkluderte jeg med at spillere vil bruke mer tid på spillet for å bruke det gratis. Noe godt bringer alltid noe dårlig.

 

For en "utenforstående" høres det spinnvilt ut å bruke så mye tid på et spill, er det rart vi har mange trygda i landet...

Lenke til kommentar

Måten de gjorde dette på var ved å introdusere PLEX (Pilot License Extension), som er et system som lar spillere betale månedsavgiften sin med spillvaluta og omvendt. De som har mye tid til å spille kan i praksis spille gratis, samtidig som de med ekte penger å avse men mindre tid til å opparbeide seg verdier i cyberspace kan sprute inn noen av sine ekte penger i bytte mot ISK, som er EVEs valuta.

 

Jeg forstår ikke hvordan PLEX skal løse problemene. Er ikke dette en oppfordring til å bruke bot'er og andre fy-ting, for å opparbeide nok penger til å sponse en ny måned med bot'ing osv?

 

 

Prinsippet å kjøpe spillvaluta for ekte penger er jeg med på. Det er ganske enkelt å legalisere gullsalg, for så å kontrollere marketet med mikrotransasksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan PLEX skal løse problemene. Er ikke dette en oppfordring til å bruke bot'er og andre fy-ting, for å opparbeide nok penger til å sponse en ny måned med bot'ing osv?

 

Man kjøper PLEX fra CCP for ekte penger og selger det via markedet for spillpenger. De spillerne som finansierer kontoene (ja mange har flere) sine med spillpenger bruker ikke automatisering. De er som regel veldig vellykkede forretningsfolk ingame og tjener spillpenger som gress.

Lenke til kommentar

Man kjøper PLEX fra CCP for ekte penger og selger det via markedet for spillpenger. De spillerne som finansierer kontoene (ja mange har flere) sine med spillpenger bruker ikke automatisering. De er som regel veldig vellykkede forretningsfolk ingame og tjener spillpenger som gress.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan PLEX skal begrense gullgraverene. Slik jeg tolker Eva-wiki'en, er PLEX på mange måter et in-game gamecard, som kan kjøpes og selges på markedet.

 

Men hvordan skal det begrense bot'ere og andre folk som ønsker å tjene penger på ulovlig vis? Er det ikke bare enda en ettertraktet gjenstand å jage etter?

Lenke til kommentar

Det stopper automatisert farming fordi CCP selv kontrollerer hele Real Money Trade-markedet. Det begrenser seg ikke bare til PLEX; f.eks. har CCP tatt over rollen som tilbyder av in-game valuta (ISK) i bytte mot ekte penger (selve grunnsteinen i RMT-konseptet). Når utvikleren selv tilbyr denne tjenesten, og dermed fritt kan integrere det i spillet - noe PLEX er et eksempel på - og tilby en mye sikrere, bedre og fullstendig kompetitiv tjeneste enn semilugubre RMT-firmaer, forsvinner markedet til farmerne. Hvis ikke de kan tjene (virkelige) penger på juksingen sin, så har det for dem ingen hensikt å fortsette. De som ikke selv ønsker å jukse, men heller ikke har tid til å spille døgnet rundt, kan så kjøpe spillpenger direkte fra utvikleren i stedet for å måtte gå via RMT-bransjen. På den måten har CCP både monopolisert og "legalisert" RMT innenfor deres eget spill, og gjort det om til en ren profittkilde.

 

Det som da gjenstår er privatpersoner som ikke vegrer seg for å jukse, men disse forblir en marginal gruppe i forhold til de hordene av juksende kontoer og spillere som var ansatt av RMT-firmaer, spesifikt for å grave til seg så mye ISK som mulig. En privatperson vil neppe ha samme motiv som en "profesjonell" juksemaker/farmer - forskjellen ligger i om det ønskede sluttproduktet er in-game valuta eller ekte valuta. RMT-folk vil tjene penger i virkeligheten, private juksere vil tjene lekepenger for å klare seg bedre i spillet. .

Lenke til kommentar

Jeg spiller aldri online-spill av redsel for å bli hekta ;)

 

Etter å ha lest om PLEX (Pilot License Extension) konkluderte jeg med at spillere vil bruke mer tid på spillet for å bruke det gratis. Noe godt bringer alltid noe dårlig.

 

For en "utenforstående" høres det spinnvilt ut å bruke så mye tid på et spill, er det rart vi har mange trygda i landet...

 

Haha.. :D

 

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge :D

Så du tror folk slutter i jobben og blir trygdet for å spille EVE??

Spill er en akkurat samme form for underholdning som TV, Video, musikk, se på himmelen, plante blomster.

Det som ER "problemet" er at en del folk ser på spill som noe som passer kun for unger og i perioder da man ikke har annet å finne på. Faktum er at spill (i alle former) er underholdning som kan passe for alle til enhver tid.

 

Din kommentar minner meg litt om kona noen ganger, som klager over at jeg sitter å spiller for lenge. Hva tror du hun gjør da? helt riktig, hun ser på TV. Det hun vil er at jeg skal se på TV med henne, men hvorfor kan ikke hun spille sammen med meg?

 

Bah.. Alltid må det være sånn når det kommer ett "nytt" medie.

Noen husker kanskje da radioen kom..? Hva ble den kjent som før det ble vanlig å sitte å lytte på radio? The Devils Box.

Samme med TV, samme med Kino, samme med Video... etc etc..

Lenke til kommentar

Jeg spiller aldri online-spill av redsel for å bli hekta ;)

 

Etter å ha lest om PLEX (Pilot License Extension) konkluderte jeg med at spillere vil bruke mer tid på spillet for å bruke det gratis. Noe godt bringer alltid noe dårlig.

 

For en "utenforstående" høres det spinnvilt ut å bruke så mye tid på et spill, er det rart vi har mange trygda i landet...

 

Jaha? Du bare leste det og konkluderte det? På grunnlag av hva? Dine erfaringer med MMO som er ikke eksisterende? Høres da ikke videre gjennomtenkt ut.

 

Og, ehm, ordtaket er omvendt: "Nothing is so bad that it cant be good for something". Og det gjelder jo i dette vil jeg si, dette vært en verkebyll for brukere og eierne av EVE (og mange andre MMO) en god stund, og nå kommer noe godt utav det. Nemlig ett forbedret produkt for begge kundegrupper.

 

For en hva for noe? Er du utenforstående med å ha en hobby? Ingen reagerer når en voksen man står halvnaken, dekket i maling og hopper og skriker mens 22 andre løper rundt og sparker fotball. Gjerne reiser de til andre land, bruker mye penger og tid på å følge med favoritter osv osv.

 

Eller bruker så mye tid å penger på en bil at de ikke kan kjøre over en fartsdump uten å se ut som en idiot.

 

Det er en hobby, jeg tjener iallefall mer en jeg trenger til livets opphold og det brukes på hobbyer. Aner ikke hva du driver med, men det er tydeligvis ikke spinnvilt.

Lenke til kommentar

Til dels interessant, dog ganske ensporet artikkel med fokus på argumentene som står i stil med skribentens egen moral. Det gir ikke så god innsikt som ønsket i problemstillingen, for de ulike perspektivene tildeles ikke like mye omtale. Ikke mye "tilsvar" for å si det slik, litt som å følge med på Fox News. ^^

 

Nå spiller jeg sjeldent/aldri online, så problemstillingen blir noe fremmed for en gammel bauta som meg. Men om jeg tolket den ene løsningen her korrekt så stusser jeg litt. Er det nå slik at de bekjemper dette med å tilby det samme som "svartebørsen"?

 

Det vil si, at det er helt greit å kjøpe slikt "gull", så lenge man kjøper det fra utvikleren gjennom denne litt modifiserte løsningen? Om jeg da ikke misforstår, så minner det i så fall litt om hvordan man kan være for lotto og tipping, men imot gambling. Som jo er et lite paradoks.

 

Men som nevnt, kan være jeg misforstår artikkelen.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Poenget her er at det er mye vanskeligere å ta ut PLEXer i penger, og da mener jeg ekte penger. Da begrenser bot markedet seg selv fordi du ikke har de profittsøkende jævlene med på karusellen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

*Snip*

 

Tja, kan jo ta ett lignende eksempel fra virkeligheten. Fattige mennesker fra krigsherjede land som vil flykte til rikere, tryggere land i håp om ett bedre liv.

 

a) La statlige organ og diverse organiasjoner håndtere dette så godt som mulig.

 

B) La kriminelle drive rov drift på mennesker, mange dør eller blir drept under transport siden de allerede har fått pengene. Mange ender ofte opp som gjelds slaver resten av livet.

 

Forskjellen er ikke tjenesten som ytes men metodene og kvaliteten på tjenesten. Det er dog også en vesentlig forskjell, handelen går nå også kun en vei, Penger -> ISK.

 

Kan personlig ta en liten hendelse i WoW fra helgen, tydeligvis fått en keylogger på ett eller annet vis, noe merkelig siden jeg ca kun surfer på de samme sidene som før, og kontoen ble tømt og litt etter sperret pga gold selling. Måtte ringe inn å ordne opp, vil si det var mitt beste møte med kundesupport men det viser litt om metodene gold sellers bruker... :p

 

Mener cracked.com hadde en artikkel om online valutta (ikke den mest seriøse nettsiden) og de hadde ett godt poeng. Så lenge noe tar tid å anskaffe har det en reel verdi for mennesker.

Lenke til kommentar

Det er vel hovedsakelig det at disse karene ofte bruker automatiserte makroer og scripts som er problematisk her, i tillegg til at de også bruker regelrett ulovlige metoder som hacking og kredittkortsvindel for å snyte andre for verdier.

 

Det forekommer sikkert kredittkortsvindel, men hvor utbredt er det? Det blir alltid brukt som argument imot grupperinger man ikke liker, og som oftest er prosentandelen kredittkortsvindel svært lav. Svindel er ulovlig, å drive med farming er en fullstendig lovlig virksomhet, som kanskje er i en moralsk gråsone. Ikke ser jeg kjempeproblemet med at de bruker makroer heller, når de bare står og grinder hele dagen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...