Gå til innhold

Erfaringer med RivaTuner?

Error

Anbefalte innlegg

Heisann

I det siste har PC'en min krasjet ganske så ofte, og jeg fant ut at det var greit å sjekke temperaturen på grafikkortet (kom opp "artifakter" når PC'en krasjet, noe som er et typisk grafikkort-problem) og den var alt for høy.

Kortet jeg bruker er Nvidia GeForce 9800 GT. Nvidia setter "fan speed" til rundt 30 prosent som default, og jeg tenkte derfor at det var greit å sette opp den til rundt 80 prosent.

Jeg har googlet litt, og funnet ut at det å bruke RivaTuner er den enkleste måten for å gjøre dette. Har noen erfaringer med RivaTuner?

Er det mulig at det kan skade kortet mitt, og kan jeg miste noe garanti hvis jeg bruker et sånn type verktøy?

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rivatuner ødelegger ikke skjermkortet ditt, men viften får jo en kortere levetid hvis den kjører raskt hele tiden. Er virkelig 89% nødvendig, syntes vifta på ati kortet mitt bruker som et helvete når det over 30%, men nå er jeg allergisk mot støy.

Så nei det skader ikke kortet ditt, bare kutter ned på levetiden på viften. Du mister vel bare garanti hvis man overklokker og det blir ødelagt, ikke bare for å justere viften.

Når du sier skjermkortet blir varmt, hvor mange grader er det?

Lenke til kommentar

Ups, 89 grader skulle selvfølgelig være 80, og da tenkte jeg litt lavere. Vet ikke helt hvor høyt det er, men jeg kan jo eksprimentere litt.

GPU Temperature i "hviletilstand" ligger på rundt 70 celsius, og når jeg spiller smått krevende spill så går det opp i 80-90 celsius. Muligens mer, men jeg har ikke sjekket mer enn et par ganger.

Edit: Og jeg vil vel tro at høye temperaturer ødelegger mer en mer aktiv vifte. Jeg kan jo eventuelt kjøpe flere eksterne vifter hvis det er nødvendig, men det koster jo litt.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Dette kan fort vekk være et støvproblem hvis du ikke har støvsugd/blåst rent skjermkort og kabinett. Med rivatuner kan du programmere den så den vil ligge så lavt som mulig idle og heller blåse på litt når du kjører krevende spill.

Jeg har brukt rivatuner på mange skjermkort, og ingen av tilfellene har endt med ødelagte kort. Det er et enkelt og greit program å bruke.

Edit: Etter litt googling fant jeg at flere har hatt samme problem, og løst det med Rivatuner. Det er heller ikke fryktelig høye temperaturer, kortet skal tåle 110c.

Endret av Mammakamel v2.0
Lenke til kommentar

Viftehastigheten skal du kunne justere i nVidia kontrollpanel.

Nå sitter jeg for øyeblikket på ATi, men mener det skal ligge under "avansert". Hvis ikke kan det være at du må laste ned ntune. Siste versjon ser ut til å være fra 2007, men skal fremdeles fungere.

Det skal gå greit å gjøre dette i rivatuner, men tenkte bare å nevne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...