latslask Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hjelp Jeg har gått å lurt en stund på et ord jeg ikke klarer å huske.Jeg husker hva ordet betyr, men ikke selve ordet.(jeopardy anyone,hehe) Ordet er et begrep som peker på en type tenkning hvor man ikke søker å finne underliggende årsaker til ulike fenomener. Ordet er opprinnelig knyttet til medesin, og peker på en retning innenfor medisinsk tenkning hvor man ikke ser etter underliggende årsaker for symptomer, men behandler symptomene, det brukes nå om all slik tenkning. Er ikke sikker men tror det kan være det motsatte av diagnostikk. Evig takknemelig hvis noen vet hva det er jeg sikter til. Takk. Lenke til kommentar
latslask Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Holisme? tja trur det går ut på at man ikke kan forstå noe ut i fra sine enkeltdeler, men må ta alle deler av noe i betraktning for å se helheten, mulig jeg tar feil. Det ordet jeg leter etter nesten et synonym for å være overfladisk, eller kortsynt. Endret 10. mars 2010 av Latslask Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Holisme var vel nesten motsatt etter hva du leter etter... Faen, når kommer jeg ikke til å få sove, men blir liggende å lure på hva ordet er. *edit* Kursorisk? Men det er ikke akkurat et medisinsk uttrykk. Endret 10. mars 2010 av Miles Teg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå