bambam Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har da endelig solgt min gode gamle thunderbird. Og skal nå gå til innkjøp av ny maskin. Jeg har ikke det største budsjettet, men skal da prøve og snekkre sammen en skikkelig bombe(i forhold til prisen). Foreløpig plan er -> AMD 2500+ barton Corsair TWINX 512-3200LL / Corsair XMS3500 2x256(alternativer?) Abit NF7 v2.0 Western Digital 120GB, 7200rpm, 8mb cache(lurt litt på seagate?) Dette kommer på 4000,- hos komplett.no. Jeg kan ikke gå over 6500,-. Trenger også tips til skjermkort. Tre ting står i høysetet her. -Stillhet -Kraft -Overklokking Jeg har et compucase "dragon slayer" med 2 12x12cm vifter. Dette skulle sørge for en pen gjennomstrømning i kabinettet. Hvilken kjøler bør jeg kjøpe til prossessoren? Den må være stille(hvertfall ikke for bråkete, ikke over 29db). Og alikevell kjøle bra. Jeg har tenkt på en av disse strømforsyningene, men holder det med 300W til mitt system? (Skal ha en/to katoder, cd spiller & brenner med tiden). Takker for alle svar... Edit : TwinMos'en er byttet ut med Corsair. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Dette er to gode alternativer: - MCX4000B: Swiftech CPU-kjøler, u/vifte - SLK900: Thermalright CPU-kjøler u/vifte Med et vifteadapter 80-->120 og en slik vifte: 4412FGL: Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A), 120 mm. Her har du kjempebra og rolig luftkjøling. Microplex vet jeg har alle varene. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Ser dere bor i stavanger begge to. www.artpc.no holder til på mariero og dealer overklokkings-stæsj og modding-saker. Ellers er det et bra oppsett du tar utgangspunkt i trådstarter! Vurder å gjøre en skikkelig jobb med hovedkortet før installasjon. Dvs minimum articsilver III / shinetsu på northbridge og gjerne en passiv ribbe på southbridge. Hvis du har nerver kan du følge et par av guidene på denne siden --> http://www.8rdafaq.com/Abit_nForce2/index.php inkludert plansliping (våtslipepapir 800grid fra clasohlson duger) Er det databutikken.com som fører OCZ minne? Kan jo vurdere OCZ eller GeiL også... DrErling Lenke til kommentar
bambam Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Jøss, der var det en del jeg ikke hadde tenkt på. Passive kjøler på SB og ny NB kjøler var allerede med i planen, men mye gode tips. Er det en butikk eller er det privat du driver? Hvor ligger dere, har dere hjemmeside? Har lurt på SLK-900 selv også, men den er jo relativt dyr. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er ikke min sjappe! www.artpc.no De har butikk, men jeg tror ikke de har åpent mere enn en dag i uka enda. Skriv en mail. DrE Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Stille som i graven!! På en: Intel Pent. 3GHz- 800FSB har jeg en: SLK900: Thermalright CPU-kjøler Med en: Papst 3412NGM 92mm 28 db(A) Som PSU bruker jeg en: Fortron/Source 350Watt. (Så stille at jeg trodde vifta hadde tryna!!) Bruker også Papster (80mm & 90mm) i kabinett (12/19dB(A)) Dette er ikke for overklokking men helt lydløst (mitt poeng) På normal drift er CPU temp 47grader! (Heavy work=53grader) Så,,, med en heftigere CPUvifte (Papst 3412NGHH eller 4412FGM med fanadapter) burde du kunne klokke rimelig bra før du på en Intel nærmer deg krisetemp...Kanskje. Skaffer du deg en bra Rheobus har du full kontroll! PS: er det noen som vet hvor man kan kjøpe "Enorme" kobberkjølere? passform er helt uintresant! Lars. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Vil bare nevne at med NF7-S kortet så kan du jo gå for en S-ATA Harddisk. Omtrent samme pris som WD 120GB SE, men en del kjappere. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Vil bare nevne at med NF7-S kortet så kan du jo gå for en S-ATA Harddisk. Omtrent samme pris som WD 120GB SE, men en del kjappere. Bråker dem mer? Har du evnt. en url med disse diskene? Hvilke fordeler har dette. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Corsair TWINX 512-3200LL / Corsair XMS3500 2x256(alternativer?) Geil Golden Dragon er et bedre valg. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=131819 Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Vil bare nevne at med NF7-S kortet så kan du jo gå for en S-ATA Harddisk. Omtrent samme pris som WD 120GB SE, men en del kjappere. Bråker dem mer? Har du evnt. en url med disse diskene? Hvilke fordeler har dette. Bråker nok ikke mer. Komplett.no/S-ATA Disker Fordelen er at diskene kan støtte 150MB/s overføring. Correct me if I'm wrong Lenke til kommentar
Endre Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Bråker dem mer? Har du evnt. en url med disse diskene?Hvilke fordeler har dette. http://www.hardware.no/tester/harddisk/sat...pata/index.html Lenke til kommentar
bambam Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Takker, jeg går for : Western Digital 120GB, 7200 rpm, 8mb cache S-ATA disk. AMD XP2500+ barton 512 Geil PC3500 Golden Dragon (en brikke, da man mister fsb med 2) Abit NF7-S Asus GeForce4 Ti4600 Takk for råd! Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 cpu kjøler? Jeg er enormt fornøyd med titan sine og min siste Aero cool, THE PHANTOM fra 3dfxcool.no Lenke til kommentar
Beelsebub Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Tenkte eg bare skulle nemne at fourtron source har svært få strøm kabler, den eg har (350W) har bare 5 4pins kontakter, ganske lite etter min meining, spesielt når cpu viften min krever eigen 4 pins kontakt Lenke til kommentar
Graphic LiFE Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Tenkte eg bare skulle nemne at fourtron source har svært få strøm kabler, den eg har (350W) har bare 5 4pins kontakter, ganske lite etter min meining, spesielt når cpu viften min krever eigen 4 pins kontakt var det ikke med en 5pin-til vifte-til5pin igjen adapter ting med den.. hvis det ikke var det, burde det lett ordnes da.. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Fordelen er at diskene kan støtte 150MB/s overføring. Correct me if I'm wrong Jeg kan ikke se noen fordeler med at den støtter 150MB/s når den ikke er i nærheten av å utnytte det. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Vil bare nevne at med NF7-S kortet så kan du jo gå for en S-ATA Harddisk. Omtrent samme pris som WD 120GB SE, men en del kjappere. Bråker dem mer? Har du evnt. en url med disse diskene? Hvilke fordeler har dette. Min har ihvertfall scsi lyd Veit ikke om det er normalt men S-ATA Seagate 120GB Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Ser fint ut, MEN. Gå for NF7-S isteden. Hvis du uansett skal kjøre DualDDR holder TwinMOS til tusen. Segate er både raskere og stillere. ***Litt om forholdet FSB/Minne: FSB er en forkortelse for Front Side Bus. Det FSB-en gjør er primært å bestemme farten på minnet. Selv om NF7 støtter DualDDR 400 så blir ikke DualDDR 400 fullt utnytta før man har en prosessor med 800"mhz" FSB. (200 mhz QDR. QDR= Quad Data Rate) I et moderne AMD-system har prosessoren 333 mhz FSB. Hvis du kjører DualDDR (som anbefales _sterkt_ til overklokking på et AMD-system) på et AMD-system vil da hver brikke kjøre på 166 mhz. Hva man da skal med så dyre minnemoduler står da blankt oppi hodet på meg. TwinMOS pc3200 (Winbond) klarer fint å kjøre på f.eks 300 mhz (og så høyt vil du aldri klare å overklokke) i CAS 1,5. CAS er en måte å bestemme hastigheten på minnet foruten mhz-frekvensen. Jo lavere, jo bedre. (CAS er en måleenhet for latency, altså treghet. Hvor raskt minnet reagerer med andre ord.) 1,5 tror jeg er det laveste som det går ann å gå, og da vil du sikkert _aldri_ få bruk for swap (virtuellt minne) hvis du kjøper 1gb minne. (Som du definitivt har råd til hvis du dropper Corsair-brikkene.) Jeg skulle ønske folk satte seg inn i hva FSB har å si for minnet før de kommer med et dyrt oppsett hvor kraften i minnebrikkene går til spille. TwinMOS rammen koster halparten av Corsair sin, og jeg ser absolutt ingen grunn til å kjøpe Corsair på et AMD-system med Dual DDR da. *** Liten notis: For å kjøre DualDDR må brikkene stå på en spesiell måte. På NF7-baserte HK er minneslottene plassert slik: || || || || || || med ene slotten plassert litt vekk fra de andre. Minnet skal stå med ene brikka i den slotten som står litt bortenfor de andre, og den andre i en annen slot. Altså: Håper du lærte noe Lenke til kommentar
bambam Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Jeg er klar over dette med doble minnekanaler osv. Men etter det jeg har hørt så skal man miste 10-20 fsb ved og benytte doble minnekanaler. CPU kjøler blir SLK-800(evnt. 900) m/paps 80x80mm >19dB. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Tenkte eg bare skulle nemne at fourtron source har svært få strøm kabler, den eg har (350W) har bare 5 4pins kontakter, ganske lite etter min meining, spesielt når cpu viften min krever eigen 4 pins kontakt Så få at det blir et problem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå