Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke man skal bruke den åpne delen i Gran Pulse for å forsvare resten av spillet. For det første er man godt over halvveis i storyen før man kommer dit (27-28 timer hos meg), for det andre er det en begrenset del av spillet, så det blir å sende ballen til kritikerne. Har man problemer med linæeriteten rettferdiggjør ikke Gran Pulse-biten et kjøp, for FFXIII handler i all hovedsak om to ting; kamper og storysekvenser. Hvis man liker disse to elementene så er spillet fantastisk, hvis ikke kan jeg bare se for meg at det må være en lidelse å spille og jeg kan ikke skjønne at noen gidder å bruke 25 timer på et spill de ikke liker.

 

Kampsystemet, story, karakterer og setting er alle veldig godt gjennomførte i XIII, å si noe annet er å la personlig smak overskygge den objektive dømmekraften (jeg ser f.eks. at Gears of War 2 er fantastisk godt gjennomført på alle måter selv om det ikke er min kopp te i det hele tatt), men det er ikke det samme som at man må like det. Square endrer også konseptene til FF såpass radikalt mellom hvert spill at det er naturlig at det er mange som liker noen av dem og misliker andre, dessverre er det mange som ikke skjønner at selv om de ikke liker de senere spillkonseptene så betyr ikke det at det går nedover med serien som sådan, det betyr kun at man ikke likte de nye konseptene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Square endrer også konseptene til FF såpass radikalt mellom hvert spill at det er naturlig at det er mange som liker noen av dem og misliker andre, dessverre er det mange som ikke skjønner at selv om de ikke liker de senere spillkonseptene så betyr ikke det at det går nedover med serien som sådan, det betyr kun at man ikke likte de nye konseptene.

 

Nettopp!

Lenke til kommentar

Eg har ikkje spelt so lenge (kanskje 4 timar), men eg må innrømme at eg har litt blanda kjensler so langt. At eg skulle sakne tempoet og strukturen frå dei tidlegare spela var forventa, men det er vel uansett litt for tidleg å vurdere det. So langt verkar det som om eg spelar den lengste opplæringssekvensen i spelhistoria, og det er for det meste ok. Dessverre har eg ikkje heilt fått Final Fantasy-kjensla enno.

 

Ellers merkar eg meg at Squeenix ikkje har heilt dei samme skruplane som meg når det gjeld barnesoldatar...eg tenker eg plasserar 14-åringen dei satte på gruppa mi i ei permanent "medic/synergist"-rolle.

 

Eg håpar og trur spelet vil ta seg opp etter kvart. Presentasjonen er som vanleg fantastisk, og sjølv om Nobuo Uematsu ikkje er hovudkomponisten her, verkar det som om Masashi Hamauzu òg kan jobben sin.

 

Kay

Lenke til kommentar
Ellers merkar eg meg at Squeenix ikkje har heilt dei samme skruplane som meg når det gjeld barnesoldatar...eg tenker eg plasserar 14-åringen dei satte på gruppa mi i ei permanent "medic/synergist"-rolle.

 

MED og SYN burde kun være aktivert når det er behov for dem, ellers gjør du bare så kampene tar lengre tid, dermed får du lavere scores hvilket betyr færre drops hvilket betyr at du får mindre gil og components til å oppgradere våpen med.

 

Ingen rolle burde være permanent, men de du vanligvis har bruk og som burde være default er COM og RAV, normalt én COM og to RAV. MED, SYN, SAB og SEN trekker du kun fram i de kampene der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

MED og SYN burde kun være aktivert når det er behov for dem, ellers gjør du bare så kampene tar lengre tid, dermed får du lavere scores hvilket betyr færre drops hvilket betyr at du får mindre gil og components til å oppgradere våpen med.

Eg er klar over at det ikkje er det mest effektive oppsettet, men når eg snakkar om at eg ikkje er komfortabel med bruk av barnesoldatar, er det ikkje først og fremst av praktiske grunnar.

 

Sannsynlegvis les eg vel berre for mykje inn i det. "Dreping" innanfor rammene av kampsystemet er normalt abstrahert vekk frå historiene i Final Fantasy-spela. Det heng liksom ikkje heilt saman at ein går frå å kverke hundrevis av soldatar, utan at dette ser ut til å gå inn på nokon av karakterane, til at der er gråt og tenners gnissel over at ein karakter risper seg opp på ein skarp kvist i ein filmsekvens. Kanskje eg berre får akseptere abstraksjonen til spelet, og anta at med mindre det skjer i ein filmsekvens, er det ikkje noko med fatale følgjer. Heltane våre har berre "slått ut" fienden.

 

Kay

Lenke til kommentar

Tuller du ikke, KayAU? :lol:

 

Sannsynligvis leser du for mye inn i det, ja, og ikke så rent lite for mye heller. Dette er rendyrket fantasy og sci-fi, ingenting i FFXIII er bundet til virkelighetens logikk, psykologi eller konsekvenser. Det blir som å kritisere de uskyldige Narnia-bøkene fordi hovedpersonene er barn som deltar i krig.

 

Historisk sett er det også helt normalt at gutter helt ned i tenårene deltar i krig. Det at man må være 18 år for å bli soldat er en (svært) moderne tanke og man skal være forsiktig med å bli for trangsynt på det punktet. I 1945 ble Berlin forsvart av tenåringer og barn ustyrt med panzerfaust, og de forårsaket et av de største tapene av stridsvogner Sovjet opplevde under krigen.

 

I og med du er en gutt er det også en fordel å ikke høres ut som en gammel bestemor fra vestlandet. :p

Lenke til kommentar

Historisk sett er det også helt normalt at gutter helt ned i tenårene deltar i krig. Det at man må være 18 år for å bli soldat er en (svært) moderne tanke og man skal være forsiktig med å bli for trangsynt på det punktet. I 1945 ble Berlin forsvart av tenåringer og barn ustyrt med panzerfaust, og de forårsaket et av de største tapene av stridsvogner Sovjet opplevde under krigen.

 

I og med du er en gutt er det også en fordel å ikke høres ut som en gammel bestemor fra vestlandet. :p

 

"Nazi-Tyskland gjorde det, og det var effektivt" er et argument eg ville vore ytterst forsiktig med :p

 

Er det umandig å meine at barnesoldatar er feil? Skjønner ikkje heilt den siste der.

Lenke til kommentar

Historisk sett er det også helt normalt at gutter helt ned i tenårene deltar i krig. Det at man må være 18 år for å bli soldat er en (svært) moderne tanke og man skal være forsiktig med å bli for trangsynt på det punktet. I 1945 ble Berlin forsvart av tenåringer og barn ustyrt med panzerfaust, og de forårsaket et av de største tapene av stridsvogner Sovjet opplevde under krigen.

 

I og med du er en gutt er det også en fordel å ikke høres ut som en gammel bestemor fra vestlandet. :p

 

"Nazi-Tyskland gjorde det, og det var effektivt" er et argument eg ville vore ytterst forsiktig med :p

 

Er det umandig å meine at barnesoldatar er feil? Skjønner ikkje heilt den siste der.

 

Han er en gutt som mistet moren sin, og som nå kjemper for dem han er glad i, i et spill.

 

Barnesoldat? Hva faen er det dere prater om?

Lenke til kommentar

Tuller du ikke, KayAU? :lol:

 

Sannsynligvis leser du for mye inn i det, ja, og ikke så rent lite for mye heller. Dette er rendyrket fantasy og sci-fi, ingenting i FFXIII er bundet til virkelighetens logikk, psykologi eller konsekvenser. Det blir som å kritisere de uskyldige Narnia-bøkene fordi hovedpersonene er barn som deltar i krig.

Jau, eg "overtenker" nok her, men eg tenker i alle fall. :) I tillegg til at det av og til vere greit å reflektere over korleis spelmediet handsamar enkelte tema, er vel ikkje innleving eit uinteressant perspektiv for eit rollespel. Dette er trass alt ikkje Space Invaders. Du har ei historie og eit persongalleri som skal engasjere, og det er ikkje so fjernt å sjå karakterane i samanheng med handlingane deira i dei interaktive delane av spelet.

 

 

Historisk sett er det også helt normalt at gutter helt ned i tenårene deltar i krig. Det at man må være 18 år for å bli soldat er en (svært) moderne tanke og man skal være forsiktig med å bli for trangsynt på det punktet. I 1945 ble Berlin forsvart av tenåringer og barn ustyrt med panzerfaust, og de forårsaket et av de største tapene av stridsvogner Sovjet opplevde under krigen.

Jaudå. Og for å vere heilt ærleg synest eg ikkje det var noko særleg, heller. ;)

 

 

I og med du er en gutt er det også en fordel å ikke høres ut som en gammel bestemor fra vestlandet. :p

Du skal ikkje undervurdere vestlandske bestemødre! For forumfreden si skuld er det sikkert best at eg ikkje kjem med nokon uttalelsar om feminine østlandsmenn som insisterar på å kalle seg "gutt" til dei passerar 60. :p

 

Kay

Lenke til kommentar
det umandig å meine at barnesoldatar er feil? Skjønner ikkje heilt den siste der.

 

Det er umandig å være så sensitiv på det. Menn liker krig.

 

Han er en gutt som mistet moren sin, og som nå kjemper for dem han er glad i, i et spill.Barnesoldat? Hva faen er det dere prater om?

 

Riktig. Han er ikke per definisjon soldat engang.

 

Ellers var bare poenget mitt at tenåringer kan være svært effektive militært hvis de bare blir gitt riktig trening og utstyr. Hitler Jugend er bare ett eksempel som jeg trakk frem, det er også eksempler på tenåringsgeneraler som vant slag og erobret store områder.

 

Forøvrig svært vanlig i JRPGer at hovedpersonene er tenåringer. FF vil jeg påstå har en tradisjon for å ha litt eldre og modnere karakterer, Hope er blant de yngste i serien, men det betyr ikke at han må være tannløs.

Lenke til kommentar

Det er umandig å være så sensitiv på det. Menn liker krig.

:lol: Jupp...krig, bilar og puppar. Sjølv har eg eit inntrykk av at det ofte er usikre menn som er opptekne av at alt dei gjer og seier skal vere mandig.

 

Når det gjeld definisjonen av Hope som barnesoldat, er det kanskje å sette det litt på spissen. Men han er eit barn som du utstyrer med våpen og beordrar rundt på slagmarka i kamp mot andre soldatar, so det er ikkje so fjernt. I tillegg har du nokre temmeleg unge medlemmer av NORA som spring rundt med skytevåpen og forsvarar vaksne sivilistar.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det er umandig å være så sensitiv på det. Menn liker krig.

:lol: Jupp...krig, bilar og puppar. Sjølv har eg eit inntrykk av at det ofte er usikre menn som er opptekne av at alt dei gjer og seier skal vere mandig.

 

Når det gjeld definisjonen av Hope som barnesoldat, er det kanskje å sette det litt på spissen. Men han er eit barn som du utstyrer med våpen og beordrar rundt på slagmarka i kamp mot andre soldatar, so det er ikkje so fjernt. I tillegg har du nokre temmeleg unge medlemmer av NORA som spring rundt med skytevåpen og forsvarar vaksne sivilistar.

 

Kay

 

Jeg er stor fan av krig i spill, jeg synes det er kjempeunderholdende.

Jeg er IKKE en fan av krig i den faktiske verden, det er en vesentlig forskjell.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Ja huff, er ille greier det der.

 

Er stor fan av krig i spill, jeg synes det er kjempeunderholdende.

Jeg er IKKE en fan av krig i den faktiske verden, dere har kanskje lagt merke til at det er en forskjell.

Takk for at du klara opp i det der, eg slit litt med å skille mellom spel og verkelegheit, skjønar du. :rolleyes:

 

Forøvrig var det ikkje meininga frå mi side å gjere noko stort nummer ut av dette. Dersom du går tilbake og ser kva eg i utgangspunktet skreiv, vil du sjå at det ikkje var ein tordentale mot umoral i JRPG-ar, men ei samling av forskjellige tankar rundt førsteinntrykket mitt av dette spelet. Eg er i utgangspunktet ein stor tilhengar av serien, men det tyder ikkje at eg må like alle aspekt av han, eller forsvare alle nye spel som kjem.

 

Men eg ønsker verkeleg å like dette, og håpar det tek seg opp etter kvart. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Ja huff, er ille greier det der.

 

Er stor fan av krig i spill, jeg synes det er kjempeunderholdende.

Jeg er IKKE en fan av krig i den faktiske verden, dere har kanskje lagt merke til at det er en forskjell.

Takk for at du klara opp i det der, eg slit litt med å skille mellom spel og verkelegheit, skjønar du. :rolleyes:

 

Forøvrig var det ikkje meininga frå mi side å gjere noko stort nummer ut av dette. Dersom du går tilbake og ser kva eg i utgangspunktet skreiv, vil du sjå at det ikkje var ein tordentale mot umoral i JRPG-ar, men ei samling av forskjellige tankar rundt førsteinntrykket mitt av dette spelet. Eg er i utgangspunktet ein stor tilhengar av serien, men det tyder ikkje at eg må like alle aspekt av han, eller forsvare alle nye spel som kjem.

 

Men eg ønsker verkeleg å like dette, og håpar det tek seg opp etter kvart. :)

 

Kay

 

Det var faktisk egentlig mest rettet mot Spartakus, beklager at jeg siterte din post. Forøvrig redigerte jeg posten en smule, jeg er litt morragretten i dag. >_>

Lenke til kommentar

Det var faktisk egentlig mest rettet mot Spartakus, beklager at jeg siterte din post. Forøvrig redigerte jeg posten en smule, jeg er litt morragretten i dag. >_>

Hehe, det går greit. Eg var i full gong med å redigere svaret mitt til å passe betre til den mindre spydige tonen. :)

 

Eg er sjølvsagt klar over at det er ein stor skilnad på krig i spel og krig på rett, og hovudsakleg einig i at det førsnemnde er vesentleg artigare enn den sistnemnde. Likevel, ein del av poenget med rollespel er for min del å kunne leve meg inn i dei, og då er det ikkje uvesentleg korleis eg ser på karakterane og handlingane deira.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Det var faktisk egentlig mest rettet mot Spartakus, beklager at jeg siterte din post. Forøvrig redigerte jeg posten en smule, jeg er litt morragretten i dag. >_>

Hehe, det går greit. Eg var i full gong med å redigere svaret mitt til å passe betre til den mindre spydige tonen. :)

 

Eg er sjølvsagt klar over at det er ein stor skilnad på krig i spel og krig på rett, og hovudsakleg einig i at det førsnemnde er vesentleg artigare enn den sistnemnde. Likevel, ein del av poenget med rollespel er for min del å kunne leve meg inn i dei, og då er det ikkje uvesentleg korleis eg ser på karakterane og handlingane deira.

 

Kay

 

Jeg forstår, og jeg er helt enig, det å leve seg inn er noe jeg også svært ofte gjør, men jeg har ingen problemer med alderen til Hope for å si det slik, ikke med tanke på hans situasjon uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles til gode å møte et medlem av vårt kjønn som ikke blir stimulert av krig i en aller annen form. Spill er en måte å simulere krig på, som gjør at man kan oppnå en lignende tilfredsstillese ved å triumfere over sine motstandere, men uten risiko og moralske valg. Et av de eldste spillene vi vet om, sjakk, ble sin i tid oppfunnet nettopp for å simulere krigføring og gi spillerne en følelse av å være generaler.

 

Vi liker også å se på krig, eller mer generelt voldshandlinger, uten å delta. Her er det en kontinuitet som går fra gladiatorkamper i oldtiden til moderne actionfilmer.

 

I TV-spill får man servert begge aspektene, så det er ikke rart vi liker denne hobbyen. Rett som det er dukker det også opp noen pupper på skjermen, som KayAU så korrekt påpeker at vi er like opptatt av.

 

Greit nok. Som den gamle mannen eg er, er det kanskje ikkje so unaturleg at oppfatninga mi ligg nærmare Sazh si. Som forøvrig er favorittkarakteren min so langt. :)

 

Sazh er den mest sympatiske og jordnære karakteren, men jeg tenker ikke kun med hodet og favoritten min er derfor Vanille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...