Øystein.F. Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Den som ventar, ventar definitivt ikkje forgjeves. Les hele saken Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Nok en meget god omtale fra gamer.no og Furevik! Skal definitivt gå for PS3 versjonen Såg sammenligningen til eurogamer i dag og det er jo ingen tvil om hvilken versjon man skal gå får dersom man har begge konsollene. Lenke til kommentar
Gegnar Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg kjenner bare jeg blir så umåtelig trist når jeg ser at de fjerner flere og flere elementer av det som virkelig gjorde Final Fantasy til en bra spillserie. Noen av det som for min del gjorde Final Fantasy spillene til virkelig gode spill var utforskingen. Det å kunne ta luftshipet ditt og oppdage spesielle plasser som "island closest to heaven/hell" eller å kunne oppdage forskjellige chocobo relaterte ting. Hele konseptet med å skjule ting gjennom utforskning virker det som de har fjernet. Feks. i FF8, der du måtte fly helt til verdenskartets ytterpunkt for å finne en oljeplatform der du kunne finne de skjulte GF'ene Bahamut og Eden, eller hvordan du kunne finne 4 unike UFO lokasjoner. Slike ting gir i allefall meg stor glede å finne (gjennom egen utforskning eller gjennom tips fra nettsider), men denne type ting går altså spillene mer og mer bort fra, og jeg lurer på hvorfor?. Kan det være fordi de er redd for å miste interessen til spillerne med mindre de konstant bombarderer dem med inntrykk? Lenke til kommentar
LiquidSun Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Den som ventar, ventar definitivt ikkje forgjeves. Les hele saken 9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill. Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII. Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen. "The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. " http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off Lenke til kommentar
Øystein.F. Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill. Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII. Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen. "The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. " http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off Vi fekk aldri inn 360-versjonen til vurdering, og dette er grunnen til at den ikkje har fått karakter. Dårlegare grafikk er uansett ikkje nok til å trekke ein heil karakter. Spelet er det same. Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel Lenke til kommentar
MezzyFez Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Men ka går spillet ut på? For oss som ikke har spilt noe FF spill så er det vanskelig å skjønne dette.. Lenke til kommentar
thomasheger Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel Men er alle JRPG-spill såpass lineære? Det er vel det han mener er sammenligningsgrunnlaget. Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Men ka går spillet ut på? For oss som ikke har spilt noe FF spill så er det vanskelig å skjønne dette.. Spillet leverer en separat historie i forhold til de foregående spillene, så historien er vel ikkje noe problem å oppfatte. Men det er kanskje spillmekanikken du tenker på? Endret 5. mars 2010 av Mala Lenke til kommentar
LiquidSun Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill. Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII. Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen. "The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. " http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off Vi fekk aldri inn 360-versjonen til vurdering, og dette er grunnen til at den ikkje har fått karakter. Dårlegare grafikk er uansett ikkje nok til å trekke ein heil karakter. Spelet er det same. Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel Øystein Furevik, jeg skjønner hva du mener, men det jeg mener er at de har tatt bort veldig mye i forhold til tidligere spill i samme serie også. De har tatt bort byene, det er nesten ingen utforsking i spillet, det er dårlig med NPC'er som man kan snakke med, man kan ikke gå tilbake til tidligere kaptiler (dette er i allefall veldig begrenset), de har fjernet mye av RPG elementet i spillet, det er nå nærmere et action-spill, etc, etc.. Så, ja, jeg er litt skuffet over at de har fjernet så mye av det som gjorde FF gøy å spille. Lenke til kommentar
flashback Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Sweet! Nå trenger jeg bare 600 kroner. Fml. Endret 6. mars 2010 av ayamishi Lenke til kommentar
LiquidSun Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Sweet! Nå trenger jeg are 600 kroner. Fml. Jeg bestilte det fra Elkjøp på nett, 399 kroner Lenke til kommentar
Øystein.F. Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Men er alle JRPG-spill såpass lineære? Det er vel det han mener er sammenligningsgrunnlaget. Sjølvsagt ikkje, men kva andre JRPG-spel skulle innehalde har ingen relevans for kvaliteten på kva Final Fantasy XIII har. Øystein Furevik, jeg skjønner hva du mener, men det jeg mener er at de har tatt bort veldig mye i forhold til tidligere spill i samme serie også. De har tatt bort byene, det er nesten ingen utforsking i spillet, det er dårlig med NPC'er som man kan snakke med, man kan ikke gå tilbake til tidligere kaptiler (dette er i allefall veldig begrenset), de har fjernet mye av RPG elementet i spillet, det er nå nærmere et action-spill, etc, etc.. Så, ja, jeg er litt skuffet over at de har fjernet så mye av det som gjorde FF gøy å spille. Joda, eg ser kvifor du er skuffa. Men det ser ut til at du er skuffa over at FFXIII ikkje er som dei gamle spela i serien. Japanske rollespel får ofte pepper for å ikkje utvikle seg, men når dei først gjer det, får dei pepper for det òg;) Dette er eit veldig strømlinjeforma spel samanlikna med tidlegare, men det finnest mange minst like lineære spel i andre sjangrar som ikkje får pepper for å vere lineære. Kva med God of War til dømes? Det er ekstremt lineært, men ingen klagar på det. Problemet med FFXIII-situasjonen er at folk kritiserer det for å ikkje gjere det andre spel i JRPG-sjangeren gjer, og det er eit veldig urettferdig utgangspunkt. Eg vil seie det kan høgst diskuterast om FFXIII eigentleg er eit JRPG. Final Fantasy XIII er eit fantastisk spel, uavhengig av kva som har blitt gjort tidlegare i serien, og uavhengig av kva sjanger ein skulle velje å dytte det inn i. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Greit nok at det er lineært, jeg har ingenting imot det egentlig. Men det jeg ikke forstår er det at de forrige spillene var jo like lineære de, rent historiemessig. Forskjellen var at du selv kunne velge når du ville fortsette med historien. Og det er derfor jeg liker FF7, 8 og 9 så godt. Jeg ser overhodet ikke hvorfor de har tatt bort dette i FF13. Spillet ville vært prikk det samme, bortsett fra at disse elementene faktisk har vært der. Det blir som å ta bort en ingrediens uten at den har behov for å bli tatt bort. Lenke til kommentar
Ollorca Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Takk! Da blir det garantert et kjøp av PS3-versionen. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Nå har jeg overhodet ikke noe behov for å lese en anmeldelse av FFXIII; jeg hadde kjøpt det uansett om det scorte 50/100 på Metacritic. Jeg leste denne kun fordi den er skrevet av Furevik, som er en av de få norske anmelderne jeg føler man har litt utbytte av å lese selv om man har drevet med spill en stund. Han bekrefter i grunn alle de positive og negative fordommene jeg har om dette spillet, selv om han kanskje går vel langt i å sette sistnevne i et godt lys. Det er riktig at FF og JRPGer skal være grunnleggende lineære, noe annet ville vært å bryte med sjangerkonvensjonene, men jeg vet ikke om mer lineæritet er den rette veien å gå - hva med mer balanse? Det er fullt mulig å lage et rollespill med en sterk, lineær historie men allikevel gi spilleren muligheten til å ta avstikkere her og der for å utforske områder som ennå ikke er relevante for historien, kjempe mot fiender som kanskje er hakket for vanskelige (men ikke umulige) eller finne gjenstander som man ikke er "ment" å finne på det tidspunktet, uten at man ender opp med et vestlig rollespill der historiefortelling er skrellet ned til fordel for frihet. Det er nettopp denne balansen mine favoritt-JRPGer får til så godt. Slik FFXIII står for meg nå, er det først og fremst et spill jeg ser frem til å se, i andre rekke til å spille. Endret 5. mars 2010 av Spartakus Lenke til kommentar
leterel Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg ser at anmelder og jeg har samme preferanser for rollespill. Jeg også trives best med linære framfor åpne spill. Fallout 3 f.eks. er et spill jeg mistet interessen av etterhvert. Når det er sagt må jeg si jeg blir en smule skeptisk når jeg leser om alle endringene som er gjort i FFXIII. Men jeg elsket FFXII, og synes det var mange steg i riktig retning etter det rimelig kjedelige FFX. Det nevnes ikke noe om sidequests i anmeldelsen; inneholder spillet slikt? Jeg koste med stort med hunts i FFXII og håper det fins noe lignende. Spillet skal i alle fall kjøpes uansett. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Brukes Crystal Tools i FF13? Trodde det var Unreal Engine jeg? Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Oi, hadde heilt gløymt at dette var på veg. No er det bestilt frå Lefdal. Eg trur ikkje eg er ein av dei som motsetter meg alle endringar, tvert imot synest eg det er positivt at ein prøvar å fornye ting. Eg er imidlertid litt bekymra over nedtoning av RPG-element, at ein ikkje får utforske, at der ikkje er byar, og at alt skal foregå i eit heseblesande tempo. Eg stiller meg òg bak spørsmålet frå leterel om sideoppdrag...er der verkeleg ingen sånne ting lenger? Det trur eg i so fall eg vil sakne. Men det går vel bra likevel. Har ikkje blitt skuffa av denne serien enno. Fin omtale, forresten. Kay Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Var glad når jeg så karakteren her.. i dagbladet fikk den terningkast 3 og fikk terningkast 4 i VG, med skuffende kommentarer.. EDIT: Altså, missforstå meg rett her, det er Gamer.no -anmeldelsene jeg liker, med det var i avisene jeg så dem først.. Endret 5. mars 2010 av Bone Lenke til kommentar
Maister_InnleggNO Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Jeg har alltid foretrukket linearitet i rollespill, så denne endringen kan bli til det positive. Det blir rett og slett veldig stressende når man hele tiden tenker over "sidequest eller main quest". Er veldig sjelden jeg bryr meg om sidequesting i det hele tatt i JRPG-spill egentlig, siden jeg spiller hovedsaklig pga story. At byer er fjernet er ganske radikalt. Svært positivt at Square gjør et slikt "stunt" med deres kjerneserie. FF-serien måtte fornyes. Å lage et nytt VII eller VIII hadde aldri nådd opp til originalene uansett. Det beste med å fjerne byer er vel at man slipper backtracking? Backtracking er gledesdreper så det holder :\ Gleder meg ekstremt til å spille dette. Angående engine som er brukt er det vel Square sin egen White Engine? Endret 5. mars 2010 av Maister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå