Gå til innhold

To eller fire kjerner?

Anbefalte innlegg

Goddagen, godtfolk!

Med min aldrende PC finner jeg meg nå i en artig posisjon, muligheten til å velge i mellom to relativt kraftige prosessorer.

Valget er i mellom en Intel Core 2 Duo E6850 og en Intel Core 2 Quad Q6600. Frekvensene er på 3.0ghz og 2.4ghz respektivt. Maskinen blir for det meste brukt til kraftig multitasking og litt spilling i ny og ne. Maskinen ble bygd våren 2007, og var rimelig sprek dengang - selvfølgelig ikke i nærheten av dagens maskinvare, til tross for at den tilbyr en helt adekvat spillopplevelse. Per i dag består maskinen av dette:

Intel C2D E6850

Asus 8800GTS 512mb

Gigabyte P35-DS3P

Totalt 5gb ram (2*2, 1*1)

2.7tb lagring fordelt på 5 harddisker

Windows 7 Home Premium

Multitasking, hovedsaklig bestående av 3-4 nettlesere m/flere undervinduer, Spotify, iTunes, Photoshop, VLC, antivirus (Avast Free) og diverse andre programmer er førsteprioriteringen. Spilling er ikke like viktig, men hvis det blir et enormt ytelsestap (hvordan er det med flerkjerneoptimalisering i dag?) får jeg tenke meg om to ganger.

Kan legge til at jeg er åpen for å klokke(dobbeltkjernen er i dag fra 3.00 til 3.33).

Hva anbefales? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I maskinen akkurat nå er det en E6850, og jeg har en Q6600 som bare ligger og slenger. Er bare å velge og vrake, det eneste det koster meg er arbeidet jeg bruker på å bytte. Tenker jeg stresstester den litt med superpi/3dmark og finner ut hva som er best. Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...