trondbue Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Vi hadde tordenvær her på sørlandet i går. Jeg tenkte jo ikke på å slå av pcen. Også kom det et kraftig lyn etter vært jordfeilbryteren slko ut og og strømen gikk. Da jeg nå slo den på i dag morges vil den ikke starte skikkelig. Den slår seg på å harddiskene starter og lyset får harddiskene lyser, men lampa som forteller at den er på lyser ikke. Dette syntes jeg var mærkelig så jeg lurer på om det kan være hovedkortet som er ødelagt. Når jeg kobler fra skjermen står det NO SIGNAL så den virker. Noen som vet hav som kan ha gått? Lenke til kommentar
capy Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 ja, det kan være hket som har tatt kvelden. kanskje du bør kjøpe deg et overspenningsvern og. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Hmmm, er to år siden jeg fikk lyn i pc'en min. Trodde sikringa i psu hadde tatt av for støyten, den var svart som natta og etter at jeg byttet den og alt startet tilsynelatende fint opp... Men feilen ballet på seg etterhvert. Et mpeg2 kort jeg hadde i den tok kvelden med en gang, og sytemet ble meget ustabilt. Klarte ikke å få kontakt med en 80gb hd jeg kjøpte meg og krasjet med jevne mellomrom. Det endte meda at jeg handlet nytt hk... Tv'en røyk også... Håper du har mere flaks, men høres ut som om noe har tatt kvelden hos deg i alle fall Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Hei igjen Har nå prøvd meg litt frem men eliminasjonsmetoden. Tatt ut alt untatt Cpu, ram, hk og skjermkort funket da fortsatt ikke. Byttet skjermkort og funket fortsatt ikke. så da er det tre timg igjen Ram, cpu og hk. regner med det er hket som er ødelagt. Kan det skade en annen pc hvis jeg prøver cpu og ram i en annen pc? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Kan det skade en annen pc hvis jeg prøver cpu og ram i en annen pc? Nei, med mindre du gjør noe fysisk galt, altså setter det på plass feil. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Så det kan ikke skade at jeg setter inn cpuen min og rammene mine i en venn sin pc. Ingen ting fra den kan bli ødelagt Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Sjekk om du og din kompis kjører hovedkort som støtter samme type prosessor og ram. Surf inn på produsentens hjemmeside og velg inn på hovedkortet (evt se brukerveiledningen) og sjekk type og hastighet på RAM og CPU. Er de innenfor samme spek så ok. Lenke til kommentar
kitbay2000 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Hei igjenHar nå prøvd meg litt frem men eliminasjonsmetoden. Tatt ut alt untatt Cpu, ram, hk og skjermkort funket da fortsatt ikke. Byttet skjermkort og funket fortsatt ikke. så da er det tre timg igjen Ram, cpu og hk. regner med det er hket som er ødelagt. Kan det skade en annen pc hvis jeg prøver cpu og ram i en annen pc? Enig med deg der,, er ikke sikkert det er skjermen, vis det står et def. modem eller isdn kort i en av slottene kan det være grunnen. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Sjekk om du og din kompis kjører hovedkort som støtter samme type prosessor og ram. Surf inn på produsentens hjemmeside og velg inn på hovedkortet (evt se brukerveiledningen) og sjekk type og hastighet på RAM og CPU. Er de innenfor samme spek så ok. Vi har samme hovedkort så det er ikke noe problem. Var borte å testa cpuen og rammene og begge deler virket. Så da står jeg igjen med hovedkortet. Kan jeg sende dette inn til reperasjon på garantien? det er ikke fult et år gammelt. Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Lynnedslag dekkes ikke av garanti. Du kan jo prøve og sende det inn men er en stor sjanse for at de finner ut at det ikke er garantifeil. Og da får du regning på testing ++. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Vi har samme hovedkort så det er ikke noe problem. Var borte å testa cpuen og rammene og begge deler virket. Så da står jeg igjen med hovedkortet. Kan jeg sende dette inn til reperasjon på garantien? det er ikke fult et år gammelt. Om du sender inn kortet så studer kortet nøye først og se etter om det er svidde merker, samt lukter brent av det. Om det gjør det så er det like greit å kjøpe nytt med en gang. for som han over skrev så dekkes ikke lyn av garanti, da må du evt ta det på hjem forsikringen og der har man egenandel som ofte er på minimum 3000 eller noe, ergo ikke vits i å tenke på en gang. Om det ser fint ut det kortet og ikke lukter brent heller så kan man sende det inn, men spesifiser i en feilmeldingsbrev som du legger ved (ett lite skriv som forteller hva du opplever av problemer, slik at teknikkere som skal se på dette vet hva de skal lete etter) at du ønsker info om dette ikke skulle være garanti sak før de gjør mere ut av dette. Jobben min, vi tar ikke noe for en grovsjekk av produkter når de blir levert inn. Vi plugger det til, ser at den er død, evt lukter og kanskje skrur av deksler og ser at kortene er sprengt og skrinlegger prosjektet. Slike sjekk/tester tar oss ikke mere enn 10-20 minutt ca og dette belastes ikke kunde om ikke produktet ønskes reparert eller testet enda mere, men da sier kunde grønt lys på videre arbeid. Vi tar dette som god kundeservice vi. Når det gjelder reparasjon av kortet så lønner ikke det seg for hverken deg eler selgeren. Det går heller på ombytte av kort og så sendes det defekte kortet i retur til produsenten, eller kastes/resilkuleres. Så kryss fingene og håp på at dette dekkes av garanti, hvis ikke så har du jo demobrukt avdelingen på www.komplett.no + sikker hos noen andre også. Kanskje du finner samme HK der til en veldig billig penge. Lykke till. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Lynnedslag dekkes ikke av garanti.Du kan jo prøve og sende det inn men er en stor sjanse for at de finner ut at det ikke er garantifeil. Og da får du regning på testing ++. en jeg kjenner fikk pcen skadet av lyn, han fikk penger fra forsikringa... Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Er det noen som tenker på å innvestere i overspenningsvern når de opplever/leser slikt som dette? Koster ca. 400,- for et ok vern, og du verden det lønner seg. :wink: Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 en jeg kjenner fikk pcen skadet av lyn, han fikk penger fra forsikringa... Spørs hvordan forsikring han har/hadde, samt hor mye egen andel han betalte kontra hvor mye som gikk i stykker. Si at egenandel er 3000, PC'en er verdt 15tusen. Han betaler da 3tusen i egenandel og forsikrings selskapet betaler resten. Men så merker forsikringselskapet seg at det er utbetalt en forsikringspremie og selskapet øker da hans premie (det han betaler i forsikring). Så da betalter man ikke bare 3tusen, men faktisk kanskje 4-5tusen eller mere. Men de over 3tusen går over tid så det merker man ikke så veldig heller. Forsikring er hårfin beregning det. *ler* Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Men så merker forsikringselskapet seg at det er utbetalt en forsikringspremie og selskapet øker da hans premie (det han betaler i forsikring). Så da betalter man ikke bare 3tusen, men faktisk kanskje 4-5tusen eller mere. Men de over 3tusen går over tid så det merker man ikke så veldig heller. Forsikring er hårfin beregning det. *ler* Har fått dekket 1 gang for tyveri av PC ( godt dokumentert ), og 2 ganger for lynnedslag av hjemmeforsikringen, uten at hverken forsikringspremie eller egenandel er øket av den grunn. Man skal være klar over at de er uinteressert i hva du betalte for varene, men hva tilsvarende koster nytt den dagen de beregner forsikringsbeløpet - og det kan være en helt annen pris - hvis jeg husker rett kosta en 128 mb sdram-brikke over 1500,- kroner høsten 99', men kanskje 300,- den dagen de beregnet o.s.v. ( det var så rått at jeg jugde på meg en dobbelt så stor hdd, nesten med "ren" samvittighet :o ) . Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Lynet tok min 3 år gamle pc som jeg kjøpte for 13000 kr. Tok pcèn med dit jeg hadde kjøpt den for og få den sjekket og fikk bekreftet at det var ett totalhavari....Fikk skriv fra butikken om at lynnedslag var årsaken og sendte brevet til forsikringsselskapet mitt. En uke senere fikk jeg 13000 kr oversendt til min konto og kunne kjøpe meg en pc som var mange ganger bedre enn den jeg hadde.. Egenandelen slapp jeg siden jeg hadde toppsikring. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 En uke senere fikk jeg 13000 kr oversendt til min konto og kunne kjøpe meg en pc som var mange ganger bedre enn den jeg hadde.. Du juger t.o.m. i signaturen, så dette tar jeg med en neve salt ! 8) :wink: ( morsom sig. egentlig ), men er praksis så himla forskjellig altså ? Jeg måtte kjempe for hver krone i tyverisaken, og tapte vel drøyt 20 % ( utallige telefoner og purringer ikke medregnet ) - de var kun interessert i innholdet på faktura, og ikke i prisen... "lyn-tapene" var nytt utstyr, greit oppgjør og sto seg. . Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Du juger t.o.m. i signaturen, så dette tar jeg med en neve salt ! 8) Du kan gjerne ta det med en neve salt. Åssen interesse skulle jeg ha av og juge om noe sånt. Bare for at du måtte kjempe for hver krone i tyverisaken så er det ikke dermed sagt at alle forsikringsselskaper er like vrange.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå