LucarioX Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Kilder hevder at neste firmwareoppdatering vil ta knekken på PS3s "OtherOS"-funksjon. Linux Product Manager i Yellow-Dog Linux-distroen, som er spesialtilpasset til PlayStation3, Owen Stampflee, hevder nemlig å ha fått bekreftet at Sony vil fjerne Linux-støtten i kommende firmwareoppdateringer. - Jeg har fanget opp et rykte fra en troverdig kilde som sier at den neste firmwareoppdateringen for gamle PS3-modeller vil fjerne OtherOS-funksjonen. Jeg er ikke sikker på om dette er sant, men det er til det beste for alle YDL-brukere å spre ordet. PS3 Slim har fra før ingen Linux-støtte. Betyr en eventuell fjerning for også de gamle modellene at Sony har tatt affære som følge av den nylige hackingen av konsollen? http://konsollguiden...nux-stotte.html Med forbehold om at dette stemmer, hva i huleste er dette for en skrekkelig idè av Sony? Reklamere for en konsoll og dens funksjoner, for så å fjerne de etterhvert når kundene har betalt i dyre domme for produktet? Skal alle de millioner av "lovlige" PS3 brukere straffes for en hack et lite, lite mindretall har installert? Jeg bruker Linux støtten stadig, og det er noe av grunnen til at jeg har den modellen jeg har. Herregud så idiotisk. Endret 20. februar 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Dårlig at dem fjerner det men siden funksjonen blir brukt av noen til å spille piratkopierte spill så forstår jeg Sony meget godt. Dessuten er det vel minimalt av PS3 brukere som bryr seg om Linux støtte. Men dem få som gjør det blir selvf meget skuffet...enten det er til lovelig bruk eller ikke. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hva med de som bruker PS3-maskiner til forskning, da? Men for meg høres dette ut som "jeg har hørt fra en fyr som snappet opp et rykte at...". Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Kan det ha noen sammenheng med det at folk i det siste har mer eller mindre lykkes i å åpne konsollen for egen kode? Jeg kan ingenting om hvordan slikt gjøreS, men jeg kan se for meg at "otherOS" ikke akkurat bremser fremskrittene på det feltet for å si det sånn. Om det er noen sammenheng her er det jo logisk at Sony ønsker å gjøre det de kan for å bremse utviklingen på det feltet. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Dårlig at dem fjerner det men siden funksjonen blir brukt av noen til å spille piratkopierte spill så forstår jeg Sony meget godt. Dessuten er det vel minimalt av PS3 brukere som bryr seg om Linux støtte. Men dem få som gjør det blir selvf meget skuffet...enten det er til lovelig bruk eller ikke. Er dette faktisk tilfelle? Jeg trodde bare det var en teoretisk mulighet for at det kanskje kunne gjøres mulig - ikke at det faktisk er blitt gjort? EDIT: For min del er det ikke den store krisen om Linux-støtten forsvinner. Jeg bruker det ikke uansett, men synes det er dustete om det er tilfellet. Hva blir det neste? Fjerne BC fra 60gb-modellene, bare fordi man kan bruke swap magic, f.eks.? Endret 21. februar 2010 av Borealis Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Viktig funksjonalitet? Jeg visste ikke at det var mulig engang. Men ja, nok et eksempel på at brukernes trang til å snyte systemet fører til innstramminger for alle. Urettferdig, men hvordan skal man ellers gjøre det? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Viktig funksjonalitet? Jeg visste ikke at det var mulig engang. Men ja, nok et eksempel på at brukernes trang til å snyte systemet fører til innstramminger for alle. Urettferdig, men hvordan skal man ellers gjøre det? Hvertfall ikke fjerne en av konsollens viktigste funksjoner, som noen kanskje har betalt ekstra for å få! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Neivel, men hva da? Det er lett å kritisere men når man sitter der og skal finne løsninger er det sjelden man er så heldig at det går å løse problemet og gjøre alle fornøyd på en gang. Sony mener nok at det er for få som har utbytte av denne tjenesten i forhold til hvordan den kan utnyttes av pirater. Selvfølgelig vil de som har hatt nytte av funksjonen på lovlig vis føle seg urettferdig behandlet, slik som vi ser her, men det avgjørende for Sonys del er tallene i bunnen av budsjettet og jeg tviler på at det er mange nok som benytter seg av denne funksjonen til at det vil få noen større konsekvenser å fjerne den. Når det er sagt så jeg er jeg veldig skeptisk til hvordan spillprodusenter i dag i økende grad griper inn i produktene de selger etter at de er blitt solgt og overlatt til brukeren. Det er først og fremst et problem for PC-spill, men etterhvert ser jeg ikke bort i fra at piratvirksomhet blir vanligere på konsoll og at vi får DRM-lignende programmer som blir presset på oss via konsollenes online-funksjon. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 En ting er å få bukt med problemet ved å fjerne funksjoner, men problemet her er at linux-støtten er noe maskinen ble markedsført med, og som faktisk er svært mye brukt. På et punkt mener jeg faktisk at de må "gi opp". Jeg mener, Hypervisoren har vært helt safe frem til nå, og det gjør maskinen til den sikreste spillmaskinen noen sinne, og det skal mye til før det faktisk blir så enkelt å piratkopiere til PS3 for at det blir veldig utbredt. Så jeg synes det er veldig paranoid av Sony å tenke på å fjerne viktig funksjonalitet så for det blir en teoretisk mulighet for at det kanskje kan bli mulig å spille piratspill på PS3en... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 De fjernet muligheten til å spille spill. Lulz. (Denne vitsen har jeg brent inne med så lenge nå at den måtte ut. Den er ikke ment til å provosere og jeg har en Playstation 3 selv om det skulle på en eller annen måte overbevise noen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå