Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Heroes of Might and Magic III (PC)


Anbefalte innlegg

¨Heroes of Might and Magic III

 

De fleste av oss har brukt utallige timer på denne klassikeren, og hos mange vekker ordene ”Heroes III” gamle følelser og minner. Jeg har selv eid denne suverene tittelen siden den ble lansert, og spiller det av og til den dag i dag. Men la oss nå sette spillet under lupen, og faktisk se på det fra en objektiv vinkel. Er spillet så bra som mange påstår at det er?

 

Heroes of Might and Magic III er i hovedsak et turbasert strategispill, med en liten del RPG, satt i en magisk og fantasifull verden ved navnet Antagarich. Heroes III er oppfølgeren til Heroes of Might and Magic II, og har jaggu meg fått en finpus siden da. Rett og slett mer av alt, bedre og litt mer dybde. Andre utgivelser i serien er rollespillene Might and Magic.

 

I Antagarich vil du med stor sannsynlighet finne dine favorittfabeldyr. Så å si alle mytologiske skapninger finnes her, ledet av utrolige helter. Her kjemper de forskjellige fraksjonene mot hverandre om ressurser, land, relikvier og ledernes egne personlige agendaer.

 

Du trer inn i rollen som en general for en av fraksjonene, får en by som utgangspunkt og leier inn en helt eller fire til å lede hæren din. Disse rir så ut og samler ressurser, tar over miner og sagbruk, bekjemper monstre og skaffer seg magiske våpen og utstyr. Etter hvert som heltene dine bekjemper monstre og fiender får de erfaringspoeng. Når de samler en viss mengde går heltene dine til neste nivå, får de tildelt et poeng av en primæregenskap, og får mulighet til å velge forskjellige sekundæregenskaper. Primær består av angrep, forsvar, trolldomskraft og visdom. Sekundæregenskaper er alt fra kraftigere magi, øke dine troppers evne til å angripe kraftigere eller tillate helten din å bevege seg lengre over kartet. I tillegg har du 16 forskjellige helteklasser, alt fra Krigsherre, Trollmann, Heks, Ferdamann og Ridder. Valget av klasse vil påvirke hvilke primæregenskaper du blir tildelt og hvilke sekundæregenskaper du får velge mellom når du når neste nivå.

 

Når du har vært flittig og samlet ressurser og bygninger som produserer ressurser hver dag, får du nok til å oppgradere byen du har kontroll over. Du kjøper bygninger som gir deg tilgang til bedre og sterkere monstre, og de kan rangeres fra nivå 1 til 7 (bedre kjent som Tier 1 til Tier 7). I tillegg har du flere bygninger som marked der du kan bytte ressurser, ei smie der du kan kjøpe krigsmaskiner og et magikertårn der du kan lære deg forskjellige magiske formler og trolldommer, dersom du har kunnskapen til det.

Totalt er det 8 stridende fraksjoner, hvorav 3 er ”gode”, 3 er ”onde” og 2 ”nøytrale” og hver fraksjon er unik på alle aspekter. Hver fraksjon har sine egne temaer, og den fraksjonen som er mest ”menneskelig” er ”Castle”. Her finner du sverdmenn, munker og kavaleri, men også innslag av griffer og engler. Videre finner vi den udøde fraksjonen ”Necropolis”, magikerfraksjonen ”Tower”, sumpfraksjonen ”Fortress” og demonfraksjonen ”Inferno”, for å nevne noen.

 

Alle fraksjonene er unike, fra hvilke helteklasser som hører til fraksjonen, design, monstre, bygninger og musikk! Mangfoldigheten og hver fraksjons særegenhet er suverent gjennomført, og det er etter min mening dette som er Heroes III sitt sterkeste kort. Ingen fraksjons by er like, bortsett fra noen få bygningstyper som er nødvendige for alle fraksjoner. Men også her er designet og valgmulighetene annerledes. For å nevne noe, har ”Inferno” blant annet en portal som lar deg forflytte helten din fra en ”Infernoby” til en annen, dersom begge har bygget denne portalen. Dette gir ”Infernobyene” en særegen strategisk valgmulighet som kun de har. Og her nevnte jeg kun en bygning hos en fraksjon!

Som sagt er noe av det beste med Heroes III at ingen fraksjon har like soldater og monstre. Hver fraksjon har som sagt tilgang på 7 forskjellige tropper, som igjen kan oppgraderes til å bli enda sterkere. Med tanke på at det er 8 forskjellige fraksjoner, er det over 100 forskjellige soldater og monstre! Utenom disse har vi også noen nøytrale monstre som kan leies inn.

 

Mangfoldet av monstrene er rett og slett herlig, og bare det å ha 8 forskjellige fraksjoner med ulike tropper er fantastisk, men og faktisk få alle til å passe inn i sin fraksjon og få de til å fremstå som en samlet hær er utrolig! Oppbygningen og utvalget er så bra satt sammen, og man føler at hver av disse troppene hører sammen under samme flagg. Det er denne variasjonen og dette mangfoldet av tropper som gjør spillet så utrolig bra. Ta for eksempel alle monstrene som hører inn under undergrunnsfraksjonen ”Dungeon”. De er skreddersydd satt sammen. Minotaurer stormer frem på slagmarken, med Drager svevende over, og i bakgrunn lurer Medusaer med pil og bue. Uten disse og de andre monstrene, hadde rett og slett ikke ”Dungeon” vært den undergrunnsfraksjonen den er. Her hadde det vært malplassert å ha riddere, alver eller orker.

 

Men nok bakgrunn, la oss ta en titt på spillbarhet. Som dere sikkert har fått med dere, styrer du én eller flere helter, og har kontroll over en by, eller flere dersom du tar over disse. Helten kan føre hæren sin en viss lengde (illustrert ved helten ridende på en hest), og utføre forskjellige oppgaver. Alt av forflyttning foregår her i hovedskjermen. Du får se landskapet ovenifra, og du har ett kart på bakkenivå og ofte et undergrunnskart. Dette gjør at kartene noen ganger er dobbelt så store som de ser ut! Menyen er lett og oversiktelig plassert på høyre side, med flotte animasjoner, minikart og alternativ. Og når du rir rundt med hæren din, skjer det ikke stort annet på skjermen enn at du plukker opp gjenstander, ressurser, besøker diverse vismenn og hytter for å skaffe deg oppdrag eller erfaringspoeng. Halvparten av spillet foregår via utforskning og bygning, resten i slag. Slagene starter når du rir inn i en fiendtlig by eller helt og i nøytrale monstre. Disse er også symbolisert ved deres respektive modeller eller helt på hest. Dette utspiller seg i et nytt vindu, der du forlater kartet du ser ovenifra, til en sidevisning av slagmarken. Her har du ett såkalt rutenettmønster hvor forflytningen foregår. Troppene er illustrert ved en animasjon av figuren de symboliserer og en tallverdi. Du ser kun en figur av de forskjellige troppene, uavhengig om du har 10, 500 eller 4 000.

 

Hvert monster har en tallverdi for angrep, forsvar, skade de kan gjøre, livspoeng og hastighet. Troppene flytter seg avhengig av deres respektive hastighet og egenskaper. Angrep og forsvar sier noe om hvor mye skade de gjør og hvor lite skade de tar imot. Det sier seg selv at de høyeste Tier-troppene har mye mer i angrep og forsvar enn de laveste, men dette tar de svakeste igjen i å være flere. Her er monstrene ganske så balanserte. Riktig nok kan noen monstre som er på samme Tier være sterkere eller svakere enn andre, men dette er balansert via hvor mye bygningene koster og hvor mye det koster å rekruttere de. De fleste troppene vil angripe i nærkamp, men noen har langdistansevåpen som pil og bue eller andre våpen. Noen har også evnen til å kaste trolldom for å forsterke sine medtropper og monstre. I tillegg har de fleste monstrene spesielle egenskaper, som for eksempel Basiliskene, som kan gjøre motstanderne til stein. Men heltene du har spiller også en stor rolle i selve kampene. Enten de har gode magikunnskaper eller fordypet seg i å gjøre dine troppers angrep mer effektive. Har du en helt som har fordypet seg i maktegenskapene, vil du kanskje oppleve at han eller hun kun passivt påvirker troppene dine. Er helten din fordypet i magiegenskaper, vil han eller hun kunne kaste veldig kraftige trolldommer, som inferno, lynnedslag eller kjedelynnedslag!

 

Angrep og forsvar foregår veldig enkelt. Alt er matematisk, og jo høyere angrep og forsvar, flere monstre du har, samt bonus fra helten din sine primær og sekundæregenskaper vil påvirke hvor sterke tropper du har. Når en gruppe monstre kommer innenfor rekkevidde for en fiendtlig gruppe og velger å angripe, får den offensive gruppen slå først, trekker i fra tap fra den defensive gruppen, deretter får de resterende monstrene i den forsvarende troppen slå tilbake. Enkelt og greit. Her kommer det selvfølgelig inn mange spesialregler som spilleren må gjøre seg kjent med etter hvert. Dette er veldig kort forklart.

 

Enkelt og greit, mister du alle troppene dine, taper du kampen. Klarer du å drepe motstanderens tropper, vinner du, og helten din får erfaringspoeng og eventuelle magiske gjenstander den andre helten måtte ha. Slik foregår alle kampene, med unntak av beleiring, der forsvareren har en slottsvegg og tårn. Forskjellige taktikker må benyttes, etter hvilken hær du styrer og hvordan du har bygd opp helten din.

 

Og det er nettopp her dine valg av helt påvirker utfallet. Valget av sekundæregenskaper vil hjelpe dine tropper til å vinne kampen, så lenge du bruker riktig taktikk. Har du en hær med lite skyttertropper, vil kanskje ikke ha så stor bruk for egenskapen ”Bueskytting”, hvor dine soldater med egenskapen til å angripe fra distanse gjør med skade. Valget av hær påvirker litt hva slags egenskaper du bør velge. Primæregenskapene dine får du utdelt 1 poeng av i kategoriene angrep, forsvar, trolldomskraft og visdom når du når neste erfaringsnivå, eller besøker trener og vismenn. Hva slags klasse du har vil påvirke hvilke egenskaper det er størst sjanse for at du får. Angrep og forsvar legges på dine troppers angrep og forsvarsstatistikker, noe som fører til at dine tropper gjør mer skade eller motstår angrep bedre. Trolldomskraft vil påvirke hvor effektiv og kraftig magi du kan kaste, for eksempel hvor mye skade du kan gjøre med magi, eller hvor lenge en forbannelse vil vare. Visdom sier noe om hvor mange magipoeng du har, noe du trenger for å kaste forbannelser og trolldom.

 

Sekundæregenskapene er det utrolig mange av, noen er veldig bra, noen er midt på treet, og andre er for spesielt interesserte. I tillegg til at du kan velge 8 forskjellige sekundæregenskaper, kan du fordype deg i disse. Basis, avansert og ekspert. Hver fordypning vil gjøre egenskapen du har valgt enda sterkere. Hvilke egenskaper du kan velge er også avhengig av hva slags klasse du velger å spille med, men du kan selvfølgelig få alle egenskapene, dersom du besøker visse personer eller bygninger.

I tillegg til at heltenes egenskaper påvirker utfallet av slagene, har de også mulighet til å skaffe seg gjenstander eller relikvier med spesielle egenskaper. Disse kan være alt fra sverd som gir deg flere poeng i angrep, sekk som gir deg mer gull per dag eller en amulett som gir troppene dine flere livspoeng.

 

Balansen mellom de forskjellige fraksjonene og egenskapene er veldig gode, men som med alle spill finnes det enkelte kombinasjoner som er bedre enn andre. Riktig nok er ikke dette noe problem, og man lærer seg fort hva slags egenskaper man bør velge.

Enspillerdelen har en passe lengde, og utfolder seg over 6 forskjellige kampanjer, der historien utspiller seg og man får prøvd seg på alle de ulike fraksjonene. I all hovedsak er det snakk om en gjenreisning av fraksjonen ”Castle”, som får hjelp fra allierte. Hver kampanjedel er sydd sammen i en historie, der du bytter på å være aktør for det gode, det onde, og de nøytrale som bare vil sikre seg mest mulig ressurser. Vær forberedt på mange timer med fabelaktig spilling, taktiske vurderinger og overraskelser.

 

Når du så er ferdig har du mulighet til å spille veldig mange scenarioer, av alle størrelser og oppdrag. Noen kan være å samle en viss mengde ressurser for å vinne, finne en relikvie, eller eliminere motstanderne dine. Vanskelighetsgradene varierer stort, fra veldig enkelt til veldig vanskelig, eller veldig vanskelig og at du starter med ingen ressurser. Trivelig. Blir du lei av disse, følger det med en kartbygger, der du kan bygge egne kart eller la maskinen generere vilkårlige kart for deg.

Du har også mulighet til å spille mot andre spillere over nettet, eller den måten vi små benyttet oss av. Hot Seat. Her sitter du sammen med en eller flere venner på samme pc, velger hver deres fraksjon og helt, og starter. I tur og orden får dere alle en mulighet til å spille, og bytte hyppig.

 

Grafikken i spillet er ikke spesielt avansert når det kommer til oversiktskartet som er i 2D med noen få 3D-rendered effekter, men flotte farger, spennende design og små animasjoner gjør dette herlig. I kamp har du fortsatt en oversikt i 2D, men troppene dine og diverse effekter er 3D-rendered. Flotte, klare farger, herlig dynamikk og rett og slett deilige modeller. Lydeffektene er også ganske bra, men noe av det fineste er musikken. Hver by har sin egen temamusikk, det er forskjellig musikk for enkelte landskapsområder og forskjellige låter til slagene. Etter hvert sitter man og nynner de forskjellige melodiene, som er mesterverk i seg selv. Disse kan du faktisk kopiere over til medieavspilleren din og nyte når du skal slappe av eller foreta andre gjøremål.

 

Kuttscenene er så som så, noen bra, andre helt ok. Du får litt informasjon om hva som skjer, men hver animasjon varer i noen sekunder, før den gjentar seg mens en monolog blir framført. Litt småkjedelig etter min smak, men fungerer. Introduksjonsfilmen er rett og slett et mesterverk, godt animert og stemningsfull. Det som kanskje er litt synd er at man i kampanjemodus blir gitt en forhåndsbestemt helt, man har ikke noe valg eller noen måte å påvirke dette på, og man føler kanskje ikke at man knytter bånd til disse heltene like mye som man gjør med andre karakterer man ellers kan velge. Alle heltene er også forhåndslaget, så man kan ikke skape sine egendefinerte helter. Men dette er tross alt et strategispill, og det er denne delen som skal fungere. Noe den gjør til de grader! En annen ting jeg kanskje savner er evnen til diplomatikk og forhandlinger. Dette forekommer svært sjeldent der man kan velge å betale løsepenger for å forlate slagmarken, men som regel er det vinn eller bli utslettet. Ikke kan man inngå midlertidige allianser slik som i Age of Empires II heller.

 

Men disse små punktene er ikke nok til å dra ned helheten i spillet, som jeg må gi terningkast 6! Selv om grafikken kanskje ikke er helt på topp blant de spillene som ble utgitt i 1999 (for eksempel Age of Empires II, Unreal Tournamet og C&C: Tiberian Sun), er det ikke verdt å trekke for, da sjarm og appell gjør opp for dette.

Dette er et spill mange beholder på harddisken, for de vet at de før eller senere vil ta en runde Heroes of Might and Magic III.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, du satte nettopp et brennende ønske i meg om å spille dette fabelaktige spillet igjen. Da er det dog litt synbd at jeg ikke har det for hånden lenger.

 

Anmeldelsen din er et gjennomført godt stykke arbeid. Gode forklaringer for de uinnvidde (om de da finnes der ute) og et lettleselig språk gjør denne artikkelen meget bra. Dessuten fortjener du skryt for å ha brakt publisitet til denne skinnende diamanten av et spill.

 

Godt jobba!

 

PS. Necropolis + expert Necromancy er veien å gå! :)

Endret av Chapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...