Xp3ri3nZ Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Hei eg kan bitte litt om overklokking, og trenger hjelp! Har en Prossesor Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed Prossesor Har klart å justere på CPU FSP Frecency, nå eg fikk den var den 2,4 ghz og hår nå fått den til 2,6 ghz. Men problmet er nå eg prøver å klokke litt mer, så saver eg i biosen og pcen restarter, så kommer det ikke bilde fram på skjermen! Det eg gjør da er å ta ut batteriet "det lille runde" på hovedkortet, så starter den i gjen, så klokker eg den opp til 2,6 i gjen. Kan dere hjelpe meg? Komme med råd og tips? Eg tok bilder av bios menyen sånn det skal ver lettere får dere og hjelpe meg med dette! PS Strømforsyningen var på 460 watt Hovedkortet er Hovedkort Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45, Socket-775 ATX, GbLAN, DDR2, ICH10R,PCI-Ex(2.0)x16 Hovedkort Som dere ser på bildet så står FSP på 290mhz det er de eg har klart å stille den til uten at den ikke vill starte! Tar eg å stiller denne opp til 295 så vill ikke pcen starte! Den lå vell på en 180 orginalt før eg begynnte og klokke litt! Tempraturen ser jo fin ut så det er ikke der det stopper, må ver noe med volten "strømmen" Nei eg vett ikke håper det finnest noen der som har god peilling Håper på gode råd og tips! Lurer også på det med ram klokking om det er vits, og andre innstillinger i biosen som kanskje kan forbedre ytelsen! Så eg slenger med flere bilder av bios menyen under her! Ram Crucial DDR2 PC6400 2GB KIT CL6 Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6 har 2 av disse altså 4 gig totalt! RAM Endret 14. februar 2010 av xp3ri3nz Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Regner med du har en annen kjøler enn den som fulgte med når du bygde PCen? Det som er essensielt for at du skal kunne oppnå en stabil overklokk er kjølige komponenter. Har du standardkjøleren på prosessoren bør du være ytterst forsiktig, eller vente til du får kjøpt en som er beregnet for det. Greia er stort sett å ha FSB, minnefrekvens (dram frequency), minnets spenning (memory voltage), minnets tilgangstider (dram timing) og prosessorens spenning (vCore er "fagnavnet") justert manuelt. Styr unna automatisk overklokking, slik som "dynamic overclocking" som du har bilde av. Minnets frekvens styres via et forhold til FSBen, likt prosessoren. Sett denne til det laveste forholdet, som er 1:1. Det vil gi samme frekvens som FSBen, eller det dobbelte hvis man tenker effektiv frekvens. Som et eksempel vil du med en FSB på 200Mhz få 400Mhz effektiv minnefrekvens. Grunnen til at du skal gjøre dette er at minnet ikke skal være årsaken til at PCen blir ustabil. Videre slår du av strømbesparingsfunksjoner på prosessoren (speedstep, EIST og c1e), slik at disse ikke påvirker stabiliteten. Lås også PCI-Express-frekvensen til 100MHz, ettersom noe høyere kan være destruktivt for PCen. Prosessorens spenning velger du samme som standard spenning først, og det samme gjør du med minnets spenning og tilgangstidene. Har du muligheten til å lagre profiler i BIOS, lagrer du en med innstillingene du nå nettopp har satt. Nå kan du smått øke FSB til du merker at PCen blir ustabil. Når dette skjer øker du prosessorens spenning et lite steg, og prøver på nytt. Når du har funnet deg en frekvens du er tilfreds med bør du teste stabiliteten for å være sikker på at alt er på stell. Dette gjøres med programmer som f.eks OCCT. Hold et øye med temperaturen (med f.eks HWmonitor) og sørg for at du ikke overstiger maksimumstemperaturene, da dette vil skade prosessoren over tid. Når du får PCen stabil kan du justere minnets frekvens via samme metode som forklart over, samt slå på strømbesparingsfunksjonene igjen. Viktig! Hold deg under 1.35 volt på prosessoren, og temperaturen på kjernene under 75grader under maksimal belastning Dette er en kort og veldig grunnleggende forklaring, og det er mye mer å sette seg inn i. Her er en generell guide som kanskje kan forklare mer om resten av komponentene. Litt gammel, men prinsippene er fortsatt de samme. Endret 16. februar 2010 av KongKlykken Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Regner med du har en annen kjøler enn den som fulgte med når du bygde PCen? Det som er essensielt for at du skal kunne oppnå en stabil overklokk er kjølige komponenter. Har du standardkjøleren på prosessoren bør du være ytterst forsiktig, eller vente til du får kjøpt en som er beregnet for det. Greia er stort sett å ha FSB, minnefrekvens (dram frequency), minnets spenning (memory voltage), minnets tilgangstider (dram timing) og prosessorens spenning (vCore er "fagnavnet") justert manuelt. Styr unna automatisk overklokking, slik som "dynamic overclocking" som du har bilde av. Minnets frekvens styres via et forhold til FSBen, likt prosessoren. Sett denne til det laveste forholdet, som er 1:1. Det vil gi samme frekvens som FSBen, eller det dobbelte hvis man tenker effektiv frekvens. Som et eksempel vil du med en FSB på 200Mhz få 400Mhz effektiv minnefrekvens. Grunnen til at du skal gjøre dette er at minnet ikke skal være årsaken til at PCen blir ustabil. Videre slår du av strømbesparingsfunksjoner på prosessoren (speedstep, EIST og c1e), slik at disse ikke påvirker stabiliteten. Lås også PCI-Express-frekvensen til 100MHz, ettersom noe høyere kan være destruktivt for PCen. Prosessorens spenning velger du samme som standard spenning først, og det samme gjør du med minnets spenning og tilgangstidene. Har du muligheten til å lagre profiler i BIOS, lagrer du en med innstillingene du nå nettopp har satt. Nå kan du smått øke FSB til du merker at PCen blir ustabil. Når dette skjer øker du prosessorens spenning et lite steg, og prøver på nytt. Når du har funnet deg en frekvens du er tilfreds med bør du teste stabiliteten for å være sikker på at alt er på stell. Dette gjøres med programmer som f.eks OCCT. Hold et øye med temperaturen (med f.eks HWmonitor) og sørg for at du ikke overstiger maksimumstemperaturene, da dette vil skade prosessoren over tid. Når du får PCen stabil kan du justere minnets frekvens via samme metode som forklart over, samt slå på strømbesparingsfunksjonene igjen. Viktig! Hold deg under 1.35 volt på prosessoren, og temperaturen på kjernene under 75grader under maksimal belastning Dette er en kort og veldig grunnleggende forklaring, og det er mye mer å sette seg inn i. Her er en generell guide som kanskje kan forklare mer om resten av komponentene. Litt gammel, men prinsippene er fortsatt de samme. Tusen Takk får svar, det var ikke så mye eg forstod av det, men litt! Eg må nok lese litt å finne utav litt. Bare så domt at eg må ta ut batteriet ver gang eg driter meg ut da vill den ikke starte! Altså da må eg ver veldig forsiktig når eg øker fpsen og stille volten på prossesoren opp etter hvert som eg stiller opp fpsen? Har stilt 5 om gangen men det er kanksje fårmye? Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Off ja eg har orginal vifte som fylte med prossesoren! Det er vell ikke så bra? Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Ut ifra det jeg kan se har du underklokket systemet ditt. CPU-en du linker til skal egentlig være på 2.8GHz. CPU-en har en multiplikator på 10,5x, så FSB skal originalt stå på 267 (x4 = 1066, som oppgitt på CPU). Når du stiller FSB til 290 og ikke får høyere klokk enn 2,6GHz kan det tyde på at multiplikatoren er nedjustert til 9x, som er standard på mange CPU-er i samme familie. (Etter å ha sett nærmere på bildene ser jeg at dette stemmer) Se om du kan få satt denne til 10,5 manuelt. Uansett forklarer ikke det hvorfor den ikke vil starte. Gjør som KongKlykken sier og se til at PCI-express-bussen er låst på 100MHz. Minnet ditt skal forsynes med 1,8V, du gir det 1,85V. Trolig ikke noe problem, men jeg ville ventet med å justere opp spenningen til du faktisk overklokker minnet (som trolig ikke er verdens beste klokkere). Endret 2. mars 2010 av Sputnik Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Ut ifra det jeg kan se har du underklokket systemet ditt. CPU-en du linker til skal egentlig være på 2.8GHz. CPU-en har en multiplikator på 10,5x, så FSB skal originalt stå på 267 (x4 = 1066, som oppgitt på CPU). Når du stiller FSB til 290 og ikke får høyere klokk enn 2,6GHz kan det tyde på at multiplikatoren er nedjustert til 9x, som er standard på mange CPU-er i samme familie. (Etter å ha sett nærmere på bildene ser jeg at dette stemmer) Se om du kan få satt denne til 10,5 manuelt. Uansett forklarer ikke det hvorfor den ikke vil starte. Gjør som KongKlykken sier og se til at PCI-express-bussen er låst på 100MHz. Minnet ditt skal forsynes med 1,8V, du gir det 1,85V. Trolig ikke noe problem, men jeg ville ventet med å justere opp spenningen til du faktisk overklokker minnet (som trolig ikke er verdens beste klokkere). Ja eg finner ikke ut om Pci-express-bussen er låst på 100mhz. Hvordan finner eg ut det? Og hvordan låser eg den opp?? Eg fant ut at multiplikatoren er låst, får ikke velge der. Kan kun stille på fsb å da klokker eg vell minne å helle pakka? Har nå fått den opp fra 2,4ghz 290 - til - 2,6 299. Men er redd visst eg stiller mer at eg må ta ut bios battariet nå eg restarter, får pcen ikke vill starte. Siden dette har skjedd før. Noen Tips? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Bare meg som synes 63 grader idle er litt mye til å begynne å snakke om overklokking med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå