Gå til innhold

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?

Anbefalte innlegg

Vet hva mange mener om Electronic Arts, men de har også en egen butikk for distribusjon av spill:

http://eastore.ea.co...DisplayHomePage

Her går alt i norsk valuta og siden er på norsk. Prisene er ikke alltid billigst, men heller ikke steam-dyrt. Og noen ganger kjører de kampanjer med reduserte priser og evt. også rabattkoder om man kjøper spill fra Electronic Arts. Når det gjelder kopibeskyttelse så er jeg ikke så sikker på hva de opererer med, men siden det er EA så skal vi ikke se bort i fra at det er noe der :)

Selv har jeg ikke kjøpt noe her enda, men tenkte det var verdt å nevne siden.

EDIT: Glemte å nevne. De har også spill til Mac der :)

Problemet med EA store, og det er sinnsykt mye større problem enn med steam, er at du bare får 1 års nedlasting av spillet fra dagen du leier det der. etter 1 år, så får du ikke tilgang på installasjonsfilene på ny, men må evt. betale full pris enda en gang.

Med mindre det er en utrolig god backupløsning slik at du kan lagre filene selv, så hadde jeg ikke handlet der om det så var den eneste spillbutikken på internett!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xbox LIVE begynner jo å få et ganske godt utvalg av 360 spill som kan kjøpes og lastes ned. Mitt håp for neste konsollgenerasjon er at vi hverken har Blu-ray eller noe annet format, men at alle de nyeste spillene blir tilgjengelig for nedlastning på lanseringsdagen. Det skal bli en sann fryd å slippe alle disse stygge plasteskene som ligger og slenger rundt omkring. Om noen år kommer vi til å tenke tilbake på den tiden hvor vi faktisk måtte drive å bytte disk hver gang vi ville spille et nytt spill, for noe stress :p

Lenke til kommentar

Problemet med EA store, og det er sinnsykt mye større problem enn med steam, er at du bare får 1 års nedlasting av spillet fra dagen du leier det der. etter 1 år, så får du ikke tilgang på installasjonsfilene på ny, men må evt. betale full pris enda en gang.

Med mindre det er en utrolig god backupløsning slik at du kan lagre filene selv, så hadde jeg ikke handlet der om det så var den eneste spillbutikken på internett!

Både litt enig og uenig. At det finnes en backup-mulighet er ikke noe jeg ser på som en selvfølge. For du har jo kjøpt spillet og får det ned på maskina. Da er det jo teknisk sett bare å brenne det ut på en evt. CD eller DVD så har du den fysisk lagret og kan jo ta vare på denne. Blir som at man kjøper et spill i butikken og krever en ny kopi fordi man mista den andre. Satt litt på spissen, men er prinsippet jeg tenker på. Er ikke butikken sitt ansvar om spillet blir lagret og behandlet riktig.

Lenke til kommentar

Både litt enig og uenig. At det finnes en backup-mulighet er ikke noe jeg ser på som en selvfølge. For du har jo kjøpt spillet og får det ned på maskina. Da er det jo teknisk sett bare å brenne det ut på en evt. CD eller DVD så har du den fysisk lagret og kan jo ta vare på denne. Blir som at man kjøper et spill i butikken og krever en ny kopi fordi man mista den andre. Satt litt på spissen, men er prinsippet jeg tenker på. Er ikke butikken sitt ansvar om spillet blir lagret og behandlet riktig.

Poenget her er at om det ikke er noen backupmulighet ala steam, så blir spillet utilgjengelig for deg etter 1 år om du f.eks. må reinstallere OS, eller bytter maskin, fordi du ikke får mulighet til å laste ned installasjonsfilene en gang til. Og DET er en dårlig deal.

Lenke til kommentar

Poenget her er at om det ikke er noen backupmulighet ala steam, så blir spillet utilgjengelig for deg etter 1 år om du f.eks. må reinstallere OS, eller bytter maskin, fordi du ikke får mulighet til å laste ned installasjonsfilene en gang til. Og DET er en dårlig deal.

Jeg forstod det. Men som jeg sa. Jeg ser det ikke som en selvfølge at man har backupmuligheten. Det blir som at når du går i fysisk butikk så har butikken en lagret kopi av spillet du kjøpte slik at om du "mister" det så kan du komme tilbake til butikken og hente en ny kopi. Er ikke EA sitt ansvar å kunne laste ned igjen etter 1 år. Er jo lett å sikre seg ved å brenne ut spillene man kjøper. Hadde jeg kjøpt noe på EA store så hadde jeg gjort det iallefall.

Men over til Steam. Der har man jo faktisk ikke muligheten til å brenne ut og ha egne sikkerhetskopier. Så der har man jo bare backup-løsningen til steam å gå på dersom man måtte trenge filene igjen.

Lenke til kommentar

Er jo lett å sikre seg ved å brenne ut spillene man kjøper. Hadde jeg kjøpt noe på EA store så hadde jeg gjort det iallefall.

kan du i det heltatt brenne ut noe kjøpt på EA store? DET er spørsmålet.

Lenke til kommentar

Er jo lett å sikre seg ved å brenne ut spillene man kjøper. Hadde jeg kjøpt noe på EA store så hadde jeg gjort det iallefall.

Det var nå spørsmålet igjen da. Men finner ikke noe sted hvor det står at man ikke kan kunne laste ned på nytt etter et år. Men CDON.com (som distribuerer ca. samme spillene som EA Store) har at man laster ned en install-fil som man kan brenne ut. Mao. bruker ikke client som EA Store.

Lenke til kommentar

Det var nå spørsmålet igjen da. Men finner ikke noe sted hvor det står at man ikke kan kunne laste ned på nytt etter et år. Men CDON.com (som distribuerer ca. samme spillene som EA Store) har at man laster ned en install-fil som man kan brenne ut. Mao. bruker ikke client som EA Store.

Gjennomføring av kontrakten:

Produkter og tjenester som vi gjør tilgjengelige på nettsidene kan lastes ned i ett år etter at du fullført kjøpet.

...

Vår forpliktelse til å levere programvaren til deg regnes som fullført når du har lastet ned programmet.

Lenke til kommentar
Gjennomføring av kontrakten:

Produkter og tjenester som vi gjør tilgjengelige på nettsidene kan lastes ned i ett år etter at du fullført kjøpet.

...

Vår forpliktelse til å levere programvaren til deg regnes som fullført når du har lastet ned programmet.

Takker for den. Det er veldig dårlig deal da ja. Spesielt om det ikke finnes en mulighet for backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...