Gå til innhold

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?


Anbefalte innlegg

*Måtte registrere meg for å kommentere denne artikkelen*

 

Har lest gamer siden dere startet opp nå, dere skriver meget bra artikler, denne er en av dem :) !

 

Dog tar du kraftig feil på ett punkt; Kostnader til nettdistribusjon!

Det koster enormt med penger å kjøre serverne som driver med denne distribusjonen:

Du må ha ett utall med servere

Du må ha kraftig kjøling

Du må ha strøm

Du må ha en mengde fiberkabler

Du må ha store lokaler

Du må ha sikkerhet rundt alt dette

Du må ha teknikere som drifter dette

 

Oppå dette har man gjerne en overstor ledelse og administrasjon.

Klart, prisen er kunstig høy men det koster å drive distribusjon over nettet også :)

 

Feil, du kan la andre drifte dette for ein brøkdel av prisen. Med Google app engine så koster dette veldig lite

 

* $0.10 - $0.12 per CPU core-hour

* $0.15 - $0.18 per GB-month of storage

* $0.11 - $0.13 per GB outgoing bandwidth

* $0.09 - $0.11 per GB incoming bandwidth

 

Så om du selger 1 spel, så vil det koste mellom 1-10kr for distribusjonkostnader.

Det som koster er utvikling nettbutikken, men det bør gå fint under 500 000kr og det er eingongskostnad.

 

Det finnes også andre og betre alternativer enn Googe app engine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel! Jeg skulle kanskje ønske at Gamer.no gikk dypere i materien her og gikk på Microsoft, Valve, Nintendo osv og bad om svar.

 

Jeg hadde ikke forventet å få noe særlig konkret ut av dem, men det hadde vært moro å presset dem litt på hvorfor de kjører denne linja mot sine egne kunder.

Lenke til kommentar

Bra artikkel! Jeg skulle kanskje ønske at Gamer.no gikk dypere i materien her og gikk på Microsoft, Valve, Nintendo osv og bad om svar.

 

Jeg hadde ikke forventet å få noe særlig konkret ut av dem, men det hadde vært moro å presset dem litt på hvorfor de kjører denne linja mot sine egne kunder.

 

Jeg støtter denne. Gamer.no: hva med en oppfølgingsartikkel? Temaet er noe som interesserer mange og det er viktig for hvordan spill-fremtiden vil bli seende ut.

 

@Gorzun: Cover tar i mine øyne alt for stor plass og de samler bare støv. Det er i mine øyne mye lettere å "ta vare på" et spill via feks Steam.

Lenke til kommentar

Er det ingen her som liker å ha cover:O? Blir litt satt ut:(

Helt enig :huh:

Jeg er imot digital distrubusjon av spill, pga overnevnte utalelse :)

Nå skal jeg ikke gå altfor offtopic, men musikk kan jeg fint bruke digialt (mp3),

men filmer og spill er noe jeg vil ha i fysisk vare. Hva som er grunnen vet jeg ikke =P

Mulig det er pga "sikkerheten" hvis det er en feil på spillet. Bare å dra tilbake i butikken å bytte det =)

Nå skal det sies at jeg er en konsoll gamer og ikke opplever feil pga instalering osv.

 

Jeg skal ikke nekte på å ha brukt PSN/Live for å skaffe noen titler (final fantasy serien).

Men det er pga tilgjengelighet, hadde jeg funnet spillene i butikken "rundt hjørnet" hadde jeg kjøpt der istedet.

Lenke til kommentar

er jo vedlig lett å ta bort piratkopering hvis de hadde fulgt i MMOenes fotspor med krevd registrering og pålogging for å spille

 

akkurat som i WoW, med bruker navn og passord for å logge på

 

alle har jo internett i dag

 

Er nok ikke registrering og pålogging som gjør at MMOer ikke er ett stort offer for piratkopiering. Handler nok mer om at innholdet er delvis fjernet fra brukeren. En WoW-klient for eksempel er totalt ubrukelig helt alene, og en privat WoW server er ikke bare bare å sette opp selv. Problemet er at det krever store serverparker for å holde den modellen gående og det er bare ikke verdt det for de fleste typer spill.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så grusomt vanskelig å importere f.eks gamle ps1 spill til Europa?

 

Japanske PSN har et latterlig bra utvalg, mens vi må si oss fornøyde med et par disney spill og et par klassikere som blir lansert med ujevne mellomrom. For ikke bare nevne det Japanske, selv det Amerikanske har et mye breddere spekter enn hva vi får i Europa. Dette er uendelig idiotisk og skjønner ikke helt hvor problemet ligger.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel, er enig i alt det du skriver om her.

 

Vil nevne at Modern Warfare 2, i steam, koster €59,99 i europa mens det koster $49,99 i USA. Vil og nevne at Island får betale i dollar, i steam, mens vi nordmen blir påtvunget å betale i euro, noe som er helt tragisk siden vi ikke er medlem i EU eller bruker euro som myntenhet.

 

Sendte forestem en klagemail til steam pga €=$ og veldig stiv prising hos dem i fjor og fikk dette svaret:

Hello,

 

A staff member has replied to your question:

 

"Hello Oliver,

 

Thank you for contacting Steam Support.

 

We appreciate your feedback regarding the pricing in Steam. Being able to accept multiple currencies through Steam has been a feature that many of our users have been waiting for.

 

Since it is a new feature we will be working with publishers to adjust prices to be in line with what you would find at local retailers and online shops.

 

Thank you for your patience."

 

Ikke at de har gjort noen pris-endringer etter denne mailen :(

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke det å kjøpe spill på denne måten tar over og at det ikke blir mulig å ha spill fysisk lengre. Sjansen for at det skjer er vel liten, men en vet jo aldri. Jeg bruker ikke f.eks Steam fordi jeg liker best å ha de fysisk. Sikkert enkelt og hendig for noen, men jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar

Å opprettholde store forskjeller mellom regioner tror jeg ikke de klarer på PC over tid, distributørers storhetsdager er fobi, mellomledd vil forsvinne, se på musikk, plateselskaper tjener mindre, artister tjener tilsynelatende mer. På konsoll er situasjonen litt værre, folk lar seg jo villig dra in i lock-in og da er man i mye større grad avhengig av hva de som lager konsollene finner på (man ser jo feks prisene på konoll-spill er vesentlig høyere)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig ikke det å kjøpe spill på denne måten tar over og at det ikke blir mulig å ha spill fysisk lengre. Sjansen for at det skjer er vel liten, men en vet jo aldri. Jeg bruker ikke f.eks Steam fordi jeg liker best å ha de fysisk. Sikkert enkelt og hendig for noen, men jeg synes ikke det.

 

Om man legger alt med at det er enklere å ha spillene på feks en tjeneste som Steam (ja de er blitt for dyre nå) står man fortsatt igjen med 1 ting, spare miljøet. Stor dobbeltmoral at filmer, dvd, spill ikke i hovedsak kan distribures over nettet i dag, grunnen er at bransjen taper penger på det pga samtlige ledd i salgsprosessen kuttes. Selv om man liker å sitte å gnikke på et plastcover med bildet på mener jeg dette ikke burdet være så vansklig å venne seg av med, mest sannsynlig må man det etterhvert uansett.

Endret av SimalarioN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Jeg skulle kanskje ønske at Gamer.no gikk dypere i materien her og gikk på Microsoft, Valve, Nintendo osv og bad om svar.

 

Jeg hadde ikke forventet å få noe særlig konkret ut av dem, men det hadde vært moro å presset dem litt på hvorfor de kjører denne linja mot sine egne kunder.

 

Jeg støtter denne. Gamer.no: hva med en oppfølgingsartikkel? Temaet er noe som interesserer mange og det er viktig for hvordan spill-fremtiden vil bli seende ut.

Enig, jeg ser gjerne at Gamer.no kontakter distributørene og undersøker nærmere hva som ligger til grunn. I så fall, så forventer jeg at Gamer.no ikke godtar bullshit-svar. ;)

 

"Hello Oliver,

 

Thank you for contacting Steam Support.

 

We appreciate your feedback regarding the pricing in Steam. Being able to accept multiple currencies through Steam has been a feature that many of our users have been waiting for.

 

Since it is a new feature we will be working with publishers to adjust prices to be in line with what you would find at local retailers and online shops.

 

Thank you for your patience."

Ro, ro, ro din båt... Med andre ord: vi tror våre kunder er dumme nok til å godta et slikt svar, og fortsetter å kjøpe overprisede spill. Makan til BS.

Endret av Zarunil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...