Gå til innhold

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?


Anbefalte innlegg

Når man handler på gamersgate så bruker man vel gjerne den engelske (.co.uk) siden, og ikke den andre... her sparer man for eksempel på mass effect 2 akkurat litt over 100 lappen i forhold til steam, og på borderlands sparer man rundt 80 kr mot steam..

 

Ville bare peke ut dette da det blir litt feil å si det er like dyrt som steam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært enkelt å prise likt for alle, men fordi noen land er rikere enn andre er det penger å hente. Melkes det som melkes kan. Steam sin $40 = €40 er et skrekkeksempel. Vi har mer å rutte med, derfor må vi betale mer.

 

Det funker nok begge veier, ikke bare at de vet at de kan ta seg mer betalt visse steder.

 

Det er nå såpass enkelt at verden er ikke så global som vi ønsker, og forskjellige land har forskjellig økonomi. Prisen på en vare i Norge kan være latterlig lav, mens samme varen for samme pris i ett annet land kan være grisedyrt. Det å separere markedet handler naturligvis om å tjene mest mulig penger, men det kan like godt handle om å sette ned prisen visse steder for å øke salget like mye som å sette opp for å øke profitten.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden så ville nok faktisk prisene på nedlastbare spill vært lavere i en separat norsk butikk (bare ta en titt på spaceworld sine DL tilbud) pga situasjonen i vår økonomi. Så det handler nok ikke bare om å ta mest fra de rike.

Lenke til kommentar

Dog tar du kraftig feil på ett punkt; Kostnader til nettdistribusjon!

 

[klipp]

 

Oppå dette har man gjerne en overstor ledelse og administrasjon.

Klart, prisen er kunstig høy men det koster å drive distribusjon over nettet også :)

 

La oss outsource alt sammen til en leverandør av nettopp slike tjenester, og la oss bruke Amazon S3 som eksempel (som er en forholdsvis dyr tilbyder av slikt). Prisen blir billigere jo mer båndbredde du bruker, men la oss anta at du betaler det dyreste uansett (så ignorerer vi prisen pr request).

 

Total kostnad? $0.150 pr. GB. Hvis vi antar et snitt på en 8-9GB pr. release (og det er definitivt kunstig høyt), så snakker vi en ren distribusjonskostnad på ca. $1.35 (ca. 8 kroner). Så fort du når et visst nivå kan du regne med at denne kostnaden halveres.

 

Dette er ren gjetting, men jeg vil tro at det å trykke en DVD-plate ligger omtrent i nabolaget $0.3 - $0.5 (erru EA så harru nok en god deal her). Deretter er det ev. transport rundt som koster en hel haug, og potensialet for at en god del av de du trykker opp ikke blir solgt.

 

Uansett; jeg tror ikke det er mediet som er den store kostnadsdriveren i noen av disse spørsmålene, men utviklingen, markedsføringen og resten av strukturen rundt livsløpet til spillet. Jeg gjetter på at det er forklaringen på at vi ikke ser enormt store prisforskjeller mellom salg i butikk og på nett. Dette forklarer selvsagt ikke forskjellen i pris mellom forskjellige regioner, men den har flere andre her tatt for seg gode argumenter for og i mot.

 

Fordelen på nett er selvsagt at kostnaden din for n+1 eksemplarer etter hvert blir mindre og mindre og mindre, og at det finnes teknologi for å la andre bidra med distribusjonskostnadene dine (f.eks. BitTorrent).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for den geniale nye spillsiden som distribuerer digitalt, gog.com er genialt, bestilte mitt forste spill der med engang, til kanon bra pris.

 

Synes det er flott at du minner oss på det at vi har makt og kan velge alternativt. Det eneste som får selskaper som steam til å forandre kurs, er resultater vi gir dem. Kjøper vi spill er det jo idioti å skru ned prisen for dem, men kjøper vi andre plasser så skal du høre pipen får en annen lyd

Lenke til kommentar

Fin artikkel, men nå er det på tide at folk skjønner at det er markedsøkonomi og ikke veldedighet som driver spillbransjen. Alle forlanger det folk er villige til å betale. Legg vekk illusjonen om at folk som lager og distribuerer spill er entusiaster som kun vil det beste for gamere. Som alle andre så er de interessert i å tjene mest mulig penger.

 

Digital distribusjon er dyrt, men det er fordi vi betaler. Steam kan forlange €40-€60 for et nytt spill fordi det er folk som betaler så mye.

 

Gjennomsnitts lønnen i Norge er veldig mye høyere enn i USA, eller i resten av verden for den sak. Her sitter vi altså å klager på at vi må betale noen kroner mer for et spill enn noen som tjener halvparten så mye,

 

Hvor store puter under armene trenger vi?

Endret av Castor
Lenke til kommentar

Jeg er 110% enig med Joachim Froholt i det han skriver! For å skrive det kan tydligvis denne gutten, keep-it up :)

 

Etter Steams $1 = €1 opplegget ble aktivert har jeg aldri kjøpt et eneste spill derfra. Det gjorde faktisk meg så irritert at jeg gikk fra et onde til et annet; Xb360. Helt enig at M$ er ikke noe bedre enn Valve, men de kjører hvertfall priser som er nærmere andre. PS3-en syntes jeg generelt er dyrt :S

Lenke til kommentar

Vet hva mange mener om Electronic Arts, men de har også en egen butikk for distribusjon av spill:

 

http://eastore.ea.com/store/eaemea/DisplayHomePage

 

Her går alt i norsk valuta og siden er på norsk. Prisene er ikke alltid billigst, men heller ikke steam-dyrt. Og noen ganger kjører de kampanjer med reduserte priser og evt. også rabattkoder om man kjøper spill fra Electronic Arts. Når det gjelder kopibeskyttelse så er jeg ikke så sikker på hva de opererer med, men siden det er EA så skal vi ikke se bort i fra at det er noe der :)

 

Selv har jeg ikke kjøpt noe her enda, men tenkte det var verdt å nevne siden.

 

EDIT: Glemte å nevne. De har også spill til Mac der :)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Men det var ikke bestandig slik hos Steam, jeg pleide å kjøpe spillene før da de kostet rundt 300kr +- . Men så en dag gjordet de om prisen til € uten og endre kursen samtidig som de satt summen opp :o (så 39$ ser ut til å ha blitt 49€), dette har gjort at $t€am nesten er 40% dyrere i flere tillfeller en hardcopy eller andre download sider.

 

Var veldig kjekt å ha alle mine kjøp på Steam konto men til den prisen, Glem! det!.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Spill salget blir av en eller annen merkelig grunn fremdeles kun målt i fysiske produkter.

 

Personlig synes jeg mann burde gjøre mer for å inkludere digital distribusjon i disse tallene.

Men, dette er også en indikasjon på at fremdeles foregår det meste av spillsalget over disk, ikke på nett. Det finnes med andre ord en stor masse der ute som foretrekker å kjøpe spillene over disk. Dersom utgiverne opererte med lavere priser på nett enn i butikk ville ikke dette være uten risiko fordi en stor del av segmentet, altså "casual gameren" sannsynligvis foretrekker butikk i enda større grad enn spesialistspilleren.

Jeg tror at utgiverne opplever at forhandlerne, altså de fysiske butikkene, bidrar kraftig i markedsføringen og distribusjonen av spillet. Denne brede distribusjonen gjør at utgiverne når langt flere kunder enn de ville gjort med en ren nettdistribusjon. Da er det viktig at de ikke utkonkurrerer et så viktig distribusjonesledd.

 

Så selv om jeg personlig foretrekker digital distribusjon (sånn 60/40 digital/disk) anser jeg at de fysiske butikkene hra en viktig misjon i nå en bredere målgruppe. Og det er veksten i denne bredere målgruppen som skaper økte inntekter for utgiverne, som igjen gjør det mulig for dem å lage flere spill som jeg kan kjøpe.

 

Personlig synes jeg spillbransjen er best på nett i underholdningssegmentet. Musikk og filmbransjen er fremdeles i startgropen her. Det digitale spillsalget har fremdeles et stykke og gå, men bransjen under "press" fra forbrukerne og medier med sine krittikker fortsetter å drive utviklingen her.

 

Kjempebra artikkel! Enig i mye, men i mine øyne noe idealistisk og unyansert. Men en drøfting er ikke like spennende å lese som dersom ting blir satt på spissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke valve som bestemmer prisen på produktene på steam, men da heller distributøren som har valgt å legge det ut på steam. Her kan vi jo da ta Australia som eksempel der Bioshock 2 koster 60$.

 

Vi kan jo legge skylda på valve når de ikke har satt noen rettningslinjer for hva de kan sette prisen til.

 

Jeg kjøper alle mine spill fordi det er lettere tilgjengelig, og at jeg da har muligheten til å laste ned når som helst og hvor som helst. 50-100 kroner mer gjør ikke så mye da jeg ikke kjøper mer enn kanskje 2-3 spill i mnd.

 

Har kjøpt 2 spill fra EA store, og denne tjenesten virker som den skal også, men blir tungvindt med 2 programmer for spill.

Lenke til kommentar

EA Store har en veldig lite forbrukervennlig løsning for digital distribusjon - blant annet er det begrenset hvor mange ganger du får lov til å laste ned noe du har kjøpt, vil du laste det ned flere ganger må du betale ekstra. Eneste jeg har kjøpt derfra var en utvidelse til Battlefield 2142 (fordi det i ganske mange måneder var det eneste stedet man kunne få den), og det ser ut til å bli med det.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Selv er jeg stor fan av digital distribusjon og det er mange fordeler med platformer som Steam. Digital distribusjon er også et spennende team. Derfor, var det interessant artikkel. Jeg synes også den var bra, men dessverre overser den (IMHO) to viktige momenter med digital distribusjon.

 

For det første forsvinner mulighet for byttelån og bruktsalg med digital distribusjon. Med fysis distribusjon er det veldig praktisk (for sluttbruker) å kunne låne bort en plate til andre. Selv har jeg sammen med mine to brødre kjøpt kanskje 50 xbox 360-spill. Det ville vært umulig (les for dyrt) å kjøpe alle 50 alene, men siden platene er fysiske kan vi byttelåne litt. Med kun digital distribusjon ville jeg gått glipp av en hel del spill. Personlig er jeg ikke fan av bruktsalg, men dette er per i dag ikke mulig med digitale kopier ala Steam.

 

Det andre, og kanskje mest skremmende momentet med digital distribusjon er potensialet for monopolsituasjoner. Per i dag er det mulig å kjøpe spill via Live (både på Windows og på Xbox) og det samme er sikkert mulig på PSN (?? Har ikke PS3 selv). Fremtiden ser vel vel ut å gå mot digital distribusjon i stadig økende grad. I mine øyne er dette bra, men hva om Xbox 720/PS4 kommer med kun digital distribusjon av spill? Hvis MS/Sony er den eneste salgskanalen for spill, hva vil da skje med prisene? Uten konkurranse vil de i større grad kunne styre prisene som de selv vil. Dette er skummelt og jeg er redd for at det kan gjøre det enda vanskeligere for de litt mindre å få solgt. Jeg kan godt gi 200 for et ok (men ikke bra) spill, men jeg gidder aldri å betale 500 for det. En slik monopolsituasjon er vel allerede tilfelle for den siste versjonen av PSP. Jeg vet ikke hvordan dette har slått ut, men jeg har registert at en del butikker og spilljournalister ikke akkurat har vært henrykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig flott artikkel gamer. Håper å se flere av en slik kanon kvalitet.

 

Når det kommer til steam, har endel spill der. Men prøver å holde meg unna siden € gjorde sitt inntog. Hender da at jeg er med på 4-pac hvis kjøperen er amerikansk eller britisk. Bioshock 2 kostet meg for eksempel 20£.

 

Ellers pleier jeg å bestille spillene fra England, sparer valigvis en lapp eller mere på dette. Er jo selvfølgelig også litt kjekt å sitte med en spillboks mellom fingrene.

 

 

Dette med kopi-beskyttelse er noe som virkelig irriterer meg, her bruker jeg penger på spill. Og må ha en CD/DVD i spilleren for å kunne starte spillet, installere skrekkelige antipirat programmer, signere meg inn på windows live for å kunne lagre spillet... Som pirat, sitter en ikke igjen med noen av disse problemene, for ikke å snakke om at spill ofte er ute lenge i forveien. Straffet for å kjøpe et spill, fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...