Josso Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Hei! Jeg lagde netopp en post på forumet om hjelp til kjøp av ny bærbar. Jeg fikk så god hjelp, at når spør jeg igjen om hjelp til oppgradering av min nåverende stasjonere pc, eller om jeg eventuelt bare skal ta og kjøpe meg en ny. Litt info om min pc: Jeg kjøpte en Fujitsu Siemens P35T-FB veldig billig av jobben for snart et halvannet år siden. Jeg byttet ut skjermkortet og ram, men ellers er alt fra fabrikk. Specs: Windows Vista Home Premium 32bit Intel Core 2 Quad CPU Q6600 2.4ghz 4GB Ram (1333mhz) Nvidia GeForce 8800GT 1GB Strømforsyningen er jeg ikke sikker på, men jeg tviler på at den er på noe mer enn 450W. Jeg bruker egentlig PC til kun spilling. Kjører steam, msn, ventrilo, firefox osv i bakgrunnen. Med mine oppgaver fungerer egentlig PC utmerket, men i går forhåndsbestilte jeg Bad Company 2 på Steam, og fikk betanøkkel. Her drog jeg spillet greit på low/medium med 1400x900 oppløsning. Da ringte det en bjelle. Derfor lurer jeg på om det er mulig å oppgradere PC til å kunne kjøre det spillet på full spiker, eller om jeg rett og slett må kjøpe ny? Jeg spiller også en del MMO's, for tiden er det Aion det går i. Burde jeg da kanskje oppgradere til Windows 7 med 64bit, og skaffe meg 6gb ram? Har også et ønske om å kjøpe meg en ny skjerm på 23-24" med Full HD, for ultimat spill opplevelse. Så håper dere også kan komme med rimelige forslag her. Tusen takk for hjelp og alle svar. God Helg! Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Her er det mye du kan gjøre. Hvor mye tenker du å bruke på dette? Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Det var godt å høre! Jeg vil egentlig prøve å gjøre det så rimelig som mulig, men samtidig vil jeg ha god ytelse. Ser for meg en plass mellom 3000-5000kr. Takk for kjapt svar! Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Det første jeg hadde byttet ut er skjermkortet. Du vil nok merke en relativt fin forskjell dersom du bytter inn i et Radeon HD 5850- kort. Prosessoren din kan også lett skremmes opp til 3 Ghz dersom du vil ha enda litt mer krutt Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Skal jeg bestille dette da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579270 Evt. Hvilken prossessor mener du jeg bør gå for? Har du noe meninger om Ram? Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tror du blir fornøyd med det kortet, ja Dersom du absolutt vil bytte prosessor, er i5 flotte prosessorer. Men prosessoren din bør fremdeles holde til det aller meste. Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Tror jeg heller da kjøper meg en ny skjerm fremfor prosessor, slik at jeg får spilt med 1920x1080 Hvor mye ytelseforskjell tror du jeg vil merke med det kortet? Kan tippe jeg ligger på en 30-40fps nå med low/medium på Bad Company 2. Hadde vert sinnsykt fett å kunne kjøre et så vakkert spill med 1080p med alt på full spiker, men det er vel gjerne umulig med denne riggen? EDIT: Såg litt på Ram også, fann disse http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479398 hvorfor står det "for i7 prossesor" kan jeg ikke bruke de på min prossessor? Endret 12. februar 2010 av Brutality Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Et kjapt google- søk ga meg denne oversikten: Du vil nok merke ca. 2 til 3 ganger bedre ytelse Edit: Når det kommer til RAM, må du passe på at hovedkortet støtter minnehastigheten. Endret 12. februar 2010 av xdrea Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Tusen takk for god hjelp xdrea. Blir nok til at jeg bestiller et slikt kort i kveld. Er det forresten en mulighet til å se nøyaktig hvilket hovedkort jeg har? Er veldig interessert i å oppgradere ram i tillegg, da det kan vere greit å ha 6gb ram på dagens MMO spill. Tror du jeg bør bytte ut strømforsyningen også? Ganske sikker på at den er på 450W, men det kan jeg finne ut. Burde jeg uansett i samme slengen oppgradere til Windows 7 64bit? Jeg har Vista på maskinen i dag, som fulgte med når jeg kjøpte datamaskinen. Men jeg har ingen produkt nøkkel osv så vidt jeg vet. Er det noen fare? Blei mye spørsmål dette her, men det er greit å få hjelp på ting jeg overhode ikke har peiling på Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Dersom du vil oppgradere minnet, må du installere et 64 bits operativsystem i samme slengen for å kunne bruke det. ATI anbefaler 500W eller kraftigere PSU for Radeon HD5850. CPU-Z er et veldig fint program som forteller deg så godt som alt du trenger å vite om komponentene i PC'n din Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Da har jeg gjort litt undersøkelser. Jeg velger og gå for denne type RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408724, hovedkortet tåler 8GB, men jeg nøyer meg med 6gb. Det var en 400W strømforsyning jeg hadde, så da bestiller jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898 Eneste problemet jeg har nå er at det virker rett og slett som det blir for trangt til skjermkortet inne i kassa. Virker som at HD5850 er 4cm bredt, og det jeg bruker nå er 2.2cm bredt, og det går akkuratt på millimetern før det krasjer i prosessoren (eller hva nå enn den svarte boksen er ) Det er 2 ledige porter ved siden av skjermkortet, men desse portene kan vel ikke brukes til skjermkort? I så fall hadde det lett blitt plass. Må jeg kjøpe nytt kabinett? Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Etter å ha sett litt rundt på nettet, kan det nesten virke som at det er like billig og bare gi f... og bygge ny pc. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488612 denne er jo eg godt eksempel på det Havner uansett opp på en 6-7 lapper, og da er det vel like greit og bare kjøre på med denne og få alt nytt. Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Absolutt en fin PC, kanskje litt få utvidelses-spor på hovedkortet. Men synes det er litt synd å kase en prosessor som sikkert kunne levd en stund til. Jeg hadde nok kjøpt skjermkortet først, for så å bygge videre dersom jeg fant ut at det ikke var nok kraft. Lenke til kommentar
Josso Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Skulle gjerne kjøpt skjermkortet, men det er lite vits når det ikke er plass til det :/ Skikkelig nedtur, hehe. Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ja, da skjønner jeg deg godt, men prøv å velge et hovedkort som er litt enklere å kunne utvide senere. Minst 2 stk. PCI Express x16 (og støtte for CrossfireX dersom du velger et ATI- kort/ SLi for nVidia) og 6 minnespor, mener jeg. Lenke til kommentar
Josso Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Skal sjekke ut litt, mulig jeg avventer litt også. Tusen takk for god hjelp xdrea! Lenke til kommentar
Josso Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Hei igjen, måtte bare bumpe den her litt! Her fann jeg et kort http://www.hattelco.no/ps.asp?it=173542&mlevel=280300 som ikke er noe "skall" på, det vil passe i pcen min. Eventuelt lurte jeg på en annen ting, om jeg hadde bestilt f.eks 5850 som ble anbefalt tidligere. Er det mulig å "skjære" vekk deler av "skallet" på kortet slik at det passer? Lenke til kommentar
xdrea Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) 5850 er et relativt stort kort. Å fjerne "skallet" vil nok ikke hjelpe så mye. Edit: Du kan jo eventuelt se om du finner en kjøleløsning som krever litt mindre plass... Endret 15. februar 2010 av xdrea Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå