Gå til innhold

Cinergy 600 TV-kort, hakking ved høyere oppløsning

Audion

Anbefalte innlegg

Har en rask pc med XP 2400, 768 ram, geforce 4, hardisker i raid med tv-kortet cinergy 600. Har et eget hjemmekinorom hvor jeg har projektor og som jeg kan se på Tv :D . Problemet er at ved oppløsninger over 320x240 så går bildene litt hakkete. Ved Tv-bilder på 640x480 går bildene litt hakketet og ved 720x576 så går det mer hakkete. Med en skjerm på 2 meter bredde er høy oppløsning å foretrekke. Oppgraderte fra Xp1800 tilXp2400 og satte inn mer ram uten at det hjalp mye.

Skulle jeg hatt enda raskere pc eller er det feil med tv-kortet eller annet jeg kan gjøre for å bort hakkingen ved høy oppløsning? Har prøvd forskjellige oppløsninger på std. skjermkort og forskjellige frekvenser med powerstrip uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke sikkert, men siden ingen andre svarer er det vel ingen andre som vet heller?

Tipper det er begrensing i buss kapasitet. Dermed så hjelper det ikke uansett hvor rask CPU du har. Video 640 x 480 trenger ca 27 MB/sek kontinuerlig. PCI buss skal gi 132MB/s teoretisk maxytelse, men i praksis blir det en del mindre. Og det skal deles mellom video capture, disker, lydkort, USB, etc. Og så skal alt dette gjennom en link mellom South og North bridge, og ut til memory.

Det er ikke lett å finne ut hvor flaskehalsen ligger, men det er en viss forskjell i ytelse på forskjellige hovedkort. Nyere design er som regel bedre enn de eldre.

Eneste du kan gjøre er å sørge for at du har de beste driverne for hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har et pinnacle PCTV som takler 1600x1200 uten problem.. Kan skalere det som jeg vil.. aldri noe problem med bildet. Har ikke prøvd det på projektor da, kun monitoren.

Hadde litt problem før med kortet da det stod i en annen maskin (PII-233). Nå står kortet i følgende HW: XP2500+(barton), Abit KD7, 2x256MB pc2700 Twinmos DDR, Radeon 9500 Pro.

Problemene i den forrige maskinen var med videofuksjonen, men det var fordi CPU ikke klarte å kode unna det jeg skulle ta opp. Nå funker det som det skal.. :-D

Ser ikke noen grunn til at ditt kort skal ha for svak HW.. Har du noen konflikter i maskinen din. Forsøkt å rive ut alt det andre som kan forstyrre? Prøvd et annet PCI spor? Prøvd TV-kortet i en annen maskin?

Hvordan er TV ut funksjonen på kortet ditt. Er det slik at du må sette ned refresh-raten på monitor 1 til under 60Hz for å bruke TV ut? Noen som har erfaringer med dette? Kjenner ikke til GF4 så godt (Radeon kort)...

Lenke til kommentar
Vet ikke sikkert, men siden ingen andre svarer er det vel ingen andre som vet heller?

Tipper det er begrensing i buss kapasitet. Dermed så hjelper det ikke uansett hvor rask CPU du har. Video 640 x 480 trenger ca 27 MB/sek kontinuerlig. PCI buss skal gi 132MB/s teoretisk maxytelse, men i praksis blir det en del mindre. Og det skal deles mellom video capture, disker, lydkort, USB, etc. Og så skal alt dette gjennom en link mellom South og North bridge, og ut til memory.

Det er ikke lett å finne ut hvor flaskehalsen ligger, men det er en viss forskjell i ytelse på forskjellige hovedkort. Nyere design er som regel bedre enn de eldre.

Eneste du kan gjøre er å sørge for at du har de beste driverne for hovedkortet.

Tviler litt på at det er trang PCI-bus som gjør dette. Har i likhet med en annen poster i tråden PCTV pro, og det takler veldig høy oppløsning uten problemer.

At video i 640x400 skal kreve 27 M`B/s avviser jeg blankt helt til du kan komme opp med en link som viser dette. Husk at ved capture fra DV-kamera ukomprimert (AVI) i 720x576 går det 3-4 MB/s.

Maskina det er snakk om her skal i utgangspunktet være laaangt kraftigere enn hva som kreves for å få dette til å fungere. Så jeg støtter å ta en runde på driversiden til både hovedkort,tv-kort samt skjermkort. Skjermkortdriveren kan ha betydning med tanke på overlay-støtte.

Lenke til kommentar
Jeg har et pinnacle PCTV som takler 1600x1200 uten problem.. Kan skalere det som jeg vil.. aldri noe problem med bildet. Har ikke prøvd det på projektor da, kun monitoren.

Hvordan er TV ut funksjonen på kortet ditt. Er det slik at du må sette ned refresh-raten på monitor 1 til under 60Hz for å bruke TV ut? Noen som har erfaringer med dette? Kjenner ikke til GF4 så godt (Radeon kort)...

I innstillingene i softwaren for tv-kortet kan jeg velge opløsning på bildet. Dette er uavhengig av oppløsningen jeg velger på skjermkortet. Tror den skalerer opp det opprinnelige tv-bildet for bedre kvalitet? Er det 320x240 opprinnelig (er jo 720x576 på pal-dvd). 1600x1200 må være på skjermkortet og det påvirker vel ikke tv-bildet.

Bruker vanlig vga utgang fra skjermkortet (ikke tv-out på tvkortet) til projektoren.

Lenke til kommentar

Det var det jeg lurte på. 1600x1200 er på skjermkortet og er en oppblåst versjon av TV bildet. Likevel, siden jeg ikke vet om du har 2 VGA utganger eller om du bare bruker den ene til projektoren (er dette hovedskjermen din?). Regner med at projektoren din takler/krever høyere oppløsninger (feks 1024x768). Hva med å bruke funksjonen "fullscreen" når du ser på TV, da vil TV kortet blåse TV bildet opp til 1024..

Om projectorer oppfører seg noenlunde som LCD skjermer vil jeg anta at de "forlanger/foretrekker" en spesiel oppløsning.

Sjekk ut dette.

Lenke til kommentar
At video i 640x400 skal kreve 27 M`B/s avviser jeg blankt .

Hvis det er 24-bit RGB og 30 fps så blir regnestykket ganske enkelt 640x480x3x30 = 27.6MB/s. Dette er riktignok tall for NTSC. Og det finnes andre måter å digitalisere på enn RGB. Men 27MB/s er altså fullt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...