Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med nybygd PC

Anbefalte innlegg

Har nettop (med god hjelp fra en bekjent med mer tekninsk peiling en meg satt opp min nye data.

Men jeg får ikke bilde.

kan dette være fordi jeg selfølgelig ikke har installert skjermkortdrivere?

nå er det ikke noen skjermutgang originalt på hovedkortet så det kan jo virke litt teit om det er problemet.

Noen om kan ha peiling på hva det er som feiler den?

Endret av bmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettop (med god hjelp fra en bekjent med mer tekninsk peiling en meg satt opp min nye data.

Men jeg får ikke bilde.

kan dette være fordi jeg selfølgelig ikke har installert skjermkortdrivere?

nå er det ikke noen skjermutgang originalt på hovedkortet så det kan jo virke litt teit om det er problemet.

Noen om kan ha peiling på hva det er som feiler den?

Får du bilde når du booter pcen eller er det helt kølsvart hokkesom?

Og du har vel et eget skjermkort regner jeg med?

Enkelte skjermkort har f.eks to DVI-utganger, om det er tilfelle kan du prøve å bytte port og se om det dukker opp noen opplyste piksler.

Post gjerne spesifikasjonene på maskina di og om det kommer noen pipelyder i oppstarten...

Lenke til kommentar

Som personen over meg sier så må du oppgi så mye informasjon som mulig når du skal beskrive ditt problem. F.eks hva har du prøvd/gjort? Hva skjer når du slår på PCen? Hvilke deler består PCen av? osv. Vær grundig, slik at vi slipper å tippe oss frem.

Får du ikke bilde i det hele tatt når du slår på PCen, går du gjennom punktene under. Hvis du ikke får bilde etter at operativsystemet begynner å laste er det noe annet som er galt (drivere e.l.).

Før du prøver noe av det som blir foreslått foretar du en nullstilling av BIOS-innstillingene. Det gjøres enten ved en egen bryter på hovedkortet som er merket med Clear CMOS (se i hovedkortets manual etter "Clear/reset CMOS"), eller så kan du simpelthenta ut det lille runde batteriet på hovedkortet og sette det i igjen etter et minutt. Sørg for at nettstrøm er frakoblet strømforsynignen før du gjør det.

Hvis ikke det fungerte bør du sjekke om avstandsskruene (spacerne) under hovedkortet er plassert riktig, slik at det ikke har direkte kontakt med kabinettet. Hvor disse skal plasseres står forklart i både hovedkortmanualen og i manualen til kabinettet. Et vanlig standard ATX-hovedkort skal ha 9 slike spacere.

Årsakene til at det ikke blir bilde kan være så mangt hvis overnevnte er OK, men det vanligste er at noen kabler er glemt eller ikke sitter godt nok i som f.eks:

- Skjermkortet har ikke fått tilkoblet strøm. Skal normalt være en eller flere 6 eller 8-pins PCI-Ex kontakter.

- Prosessor har ikke fått tilkoblet strøm. Kontakten skal ha 4 eller 8 pinner, og skal tilkobles en kontakt ved prosessorsokkelen.

- Hovedkortet har ikke fått tilkoblet 24pin-kontakten for strøm.

Regner med at du har sjekket det som er innlysende, altså at skjermen har tilkoblet strøm, at kabelen mellom skjermkort og skjerm er tilkoblet og at skjermen er innstilt på riktig utgang (skjer vanligvis automatisk).

Ellers blir det også svart skjerm når kortene ikke sitter godt nok i sine spor. Som f.eks:

- Minnebrikkene skal være låst fast med bryterne på hver side.

- Skjermkortet skal være satt i slik at du må vippe bryteren på enden av sporet for å ta det ut, og det skal være skrudd fast til kabinettet.

- Lydkort, nettverkskort o.l. skal også være skrudd fast til kabinettet.

- Prosessoren skal være låst med hendelen på siden.

Gå over alle kabler og kort og sjekk manualene for å se om de er tilkoblet riktig og at dem sitter godt nok og på riktig plass. Sørg også for at alle nødvendige kabler er tilkoblet. Sjekk videre at prosessorens kjøler er montert korrekt og at viften på den er tilkoblet hovedkortet.

Endret av KongKlykken
Lenke til kommentar

Får du ikke noe bildet i det hele tatt har det ingenting med skjermkortdriverne å gjøre.

Har trolig blitt gjort en blunder under byggingen, så jeg ville ha sjekket det som er blitt gjort i PCen med listen som KongKlykken skrev :)

Hei.

Beklager sent svar, men jobb og lignende må jo gjøres unna.

fant ut etter nøye studie av instruksjonsboka at ramen sto i feil :p

gikk sikkert litt fort for han som hjalp meg der.

Men det har oppstått et annet problem :(

plutselig får alt forvrengte farger (noe som kan minne om det som blir nevnt i for varmt skjermkort tråden)

plutselig får alt helt underlige farger.

f.eks nå når jeg kriver innlegget er alt som burde vært hvitt rosa av alle ting.

Der det burde stå teknofil.no i hvit på rød bakgrunn står det i stede hvitt på blått.

Det skjedde helt i starten etter jeg hadde installert windows også, men ga seg etter et minutt så jeg tenkte ikke noe mere over det.

Nå har det vært slik i gode 5 minutter.

Ellers tror jeg alt fungerer som det skal.

og så byttet det plutselig tilbake til normale farger igjen nå.

Dette har forøvrig aldrig skjedd med mitt gamle hd 4870 kort som jeg har brukt mot den same TVen i vel 3 måneder.

noen som vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar

Kjører som nevnt på en TV.

forøvrig en 42" full HD.

Har pr dags dato ikke opplevd problemer med TVen hverken på vanlig titting eller til PC bruk.

Det som er litt underlig for meg er jo at det kommer å går såvidt jeg kan skjønne sporadisk.

Har skjedd to ganger i løpet av den ca 2 timer lange levetiden til PCen.

kan det ha noe med feks driect x som ikke er installert å gjøre tro?

(forresten der støtter hd 5970 directx 11(om det finnes))

Lenke til kommentar

nei.

som nevnt får alt bare helt forskrudde farger (hvitt ble rosa og rødt ble blått(sikkert flere farger som ble annerledes også, men det er de jeg la mest merke til siden jeg satt her og skrev.))

ingenting som henger seg eller fryser.

prøvde akkurat å installere de nyeste driverne jeg fant på 5970 serien, men da ble alt svart så etter 5 minutter restartet jeg manuelt. nå virker alt igjen, men tror ikke de nye driverne ble installert.

Lenke til kommentar

Prøv å få lånt en slik kabel å få sjekket, er det ikke den så er det vanskelig å si.

Kan jo være du har fått et defekt grafikkort, men det funker jo til tider som du sier.

Beklager at jeg ikke er til mer hjelp, har ikke hatt et slikt problem hvor jeg ikke har funnet en enkel løsning som driver, feil installering av kortet, defekt kort eller lignende.

Lenke til kommentar

kan virke som om det hele bunner og grunner i selve oppløsningen av alle ting.

det skjedde nå for 2 min siden og jeg skrudde ned oppløsningen (bildet ble forøvrig rart, men fargene ble normale)

skiftet tilbake til anbefalt oppløsning igjen og alt virker ok.

her må det jo være noe rart med i allefall en av komponentene

Lenke til kommentar

Det har vært rapportert en del rare problemer med ATIs 5-serie skjermkort. F.eks en såkalt "cold-bug" (under 35C på skjermkortet gir i noen tilfeller merkelige problemer) og for lave spenninger som gir ustabiliteter der hele skjermen plutselig blir dekket med mange vertikale striper bl.a.. Noen har løst det med å øke spenningen på kjernene til skjermkortet ett hakk, og andre ved å øke idle-frekvensen litt.

Du kan prøve det som står her for å se om det utgjør noen forskjell: http://itpro.no/art/14893.html :)

Endret av KongKlykken
Lenke til kommentar

Det har vært rapportert en del rare problemer med ATIs 5-serie skjermkort. F.eks en såkalt "cold-bug" (under 35C på skjermkortet gir i noen tilfeller merkelige problemer) og for lave spenninger som gir ustabiliteter der hele skjermen plutselig blir dekket med mange vertikale striper bl.a.. Noen har løst det med å øke spenningen på kjernene til skjermkortet ett hakk, og andre ved å øke idle-frekvensen litt.

Du kan prøve det som står her for å se om det utgjør noen forskjell: http://itpro.no/art/14893.html :)

skal prøve å ordne meg en slik profil å endre på de tingene som er foreslått der, så får vi se om det ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...