Gå til innhold

FPS på konsoll ganske morsomt faktisk!

Anbefalte innlegg

blant dei største, om ikkje aller største du finner.

Kom gjerne med eksempel på "beste og største" spill som har vært konsoll eksklusive dei siste årene. Det eineste eg kommer på med det første er AC2 som kommer til PC snart?. Men eg kommer på store mengder dårlige, simple spill som har vært konsollekslusive.

Tja,

Mario, Zelda, MGS, Gran Turismo, Uncharted & Halo er serier jeg kommer på i farten. Felles er det vel at Sony/Nintendo sitter igjen med flere konsolleksklusive enn Xbox. Er vel kanskje siden MS sitter med føttene godt plantet i begge leirer imotsetning til Sony/Nintendo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg har dette aldri vært noe tema, da jeg aldri har foretrukket flerspiller fremfor enspiller. Derfor er det andre ting enn kontrolleren som betyr noe, da det sjeldent er det å være best til å sikte som faktisk betyr noe når man spiller mot spillet. Derfor har jeg spilt flest FPS på konsoll, og foretrekker det den dag i dag - nettopp fordi jeg liker å kunne bestemme sittestillingen selv og er glad i enspillere.

Når det er sagt så spiller jeg gjerne FPS (og andre spill) på PC også.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt mindre forståelse for hvorfor folk krangler om PC vs Konsoll enn når det snakkes om kontrollene. Om noen liker å ta buss til jobb fremfor å kjøre bil selv, begynner man da å diskutere med vedkomne om hvorfor bil eller buss er best? Man godtar raskt at andre foretrekker andre typer transport enn deg selv - så hvorfor kan man ikke forstå hvordan folk kan like konsollenes kontrollere?

Selv er jeg mer enn fornøyd nok med en gamepad rett og slett fordi alle stiller likt. Jeg trenger ikke å bry meg om å ha lavere hastighet på X/Y-aksen når alle andre også har det. Alle sitter med den samme kontrollen og alt som skiller deg fra motstanderen din er hvor flink du er med den.

At enkelte ikke liker å bruke den ene eller den andre er greit, men jeg blir så oppgitt når de hyler ut om hvor forferdelig FPS er på konsoll.

Lenke til kommentar

Kom gjerne med eksempel på "beste og største" spill som har vært konsoll eksklusive dei siste årene. Det eineste eg kommer på med det første er AC2 som kommer til PC snart?.

De beste sportsspillene til EA Sports er eksklusivt for HD-konsollene, anses av mange som de største og beste i sin sjanger og selger veldig mye. Tipper mange kjøper konsoll hovedsaklig for å kunne spille enten FIFA eller NFL.

Antall solgte i parantes (cirka-tall)

FIFA 9 & 10 (9 millioner)^1

Madden NFL 9 & 10 (8 millioner)

Fight Night Round 3 & 4 (5 millioner)

Tiger Woods PGA Tour 9 & 10 (2 millioner)

NBA Live 9 & 10 (2 millioner)

NCAA Football 10 (1 million)

NHL 10 (1 million)

1: Jeg vet at det er noe som heter FIFA 9 & 10 til PC men nextgen-utgavene er eksklusivt for HD-konsollene og PC-utgavene er betraktelig dårligere. VM-spillet kommer ikke til PC.

Sjefen hos EA Sports, Peter Moore, forklarte dette med piratkopiering og at "PC as a platform for authentic, fully-licensed, simulation sports games has declined radically in the past three years as the next generation consoles [...] have attracted millions of consumers."

Endret av lampard8
Lenke til kommentar

Skal innrømme at det går mer og mer i konsoll her også.

Men allikevel sitter jeg igjen med følelsen av at de store fps opplevelsene har blitt spilt på pcen.

Kanskje fordi de store fps opplevelsene mine tilhører pc-generasjonen, hvor det var uaktuelt å prøve de ut på noe annet :whistle: Når jeg tenker meg om kom de vel ikke ut på noe annet heller :D

Uansett, jeg mener fps er utdatert. De siste fps-spillene som virkelig ga meg noe var Farcry og Half-Life 2. Tar ikke Portal med fordi jeg ikke ser på det som en fps, selv om flere jeg har diskutert fps med mener så ;)

Lenke til kommentar

FPS på konsoll med håndkontroll er helt forferdelig. At enkelte velger å være fornøyde med elendige finjusteringsmuligheter er utenfor min tankeevne.

Du bør kanskje justere den tankeevnen din litt?

Over 90% av salget til modern warfare 2 er til konsollene. Og dette er det mest kjøpte FPS som finnes i dag. Hvis jeg husker riktig, solgte det mer bokser på en uke enn half life 2 greide på PC i løpet av 6 år... ;)

FPS på konsoll har faktisk blitt mye større enn på PC.

Lenke til kommentar

FPS på konsoll med håndkontroll er helt forferdelig. At enkelte velger å være fornøyde med elendige finjusteringsmuligheter er utenfor min tankeevne.

Du bør kanskje justere den tankeevnen din litt?

Over 90% av salget til modern warfare 2 er til konsollene. Og dette er det mest kjøpte FPS som finnes i dag. Hvis jeg husker riktig, solgte det mer bokser på en uke enn half life 2 greide på PC i løpet av 6 år... wink.gif

FPS på konsoll har faktisk blitt mye større enn på PC.

Fleste som sverger kun til Pc

og er blinde... vært pc gamer siden spill var på kasseter og konsoll er uten tvil det største medie til gaming.
Lenke til kommentar

Fin tråd, OP. Kjenner godt igjen eigne meiningar frå 10 år tilbake. Eg har sjøl bikka 30, og etter kvart er det viktigare å kunne ligge langflat i sofaen mens eg gamer enn å ha muligheita til millimeterpresisjon med mus og tastatur. Sukker-rusa 14-åringar knuser meg jo uansett der :p

Dessutan er det greit å ha en konsoll som koster et par tusen og varer i årevis, og som virker på TVen i stua. Det går ikkje med PCen min, som etter snart to år med 360 støvar ned i eit hjørne. Surfing tar eg på Eee'en, nok ein ting eg hadde avskydd for 5-10 år sidan. Hehe.

Lenke til kommentar

FPS på konsoll med håndkontroll er helt forferdelig. At enkelte velger å være fornøyde med elendige finjusteringsmuligheter er utenfor min tankeevne. Jeg vil heller tro at spillere som mener PC er for mye stress og pengekrevende prøver hardt å forsvare konsollens evne til å være en verdig motstander til PC, både med tanke på FPS spill og mange flere punkter. Det kan bare ikke sammenlignes. Det konsollen har derimot er nettopp det med enkelhet, det at man aldri trenger å tenke på maskinvareoppgradering eller systemkrasj. Slik var det iallefall før i tiden, men nå som man har firmware updates, RROD/YLOD etc, blir forskjellen bare mindre og mindre. Jeg ser ikke bort i fra at muligheten til å oppgradere maskinvaren på konsoller vil komme i fremtiden.

Så er det kanskje ikke alle som har lyst / råd til å kjøpe og styre med en pc da.. Jeg spilte på pc før, kan ikke si jeg savner noe spesielt nå de siste 5 årene som jeg har spilt på konsoll. Selvfølgelig er det digg å spille fps med mus og tastatur, men har blitt så vandt til håndkontroll nå, at det egentlig ikke er så farlig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt én god FPS-opplevelse på konsoll som jeg kan huske og det var da jeg spilte igjennom Resistance 2 på PS3! Det var skikkelig gøy og jeg ble faktisk ikke lei .. Bortsett fra det så har det kun gått i FPS på PC.. Nå skal det også sies at jeg ikke er noe FPS-fan, men har da hatt det gøy siden første gangen jeg spilte Wolf3D for snart 20 år siden. :)

Lenke til kommentar

Har brukt siste tiden til å spille bad company 2 demoen på PS3. Spillet passer PS3 ypperlig (men tok et par dager å bli vant til det). Jeg tror ikke at det hadde vært like gøy på PC, greier ikke å se for meg sitte på tastatur og spille dette spillet, hadde ødelagt en del av "krigsopplevelsen".

Jeg har også spilt UT3 online på PS3. Må nok i dette tilfellet innrømme at konsollutgaven nok ikke er den helt store opplevelsen det kan være på PC. Konsollutgaven har dog delt skjerm, noe som vært jævlig mye moro med en kompis i greed (og er vel i grunn derfor jeg kjøpte spillet, da det ikke er helt min type spill [i mine eldre dager]).

Jeg er sikkert også en av få som aldri har spilt MW2. Tipper det også fungerer meget bra på konsoll. Men pga BC2 så tror jeg ikke at jeg kommer til å prøve MW2 heller. Har bare tid til ett slikt spill da BC2 kommer til å oppta mange timer som det er!

Ellers har jeg falt fullstendig for et spill som heter Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars som ligger i trial (og kjøpsverson) på PSN. Det er "bilfotball" og du verden hvor morsomt det er!

Lenke til kommentar

En annen ting konsoll drar en fordel ut av er kontrolleren.

Spiller nå BioShock 2 på PC, og det lider virkelig under å ha for mange knapper å trykke på. Talltastene skifter våpen og F-tastene skifter plasmider. Det funker greit nok, men med en gang man kommer i kamp blir det fort hektisk. Man kan bla gjennom plasmidene med Q, men det er en fattig trøst i det du ser granatene hyle mot deg og telekinesisplasmiden er i andre enden av rekka, og du skal gjerne bevege deg med WASD tastene for ikke å være et lett bytte samtidig som du sikter og skyter med musa - og dermed har du ingen ledige hender for å skifte plasmide.

Lenke til kommentar

En annen ting konsoll drar en fordel ut av er kontrolleren.

Spiller nå BioShock 2 på PC, og det lider virkelig under å ha for mange knapper å trykke på. Talltastene skifter våpen og F-tastene skifter plasmider. Det funker greit nok, men med en gang man kommer i kamp blir det fort hektisk. Man kan bla gjennom plasmidene med Q, men det er en fattig trøst i det du ser granatene hyle mot deg og telekinesisplasmiden er i andre enden av rekka, og du skal gjerne bevege deg med WASD tastene for ikke å være et lett bytte samtidig som du sikter og skyter med musa - og dermed har du ingen ledige hender for å skifte plasmide.

Du har muligheten til å koble en "stikke" til PC'en hvis du vil slippe stresset.

Personlig liker jeg at man har mange knapper og justeringsmuligheter, hvis dere har prøvd SWAT spillene så sier jeg lykke til å få det inn på en "stikke" :)!

Har selv Xbox 360 og datamaskin men liker datamaskin hakket over. Prøvde nylig Forza 3 og Assassins Creed II å ble overrasket over grafikken, men ikke på en positiv måte.

Lenke til kommentar

Jeg syns fortsatt de beste spilla er å finne på på pc, og er det FPS er det ingen tvil. Etter mange år som CS-gamer på høyt nivå er jeg avhengig av presisjonen jeg får med mus og tastatur.

Men alt i alt er det egentlig veldig enkelt. Noen spill er for PC, andre er for konsoll.

Derfor har jeg en knallstærk, riktignok 2år gammel pc men, som kjører alle dagens spill på max, og en PS3. Problem solved :D

For å svare på tråden, jeg syns altså FPS hører hjemme på pc, har prøvd CoD og Killzone2 som eneste FPS på konsoll og syns det var ganske horribelt. Men dette er jo bare sånn det er for meg. At andre foretrekker noe annet er jo bare dumt å krangle på, vi har alle våre egne komfort-soner.

Lenke til kommentar

Har selv Xbox 360 og datamaskin men liker datamaskin hakket over. Prøvde nylig Forza 3 og Assassins Creed II å ble overrasket over grafikken, men ikke på en positiv måte.

Vil gjerne du linker til et bedre eller penere bilspill en Forza 3 til pc....

Oj LarZen tror du har missfortstått litt.. jeg liker ikke bilspill engang, men jeg bare prøvde spillet på xboxen min. Selve spillet overasker positivt å er kjempebra, eller ihvertfall mye bedre enn jeg trodde det var :). Grafikken er ikke nødvendigvis så viktig i spill, men jeg ble bare litt skuffet ettersom de teaserne og videoene jeg har sett ser helt fantastiske ut! Det er forsåvidt samme opplegget på PC...

Dette bilspillet skal visst ikke være så ille og er å til pc, men bilspill er vell egentlig mest konsoll pga kontrolleren og slikt :)

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Har lenge spilt på konsoll. Eneste som har vært på PC for min del er SIMS, Flight Sim og Battlefield 2. Meeeen det har også sammenheng med type PC-er jeg har hatt opp gjennom årene. De har ikke vært så bra, og derfor har konsoll vært lettere å forholde seg til.

FPS er faktisk veldig morsomt på konsoll, og de eneste som virkelig hakker på det, er de PC-gamerne som sperrer ute alt annet og niholder på det de er kjent med. FPS er derimot mer kos på PC, fordi du som regel sitter nærmere skjermen, musa og tastaturet gir deg en mye mer intens følelse, og fordi du sitter igjen med langt mere glede etter å faktisk ha klart å installere spillet på PC-en etter uttallige feilmeldinger, bytting av CD-er og rebooting som følge av at PC-en har hengt seg. I tillegg har mange spill (spesielt FPS) en x-factor på PC, noe jeg mener de mangler på konsoll.

Men så kommer det da.. spillet blir snart utdatert (som regel), og neste populære spill krever kvaliteter som PC-en din rett og slett ikke har. En konsoll takler et fjell av spill i lang tid framover, i tillegg som grafikken presterer å bli bedre. Vel, på mange spill ihvertfall, selv om forskjellen også varierer stort fra spill til spill. Det er vel nettopp derfor konsollen har tatt over spillmarkedet nå, selv om PC-folka kan forsvare sin elskede spillplattform med at konsoll er for casualgamers, og aldri vil være så hardcore og oppnå samme status i samfunnet som de (vel, ihvertfall i gamermiljøet, hvor det er minimalt med babes).

Skriver hvilke kvaliteter laptopen (ja, faktisk) min har her på forumet, så vil jeg bli ledd ut herfra til evig tid. Derfor holder jeg meg også til konsoll, noe jeg trives veldig godt med, for å være helt ærlig. Men hadde jeg hatt valget, så ville det blitt PC.

Men det kommer jo mange snasne FPS-titler til konsoll framover også da. Forhåpentligvis er det veldig, veldig mange gode spillopplevelser å glede seg til i både nær og litt fjernere framtid, samme hvilken plattform du "tilhører".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...