lampard8_InnleggNO Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Pleide å spille mye FPS før i tiden. Var ganske god også. Husker jeg også lo av konsollspillere som spilte FPS pga. kontrollmetoden hehe. Dette var noen år tilbake. Ikke spilt FPS på lang tid. Begynt å nærme meg 30 nå. Men nylig så spilte jeg UT3 på PS3 hos en kompis. Ganske sprøtt hvor gøy det faktisk var. Jeg syntes faktisk at det var så kult at jeg kjøpte meg PS3 noen dager senere! Hva er andres erfaringer på dette området? Blir FPS på konsoll mer morsomt når man blir litt eldre, eller hadde det alltid vært så morsomt (for min del) men at jeg ga det bare ikke sjansen fordi jeg ville ha den raskeste og mest presise kontrollen? Jeg synes det er visse fordeler nå (alderen?) med mindre presist og tregere kontroll. Det drar ned tempoet på selv et hektisk spill som UT3. Istedenfor å irritere meg over joypaden, så fant jeg det behagelig å vite at jeg alltid hadde mer tid, enn jeg hadde hatt på PC-en. Det ville ikke komme en gærning hoppende inn som en jaguar på LSD, snu seg 360 grader, avfyre noen raketter og strafe-dodge en vegg inn til sikkerhet. Det der i seg selv er ikke en negativ ting, men det kan bli stressende. Jeg antar til syvende og sist at jeg sluttet å spille FPS, fordi det ble altfor mye stress. Og da blir poenget borte. På konsoll blir FPS "et annet spill" men ikke dårligere. Andre spilleregler. Og hele tiden så kan du sitte tilbakelent i sofaen med en trådløs kontroll, ikke bundet til et databord (som har blitt slitsomt for min del). Dette er en beklagelse til alle konsolleiere som jeg tidligere lo av. Dere hadde et poeng likevel. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 En kan aldri bli like rask eller ha like god pressisjon som en som spiller på pc, men konsoll gaming har en ting pc gaming (somregel) ikke har... og det er at det er behagelig å spille på konsoll. Og det er blitt mer allment akseptabelt en fks å sitte låst inn på et mørkt romm hengende over en pc....så ting er blitt meget forandret siden jeg selv var en ihuga pc gamer..... For min del er pc en guttrom maskin, ikke noe en setter i stua slik som konsollene er idag. Sån sett så er konsollene blitt tatt inn i varmen og er nå et fast invetar i millioner av stuer rundt om i verden...noe pc aldri har vært eller kommer til å bli i gaming sammenheng. Og ja FPS på konsoll blir en annen opplevelse...en behagelig og cinematiskt opplevelse da folk flest nå har store tv'er og surround annlegg i stua. Det er nesten litt luksus å være konsoll gamer idag....deilig Lenke til kommentar
olatrommis Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Pleide å spille mye FPS før i tiden. Var ganske god også. Husker jeg også lo av konsollspillere som spilte FPS pga. kontrollmetoden hehe......... Jeg er helt enig med deg her! Begynner også å nærme meg 30 med stormskritt, og i det siste har jeg oppdaget FPS'ens gleder igjen (PS3 for min del). Sitter mye med Modern Warfare 2 om dagen, og det er helt nydelig. Synes mestringsgraden på konsoll FPS er noe jevnere, og ikke så avhengig av utstyr, alle sitter på det samme, så alle starter på en måte likt. Når det er sagt, dette betyr ikke at jeg ikke blir eid av kidsa altså. Også helt enig i det du sier ang hurtigheten, tempoet føles mer behagelig på konsoll, igjen siden alle blir "begrenset" av samme utstyr (sannhet med modifikasjoner selvsagt). Godt innlegg! Vi "gamlisa" er på samme lag her hvertfall Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Haha, underholdende og god førstepost. Vel nei jeg har som regel ikke hatt noe imot tregheten til konsollfps nei, uansett alder, det er vel ingen hemmelighet her på forumet heller x] Jeg har spilt en del fps på pc og, men føler faktisk at jeg har sittet igjen med en litt større mestringsfølelse på konsoll, de gangene jeg har vært dyktig/hatt flaks, med stikka og strategien. Det har sikkert litt å gjøre med at det er lettere å være god på konsoll i forhold til andre, da man ikke kan bli så god som på pc hehe. Endret 2. februar 2010 av Gormers Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Konsoll er så enkelt og greit Endret 2. februar 2010 av avanore Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg var skikkelig skeptisk til konsoll fps helt frem til gears of war, det var første gangen jeg virkelig prøvde det. Etter det har jeg likt det ganske godt. Lenke til kommentar
lampard8_InnleggNO Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 En annen ting er utviklingen i FPS-spill. Den har gjort det lettere å bruke joypad. De populære FPS-ene i dag er vanligvis ikke sci-fi shooters ala UT. De foregår i langt saktere tempo og det kan til og med være en ulempe å løpe og skyte. Dette gjør at tregheten i kontrollen ikke er like avgjørende som det hadde vært 10 år tilbake. Videre foregår FPS-spill mindre og mindre i "korridorer" og mer og mer i åpne landskap. Dette igjen gjør det lettere å bruke joypad i FPS. F. eks. så går det veldig tregt å snu helt rundt med joypad men dette er ikke like ille i åpne landskap som i korridorspill. Og kjøretøy og annet maskinbruk har blitt avgjørende i mange spill. Disse kan til og med fungere bedre med en joypad enn med keyboard, særlig hvis man skyter våpen med mye eksplosiv kraft slik at presisjonen blir mindre viktig (tanks). Den opprinnelige Quake hadde ikke vært så gøy å spille på PS3 tror jeg. Men FPS-spill generelt sett har gått i en mer joypad-vennlig retning de siste årene. Lenke til kommentar
lampard8_InnleggNO Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Det har sikkert litt å gjøre med at det er lettere å være god på konsoll i forhold til andre, da man ikke kan bli så god som på pc hehe. Jeg har tenkt det samme. Jeg regner med at nivåforskjellen på topp og middels er mindre på PS3 enn på PC. De virkelig gode PC-spillerne har jo nærmest umenneskelig bra presisjon. Disse og andre veldig gode spillere vil måtte tenke mer strategisk på konsoll, når man ikke kan regne med overlegen presisjon ift. gjennomsnittet (det vil være langt mer begrenset hvor god presisjonen din kan bli med joypad). Videre ville jeg anta at andelen dårlige/middelmådige spillere er betraktelig større enn på PC, da du nesten må være rimelig seriøs ift. spill for å ha en PC som brukes til FPS. Greit for min del! Lenke til kommentar
husgutt Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Fps-spill kommer jeg aldri til å kjøpe på ps3.. Hater de buede stickene og i tillegg er plasseringen helt mongo. Tar man med mangel på triggere også.. Men funker som faen på xboxkontrollerne B) Endret 2. februar 2010 av niggle Lenke til kommentar
Krøllalfa99 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg var skikkelig skeptisk til konsoll fps helt frem til gears of war, det var første gangen jeg virkelig prøvde det. Etter det har jeg likt det ganske godt. For min del var det omvendt. Eller jeg har alltid vært skeptisk til FPS på konsoll, men så prøvde jeg Gears of War til en kompis, og jeg fant fort ut at det var akkurat så fungvindt som jeg trodde det skulle være:P FPS fungerer best på mus og tastatur for min del. For konsoll så er det skateboard/snowboard-spill som gjelder for min del. Det er det håpløst å spille på tastatur:P Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det som også er ganske så kjekt ved å være konsoll gamer er at du får dem nyeste beste spillene på konsollene. Dem som sverger til kun pc går glipp av langt fler store tunge titler en hva dem som kun spiller på konsoll gjør.... Bare dem siste årene så har dem største og beste spillene vært ekslusivt til konsoller..noe som igjen gjenspeiler utvalget i butikkene. Lenke til kommentar
lampard8_InnleggNO Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Fps-spill kommer jeg aldri til å kjøpe på ps3.. Hater de buede stickene og i tillegg er plasseringen helt mongo. Tar man med mangel på triggere også.. Men funker som faen på xboxkontrollerne B) Hva med en annen kontroll, f. eks. Shadow? "Overall, if you are in the market for a controller that is like the 360's to use on your PS3, this is a fine choice. Although it does not exactly mimic the 360 controller, it comes fairly damn close." Jeg så den på EB Games. Selv ser jeg ikke hva som er galt med DS3 men det blir jo bare masse forskjellige meninger. Lenke til kommentar
husgutt Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 gears of war er jo forøvrig tps da og ikke fps. Lenke til kommentar
Riboflavin' Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Min erfaring med fps/tps og joypad stammer først og fremst fra at jeg har en xbox-kontroller til pc'en (Og det å se på hvor klønete videoer av folk som spiller f.eks. L4D på konsoll ser ut.) Jeg kjøpte kontrolleren samtidig med StreetFighter4 siden det nærmest er en nødvendighet. Jeg bruker også kontrolleren til bilspill og plattformspill (Braid, Trine). Når det gjelder slike spill kunne jeg nok ha spilt like "bra" med keyboard, men det er jo unektelig mer kos å lene seg tilbake med en kontroller. (Spiller man også på tv'en er jo konsollfølelsen ganske komplett). Men jeg har prøvd tps (f.eks. Dead Space) og fps med kontrolleren bare for å se hva konsollspillere går igjennom, og herre jesus for noe kronglete/treige/unøyaktige greier Noe av det har selvfølgelig med trening å gjøre, og jeg ser jo også poenget med at i et multiplayer spill på konsoll så har alle et like kjipt utgangspunkt. Men nei, aldri i verden om jeg bytter ut mus/keyboard i denne type spill. Nå har jeg ikke noen planer om å kjøpe meg en konsoll heller, så det er jo ikke et dilemma jeg trenger å ta stilling til. Jeg er forøvrig 28 og ganske så "casual" når det gjelder spilling. Det er vel kanskje nettopp derfor jeg vil spille sånne spill med mus og keyboard; hvorfor gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være? Endret 2. februar 2010 av Riboflavin Lenke til kommentar
Laland Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Er vel en tilvenningssak. Har liten erfaring med FPS på PC fra tiden før Halo kom på Xbox, så for min del har det blitt like naturlig som noe annet. Som tidligere nevnt er layouten til baner og ting som lavere treffsikkerhet ved bevegelse effekter som sakker tempoet tilstrekkelig nok til at en joypad gir nok kontroll. Fint å se at flere har fått øynene opp for dette; når det gjelder presisjon og hurtighet setter jeg en krone på PC, men hva tilgjengelighet og spilleglede angår stiller konsoller like sterkt. Lenke til kommentar
Sverre. Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det som også er ganske så kjekt ved å være konsoll gamer er at du får dem nyeste beste spillene på konsollene. Dem som sverger til kun pc går glipp av langt fler store tunge titler en hva dem som kun spiller på konsoll gjør.... Bare dem siste årene så har dem største og beste spillene vært ekslusivt til konsoller..noe som igjen gjenspeiler utvalget i butikkene. Dette går begge veier; Starcraft 2/Diablo 3/WoW+warcraft + mange gode strategi spill. Blizzard sine pc ekslusive titler er blant dei største, om ikkje aller største du finner. Kom gjerne med eksempel på "beste og største" spill som har vært konsoll eksklusive dei siste årene. Det eineste eg kommer på med det første er AC2 som kommer til PC snart?. Men eg kommer på store mengder dårlige, simple spill som har vært konsollekslusive. Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg ville f. eks ikke likt å spilt Halo 3 like godt på evt. pc som på 360. Noen spill bør man bare ha på konsoll ^_^ Lenke til kommentar
Sverre. Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Jeg ville f. eks ikke likt å spilt Halo 3 like godt på evt. pc som på 360. Noen spill bør man bare ha på konsoll ^_^ Halo blei lagd for konsoll og ville jo selvfølgelig ikkje blitt det samme på PC. Hadde det vært utvikla for PC kunne situasjonen vert omvendt. Endret 3. februar 2010 av Sverre Lenke til kommentar
Vaine Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 FPS på konsoll med håndkontroll er helt forferdelig. At enkelte velger å være fornøyde med elendige finjusteringsmuligheter er utenfor min tankeevne. Jeg vil heller tro at spillere som mener PC er for mye stress og pengekrevende prøver hardt å forsvare konsollens evne til å være en verdig motstander til PC, både med tanke på FPS spill og mange flere punkter. Det kan bare ikke sammenlignes. Det konsollen har derimot er nettopp det med enkelhet, det at man aldri trenger å tenke på maskinvareoppgradering eller systemkrasj. Slik var det iallefall før i tiden, men nå som man har firmware updates, RROD/YLOD etc, blir forskjellen bare mindre og mindre. Jeg ser ikke bort i fra at muligheten til å oppgradere maskinvaren på konsoller vil komme i fremtiden. Lenke til kommentar
Kattekok Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg har spilt med mus siden doom, og synes den typen spill hvor det bare er å løpe rundt og skyte ikke fungerer på konsoll. Da er på en måte hele poenget bare å treffe og da blir det irriterende når det ikke er presist. Men i taktiske spill er det en helt annen verden og disse fungerer etter min mening mye bedre på konsoll. Siden presisjonen blir dårligere blir ting mye mer realistisk og f.eks teamplay blir med en gang mye viktigere. Enkelte pc-spill har jo prøvd å løse dette ved å gjøre alt unøyaktig, uten at det fungerer spesielt godt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå