Gå til innhold

Steam's salsomsetning såg ei 205% auke

Anbefalte innlegg

Steam opplevde ei 205% aukning i salsomsetninga i reknskapsåret 2009 samanlikna med reknskapsåret 2008.

Aktive brukarar aukte med 25% frå over 20 millionar til over 25 millionar, der ti millionar av desse har ein community-profile.

I desember var det 2.5 millionar som spelte spel på steam samstundes. Gjennomsnittleg spelarminutt per månad, på steam, er på 13 milliardar minutt..!

(grov oversetjing frå shacknews sin artikkel om saka)

According to the Half-Life and Left 4 Dead dev, this "extraordinary growth" marks "the fifth straight year the platform has realized over 100% year-over-year growth in unit sales."

"Steam turned five years old in March 2009," said Valve president Gabe Newell. "With the introduction of each new platform feature released over the years--such as the Steam Community, Steam Cloud, and Steamworks--we've seen corresponding growth in account numbers, concurrent player numbers and developer support for the platform. As such, we plan to continue to expand and grow the platform to better serve the developers supporting the open platform and millions of gamers logging in each day."

Gledeleg nyhende for gamers som likar å spele på PC! Satsar på at Valve kjem med fleire oppdateringar til STEAM utover 2010.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gir jo litt håp i et større perspektiv også, for det første, så har Valve tidligere sagt at de ser at når de setter ned prisen på spill mye, så gjør det økte salget at de tjener mer penger. Et annet moment er at dette er gledelige tall i et år da bransjen generelt sett har slitt.

Så kanskje vi kan se en utvikling der utviklere (og Valve) skjønner at spillerne gjerne vil betale for spillene og ikke være pirater, men at 50-60 Euro er for mye for nye spill, og at de heller kan selge dem for 30 og tjene mer, på grunn av at spillere flest vil være lovlydige, og ønsker å "eie" spillene. I tillegg gir det jo oss PC-gamers håp om å ikke i stadig større grad bli avspist med porteringer fra konsollspill på grunn av at inntjeningen på konsoll er bedre enn på PC.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Det gir jo litt håp i et større perspektiv også, for det første, så har Valve tidligere sagt at de ser at når de setter ned prisen på spill mye, så gjør det økte salget at de tjener mer penger. Et annet moment er at dette er gledelige tall i et år da bransjen generelt sett har slitt.

Så kanskje vi kan se en utvikling der utviklere (og Valve) skjønner at spillerne gjerne vil betale for spillene og ikke være pirater, men at 50-60 Euro er for mye for nye spill, og at de heller kan selge dem for 30 og tjene mer, på grunn av at spillere flest vil være lovlydige, og ønsker å "eie" spillene. I tillegg gir det jo oss PC-gamers håp om å ikke i stadig større grad bli avspist med porteringer fra konsollspill på grunn av at inntjeningen på konsoll er bedre enn på PC.

Hva tror dere?

Eg trur fortsatt at ein del av utgjeverane foretrekk å gi ut spel på retail, og er av den grunn meir påpasseleg og ikkje la den digitale versjonen vere mykje billegare enn den fysiske. I hovudsak er det utgiverane som justerar prisane på dei digitale tjenestane.

Activision's Call of Duty 4: MW var vel kanskje det spelet på steam som aldri kom på tilbod, før Modern Warfare 2 vart lansert. Prisen på COD, og også COD Modern Warfare 2, er rett og slett alt for høg. Her bør dei ta lærdom.

Vi er fortsatt i ein overgangsfase med litt usikkerheit i pc-plattforma.. Men det ser ut som at PC-plattforma har gradvis jobba seg opp igjen, med f.eks Mass Effect 2 og BF: Bad Company 2 som har lanseringsdato samtidig på PC og konsoll.

Lenke til kommentar

Ikkje at eg skal blindt forsvare steam her, samt at eg ikkje har sett meg heilt inn i debatten, men det er vel logisk at ting er hakket dyrare i Europa enn i USA?

EURO = 8.2 NOK

Dollar = 5.9 NOK

Med ein svak dollar så var overgangen frå dollar til Euro ikkje så veldig gunstig for oss nordmenn.

Trur det er ytterst få digitale distribitørar som har same pris i USA som i Europa forresten.

Lenke til kommentar

Steam er utrolig flinke på non-commercial reklame, altså det går fra ord til munn.

Noe reklame er det sikkert, men jeg har ikke kommet over en eneste "KJØP xx PÅ STEAM" reklame i all min tid.

Forundrer meg ikke at de tjener mye, det er et bra samlingspunkt for Valve gamers, og andre såklart.:)

På de fleste sidene er du ikke bundet til å bruke Euro, som på steam.

Bare å betale med VISA det, så slipper du å tenke på noen valuta i det hele tatt.

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Steam er utrolig flinke på non-commercial reklame, altså det går fra ord til munn.

Noe reklame er det sikkert, men jeg har ikke kommet over en eneste "KJØP xx PÅ STEAM" reklame i all min tid.

Forundrer meg ikke at de tjener mye, det er et bra samlingspunkt for Valve gamers, og andre såklart.:)

Det er jo reklame jevnt og trutt. Ser vel en popup med 3-4 forskjellige tilbud og ny lanseringer hvertfall en gang i uka.

Bare å betale med VISA det, så slipper du å tenke på noen valuta i det hele tatt.

Poenget er jo at 40 euro = 326 kroner mens 40 dollar = 234 kroner. Så lenge prisene er i euro så betaler vi mye mer enn amerikanerne. Visa har ingenting med saken å gjøre.
Lenke til kommentar

Poenget er jo at 40 euro = 326 kroner mens 40 dollar = 234 kroner. Så lenge prisene er i euro så betaler vi mye mer enn amerikanerne. Visa har ingenting med saken å gjøre.

Ville du heller hatt i dollar og høyere dollarpriser ? Vi betaler vel mer enn amerikanerne stort sett i alt.Skjønner ikke at du orker å irritere deg over dette ;)

Ingen som tvinger deg å handle på Steam heller.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at du orker å irritere deg over dette

Hvorfor skulle vi ikke?.. De fleste andre, som Direct2Drive, EAStore, Gamesload osv osv har ikke tvungen valuta (og dermed ikke dyrere for noen enn andre) Der betaler du flytende pris i mellom valutaene, som vil si at i NOK vil prisen bli tilnærmet den samme uansett hvilken valuta du velger. (På direct2drive koster BF:BC2 35 Euro, på Steam? 50 Euro, pga denne latterlige 1£=1$)

Og som en liten notis: Tjener de mer i Romania, Latvia osv enn i USA?.. Euroen gjelder ikke bare for Norge, er mange flere land som er bundet til de samme prisene, selv om nok vi her i Norge kommer best ut av det. Det betyr likevel ikke at det er OK.

Til slutt: Grunnen til at i alle fall jeg irriterer meg over det, er fordi jeg liker egentlig Steam, og ville gjerne også kjøpt spill der også :)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle vi ikke?.. De fleste andre, som Direct2Drive, EAStore, Gamesload osv osv har ikke tvungen valuta (og dermed ikke dyrere for noen enn andre) Der betaler du flytende pris i mellom valutaene, som vil si at i NOK vil prisen bli tilnærmet den samme uansett hvilken valuta du velger. (På direct2drive koster BF:BC2 35 Euro, på Steam? 50 Euro, pga denne latterlige 1£=1$)

Og som en liten notis: Tjener de mer i Romania, Latvia osv enn i USA?.. Euroen gjelder ikke bare for Norge, er mange flere land som er bundet til de samme prisene, selv om nok vi her i Norge kommer best ut av det. Det betyr likevel ikke at det er OK.

Til slutt: Grunnen til at i alle fall jeg irriterer meg over det, er fordi jeg liker egentlig Steam, og ville gjerne også kjøpt spill der også :)

Kva sone har du valgt når du fann pris på d2d.com?

Direct2drive.com har fortsatt ein del restriksjonar, nokon spel er ikkje tilgjengelege i alel soner, f.eks

Lenke til kommentar

Ville du heller hatt i dollar og høyere dollarpriser ? Vi betaler vel mer enn amerikanerne stort sett i alt.Skjønner ikke at du orker å irritere deg over dette ;)

Ingen som tvinger deg å handle på Steam heller.

Poenget er vel at i ganske så mange år, mens forskjellen mellom dollar og euro ikke var så store, så betalte man med dollar på Steam. Så endret de dette, og lar oss europeere (med unntak av britene hvis jeg husker rett) betale i euro. De begrunnet dette med at det da ble "enklere for forbrukerne" fordi vi slapp å tenke på valutakurser etc. Ser ikke noen grunn til at digital programvare skal være dyrere i Europa enn i USA.

Lenke til kommentar

Kva sone har du valgt når du fann pris på d2d.com?

Jeg har UK som sone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...