Gå til innhold

valg av hovedkort

Anbefalte innlegg

noen som har peiling på hva det er som er viktigst her?

har sånn halveis+ bestilt meg en ny data (i deler)

spurte den vennlige mannen på ps.no (forresten god service der) om å sette opp et forslag på hva han anbefalte til meg med mitt budsjett.

http://www.ps.no/ArtLst.aspx?s=%20ASUS%20Mainboard%20S-1366%20X58%20ATX%203xPCI-E%20Audio7.1%20GbLAN%201394%20SATA-II%20Raid%20DDR3%20Retail

han mente det nest øverste her ville passe bra.

men nå lurer jeg stort hva om jeg hadde lagt i 350 NOK eller hva det nå er som skiller de to nederste i fra det nest øverste der.

Ville dette påvirket PCen stort?

resten av komponentene er forøvrig:

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=164675&model= (prosessor)

COOLERMASTER CPU Cooler V8 (prosessorvifte(leste den originale som var med kunne være dårlig))

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=159925&model= (minne)

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=162768&model= (harddisk)

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=166007&model= (SSD disk for OS(med brakett til 3,5"))

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=174674&model= (skjermkort)

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=174712&model= (strømforsyning)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp Core i7 920 og heller overklokk til 950-ytelse. Eneste forskjellen er klokkefrekvensen, og den øker du kjapt til samme som 950.

Hovedkortene er så og si de samme, utifra det jeg kan se.. Jeg hadde valgt det billigste. :)

Angående kjøler så er ikke den som følger med dårlig, men den er dårlig hvis du skal overklokke. Og skal du ha det beste som er å oppdrive av luftkjølere kjøper du denne fra Noctua. :)https://prisguiden.no/produkt/114633

Kabinett har du fra før? Og optisk stasjon?

Endret av KongKlykken
Lenke til kommentar

Kjøp Core i7 920 og heller overklokk til 950-ytelse. Eneste forskjellen er klokkefrekvensen, og den øker du kjapt til samme som 950.

Hovedkortene er så og si de samme, utifra det jeg kan se.. Jeg hadde valgt det billigste. :)

Angående kjøler så er ikke den som følger med dårlig, men den er dårlig hvis du skal overklokke. Og skal du ha det beste som er å oppdrive av luftkjølere kjøper du denne fra Noctua. :)https://prisguiden.no/produkt/114633

med all min datakyndighet så regner jeg med at optisk stasjon er det samme som en DVD/CD-rom og deromkring?

om det er, så bestilte jeg med en til 200 NOK samt trådløs mus og tastatur(nevnte det ikke fordi det har vel lite å gjøre med ytelse og det jeg lurte på.

Er det noe helt annet en en DVD/CD-rom så opplys meg gjerne om temaet.

kabinett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354716 (det finnes en bryter som man kan slå av alle de diskolysene med) om man trenger å koble de på i det hele tatt?

Lenke til kommentar

jeg er ikke så datakyndig på noen som helst måte og ser for meg at overklokking o.l. er en skummel greie datanerder gjør i kjellern hjemme hos mor:P

men fra spøk til revolver. er ikke overklokking belastende for prosesooren og korter ned dens levetid eller noe i den gata da?

eller er det bare jeg som ikke har god nok kunnskap til å uttale meg om emnet?

Lenke til kommentar

jeg er ikke så datakyndig på noen som helst måte og ser for meg at overklokking o.l. er en skummel greie datanerder gjør i kjellern hjemme hos mor:P

men fra spøk til revolver. er ikke overklokking belastende for prosesooren og korter ned dens levetid eller noe i den gata da?

eller er det bare jeg som ikke har god nok kunnskap til å uttale meg om emnet?

Jeg er heller ingen dataekspert. Men jeg vet at det du sier er riktig. Overklokking

er belastende for prosessoren ja, den får en annen spenning og høyere belastning enn

den egentlig er laget for. Overklokking gir større varmeutvikling som gjør at prosessoren

og eventuelt andre komponenter blir varmere, som igjen korter ned levetiden betydelig. Det at han nevner at du må ha en annen vifte enn den som følger med bekrefter dette. I

verste fall kan overklokking føre til permanent skade på prosessoren, og husk at å

overklokke ikke nødvendigvis betyr at pcen blir raskere, den kan bli tregere. Og Core i7 920 er

bra og rask nok som den er. Man trenger ikke å overklokke den, den er rask nok.

Den har 2,66 GHz klokkefart, 4 kjerner (quad), 8 tråder og 8 MB Cache som er mer enn nok for de

aller fleste spill. Med mindre du er en av de som "ska ha det aller beste". Igjen, å overklokke er ikke smart. Hvis du overklokker så må du vite 100% hva du gjør. Men selv da er det ingen garanti for at alt går bra. Dessuten er det ikke bare prosessoren som avgjør hvor rask pcen din er. Hvor mye RAM (minne) du har avgjør også selvfølgelig. I tillegg harddisken, hvor det raskeste og nyeste er SSD (Solid State Drive).

Endret av Stjerne
Lenke til kommentar

takk for tilbakemelding stjerne.

mye fordi jeg ikke har all verden med peiling og for å slippe å tenke på overklokking gikk jeg for i7 - 950(som du sikkert la merke til)

ghrunnen for at jeg kjøpte en annen vifte er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460927

jeg vet jo av erfaring at andre produkter i forskjellige kategorier blir levert med et minimum av hva det som er anbefalt og føler ikke at 500 NOK er mye å legge ut i denne sammenhengen uansett.

Det jeg lurer en del på er jo om det går fortere å ha OS på en SSD disk og spillet jeg liker på en vanlig harddisk, eller om det ikke har noe å si på hastigheten.(fikk anbefalt av en kmpis å kjøpe en SSD disk kun for OS)

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen dataekspert. Men jeg vet at det du sier er riktig. Overklokking

er belastende for prosessoren ja, den får en annen spenning og høyere belastning enn

den egentlig er laget for. Overklokking gir større varmeutvikling som gjør at prosessoren

og eventuelt andre komponenter blir varmere, som igjen korter ned levetiden betydelig. Det at han nevner at du må ha en annen vifte enn den som følger med bekrefter dette. I

verste fall kan overklokking føre til permanent skade på prosessoren, og husk at å

overklokke ikke nødvendigvis betyr at pcen blir raskere, den kan bli tregere. Og Core i7 920 er

Den har 2,66 GHz klokkefart, 4 kjerner (quad), 8 tråder og 8 MB Cache som er mer enn nok for de

aller fleste spill. Med mindre du er en av de som "ska ha det aller beste". Igjen, å overklokke er ikke smart. Hvis du overklokker så må du vite 100% hva du gjør. Men selv da er det ingen garanti for at alt går bra. Dessuten er det ikke bare prosessoren som avgjør hvor rask pcen din er. Hvor mye RAM (minne) du har avgjør også selvfølgelig. I tillegg harddisken, hvor det raskeste og nyeste er SSD (Solid State Drive).

Overklokking er jo ikke så "farlig" som du får det til å høres ut. Men det er viktig at man har lest litt om emnet før man begynner, slik at man iallefall vet NÅR komponentene kan begynne å ta skade av det. Og at "levetiden blir forkortet betraktelig" er vel veldig relativt? Hva er levetiden til en prosessor, da? Og hvor mye blir den forkortet ved overklokking? En helt ny prosessor kan jo gå i stykker etter f.eks ett år, mens en overklokket prosessor kan vare godt over fem år. Ingen prosessorer er like, så når den streiker kan ingen svare korrekt på.

De aller fleste prosessorer og minnebrikker som lages idag er underklokket. Altså de er begrenset med vilje, for at produsenten først og fremst skal være 100% sikker på at det de selger er stabilt, samt at det å tåle mye overklokking er et godt salgsargument, iallefall for overklokkere og entusiaster. De er også bygget for å tåle en økning av både spenninger og frekvens, ettersom det har gått sport i å overklokke.

Å betale 2000kr ekstra for en identisk prosessor med 300MHz høyere frekvens er MEGET bortkastede penger. Core i7 920 og 950 er prikk like når man ser på innmaten i dem. Eneste forskjellen er at 950 er programmert med en høyere multiplikator, slik at frekvensen blir økt et lite hakk. Frekvensforskjellen kan du gjøre noe med veldig enkelt, uten at det koster deg noen ting. Prosessoren skal heller ikke ta skade av det, ettersom den faktisk er bygget for å tåle mer. Intel selger jo akkurat samme prosessor med høyere frekvens! :)

Lenke til kommentar

Dere må jo huske på at i7 prosserorene er laget for å kunne bli overklokket. Turbo boost tingen til de prossessorene er jo faktisk at den blir klokket opp.

Kanskje det. Men de er raske nok som de er, man trenger ikke å overklokke.

Mye uheldig som kan skje selv om de er laget for å tåle litt. Kun spesielt

interesserte som vet hva de driver med burde overklokke om de absolutt må. Min mening.

Endret av Stjerne
Lenke til kommentar

Overklokking er jo ikke så "farlig" som du får det til å høres ut. Men det er viktig at man har lest litt om emnet før man begynner, slik at man iallefall vet NÅR komponentene kan begynne å ta skade av det. Og at "levetiden blir forkortet betraktelig" er vel veldig relativt? Hva er levetiden til en prosessor, da? Og hvor mye blir den forkortet ved overklokking? En helt ny prosessor kan jo gå i stykker etter f.eks ett år, mens en overklokket prosessor kan vare godt over fem år. Ingen prosessorer er like, så når den streiker kan ingen svare korrekt på.

De aller fleste prosessorer og minnebrikker som lages idag er underklokket. Altså de er begrenset med vilje, for at produsenten først og fremst skal være 100% sikker på at det de selger er stabilt, samt at det å tåle mye overklokking er et godt salgsargument, iallefall for overklokkere og entusiaster. De er også bygget for å tåle en økning av både spenninger og frekvens, ettersom det har gått sport i å overklokke.

Å betale 2000kr ekstra for en identisk prosessor med 300MHz høyere frekvens er MEGET bortkastede penger. Core i7 920 og 950 er prikk like når man ser på innmaten i dem. Eneste forskjellen er at 950 er programmert med en høyere multiplikator, slik at frekvensen blir økt et lite hakk. Frekvensforskjellen kan du gjøre noe med veldig enkelt, uten at det koster deg noen ting. Prosessoren skal heller ikke ta skade av det, ettersom den faktisk er bygget for å tåle mer. Intel selger jo akkurat samme prosessor med høyere frekvens! :)

Vi har alle våres meninger, og jeg er på den siden hvor man ikke gjør noe med prosessorer. Å overklokke er etter min mening meningsløst og noe som kun spesielt interesserte gjør. Selv om de er bygget for å tåle mye så betyr det ikke at det er lurt å overklokke. Enig med at det ikke er vits å kaste vekk 2000 kr på en lik prosessor med litt høyere frekvens. i7 920 er bra nok for de aller fleste. Jeg mener sjansen for skade er større for en overklokket prosessor fordi den blir belastet mer enn minimum, som fører til større varmeutvikling ergo mindre levetid for komponenten og de andre datakomponentene. Ser ingen vits med å overklokke en utmerket prosessor. Å overklokke kan faktisk gjøre at pcen blir tregere. Jeg har selv Core 2 Duo T9400. Den har kun 2 kjerner men har null problemermer når jeg gamer og til vanlig databruk. Har aldri rørt den og kommer ikke til å røre den. Lurer på hvorfor man overklokker, det er ikke noe vits med det. Den eneste grunnen er vel fordi folk tror pcen blir mye raskere og for å se en høyere verdi av GHz. If the processor works don't fix it. Høyere varme gir mye større sjanse for brann. Min mening

Endret av Stjerne
Lenke til kommentar

takk for tilbakemelding stjerne.

mye fordi jeg ikke har all verden med peiling og for å slippe å tenke på overklokking gikk jeg for i7 - 950(som du sikkert la merke til)

ghrunnen for at jeg kjøpte en annen vifte er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460927

jeg vet jo av erfaring at andre produkter i forskjellige kategorier blir levert med et minimum av hva det som er anbefalt og føler ikke at 500 NOK er mye å legge ut i denne sammenhengen uansett.

Det jeg lurer en del på er jo om det går fortere å ha OS på en SSD disk og spillet jeg liker på en vanlig harddisk, eller om det ikke har noe å si på hastigheten.(fikk anbefalt av en kmpis å kjøpe en SSD disk kun for OS)

Hei igjen. Ja, det er smart å ha operativsystemet på en SSD. Det vil bli raskere å

starte opp og under bruk og det vil bli mindre varmeutvikling. Det vil bli raskere

for spill å laste hvis du velger å ha en SSD for spill også ja, men hastigheten er

ikke så voldsomt mye raskere. Men noe raskere. Dessuten har SSD ikke like mye

plass som en vanlig disk. Og man har det vel ikke så travelt når man skal starte opp

et spill. Så du burde kun ha operativsystemet på SSD og resten på en vanlig disk.

Jeg har en vanlig disk på 320 GB SATA 7200 rpm, og synes ikke hastigheten er ille.

Endret av Stjerne
Lenke til kommentar

Men hele poenget med i7 og i5 prossessorer er at de skal kunne overklokkes med en programvare som kommer med når man kjøper den. Den er lagt for å være overklokket, ville ikke si det er meningsløst da. Men for all del, det er jo ikke veldig smart å kjøre den på fullt hele tiden, men i7 kan også gjøre det helt selv, så under f. eks spilling får du en overklokket prossessor selv om du synes det er meningsløst ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...